Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problem med DPF. Kan det skade motoren i lengden?


Anbefalte innlegg

Har en Mazda 6 2007. 4-5 mnd etter jeg kjøpte den fikk jeg problemer med DPF (Disel partikel filter). Viste da ikke hva jeg skulle gjøre så jeg kjørte bilen på verksted for å rense filteret.

 

Etter dette har jeg hatt problemer med DPF ofte. Varierer mellom en gang pr mnd til en gang pr par mnd. Noen ganger går det kun uker mellom hver gang lampa lyser.

 

Jeg tar da å kjører en "lengre" tur på høyt turtall for å blåse rent filteret. For en stund siden var det plutselig tomt for olje på bilen og jeg fylte på nesten 3 liter. På Mekonomen fikk jeg vite at bilen min måtte ha en spesiel partikkel olje og var ikke sikkert at det vart brukt sist oljeskift.

 

Men er dette DPF problemet mer enn et hodebry? Kan det få skader på motoren? Så fort jeg ser DPF lampa kjører jeg meg en tur.

 

Finnes det noen måte å kvitte seg med partikkel filteret på? Ser at årsavgift på diesel bil finnes både med og uten PF. Har tenkt tanken på å bytte filteret med fikk vite at bare potta kom til å koste rundt 20 000 kr pluss arbeid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør i alle tilfeller ikke bytte dette filteret uten en grundig gjennomgang av motoren, ting som generell slitasje, lekkasje/slitasje i turbo, problemer med veivhusventilasjon, oljelekkasje, etc. For hvis motoren "plutselig" har forbrent (dvs ikke lekket ut på bakken) 3 liter olje i løpet av relativt kort tid, så er man nesten dømt til å ha gjort uopprettelig skade på filteret, både med og uten riktig olje.

 

Setter man da bare inn et nytt filter vil det fungere fint i starten, men neppe gå veldig langt tid før du er tilbake i samme situasjon som nå, hvor filteret enten ikke lar seg "regenerere", eller blir tett igjen like etter.

Lenke til kommentar

Og her trodde jeg at det var filteret som var problemet. Vil det si at det kanskje er nokk å ta en titt i motoren og rette eventuelt feil der eller må både motoren og filteret under lupen?

 

Tok full service på bilen når jeg kjøpte den, der fant de INGEN feil noen som selv jeg med min lille kunskap med bil syns var litt merkelig med tanke på at den var et par år. Tok den deretter til NAF for en ny test noe som medførte bytting av batteri og hjullager fremme på ene siden.

 

Er vel nå 1 år siden jeg har hatt bilen på verksted for pga av DPF hvor de "blåste" reint filteret (eller hva det heter) samt byttet olje. Så olja har forsvunnet siden da, men om det har skjedd på 1mnd eller 12 veit jo ingen.

 

Uansett takker for alle svar. Blir neppe diesel neste bil nei.

 

Finnes det noen råd med tanke på DPF? F.eks la bilen varme seg opp før jeg kjører den (la den stå i 5min før jeg kjører til jobb). Er ikke personen som kjører på butikken, kjører for det meste til og fra jobb som er 10-15 min.

Lenke til kommentar

Normalt sett skal oljenivået på disse motorene STIGE. Dette fordi den blåser en del diesel i olja. Det skjer i såpass stor grad at de fikk ny, kortere peilepinne for at det skulle fylles mindre olje på motoren. Jeg mistenker at turboen begynner å bli sliten. Da lekker den en del olje som i all hovedsak forbrennes i motoren. Kombinasjonen oljeforbruk og pen kjørestil, og kanskje en den småkjøring er drepen for partikkelfilteret. Dieselmotor er absolutt ikke for alle, for de aller aller fleste lønner det seg i lengden med bensinmotor.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal oppfordre til ulovligheter, vet jeg om flere som har "staket ut" innmaten i filteret, slik at det aldri mer kan gå tett...

Det går vel fint for de helt frem til neste EU-kontroll tenker jeg..

 

De folka bør uansett få skambank, å bevisst slippe ut all elendigheten fra disse hersens dieselmotorene ufiltrert er idioti og gjør livet hardere for svært mange!

Lenke til kommentar

De folka bør uansett få skambank, å bevisst slippe ut all elendigheten fra disse hersens dieselmotorene ufiltrert er idioti og gjør livet hardere for svært mange!

Synd det er så få som bryr seg.

 

Diesel er, som den kjente Clarkson fra Top Gear sa, djevelens verk.

Kombinasjonen oljeforbruk og pen kjørestil, og kanskje en den småkjøring er drepen for partikkelfilteret. Dieselmotor er absolutt ikke for alle, for de aller aller fleste lønner det seg i lengden med bensinmotor.

