Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har akkurat gått fra 920 til 1020 og har aldri før vært med på en smothere overgang til ny telefon :)

 

Glance - av en eller annen grunn blir alle 4 bildene jeg har lagt i Glace veldig kornete.

Jeg trodde først det hadde med at jeg hente de fra skydrive og at det ble en slags upload-greie hver gang Glance startet, lagret så bildene til telefonen uten at det hjalp..

 

Tips?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klør i fingrene etter denne selv. Hvilken farge gikk du for?

 

Jeg tok den eneste de hadde, gul, men har bestilt et grått cover :) ...litt kjedelig der jeg :)

 

Mitt førsteinntrykk er at den er klin lik 920. Absolutt klin lik.

Dette er ikke ment negativt for jeg storkoste meg med 920, smarttelefon ble plutselig noe helt annet og bedre da jeg gikk fra Android til WP :)

 

Den føles et lite hakk kjappere enn 920 men dette kan ha med at jeg ikke har rukket å fylle den opp med ditt og datt ennå.

 

Førsteinntrykket av kameraet er skuffende.

Jeg reiser mye og tar enormt mye bilder. Jeg merker ingen forskjell fra 920.

Det skal sies at jeg ikke bruker proff-innstillingene så veldig mye ennå, men det gjorde jeg heller ikke på 920. Skal prøve å få satt meg inn i hvordan man bruker de etterhvert.

Jeg hadde veldig høye forventninger til dette og det var den eneste grunnen til at jeg nå byttet telefon.

 

Jeg føler det derfor litt som bortkastede penger fordi 920`n fungerer fremdeles helt strøkent etter et års heftig bruk og jeg kunne like gjerne beholdt den et år til.

 

Uansett - Nå har jeg 2 fantastiske telefoner :)

 

...og Glance, som var helt nydelig på 920 fungerer fremdeles ikke her...grusomt kornete bilder... :hrm:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Bruker du kameraappen i operativsystemet eller Nokia Camera?

Står den på 5 MB eller 5+34 MB?

Merker enorm forskjell på 920 og 1020. tips, hold støtt, prøv å zoome i bilde etterpå ;)

Wooh...der skjedde det noe... :w00t:

 

Har lest en del og testet manuelle justeringer opp og ned..

Sitter med både 920 og 1020, tar det samme bildet med dem begge for å sammenligne.

 

Bildetaking med autofokus var visst ikke verdt stort, men ser også her en stor bedring fra 920`n.

 

Skal fikse en liten setup jeg og laste opp bildene her om en liten stund.

Lenke til kommentar

Bruker du manuelle instillinger eller justerer du alt selv? Er dette med 34 +5, eller kun 5 mp?

Ja dette er i pro, altså manuell justering på zoom, hvitbalanse, iso og brightness.

 

på begge bildene ble hvitbalanse justert bittelitt opp. Brightness ble satt et hakk ned og Iso satt til 200.

Shutter-speed gjorde jeg ingenting med, vet ikke helt hva det går ut på ennå.

Iso er jeg og litt usikker på men leser at de fleste setter den til 100 eller 200. Ved for høy Iso blir det mye støy og korninger.

 

5 + 34 ja

 

Andre klarer nok sannsynligvis å justere disse bildene bedre enn meg, men de er ihvertfall juster rimelig likt slik at det uansett gir en pekepinn på forskjellen mellom de to kameraene.

 

Det er den dårlige pc skjermen min som gjør at jeg ikke klarer å lese alt som står. når jeg zoomer på telefonen klarer jeg å lese alt :hrm:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

I mine øyne er bildet av 920 dårligere.. mye grunnet forstyrrelsene i det hvite rundt selve flasken.

 

Om dette er en tilfeldighet i det bildet ble tatt er jo ikke godt å si.

 

Men jeg gikk også ifra 920 til 1020, og merker egentlig stor forskjell på bildene, ikke nødvendigvis i dagslys, men når forholdene er mer krevende...

 

i godt dagslys klarer de aller fleste mobil kameraer å levere greie bilder så.

