Gå til innhold

Matematikk for økonomer 2014 BI innleveringsoppgave 2


rikke_

Anbefalte innlegg

 

 

Lær deg kjerneregelen. :)

Jeg har komt til : 3(3x^2-x+5)^2 x (6x-1)

 

Det jeg ikke skjønner er om det er den siste parentesen jeg skal gange med 3, eller den første? :hm:

 

Siden det ser ut som noen andre her har ganget 3 med den siste parentesen..

 

 

Du har kommet til riktig svar. Om du setter 3 foran den første eller andre parentesen har ingenting å si.

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Lær deg kjerneregelen. :)

Jeg har komt til : 3(3x^2-x+5)^2 x (6x-1)

 

Det jeg ikke skjønner er om det er den siste parentesen jeg skal gange med 3, eller den første? :hm:

 

Siden det ser ut som noen andre her har ganget 3 med den siste parentesen..

 

 

Du har kommet til riktig svar. Om du setter 3 foran den første eller andre parentesen har ingenting å si.

 

Tusen takk :)

 

 

En ting jeg la merke til nå... den x-en jeg har uthevet, det skal være multiplikasjonstegn, ikke sant? Det skal ikke være noen x der. Om du trenger et annet multiplikasjonstegn enn "prikken", så kan du bruke stjerne *. :)

Lenke til kommentar

på oppgaven 5 kan man ikke bare bruke kalkis? så lenge du skriver opp verdiene du putter inn?? står jo ikke noe sted at dette ikke er lov.

 

f.eks 5.a)

 

pv= -3.000.000

n= 20

i/y= 3,8

 

cpt-> pmt= 216.853,63 ??

 

btw, noen som har riktig svar på d? da jeg ikke er helt sikker om jeg har fått riktig.

 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Lær deg kjerneregelen. :)

Jeg har komt til : 3(3x^2-x+5)^2 x (6x-1)

 

Det jeg ikke skjønner er om det er den siste parentesen jeg skal gange med 3, eller den første? :hm:

 

Siden det ser ut som noen andre her har ganget 3 med den siste parentesen..

 

 

Du har kommet til riktig svar. Om du setter 3 foran den første eller andre parentesen har ingenting å si.

 

Tusen takk :)

 

 

En ting jeg la merke til nå... den x-en jeg har uthevet, det skal være multiplikasjonstegn, ikke sant? Det skal ikke være noen x der. Om du trenger et annet multiplikasjonstegn enn "prikken", så kan du bruke stjerne *. :)

 

Det var et gangetegn ja :)

Lenke til kommentar

Ferdig med alle oppgavene, men sitter helt fast på oppgave 5 b-d. noen som har mulighet til å vise og forklare disse for meg? :)

5b

rente : 3.000.000*0,038=114.000

avdrag : 216.854-114.000=102.854 :)

 

kan du forklare meg hvordan du finner 6a ?

Lenke til kommentar

Hei igjen!

sitter å regner noen eksamensoppgaver, og når det kommer til å regne ut for eksempel årlig beløp på annuitetslån, så bruker jeg formelen for K = K0*(1+r^n)*r / (1+r)^n -1..

men jeg får aldri riktig svar ved bruk av kalkulator.. slet med dette på eksamensoppgaven også.. Er det noen som har noe som helst clue om jeg tuller med? :s

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-239845

Hei igjen!

sitter å regner noen eksamensoppgaver, og når det kommer til å regne ut for eksempel årlig beløp på annuitetslån, så bruker jeg formelen for K = K0*(1+r^n)*r / (1+r)^n -1..

men jeg får aldri riktig svar ved bruk av kalkulator.. slet med dette på eksamensoppgaven også.. Er det noen som har noe som helst clue om jeg tuller med? :s

 

Er det helt feil eller bare litt feil?

 

Jeg får også litt feil, men tror det er på grunn av avrunding på kalkulatoren. Fulgte innstillingen på kalkulatorkurset når jeg satt den opp for finans. Mulig dette må endres til eksamen.

 

Noen andre som vet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...