Gå til innhold

Dette er grafikken vi kan forvente oss på konsoll fremover


Anbefalte innlegg

 

Ingen blir påtvunget til noe som helst, problemet til PC-folket er den bastante projiseringen av sine oppfatninger. De fleste gamere vet vel utmerket godt at PC'er kjører best ytelse.

Likevel, for en casual gamer som meg som har lite tid hverdagen til å dille mer enn nødvendig, så er konsoll helt klart best. Dette går på smak og behag. Kjøpte en Xbox One nylig og er strålende fornøyd, digg kontroll, oversiktlige menyer, no fuss og grafikken er mer enn bra nok. Har sjekket sammenligner av PC\ONE\PS4 på ymse spill og forskjellene er uvesentlige for min del.

 

Helt enig.

 

Det er nettopp det som er pointet. Vi er ute etter forskjellige ting, PC-gamere og oss andre. Det betyr ingenting for meg om jeg må ha 4X AA istedenfor 16X. Jeg liker sofaopplevelsen, jeg liker komforten med å bruke konsoll, jeg liker hvor enkelt det er. Og jeg liker prisen. Ferdig med den saken.

 

Og SPESIELT i en tid der det å pushe polygoner betyr mindre og mindre, med flere og flere konge indiespill som kommer ut hvert år som vektlegger stil fremfor teknikk, er konsoller en fullstendig god løsning for de aller, aller fleste.

 

Som sagt: konsoller eksisterer i en "sweet spot" mellom pris, komfort, og ytelse.

 

 

Det må du jo gjerne mene, at det ligger i en slags sweet spot, det gjør ikke påstandene du kom med tidligere mindre gale. Ellers synes jeg indiespill er ett merkelig argument FOR konsoll. Men det er sant at konsoller er billigere om man spiller få spill.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe en laptop til 3000 som vil kunne spille de tusenvis av eksklusive indie spillene du finner på PC. Å kjøpe konsoll for å spille indie spill er helt idiotisk.

 

En PS3 har et grafikkort tilsvarende 7850, som koster 1300kr, mens xbone har 7790 som koster 900kr.

 

Du kan fint bygge en PC til rundt 6000 som har tilsvarende ytelse.

 

Er ingen god grunn til å kjøpe konsoll lengre. De er trege, dyre (du betaler for online og dyrere for spill) og har få eksklusive iforhold til PC.

 

Eneste grunn til å kjøpe konsoll er hvis du MÅ ha de eksklusive som uncharted/halo.

Lenke til kommentar

Er ihvertfall fin underholdning å lese andre leke bedrevitere og skal prøve å overbevise andre. Spesielt når mye som blir skrevet er direkte feil og vinklet i deres "favør".

 

Fin underholdning men en føler seg i selskap av ganske så uvitende og til tider direkte dumme individer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ingen blir påtvunget til noe som helst, problemet til PC-folket er den bastante projiseringen av sine oppfatninger. De fleste gamere vet vel utmerket godt at PC'er kjører best ytelse.

Likevel, for en casual gamer som meg som har lite tid hverdagen til å dille mer enn nødvendig, så er konsoll helt klart best. Dette går på smak og behag. Kjøpte en Xbox One nylig og er strålende fornøyd, digg kontroll, oversiktlige menyer, no fuss og grafikken er mer enn bra nok. Har sjekket sammenligner av PC\ONE\PS4 på ymse spill og forskjellene er uvesentlige for min del.

 

Helt enig.

 

Det er nettopp det som er pointet. Vi er ute etter forskjellige ting, PC-gamere og oss andre. Det betyr ingenting for meg om jeg må ha 4X AA istedenfor 16X. Jeg liker sofaopplevelsen, jeg liker komforten med å bruke konsoll, jeg liker hvor enkelt det er. Og jeg liker prisen. Ferdig med den saken.

 

Og SPESIELT i en tid der det å pushe polygoner betyr mindre og mindre, med flere og flere konge indiespill som kommer ut hvert år som vektlegger stil fremfor teknikk, er konsoller en fullstendig god løsning for de aller, aller fleste.

 

Som sagt: konsoller eksisterer i en "sweet spot" mellom pris, komfort, og ytelse.