Lenke til kommentar

I mine øyne er bildet av 920 dårligere.. mye grunnet forstyrrelsene i det hvite rundt selve flasken.

 

 

Ja, jeg er ihvertfall ikke i tvil.

Mye bedre kontrast og klarhet i 1020-bildet.

Dette er forøvrig en helt fantastisk whisky :dribble:

 

Jeg er veldig overasket over at bildet har en størrelse på kun 1.3Mb..?

 

 

Noen som bruker shutter-speed? Eller andre settings?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Men om man har mobilen for hånden og vil ta ett bilde på farten, bruker man ikke å bruke tid på å justere hvit balanse osv. Er det så mye værre på manuell innstilling?

Enig, har tenkt på akkurat det samme, inkludert det siste året da jeg hadde 920.

 

Nei det er ikke enorme forskjeller, men helt klart forbedring når man justerer manuelt. Jeg synes hvitt har en tendens til å få litt gulfarge i seg når man tar bilder på auto - egentlig alt, farger, lys, kontrast og klarhet blir bedre....likevel endte jeg opp med kun å ta autobilder på 920`n etter et halvt års tid.

 

Jeg skal legge ut et eksempel til imorgen formiddag med auto kontra pro, så kan du se.

 

om ingen kommer meg i forkjøpet såklart :)

Lenke til kommentar

Har beskåret noen bilder fra 920 og 1020 ganske kraftig. Når man kommer litt nærmere detaljen blir forskjellen ganske godt synlig :eek:

(måtte forminske bildene fra 1020 for å få lastet opp, de var opprinnelig over dobbelt av størrelse på 920...)

Og med tanke på at kameraet på 920 faktisk er veldig bra...

 

Lumia 920

post-280044-0-94892200-1395596517_thumb.jpg

 

Lumia 1020

post-280044-0-33086000-1395596329_thumb.jpg

 

920

post-280044-0-44722000-1395596518_thumb.jpg

 

1020

post-280044-0-78700500-1395596329_thumb.jpg

 

920

post-280044-0-83987700-1395596518_thumb.jpg

 

1020

post-280044-0-19472600-1395596330_thumb.jpg

 

920

post-280044-0-15977400-1395596519_thumb.jpg

 

1020

post-280044-0-57728600-1395596330_thumb.jpg

 

Og et bilde med lukkertid satt til 1/16000 sek og xenonblitz

Saga går med 7000 rpm...

post-280044-0-58478400-1395596476_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hmm...men såå dårlige bilder tar da vel ikke 920`n..? :huh:

 

Hvor store fil bør et 1020 bilde være på mener du? du sier du måtte forminske dem for å få dem inn her...Det måtte ikke jeg..

Bildet jeg lastet opp var på kun 1.3Mb og det synes jeg virker veldig lite..?

920-bilder er litt større, merkelig nok, men fremdeles bare 1.95Mb..

 

Jeg lurer litt på hva slags bilde-viewer som er den beste også..?

Bildene jeg lastet opp her fra Onedrive ser veldig fine ut, men om jeg åpner bilder fra Onedrive og ser dem i Windows photo gallery blir det helt rævva..

 

Forykende bilde av saga foresten..nesten litt for godt til å være sant :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Alle bildene er kraftig forstørret, derfor det blir kornete. Prøver å laste opp original på et av dem, men funker ikke :|
Stopper helt opp før 500 kb, aner ikke hvorfor... :/

 

Edit! prøver igjen med fullstørrelse fra 1020, via onedrive...

https://onedrive.live.com/redir?resid=442BDC1519CEAD8D!7577&authkey=!AFHLOzWGPp-6Tgk&v=3&ithint=photo%2c.jpg

Endret av Xaphoon
Lenke til kommentar

Sånn du har zoomet inn helikopteret, er det gjort med mobilen eller i ettertid i photoshop? Kult.

 

Jeg har veldig lyst på 1020, mye på grunn av kamera. Men jeg vet jeg stortsett bruker auto på det meste, men om jeg kjøper en sånn mobil kanskje jeg bruker mer tid på å justere ting manuelt, vet ikke helt.

