Gå til innhold

Ikke mulig å kjøpe PC med Windows 7


qdos

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny bærbar PC, og så godt som alt i markedet leveres med Windows 8. Har prøvd det, og det er ikke aktuelt. Selvfølgelig mulig å kjøpe Win7 ved siden av, men ettersom alle bundles med Win8, er det penger ut vinduet for en lisens som ikke skal brukes.

 

Vil heller ikke ha en bloat-versjon av OSet, med alskens prøveversjoner som heller ikke er aktuelle.

 

Begynner å helle mot en Macbook + ren Win7 -versjon virtuelt eller med boot camp. Dette er kanskje mer et utløp for frustrasjon enn et spørsmål - men hvorfor vil PC-produsentene seg selv så vondt at de alle kun tilbyr Win8? Multicom kjører et eget brand hvor det er mulig å kjøpe PC uten OS, men synes at den serien er litt for mye plast, men de skal om ikke annet ha skryt for å i alle fall tilby et valg. Hvorfor tilbyr ikke noen andre et valg om å velge hvorvidt man vil ha OS, og også hvilken versjon man vil ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det er mulig. Jeg kjøpte en Dell Latitude E7440 før jul, og den ble levert med Windows 7. Og den blir fortsatt levert med det, i tillegg til flere andre høyere modeller i Latitude-serien. Det skal sies at dette er bedriftsserien til Dell, og prisnivået ligger en del over det man gjerne er vant til fra forbrukermarkedet.

 

Edit: jeg kan selvfølgelig installere den med Windows 8, da lisensen på dette følger med.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Takk for svar, og godt søkebegrep fra syar2003. Noen om noen av disse versjonene er fri for bloatware (hvis det i det hele tatt leveres bloatfrie versjoner fra disse produsentene), og hvordan man kan søke for å finne bloatfrie versjoner?

Bedrifts-PCer kommer (kan snakke for Dell Latitude) stort sett uten bloatware. Møkkavare er gjerne et kjennetegn på forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar, og godt søkebegrep fra syar2003. Noen om noen av disse versjonene er fri for bloatware (hvis det i det hele tatt leveres bloatfrie versjoner fra disse produsentene), og hvordan man kan søke for å finne bloatfrie versjoner?

Bedrifts-PCer kommer (kan snakke for Dell Latitude) stort sett uten bloatware. Møkkavare er gjerne et kjennetegn på forbrukermarkedet.

 

Jeg har ikke samme erfaring med HP. Kjøpte en Mobile Workstation 8710w for noen år siden, og den var ikke bloatfri - i tillegg til at OSet kun ligger på en rescue-partisjon (som evt kan brennes til en rescue-DVD som kun fungerer på samme type enhet). Jeg er villig til å betale ekstra for å få en vanilla-versjon av OSet, men kan ikke se at mange tilbyr det. Nærmeste er vel en Multicom-pc uten OS, og i tillegg en OEM-lisens ved siden av.

Lenke til kommentar

Det er jo fullt mulig å kjøpe en pc med windows 7. Kopiere ut alle driverne til en minnepenn viss de ikke fulgte med på en cd for deretter kjøre en ren installasjon fra en windows 7 plate/usb penn.

 

Har fungert på alle pc'er som jeg har gjort dette på. Bruker lisensnøkkelen som er klistret på pc'en.

 

Da har du en bloatfri pc :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke samme erfaring med HP. Kjøpte en Mobile Workstation 8710w for noen år siden, og den var ikke bloatfri - i tillegg til at OSet kun ligger på en rescue-partisjon (som evt kan brennes til en rescue-DVD som kun fungerer på samme type enhet). Jeg er villig til å betale ekstra for å få en vanilla-versjon av OSet, men kan ikke se at mange tilbyr det. Nærmeste er vel en Multicom-pc uten OS, og i tillegg en OEM-lisens ved siden av.

Er heller ikke tilhenger av HP på laptop (HP-servere type ProLiant, derimot, liker jeg veldig godt). Hadde en Elitebook, var ikke spesielt imponert av den. Dell har jeg derimot mye bedre erfaring med, har brukt Latitude-laptoper i 10 år (snakker ikke om forbrukermodellene deres). Og OSet som er preinstallert på en Latitude er så nærme vanilla det går an å komme. Det er riktignok installert diverse verktøy for laptopen, men de vil man gjerne ha.

 

Lenovo Thinkpad T440S/T440p f.eks med Windows 7 Professional (W7P) er ikke noe "bloatware" med.

Heller ikke Dell Latitude E7440, som jeg sitter på nå. Tilsvarer Lenovo ThinkPad T440s, med identiske spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
3irik: Multicom-maskinene gir gode spesifikasjoner for pengene, men etter min mening på bekostning av byggekvalitet (mye plast og luft). Har de siste par årene kjøpt og satt opp to slike for andre, men frister ikke til eget bruk.


Mr_Sunde: Det fungerer så lenge lisensnøkkelen på klistremerket stemmer i forhold til versjonen man har på plate. Har kun forsøkt en gang med en lisensnøkkel fra HP, og den gikk kun til HPs bloatversjon av OSet. Hadde mye frem og tilbake med HP på dette før jeg gav opp.


stigfjel: Likte HPs Mobile Workstation bedre enn Elitebook, og skal se nærmere på Latitude (har kun sett på de som ligger for privatkunder tidligere). Har vurdert XPS til Dell også, men så vidt jeg husker var det kun Win8. Har også hatt Lenovo tidligere og har vært fornøyd (med unntak av plasseringen av Fn-tasten...)

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke likt win8 og dens design. Kjøpte nettopp ny laptop og har lagt in "classic start" og konfigurert maskinen til å starte opp i desktop i stede for metro... Må ærlig si at jeg nå knapt skimter forskjell på min win7 maskin. En forskjell er vel kanskje hvor utrolig mye raskere win8 er på oppstart.

 

"Lenge leve metro", duh....

 

Classic start er svaret :) Win8 er bra på mange områder, men metro er bare irriterende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...