 

 

Først og fremst, nå vrir du diskusjonen over i noe helt annet. Dette var ikke hva du først diskuterte. Du begynte å prate alt mulig tull om at man må ut med over 10.000kr for å få en PC som i det hele tatt skiller seg ut fra konsollene.

 

For det andre; om du ikke takler at folk diskuterer med deg og konstruktivt kritiserer deg når du kommer med helt ubegrunnede utsagn som du tydeligvis ikke har gjort særlig mye research angående, så bør du kanskje ikke starte en diskusjon i det hele tatt. Vit hva du prater om, eller aksepter at folk vil rette på deg.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Det må du jo gjerne mene, at det ligger i en slags sweet spot, det gjør ikke påstandene du kom med tidligere mindre gale. Ellers synes jeg indiespill er ett merkelig argument FOR konsoll. Men det er sant at konsoller er billigere om man spiller få spill.

 

AtW

Helt greit for meg at mange mener jeg er på jordet i denne tråden. Du er ikke alene om det tydeligvis :)

 

Men min påstand er at for å få en helhelts-opplevelse som VESENTLIG skiller seg fra Xbox One og PS4 må man opp i betydelig dyrere PC-hardware. Og det står jeg ved. Men det er såklart subjektivt hva som er "vesentlig" bedre.

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Utifra dette du skriver her er du kanskje det perfekte eksempelet på en PC fanboy. Passiv aggresiv holdning mot konsoller. En liten grei huskelapp:

 

Spillutviklere satser på konsollene, fordi at det er et marked de kan leve av. PC markedet er det ingen som kan leve av(Edit: veldig få). Tilgjengelighet, majoriteten av gamers og spillutviklere har skjønt dette, for at vi skal ha et levende spillmarked, må ting være tilgjengelig, det må komme til en pris som mannen i gata kan leve med.

 

Ikke ett grafikkmonster som må jevnlig mates med deler for å møte de nye kravene. Dere kan være så snobbete som dere bare vil i saken, men saken er at spill vi kjenner det i dag hadde ikke komt noe lengre om konsoll ikke var der, det hadde kanskje ikke eksistert i det hele tatt.

 

Hilsen Konsollgutta.

 

 

Ærlig talt, ut ifra det du skriver, hvem av oss er det som fremstår som fanboy? Jeg bare konstanterer et faktum, og det er at konsoller av alle typer holder tilbake spillutviklingen for ALLE spillere.

 

Som sagt over, konsoller selges med tap, og låser folk til et format, slik at man kan tyne både utvikler for lisens og kunde med blodpris.

 

Star Citizen har så langt dratt inn over 40 millioner dollar i crow funding. At det ikke finnes noe marked på plattformer som ikke er låst er tullete.

Poenget er at du tror det er PC som styrer alt, du tror at verden ville vert bedre uten konsoller, eller at konsollene kostet 10-20k sånn at de var grafisk på linje med en pc, tror du noen ville kjøpt de da? og tror du da at spillindustrien hadde hatt like mange å selge spillene sine til som i dag? Hvem er det som gjør det bra på PC i dag? Jo det er Mojang, Blizzard og Valve, alle disse 3 har skjønt at for å lykkes må spill kunne spillest av flest mulig, å kunnne scale grafikken sin til å kjøres lett. Det samme gjelder gratisspillene som Dota og LoL. Uten disse selskapene så er resten av spillindustrien fokusert på konsoll, det er her de kan tjene penger, det er dette de aller fleste i verden velger som spillplatform, og alt koker ned til det jeg sa isted, tilgjengelighet.

 

Grafikkhorer, selv om det er imponerende å se på, er ikke det som spillindustrien lever av, det er med å dra det kollektivt videre, men det er absolutt ikke det som er det økonomisk bra for spillindustrien.

Konsoll markedet er ikke det det engang var i sine glansdager. Både pc og mobile enheter har en større markedsandel per dags dato. Spill blir tweaket mot konsoll av praktiske hensyn, det er lettere å konvertere fra konsoll -> pc enn vice versa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det må du jo gjerne mene, at det ligger i en slags sweet spot, det gjør ikke påstandene du kom med tidligere mindre gale. Ellers synes jeg indiespill er ett merkelig argument FOR konsoll. Men det er sant at konsoller er billigere om man spiller få spill.

