Gå til innhold

Er Åsatru lovlig i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du?

Trossamfunn med statsstøtte, vigselsrett, egne gravferdsritualer medlemsmøter etc?

Isåfall ja: http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%85satrufellesskapet_Bifrost

http://www.bifrost.no/

 

Du kan tro hva du vil.

 

Nei, det kan du ikke, eller jo kanskje, men ikke hvis du er kongen...

§ 4.

Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion.

 

Edit: Dobbelt-post flettet sammen.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

 

 

Du kan tro hva du vil.

 

Nei, det kan du ikke, eller jo kanskje, men ikke hvis du er kongen...

§ 4.

Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion.

 

Kongen kan da gjøre hva han vil uten å bli forfulgt, kan han ikke? Grunnloven § 5.
. Jo riktig men han kan bli avsatt hvis regjeringen vil å da er han en vanlig borger. han kan også ikke være lengre enn 3måneder i utlandet. men jeg personlig syns det hadde vært kult om kong Harald konverterte til religionen til vårt lands grunnleggere (Åsa tru)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at vi, eller bifrost, ikke vet en skvatt om hva åsa troere egentlig holdt på med, da vi faktisk vet fint lite om Odin, Tor og alle de andre norønne gudene, så kan de holde på som de vil ja... Trosfrihet i norge vettu.

 

Kjenner faktisk en som er i bifrost og som har åsatro som sin religion... Ikke at han snakker høyt om det eller noe, men det kom frem når han så tatoveringen min... som han mente var tatovert feil vei, (altså opp ned som de fleste tors hammere er tatovert) og gliste godt da jeg sa at når jeg ser på tatoveringen (som dekker det mest av venstre overarm) så var den riktig vei, og det er det som betyr noe, da det er jeg som har betalt den.... :)

 

Her i landet kan ikke kristne, eller muslimer, slå ihjel noen fordi deres tro er "feil", eller rett og slett for ikke å tro på noen gud... Den tiden er takk og lov forbi og sånn skal det også forbli.....

Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at vi, eller bifrost, ikke vet en skvatt om hva åsa troere egentlig holdt på med, da vi faktisk vet fint lite om Odin, Tor og alle de andre norønne gudene, så kan de holde på som de vil ja... Trosfrihet i norge vettu.

(...)

 

Jeg ville nå tro de som følger det vet like mye om det som kristene vet om kristendommen og muslimer vet om islam.

 

Skal ikke se bort i fra at forskjellen mellom moderne åsatru og det vikingene trodde på er mindre enn forskjellen mellom kristendommen i Israel for 1700 år siden og den norske statskirke.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville nå tro de som følger det vet like mye om det som kristene vet om kristendommen og muslimer vet om islam.

 

Skal ikke se bort i fra at forskjellen mellom moderne åsatru og det vikingene trodde på er mindre enn forskjellen mellom kristendommen i Israel for 1700 år siden og den norske statskirke.

 

Det slo meg og, men jeg skrev det ikke da tråden i hovedsak handlet om åsatro... Men det er nok helt riktig det, kristne i dag er ikke lenger hva de har vært de siste 1700 årene, ikke på grunn av at dogmene har endret seg, men fordi også de må forholde seg til sekulære lover og regler og som sagt, godt er det... :)

Lenke til kommentar

Lurer på om man blir behandlet rart om man sier at man tror på Odin og Tor :p

Han jeg kjenner syntes ihvertfall det, for jeg forsto at det satt veldig langt inne å innrømme at han trodde på odin og tor.....

 

Og det burde det vel gjøre også, i dagens samfunn, eller hva? Å innrømme at man tror på gamle sagn, eventyr, gjettninger og myter, ofte skrevet av ignorante menn i bronsealderen/middelalderen, bør gi en flau smak i munnen vil jeg tro, for du innrømmer jo, ihvertfall indirekte, at du finner slike ubekreftede ting mer troverdig og sannsynlig enn moderne vitenskap. Det gjelder både kristne og muslimer også, skjønt muslimer flest virker ikke som om de har forstått at det de tror på er flaut... Enkelte der tror fremdeles at det de tror på ikke er latterlig og at det fremeles er gangbart opp mot dagens vitenskap, men det skyldes vel mer ignoranse enn innsikt ser det ut til... Imamene er heller ikke av de som har best utdannelse, for å si det sånn.... Har truffet en del kristne som ikke akkurat har løftet hodet i stolthet når de innrømmet at de var kristne, så ja, de fleste finner det nok en smule flaut at de tror på ubekreftede påstander uten flik av bevis og på den måten setter ignorant gjettning foran hva vi faktisk vet...

Lenke til kommentar

Vanskelig, da fælt få, og da kun spesielt interiserte, vet noe om Odin i det hele tatt, og kan derfor vanskelig dømme noen på det grunnlaget...

 

Men å faktisk tro på noe slikt? Ikke jeg ihvertfall... Når det er sagt så ville jeg, om jeg kunne velge slikt, ha valgt tor og odin som mine guder om etterlivet hadde eksistert. Den kristne/muslimske/jødiske er alt for narsisistisk og selvopptatt til a ha noen appell hos meg... Nei, takke meg til et skikkelig slag på dagen og så tilbringe kvelden med godt drikke, saftige historier og natten med villige kvinner... Det er mer meg enn den korgutt metaliteten som yahwe tilbederne elsker å fremme... :) Men man kan altså ikke bare velge slikt når man har tatt i bruk et kritisk og skeptisk blikk... Pokker ta at man skulle bli så kritisk og skeptisk altså... ;)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...