Gå til innhold

Kjøtt med bein - hvordan telle kalorier?


Anbefalte innlegg

Dette er en ting jeg har grublet på lenge. La oss si at man kjøper en pakke med 1kg kyllingvinger, og disse er merket med 160kcal/100g, bare for å ta et tall. Da er det jo lett å tenke at hele pakken totalt inneholder 1600kcal.

 

Men når man spiser, så blir det jo bein til overs, slik at man ender opp med å ikke spise mer enn f.eks 750g totalt, mens resten som er bein går i bosset. Hvordan teller man da kaloriene egentlig? Er det sånn at det i realiteten bare er 1200kcal i pakken totalt, eller inneholder det kjøttet som er spiselig i realiteten flere kalorier enn merkingen, slik at man likevel har fått i seg 1600kcal?

 

Edit: Leif

Endret av Zakke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kalori histeriet, hva i svarte har skjedd med dagens ungdom egentlig. Har dere blitt homser og ernærings kjerringer alle sammen eller? Jeg er 1:91 og veier 98 kg muskeløs og spiser sundt og mye proteiner. Men her har vi altså en fyr som lurer på kalori innhold og hvordan man regner ut dette på kyllingvinger WTF? Min sønn, spis hva F du vil og bare tren og slutt med dette kalori tullet. Bare tull å sitte og regne på dette, det gjelder alle feite der ute også. Alle skjønner at du går ned ved å spise salaten, bygg risen og kylling filleten framfor pizzaen eller hamburgern..

 

Hilsen Charlo som aldri har telt eller brydd seg om noe kalori innhold og brukt sunn vanlig normal vett og som ser ut som en ekte viking.

Lenke til kommentar

Hei du, jeg er normalvektig og har god kontroll på kostholdet mitt. Ikke teller jeg kalorier heller, men jeg pleier alltid å se på kaloriinnholdet på et nytt produkt jeg kjøper for å ha en viss anelse om hva det er jeg stapper i kjeften.

 

Grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg skal regne ut på millimetern hvor mange kalorier det er i pakken, men mer fordi jeg er skeptisk til hvordan matvareprodusenter ofte prøver å lure forbrukerne til å tro at et produkt er bedre enn det er, og da er det jo midt i blinken for dem å f.eks late som at beinene inneholder 0 kalorier, men å ta med vekten av beinene i beregningen slik at gjennomsnittet blir lavere og det ser bedre ut på klistrelappen. Om det er sånn vet jeg ikke, og derfor tenkte jeg å spørre her i kostholdskategorien hvor jeg regner med man kan spørre om slike ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Står det 160 kcal/100g, så er det 160 kcal/100g spiselig vare. Kjøper du 1kg brutto vare, så må du trekke frå bein og den slags etterpå. Om du sit igjen med 400g bein, så har du konsumert 600g. Dvs. 600*160/100=960 kcal.

Stemmer. Noe som også er grunnen til at de oppgir per 100g, og ikke antall kalorier for hele pakka.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det mest vanlige er vell å måle nettovekt/bruttovekt. Alså du veier beina etter du har spist og trekker i fra. da vet du også nøyaktig hvor mye du egentlig har spist.

 

Men det er ned på ett ganske detaljenivå, det finnes nok enklere måter dersom man ikke ønsker å beregne så nøye som mulig. Med mindre du sikter på vektklasser hadde nok jeg bare tatt ett ca estimat

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Gammel tråd, men fremdeles like aktuell den dag idag

 

Jeg tok på meg denne jobben.

 

Et ekte mannemåltid - 10 relativt veltrente vinger/Latissimus, tinede:

 

Vekt før Skjærsilden: 729.9g

Benpiper: 166tg

Netto - 563.9g

 

Relatert kyllingvingepakke sier, pr. 100g:(Partyvinger kjøpt på Svinesund)

190kcal

12g fett

0.5g karbs

19g protein

 

 

Måltidet tilsvarer:

1071.4 kcal

67.7g fett

2.8g karbs

107.1g protein

 

(for et grusomt måltid......)

