Gå til innhold

Sliter med å koble til SFTP server gjennom router, og ikke VPN.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har en SFTP server som er koblet til internett, denne kjører trafikken sin gjennom VPN. Jeg bruker NO-IP på denne som gjør at jeg får en nettadresse. Dette fungerer ganske greit, men jeg får lave hastigheter pga VPN'en.

 

Derfor tenkte jeg at jeg kunne koble meg til gjennom ruteren min, omtrent som når jeg kobler meg til med en lokal ip adresse. Problemet er at så lenge VPN er tilkoblet, er porten stengt. med en gang jeg avslutter VPN tilkoblingen fungerer det gjennom ruteren.

 

Noen som har en ide?

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at testen skal kunne si "port åpen" istedefor "port stengt", så må noe (daemon) på 'innsiden' av routeren svare på den aktuelle porten også. Å åpne en port uten at noe svarer og så tro på testene som sier "port stengt" er altså ikke vits i. Som allerede er nevnt her, så lenge den enheten (som skal svare på den porten) bruker VPN, så sender den ALL trafikk tilbake via VPN-forbindelsen, og vips får du "port stengt".

 

Skift VPN provider til en med bedre hastigheter, eller kutt ut VPN..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hmm, okei tusen takk.

 

Men jeg får jo kontakt med den på lan adressen sin fra en annen pc, med samme portnummeret.

Hvor får jeg ikke da kontakt når jeg har satt opp en rule i ruteren for å portforwarde til denne lan ip'en? :)

 

Håper dere skjønner hva jeg mener. Jeg vil jo tro at så lenge den kjører VPN så vil all trafikk ut til internett gå gjennom denne, mens så lenge jeg prøver å koble meg til på ip adressen til ruteren, så vil denne portforward'e til den lokale adressen til serveren, omtrent som jeg skulle vært på lan nettverket som tydeligvis går, og hvordan kan jeg løse dette i såfall? :)

Lenke til kommentar

VPN oppretter en virtuell, "logisk" tilkobling til endepunktet.. Du kan se på det som om du strekker en kabel fra din PC til en annen PC (PC - PC) og går utenom alt... Derfor får du ikke kontakt, samme f, så lenge du ikke kobler til med VPN...

 

attachicon.gifUntitled.jpg

 

Ja dette skjønner jeg, men hvordan kan jeg da få tilgang gjennom lan nettet mitt? :p det er dette jeg ikke skjønner :)

Lenke til kommentar

Jo jeg kan jo det fra en annen pc på LAN, dette fungerer helt fint, sftp serveren får jeg tilgang til, vnc, og alle de andre tjenestene også. Jeg prøver bare å forstå hvorfor wan to lan ikke fungerer, når lan to lan gjør :)

 

:p i verste fall får jeg sette inn et til NIC, og så kjøre trafikken til SFTP serveren over dette, og VPN på det andre.

Men hadde håpt å slippe å gjøre dette :)

 

Edit: lastet opp bilde103wx6p.jpg

Endret av Utsnik
Lenke til kommentar

Tipper at problemet ligger i at default gateway er satt til VPN tunnellen. I så måte vill det ikke fungere å "port forwarde" gjennom ruteren. Lokal nett vil fungere fordi denne har en egen eksplisitt rute i ruting tabellen.

 

Og det vil ikke hjelpe å legge til ett ekstra nettkort i så måte, "port forwarding" gjennom ruteren din vil fremdeles ikke fungere.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...