Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Å ikke adlyde Politiet


iRavi

Anbefalte innlegg

Hei, natt til søndag var jeg på en festival. Av en eller annen grunn tar vaktene båndet mitt rundt midnatt, på grunn av at de mener jeg er for full og kan komme til skade for andre personer. Dette gjør at jeg blir nokså sint, men tyr ikke til noen form for vold, og vil gjerne ha en god forklaring på dette.

 

Deretter blir jeg henvist til to politioffiserer som ber meg forlate området under samme grunnlag som vaktene hadde. Jeg har altså betalt 700 kroner for å se Ylvis, men pga inkompetente vakter får jeg altså ikke det. Jeg diskuterte da med politifolkene og følte jeg hadde en sak, det hele endte med at de tok meg med på stasjonen, kastet meg i fyllearresten og neste dag får jeg bot på 6000 kroner for ikke å adlyde politiet.

 

Nå vil jeg altså ha råd fra dere, ettersom jeg skal skrive et brev i forsøk på å få prutet ned boten. Noen som har forslag til hva jeg kan skrive?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slutt å late som at du ikke gjorde noe galt. Det er en grunn til at vaktene kastet deg ut i utgangspunktet. Ubegrunnet krangling og kritikk kommer ikke til å få ned boten.

Selvfølgelig er det mulig å prute på bota. Jeg vil ikke ha svar som dette, der du mener at jeg fortjente nettopp det som skjedde. Jeg hadde full kontroll over meg selv, husker alt som skjedde og hadde i tillegg tre venner ved siden av meg. Selvfølgelig var jeg full, og skulle aldri ha tatt opp diskusjonen med betjentene, men jeg hadde altså en sak, i det minste fra mitt ståsted og jeg føler meg veldig urettferdig behandlet.

Lenke til kommentar

Et antall edru vakter + to politibetjenter mener du er for full, Politiet velger til og med å sette deg i fyllearresten pga. det. Du har ikke akkurat en god sak gående her.

Man kan vel kanskje ikke si fyllearresten, jeg måtte med på stasjonen fordi jeg ikke ville dra fra stedet, og jeg vet det er muligheter for å prute ned boten, spesielt når man faktisk vil få problemer med å betale bota, men jeg vil da altså ha tips til hvordan og hva jeg skal skrive i dette brevet.

Lenke til kommentar

Du hadde ikke noe "sak", nei. Det er ikke en menneskerett å være på festival.

Det er ikke om jeg har en sak eller ikke som er det jeg er ute etter, det jeg vil vite er hvordan jeg skal skrive et brev i forsøk på å prute ned boten. Det vil jo ikke gjøre det noe verre å prøve, uansett.

Lenke til kommentar

 

Slutt å late som at du ikke gjorde noe galt. Det er en grunn til at vaktene kastet deg ut i utgangspunktet. Ubegrunnet krangling og kritikk kommer ikke til å få ned boten.

Selvfølgelig er det mulig å prute på bota. Jeg vil ikke ha svar som dette, der du mener at jeg fortjente nettopp det som skjedde. Jeg hadde full kontroll over meg selv, husker alt som skjedde og hadde i tillegg tre venner ved siden av meg. Selvfølgelig var jeg full, og skulle aldri ha tatt opp diskusjonen med betjentene, men jeg hadde altså en sak, i det minste fra mitt ståsted og jeg føler meg veldig urettferdig behandlet.

 

 

Ingen her vet hva som faktisk skjedde, men det er ingen tvil om at førsteinnlegget ditt er subjektivt, og jeg tviler på at politiet hadde tatt deg med om du var i så god tilstand som du prøver å gi uttrykk for.

 

Hvis du ønsker å prute ned boten må du ha gode argumenter for hvorfor du mener du har blitt urettferdig behandlet. Forklar situasjonen, unngå å kalle vaktene inkompetente, og si at du er uenig i boten. Jeg tror ikke du får noe ut av det, men som du sa er det vel ikke noe problem å prøve.

Lenke til kommentar

 

Du hadde ikke noe "sak", nei. Det er ikke en menneskerett å være på festival.

 

Det er ikke om jeg har en sak eller ikke som er det jeg er ute etter, det jeg vil vite er hvordan jeg skal skrive et brev i forsøk på å prute ned boten. Det vil jo ikke gjøre det noe verre å prøve, uansett.

du må vel prøve å få frem eventuelle formildende omstendigheter..