 

AtW

Helt greit for meg at mange mener jeg er på jordet i denne tråden. Du er ikke alene om det tydeligvis :)

 

Men min påstand er at for å få en helhelts-opplevelse som VESENTLIG skiller seg fra Xbox One og PS4 må man opp i betydelig dyrere PC-hardware. Og det står jeg ved. Men det er såklart subjektivt hva som er "vesentlig" bedre.

 

 

Det må du gjerne stå ved, men forskjellen fra konsoll til en PC til 10k er mye større enn forskjellen mellom en PC til 10k og en til 20k. Det er en veldig merkelig framstilling å mene at 90% av forbedringen er uvesentlig, men akkurat på de siste 10% skjer det noe magisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan ikke folk bare se på HELHETEN i stedenfor teksturoppløsning, anti-aliasing osv?

 

Helheten jeg er bekrymret for er ikke grafikkmessig, for jeg vet at det garantert blir framskritt der, se f.eks på spill som assassins creed og battlefield til ps3 og ps4 osv. Helheten jeg er bekrymet for er gameplayet, og jeg håper virkelig ikke vi må vente 2-3 år før det kommer skikkelig store AAA-titler som elder scrolls som er ekslusiv til ps4, xone og pc slik at gameplayet blir bedre, større og mer spennende.

 

Jeg håper ikke det eneste gode på nye spill er grafikken, men hovedsaklig nytt gameplay, nye "features". Og hvis de skal fortsette å lage spill med samme tittel til nåværende og forrige konsollgenerasjon, kan det kanskje hende at det ikke blir bedre gameplay på "current-gen" fordi "pre-gen" ikke takler det og utviklere ikke vil forskjellsbehandle for mye eller tape inntekter. Heldigvis virker det som adopsjonsraten av nye konsoller har gått raskere enn ventet, så det er ikke sikkert dette blir å skje. Vi får se :), håper på bedre spill med større verdener og bedre gameplay :). Som sagt, grafikken kommer av seg selv syns jeg det virker som.

Lenke til kommentar

 

 

Det må du jo gjerne mene, at det ligger i en slags sweet spot, det gjør ikke påstandene du kom med tidligere mindre gale. Ellers synes jeg indiespill er ett merkelig argument FOR konsoll. Men det er sant at konsoller er billigere om man spiller få spill.

 

AtW

Helt greit for meg at mange mener jeg er på jordet i denne tråden. Du er ikke alene om det tydeligvis :)

 

Men min påstand er at for å få en helhelts-opplevelse som VESENTLIG skiller seg fra Xbox One og PS4 må man opp i betydelig dyrere PC-hardware. Og det står jeg ved. Men det er såklart subjektivt hva som er "vesentlig" bedre.

 

 

Det må du gjerne stå ved, men forskjellen fra konsoll til en PC til 10k er mye større enn forskjellen mellom en PC til 10k og en til 20k. Det er en veldig merkelig framstilling å mene at 90% av forbedringen er uvesentlig, men akkurat på de siste 10% skjer det noe magisk.

 

AtW

 

 

Jeg nevnte 20k i den opprinnelige posten som et eksempel på cutting edge PC som takler absolutt alt du kaster på den. Bytt gjerne ut med 15k hvis du mener det er nærmere. Jeg baserte prisen på arbeidsstasjoner kanskje mer enn Gamer-PCer. Ellers er det jo få som faktisk bruker 15-20k på hardware, det vet jeg jo.

 

Og jeg er fullt klar over at en PC til 10k er mye kraftigere enn begge konsollene til 4000 kr, det sier seg selv. Poenget er at forskjellen for mange ikke er så enorm at det er verdt det.

 

1982kims: Yeah, du har rett i at det kan gjøres på den måten. Det er derimot ikke praktisk i alle stue-situasjoner, inkludert min :)

Endret av RadJostein
Lenke til kommentar

 

Ingen blir påtvunget til noe som helst, problemet til PC-folket er den bastante projiseringen av sine oppfatninger. De fleste gamere vet vel utmerket godt at PC'er kjører best ytelse.

