Gå til innhold

Raspberry Pi kan være et supert mediesenter (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Lastetider er ikke noe spesielt problem etter å ha overklokket Raspen ;) enenste problemet er at de advarer om SD-kort havari i noen tilfeller, jeg har ikke merket noe enda ihvertfall, får bare krysse fingrene....

 

Har hatt min rPi i litt over 2 år nå, og kan egentlig garantere for at SD-kortet vil bli korrupt før eller senere. Men etter å ha begynt å installere alt på en minnepinne i stedet, har jeg ikke hatt noe problemer. Lett verdt én USB-slot for litt stabilitet.

 

Et annet alvorlig problem med Raspberry Pi er korrupsjon i filsystemet. Det går ikke ann å stole på at enheten booter opp hver eneste dag over flere år, noe som er en absolutt nødvendighet for å bruke som mediasenter og goto-plassen for film og musikk.

 

Et SD-kort er virkelig ikke ment for de konstante lese- og skrive-operasjonene et mediasenter gjør. Litt synd egentlig, at det ikke er flere advarsler rundt akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lastetider er ikke noe spesielt problem etter å ha overklokket Raspen ;) enenste problemet er at de advarer om SD-kort havari i noen tilfeller, jeg har ikke merket noe enda ihvertfall, får bare krysse fingrene....

 

Har hatt min rPi i litt over 2 år nå, og kan egentlig garantere for at SD-kortet vil bli korrupt før eller senere. Men etter å ha begynt å installere alt på en minnepinne i stedet, har jeg ikke hatt noe problemer. Lett verdt én USB-slot for litt stabilitet.

 

Et annet alvorlig problem med Raspberry Pi er korrupsjon i filsystemet. Det går ikke ann å stole på at enheten booter opp hver eneste dag over flere år, noe som er en absolutt nødvendighet for å bruke som mediasenter og goto-plassen for film og musikk.

 

Et SD-kort er virkelig ikke ment for de konstante lese- og skrive-operasjonene et mediasenter gjør. Litt synd egentlig, at det ikke er flere advarsler rundt akkurat dette.

 

Hva om man skrivebeskytter kortet??

Vil systemet i det heletatt fungere da? Greit nok om man ikke får oppdatert f.eks.. men da er det jo bare å slå av beskyttelsens der og da, oppdatere og slå den på igjen.

Lenke til kommentar

Hva om man skrivebeskytter kortet??

Vil systemet i det heletatt fungere da? Greit nok om man ikke får oppdatert f.eks.. men da er det jo bare å slå av beskyttelsens der og da, oppdatere og slå den på igjen.

 

 

Det vil nok bare resultere i at systemet ikke starter. Du kan skru av IO-sync, men da risikerer du at systemet blir enda tregere, og det løser fortsatt ikke problemet med at SD er et upålitelig og særdeles tregt lagringsmedia.

Lenke til kommentar

Hva om man skrivebeskytter kortet??

 

 

 

 

Vil systemet i det heletatt fungere da? Greit nok om man ikke får oppdatert f.eks.. men da er det jo bare å slå av beskyttelsens der og da, oppdatere og slå den på igjen.

 

Det fungerer fint hvis du bruker usb som lagring

Endret av janaha
Lenke til kommentar

 

Hva om man skrivebeskytter kortet??

 

 

 

 

Vil systemet i det heletatt fungere da? Greit nok om man ikke får oppdatert f.eks.. men da er det jo bare å slå av beskyttelsens der og da, oppdatere og slå den på igjen.

 

Det fungerer fint hvis du bruker usb som lagring

 

Men det er ikke en mulighet for meg akkurat nå, da den er klistra opp bakpå en 24" skjerm, og begge usb portene er i bruk ;)

Skal jeg ha opp en hub, så blir det enda en strømkabel oppover veggen, + har kun 2 stikk i nærheten, så da måtte jeg også tatt i bruk en forgrener, noe som ikke akkurat gjør kabelkasoet noe bedre :p

 

Får heller bare se hvor lenge kortet lever, og evt kjøpe et nytt når dette tar kvelden (er på mitt første kort, men har heller ikke hatt oppsettet i mer enn et par mnd).

Lenke til kommentar

Jeg har brupt rpi siden den kom ut.Har nå 3 stk (1 openvpn server (256) og 2 openelec (512))

Pr. dags dato har jeg ikke opplevd sd korrupsjon( begge 512 kjører med 1000/500/500 overklokk).Det har vært mye optimaliserting siden den kom ut første gang, så det er ikke et så stort problem lenger.Regner med at maskin kanskje kan være litt kresen på hvilke sd kort som brukes.

Ta backup i ny og ne, så slipper du hvertfall å miste at HVIS det skulle gå på dunken.

Lenke til kommentar

Legg hjemmemappen til XBMC på ett NFS share, det burde vel fjerne de fleste les skriv operasjoner fra SD kortet?

 

Det er et absolutt must ja. Men om vi skal være realistisk her så er det ingen som har lyst å bruke noe som ikke fungerer 100% over flere år, så du skal ikke se bort fra at den plutselig ikke starter en dag.

Lenke til kommentar

For all del. Her i huset så er det et krav til at slike ting må fungere 100%, så da la jeg heller inn litt ekstra penger og kjøpte meg en Zbox Nano AD11. En tilsvarende variant er Intel NUC.

 

På den måten slipper jeg å tenke på lag, liten lagringsplass, korrupsjon og lignende.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...