 

1stk gjennomsnittelig vinge inneholder da:

107.1 kcal

6.8g fett

0.3g karbs

10.7g protein

 

Ergo: Jeg kan ikke spise mer idag......

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Og hvorfor kan du ikkje ete mer?

Fordi jeg har et mål om antall ditt og datt i døgnet.

 

 

Skjønte det, men ser ikkje helt hva du prøver å holde deg unna med disse tallene :

 

1071.4 kcal

67.7g fett

2.8g karbs

107.1g protein

 

er det fettet du er redd ?

 

 

Jeg spiser og koser meg jeg altså, men prøver å holde meg unna måltider som egentlig ikke gir noen særlig metthetsfølelse men som likevel inneholder mye, i dette tilfellet proteiner.

 

10 kyllingvinger spiser jeg lett, men mitt daglige protein-mål pr. idag er på 98g proteiner og det blir overskredet allerede ved ett slikt måltid.

Fettet er jeg ikke redd for - jobber for å få i meg nok hver dag.

Karbs skal jeg ha i meg i store mengder - dette måltidet inneholder nær sagt null karbs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor så lite proteiner?

Det er svært lite holdepunkter for å være over 1,2-1,7g så om noe er jo han mer enn innenfor.

 

Kan så være, men å ikkje ete mer enn ett så lite måltid i løpet av en dag pga for mye proteiner er tull..

 

Finnes da masse mat som ikkje inneholder så mye proteiner som kan gi deg restem av kcal og karb du enn måtte ha igjen av dagsbehovet.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor så lite proteiner?

Det er svært lite holdepunkter for å være over 1,2-1,7g så om noe er jo han mer enn innenfor.

 

Kan så være, men å ikkje ete mer enn ett så lite måltid i løpet av en dag pga for mye proteiner er tull..

 

Finnes da masse mat som ikkje inneholder så mye proteiner som kan gi deg restem av kcal og karb du enn måtte ha igjen av dagsbehovet.

 

Jeg skal gi deg en tydeligere forklaring på hvorfor jeg holder meg unna slike måltider.

 

Jeg skal opp i vekt men ikke for fort og jeg skal ha masse energi i kroppen til trening. F.eks skal jeg ha nærmere 300g karbs om dagen og helst ikke mer enn 1.7g protein pr. fettfrie kroppsvekt = 98g protein.

 

Om jeg spiser 10 kyllingvinger overskrider jeg allerede her målet for proteiner, samtidig som all annen mat jeg spiser i løpet av dagen også inneholder proteiner, i større eller mindre grad. Ikke får jeg noen metthetsfølelse heller som er relativt viktig for min psyke å ha ihvertfall en gang om dagen.

 

Jeg skal ha i meg 2400kcal i løpet av dagen og for å få i meg nok karbs spiser jeg et enormt måltid med havregryn til frokost (inkl. melk, nøtter og rosiner, ca.1200kcal) for å slippe å spise bananer hele kvelden.

Metthetsfølelse er også viktig - Det får man heller ikke av å spise 10 kyllingvinger, selv ved å knaske i seg beina vil man ikke få det :nei:

I tillegg til dette, om jeg skal klare å nå de andre målene mine, vil jeg ikke klare det fordi jeg automatisk vil knuse målet om 2400kcal

 

Så altså, for at jeg klare mine mål må jeg justere maten og lage en samhandling måltidene imellom for å unngå måltider som er ensrettet mot fett og protein.

Slik sett kan jeg heller klunke på med litt fet dressing på salaten og nyte nøtter og spekemat til den dårlige filmen på kveldstid.

 

Å kalle dette for "tull" er feil, men at du og veldig mange andre ikke har forståelse, vilje eller ønske om å holde på på denne måten er meget fullt forståelig :)

Man blir etterhvert veldig trigget når resultatene kommer.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...