Likevel, for en casual gamer som meg som har lite tid hverdagen til å dille mer enn nødvendig, så er konsoll helt klart best. Dette går på smak og behag. Kjøpte en Xbox One nylig og er strålende fornøyd, digg kontroll, oversiktlige menyer, no fuss og grafikken er mer enn bra nok. Har sjekket sammenligner av PC\ONE\PS4 på ymse spill og forskjellene er uvesentlige for min del.

 

Helt enig.

 

Det er nettopp det som er pointet. Vi er ute etter forskjellige ting, PC-gamere og oss andre. Det betyr ingenting for meg om jeg må ha 4X AA istedenfor 16X. Jeg liker sofaopplevelsen, jeg liker komforten med å bruke konsoll, jeg liker hvor enkelt det er. Og jeg liker prisen. Ferdig med den saken.

 

Og SPESIELT i en tid der det å pushe polygoner betyr mindre og mindre, med flere og flere konge indiespill som kommer ut hvert år som vektlegger stil fremfor teknikk, er konsoller en fullstendig god løsning for de aller, aller fleste.

 

Som sagt: konsoller eksisterer i en "sweet spot" mellom pris, komfort, og ytelse.

 

Sofa argumentet har det blitt tatt opp mange ganger å er et dårlig argument. Du kan helt fint sitte,ligge eller stå i sofaen å spille PC spill om du vil. Alt du trenger er en håndkontroller og en HDMI kabel. Når det kommer til enkelhet, så er det da mye enklere å åpne Steam/Origin mappa å dobbelklikke på spillet du vil spille enn å måtte fysisk reise deg opp for å bytte Blueray plate :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det må du jo gjerne mene, at det ligger i en slags sweet spot, det gjør ikke påstandene du kom med tidligere mindre gale. Ellers synes jeg indiespill er ett merkelig argument FOR konsoll. Men det er sant at konsoller er billigere om man spiller få spill.

 

AtW

Helt greit for meg at mange mener jeg er på jordet i denne tråden. Du er ikke alene om det tydeligvis :)

 

Men min påstand er at for å få en helhelts-opplevelse som VESENTLIG skiller seg fra Xbox One og PS4 må man opp i betydelig dyrere PC-hardware. Og det står jeg ved. Men det er såklart subjektivt hva som er "vesentlig" bedre.

Gi meg en PC til 1500,- og du har allerede gitt meg ikke bare litt, men en vesentlig bedre helhetsopplevelse.

Lenke til kommentar

For å legge til diskusjonen (siden diskusjonen har havnet litt over i PC vs konsoll ^^).

 

Det er mange som sier at konsoll gir dem en god helhetsopplevelse og at gameplay er viktigere enn grafikk. Dette er jeg helt enig i, og det er flott at folk kan kose seg og være fornøyd.

 

Jeg, på den andre siden, er opptatt av det tekniske og det grafiske. Jeg liker ikke lav framerate og jeg liker slettes ikke lavere enn 30 FPS

 

Jeg spilte hovedsakelig på konsoll (en del på PC også, men hovedsakelig konsoll) frem til Mass Effect 3 kom ut. Jeg kjøpte det på Xboxen min, gledet meg som en unge til neste runde med sheppard og co. Så kom første cutscene. KATASTROFE. Noe som lignet på 15 FPS, tearing fra helvette og pop-in først når jeg var 30 cm fra noe. Jeg skrudde det av, gikk til PC'en og logget på origin og kjøpte spillet på nytt. Jeg plugget Xbox stikka inn i PC'n, startet spillet på TV'n og satte igang. Ingen tearing, høyere FPS og lite pop-in.

 

Jeg mistenker mange lider av samme galskapen som meg, hvor alt må være "perfekt" for at vi skal kunne nyte noe. Alle er forskjellige.

Endret av Judgement
Lenke til kommentar

For å legge til diskusjonen (siden diskusjonen har havnet litt over i PC vs konsoll ^^).

 

Det er mange som sier at konsoll gir dem en god helhetsopplevelse og at gameplay er viktigere enn grafikk. Dette er jeg helt enig i, og det er flott at folk kan kose seg og være fornøyd.

