Gå til innhold

Opptrening etter overtråkk


Anbefalte innlegg

Jeg tråkket kraftig over for tre uker siden, og har siden det lot seg gjøre trent tåhev og på balansebrett. Har lest på nettet at jeg må regne med opptreningstid på ca ti uker. Vet noen om noen andre øvelser jeg kan gjøre for å eventuelt kutte ned den tiden, skal inn i forsvaret og vil helst forberede meg så godt som mulig, men samtidig ikke risikere å få en fucka ankel for resten av livet. takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ankelen ute av ledd for tre-fire år siden. Gikk med støttegips i to uker, og fikk deretter lov til å tråkke på ankelen. Det tok litt tid, men cirka en uke etter at gipsen var borte gikk jeg på den igjen.

 

Bortsett fra dette har jeg brukt den som normalt. Jeg har vært aktiv både med sport og vektløfting, og den er like stabil som den var før, men den er noe mindre mobil. Dette kan antageligvis ordnes med enda mer strekking og behandling.

 

Jeg har dog hørt at overtråkk kan være verre enn å ha ankelen ute av ledd, og søsteren min har fått ganske svak ankel etter at den var ute av ledd. Det sagt, hun er ikke særlig aktiv, så det kan ha noe med saken å gjøre. Jeg ser for meg at en ankel som har vært skadet må trenes opp en del, enten via spesifikke øvelser, eller som jeg gjorde på den tiden, kampsport.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon. Jeg tråkket over i slutten av november, hvis jeg husker riktig, og det jeg fikk vite, og det ser det jo ut som du har funnet ut av, er at det tar ca. 10 uker med trening for å trene opp ankelen igjen. Det er egentlig, slik jeg ser det, ingen annen vei enn å gjøre øvelser på balansebrett, tåhev, stå på det skadede beinet med øynene lukket og lignende øvelser. Det tar tid å få en ankel som fungerer på samme nivå igjen.

 

Det er selvsagt mulig å trene vanlig uten det, men da tar man også den risikoen som følger med, og det er en mye større sjanse for å tråkke over på nytt igjen. Jeg forsøkte å spille fotball igjen et par måneder etter overtråkket, og merket at ankelen var veldig ustabil, til tross for at jeg var veldig flink til å trene ankelen i løpet av den perioden. Derfor valgte jeg heller å ta tiden til hjelp, trene litt mer, og nå går det nokså bra igjen.

 

Jeg ville i alle fall ikke tatt den risikoen med ankelen min. Jo flere ganger du tråkker over, jo lettere er det å ende opp med en veldig ustabil ankel, og jeg vil tro du vil slite enda mer med det i forsvaret.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon. Jeg tråkket over i slutten av november, hvis jeg husker riktig, og det jeg fikk vite, og det ser det jo ut som du har funnet ut av, er at det tar ca. 10 uker med trening for å trene opp ankelen igjen. Det er egentlig, slik jeg ser det, ingen annen vei enn å gjøre øvelser på balansebrett, tåhev, stå på det skadede beinet med øynene lukket og lignende øvelser. Det tar tid å få en ankel som fungerer på samme nivå igjen.

 

Det er selvsagt mulig å trene vanlig uten det, men da tar man også den risikoen som følger med, og det er en mye større sjanse for å tråkke over på nytt igjen. Jeg forsøkte å spille fotball igjen et par måneder etter overtråkket, og merket at ankelen var veldig ustabil, til tross for at jeg var veldig flink til å trene ankelen i løpet av den perioden. Derfor valgte jeg heller å ta tiden til hjelp, trene litt mer, og nå går det nokså bra igjen.

 

Jeg ville i alle fall ikke tatt den risikoen med ankelen min. Jo flere ganger du tråkker over, jo lettere er det å ende opp med en veldig ustabil ankel, og jeg vil tro du vil slite enda mer med det i forsvaret.

 

Takk for utfyllende svar.

 

Planen er å sette i gang med styrketrening samt spinning igjen fom. 1. april, med teipet ankel + skinne. Løpingen får jeg ta gradvis, men blir idiot av å ikke få trent skikkelig. Trening på pute, samt balansebrett og tåhev gjør jeg hver dag fra før av og kommer til å fortsette med det over ti uker, så håper jeg ankelen kan komme seg tilbake til normalen så fort som mulig! Kondisen får heller vente :-)

Lenke til kommentar

Bruk ankelen så mye som mulig, og så tungt som mulig. Støtteteip og skinne gjør mer vondt enn godt, da det hindrer deg i å belaste ankelen rett. Kjør på med det du klarer, men la ankelen selv si fra når det er nok. Ikke bruk støttebandasje eller lignende mens du trener den opp. Om du føler at du trenger det, så belaster du den for mye!

Ser heller ikke hvordan styrketrening skal hindres av ankel? Ingen av baseøvelsene krever nye involvering av ankel, annet enn at den skal holde balansen (veldig bra trening). Kansje utfall er eneste med mye belastning på selve leddet, men alt annet burde være uproblematisk.

Trokka selv over i fjor høst, og trente normalt, og uten noe teip eller støtte så snar hevelsene var borte. Gjør de vondt, så belaster du den for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...