Lenke til kommentar

Hvis du skal "prute" på et forelegg er det tre hovedforhold som skal vurderes når man skriver ut et forelegg. Her i prioritert rekkefølge:

 

1) Bøtenivået for tilsvarende overtredelser (herunder om det er et minstenivå for at boten skal "føles")

2) Omstendigheter knyttet til det konkrete straffbare forholdet som øker eller senker straffverdigheten

3) Omstendigheter knyttet til deg personlig, f.eks. din økonomiske situasjon

 

Hva gjelder punkt 1 har Oslo tingrett i en sak (TOSLO-2012-175717) kommet til at bot for en bagatellmessig overtredelse av politiloven (brudd på bortvisning, personen tidligere straffet) kunne ligge på cirka 3000 kr (forelegg på 6000). I en tilsvarende sak (TOSLO-2012-137688) ble boten på 7000 kr (forelegget var på 6000), men i denne saken måtte personen innbringes til sentralarresten og bruddet skjedde like etter at pålegget ble gitt. I den første saken var det opphold i tid mellom pålegg og brudd. Påtaledirektivet sier også at grunnivået skal ligge på cirka 6000 (7000 i retten).

 

Under punkt 2 har du ikke beskrevet noen holdepunkter i dine innlegg som tilsier at bruddet på politiloven var mindre straffverdig enn vanlig. Argumentasjon om at du "hadde en sak" blir sjelden til aldri tillagt vekt av domstolene - her gis politimannen som var til stede stor frihet til å vurdere om situasjonen ga grunnlag for pålegg eller ikke.

 

Punkt 3 har du ikke skrevet noe om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er muligens litt off-topic, men det er mulig trådstarter kan ha rett på prisavslag for konsertbilletten sidan han ikkje har fått den tjenesta han har betalt for?

 

Her er det sjølvsagt litt rom for skjønn i forhold til kvifor strådstarter blei kasta ut, men dersom vi ser på trådstarters versjon av hendelsesforløpet så kunne vell konsertarrangøren like gjerne ordna situasjonen med å nekte trådstarter alkoholservering (antar her at trådstarter har skjenka seg i konsert-baren).

 

I andre konserttilfeller der artisten ikkje kan stille opp så er det vanlig at dei betalande gjestande får refundert billettkostnadane.

 

Satt litt på spissen så vil det at konsertarrangøren ikkje treng å gi prisavslag basert på at kunden ikkje har fått full valutta for pengane kunne åpne for at arrangøren kan selge samme billett fleire gongar.

Lenke til kommentar

Dette er muligens litt off-topic, men det er mulig trådstarter kan ha rett på prisavslag for konsertbilletten sidan han ikkje har fått den tjenesta han har betalt for?

 

Her er det sjølvsagt litt rom for skjønn i forhold til kvifor strådstarter blei kasta ut, men dersom vi ser på trådstarters versjon av hendelsesforløpet så kunne vell konsertarrangøren like gjerne ordna situasjonen med å nekte trådstarter alkoholservering (antar her at trådstarter har skjenka seg i konsert-baren).

Det er ikke sånn skjenkereglene fungerer. Er man åpenbart påvirket, slik at man blir nektet alkohol, skal man vises bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv blitt tatt for å være "for full", selv om jeg er klinkende edru. Forskjellen er jo at jeg som er tilnærmet edru, skjønner at det er en dårlig ide å argumentere og nekte for det. Valgte å gå frivillig og glad ut, for deretter å komme tilbake et kvarter senere. Da var alt i sin skjønneste orden. Så joda, vakter kan og vil ta feil, noen ganger grov feilvurdering.

Men når man blir sinna og nekter for at man er full, og i tillegg flere vakter og politiet er enige. Da er man bare dum om man stritter i mot. Full eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, natt til søndag var jeg på en festival. Av en eller annen grunn tar vaktene båndet mitt rundt midnatt, på grunn av at de mener jeg er for full og kan komme til skade for andre personer. Dette gjør at jeg blir nokså sint, men tyr ikke til noen form for vold, og vil gjerne ha en god forklaring på dette.

 

Deretter blir jeg henvist til to politioffiserer som ber meg forlate området under samme grunnlag som vaktene hadde. Jeg har altså betalt 700 kroner for å se Ylvis, men pga inkompetente vakter får jeg altså ikke det. Jeg diskuterte da med politifolkene og følte jeg hadde en sak, det hele endte med at de tok meg med på stasjonen, kastet meg i fyllearresten og neste dag får jeg bot på 6000 kroner for ikke å adlyde politiet.

 

Nå vil jeg altså ha råd fra dere, ettersom jeg skal skrive et brev i forsøk på å få prutet ned boten. Noen som har forslag til hva jeg kan skrive?

Når man betaler 700 kroner for å se Ylvis. Da må man være bevistløs i øyeblikket

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...