 

Jeg, på den andre siden, er opptatt av det tekniske og det grafiske. Jeg liker ikke lav framerate og jeg liker slettes ikke lavere enn 30 FPS

 

Jeg spilte hovedsakelig på konsoll (en del på PC også, men hovedsakelig konsoll) frem til Mass Effect 3 kom ut. Jeg kjøpte det på Xboxen min, gledet meg som en unge til neste runde med sheppard og co. Så kom første cutscene. KATASTROFE. Noe som lignet på 15 FPS, tearing fra helvette og pop-in først når jeg var 30 cm fra noe. Jeg skrudde det av, gikk til PC'en og logget på origin og kjøpte spillet på nytt. Jeg plugget Xbox stikka inn i PC'n, startet spillet på TV'n og satte igang. Ingen tearing, høyere FPS og lite pop-in.

 

Jeg mistenker mange lider av samme galskapen som meg, hvor alt må være "perfekt" for at vi skal kunne nyte noe. Alle er forskjellige.

Har full forståelse for ditt synspunkt og er faktisk enig når det gjelder Xbox 360 og PS3 - denne generasjonen varte altfor lenge og gikk faktisk utover kvaliteten på enkelte spill

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og jeg er fullt klar over at en PC til 10k er mye kraftigere enn begge konsollene til 4000 kr, det sier seg selv. Poenget er at forskjellen for mange ikke er så enorm at det er verdt det.

 

 

Igjen sammenligner du en fullt ferdig oppbygd PC til 10.000kr med en konsoll til 4000kr. Du teller med prisen av skjermen, tastaturet og musa til PC'en i disse 10.000kr. Men du teller ikke med prisen av TV'en, kontrollene, abonnementet (på Xbox) som man "må" betale til produsenten årlig og de høye spillprisene.

 

Om du slenger på disse faktorene, så er faktisk forskjellen ganske minimal i det lengre løp. Xbox 360 var sist i rekken i omtrent syv år. Jeg er ganske sikker på at en person som hadde hatt like mange spill på sin Xbox 360 som det jeg har i min Steam-konto (bortimot 400), så ville vedkommede lett brukt to-tre ganger så mye penger på sitt bibliotek som det jeg har gjort.

 

Til syvende og sist handler det om personlige preferanser. Men dette du virker å tro med at PC er så uendelig mye dyrere og mer upraktisk enn konsoller, at de egentlig ikke kan konkurrere, er hull i hodet. PC'en kan gjøre nøyaktig det konsollen din kan gjøre, og mye mer. Du kan spille fra stua med en trådløs 360-kontroller om du vil. Eller om du mot formodning synes 360-kontrolleren er teit, kan du prøve en av de hundrevis av andre kontrollerne som fungerer med PC. Du kan gjøre nøyaktig det samme. Eneste "minus" er at fordi PC'en er mer åpen, er den mer sårbar ovenfor feil og slikt når brukeren ikke vet hvordan han skal bruke PC'en skikkelig. Dette handler ikke om fanboyisme, det er bare fakta. Det ER mulig å gjøre det samme med en PC som man gjør med konsollene, og det koster IKKE så mye mer.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uncharted 3 (PS3 2011 release) http://nextgengamingblog.com/files/2011/10/Uncharted-3-review-screenshot-2.jpg @720p

 

Skyrim (PC 2011 release) http://www.surftin.com/images/need-elder-scrolls-skyrim-screenshots-techpowerup-forums_497196.jpg @1080p

 

Jeg er virkelig ikke enig i at konsoller "ødelegger for PC grafikk". Jeg synes derimot konsoller har hatt negativ effekt på gameplay og spill-kultur generelt.

Witcher 2 (PC 2011 release): post-221391-0-01672400-1395345024_thumb.jpg

 

Ups...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det betyr ingenting for meg om jeg må ha 4X AA istedenfor 16X.

Det er off topic men har nyeste generasjon konsoller fått FSAA?

 

 

Hardware støttet MSAA har vært med siden forrige generasjon, men pga ytelse brukte de fleste spillene enten FXAA (shader) eller ingen AA. Men selv SSAA var teoretisk mulig, dog helt utelukket i praksis. Med denne generasjonen er det nok også det, tipper jeg. Men det har lite å si, da man ikke får så mye ut av så god sampling på en TV uansett...

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...