Oppfordrer du de med diesel motor til å kjøre gris?

Lenke til kommentar

 

Kombinasjonen oljeforbruk og pen kjørestil, og kanskje en den småkjøring er drepen for partikkelfilteret. Dieselmotor er absolutt ikke for alle, for de aller aller fleste lønner det seg i lengden med bensinmotor.

Oppfordrer du de med diesel motor til å kjøre gris?

 

Jeg konstaterer at småkjøring, pen kjøring (lite eller ingen bruk av ladetrykk) og sliten turbo er en utfordring for et partikkelfilter. Klarer du ikke å lese og forstå denne klare teksten har du et problem med å diskutere disse enkle faktum på et åpent diskusjonsforum.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Diesel-utslipp er noe svineri, men er ikke denne bilen fra den tiden en del biler hadde DPF som valgfritt ekstrautstyr? I såfall blir vel det moralske aspektet først og fremst at de som velger DPF-abort er avgift-snyltere. Ellers må man nesten skambanke alle de som kun så på økonomien, og fant at den reduserte avgiften ikke var tilstrekkelig til å forsvare merkosten.

 

 

 

Og her trodde jeg at det var filteret som var problemet. Vil det si at det kanskje er nokk å ta en titt i motoren og rette eventuelt feil der eller må både motoren og filteret under lupen?

 

 

Finnes det noen råd med tanke på DPF? F.eks la bilen varme seg opp før jeg kjører den (la den stå i 5min før jeg kjører til jobb). Er ikke personen som kjører på butikken, kjører for det meste til og fra jobb som er 10-15 min.

 

Det er vanskelig å si noe sikkert om hva som er problemet hos deg, men det er velkjent at diverse motorproblemer fører til DPF-havari. Den kan bli kjemisk "forgiftet" av ting som feil olje eller frostvæske, og større mengder forbrent olje vil som sagt også gjøre den ute av stand til å rense seg selv. Det er ingen selvfølge at man feks oppdager problemer med turbo, veivhusventilasjon, ventiltetninger, stempelringer, osv, på service. Jeg vet ikke, men det du skrev om all den manglende oljen gir en viss grunn til å mistenke at ikke alt er i skjønneste orden, og jeg ville i alle fall sjekket alt som har med oljeforbruk nøye.

 

 

Godt råd med tanke på DPF er at du må kjøre mer, av og til. Som hjemmehjelpen i Oslo, de gjorde tabbe-innkjøp av masse små diesel-biler, og måtte innføre en rutine med 1 times kjøretur en gang i uken for å holde møkka i live. Det varierer jo veldig hvor du bor, men 15 min til/fra jobb er generelt ikke godt nok. For Oslo-folk er feks en tur til Drammen perfekt, med høy fart og flere lange seige bakker. Holder man 110 kmt +, på et gir lavere enn normalt opp Lierbakkene, så gløder turboen på toppen, og det er det vi ønsker. Så prøv å finn motorvei, eller tilsvarende, hvor du både kan holde turtallet vedvarende over 2000, og samtidig ha litt motstand (fart/ oppoverbakke eller begge deler).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for godt svar. Bor i molde, så er ingen motorveier her. Men når lampa lyser kjører jeg en strak strekning med 80km/h med både en tunnel og ei bru, så er noen seige bakker der. Har blitt fortalt at fart ikke har så mye å si så lenge turtallet er 2500 eller høyere.

 

Drar opp til nesten 4000 rpm siste bakken før jeg kommer tilbake til molde.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
  • 2 uker senere...

Har selv renset det filteret et par ganger (ikke jeg med verksted). Har null trua på at det har noe langvarig effekt selv om noen fjerner flere % av dritten. 

 

Det blir jo tett hele tiden. Enkelte biler er rett og slett et helvette når det kommer til DPF. Jeg var innom tanken på å destruere filteret og omprogramere bilen en periode (var noen som kunne gjøre det for meg) men det ble veldig dyrt. 

Om det er filteret som er årsaken eller motoren som produserer for mye partikler er også et issue. 

Til slutt vil jeg fra råde alle å tilsette ting i drivstoffet for å beskjempe DPF, det endte opp med motorhavari. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, MysticoN said:

Har selv renset det filteret et par ganger (ikke jeg med verksted). Har null trua på at det har noe langvarig effekt selv om noen fjerner flere % av dritten. 

Det stemmer. DPF skal være selvrensende og skal vare bilens levetid. Hvis det blir tett og/eller ødelagt er det noe annet galt. Hvis man ikke fikser det så vil det nye eller nyrensede partikkelfilteret tette seg på nytt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...