Lenke til kommentar

Sånn du har zoomet inn helikopteret, er det gjort med mobilen eller i ettertid i photoshop? Kult.

 

Jeg har veldig lyst på 1020, mye på grunn av kamera. Men jeg vet jeg stortsett bruker auto på det meste, men om jeg kjøper en sånn mobil kanskje jeg bruker mer tid på å justere ting manuelt, vet ikke helt.

For meg som elsker å ta bilder og er småhekta på Instagram og det tullet :) der er det absolutt verdt det, å kjøpe seg en kameratelefon.

920`n kjøpte jeg fordi jeg ville prøve noe nytt og jeg angret ikke på det. Etter litt oppstartsproblemer og reboots med 4G ble mobiltelefoni en helt annen greie, i forhold til da jeg hadde Samsung Note..5-6G mobiltraffikk blir blåst bort hver måned, og da prøver jeg i tillegg å være flink til å bruke Wifi når jeg er hjemme.

Grunnen til at jeg gradvis gikk over til å bruke auto når jeg tok bilder var at jeg egentlig ikke så forskjellen...Det gjør man kanskje ikke heller om man ser de på mobilen, men nå som jeg har forsket litt på det med 1020 ved å se på bildene på PC kommer jeg ikke til å gjøre det mer, Pro for alle penga.

Det er klart, er man på fest eller bare vil ta noen kjappe bilder vil det fremdeles bli meget gode bilder på auto og det er ikke slik at man må stoppe opp og justere i et kvarter for hvert bilde man skal ta.

Men, om det er noe spesielt du skal ta bilde av og har et minutt ekstra til over er det gøy å justere litt og se at det faktisk blir bedre.

Det tar ikke så lang tid å justere manuelt - først zoomer du = 4-5sek, så bruker du noen sekunder på å sette hvitbalanse og brightness. 1020 krever virkelig at du er stø på hånda når du tar bildet, på en annen måte enn på 920.

Uansett, 1020 blir regnet for å ha verdens beste mobilkamera i dag og har i tillegg en meeeeget velfungerende W8, med 8.1 på vei :)

Abbonementet mitt på 920 hadde gått ut og jeg bandt med for 12 nye måneder hos Djuice for å få telefonen. 199kr kostet den + 299kr pr mnd i 12 måneder. Da er det fri bruk. Bare å kjøpe :)

 

Som jeg skrev i trådstart, for en som ikke er teknisk ekspert er det usedvanlig liten forskjell fra 920 til 1020 bortsett fra kamera, men i.o.m. at det ikke kostet all verden å bytte angrer jeg ikke på det.

Lenke til kommentar

Sånn du har zoomet inn helikopteret, er det gjort med mobilen eller i ettertid i photoshop? Kult.

 

Jeg har veldig lyst på 1020, mye på grunn av kamera. Men jeg vet jeg stortsett bruker auto på det meste, men om jeg kjøper en sånn mobil kanskje jeg bruker mer tid på å justere ting manuelt, vet ikke helt.

Bildet av helikopter er tatt i auto uten å zoome (Nokia Camera)

"bobla" med zoom er lagd i appen SoZoom, artig sak ;)

Sozoom for Windows Phone http://www.windowsphone.com/s?appid=42be30d1-6341-41f1-be9e-cbc03d882a71

tror den fungerer bare på 1020 og 1520...

Endret av Xaphoon
Lenke til kommentar

Hmmm...dette er vanskelig...

 

Har holdt på en times tid nå, tar bilder i auto og pro for å sammenligne og nå er det helt klart autobildene som blir best.

Greia er at når du tar auto, trykker på skjermen der du ønsker å ha hovedfokus før du tar selve bildet - da slår det inn en stabilisator som gjør at bildet ikke blir ufokusert om du skjelver litt på hånda..

I pro vil ikke denne slå inn, og bildet blir umiddelbart dårlig om jeg ikke legger telefonen ned på et bord eller en annen form for støtte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...