Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vindusvisker bakvindu Avensis slår seg ikke av


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Forleden dag da jeg var ute og kjørte min Avensis 02-modell, ville plutselig ikke vindusviskeren på bakvinduet slå seg av, men bare fortsatte å viske.

 

Jeg vred styringen av viskeren til alle posisjoner fra Av til topp hastighet og Av igjen, men viskeren bare fortsatte sitt nye liv i samme hastighet. Det eneste som fikk viskeren av, var å skru av tenningen. Tok derfor ut sikringen og sjekket denne. Den var helt ok bortsett fra at det var en 25 ampers i stedet for 20 ampers brukerhåndboken anbefalte.

 

Midlertidig løsning er å ha sikringen ute når det ikke er nedbør. Jeg har råd til verksted, men synes det blir mye penger og mye bry for noe som antakelig bare er et dårlig rele. Så det jeg lurer på er som følger. Kan det være releet som er syndebukken, og i så fall, hvor finner jeg dette releet? Har prøvd å finne ut av det selv, men hverken brukerhåndboken eller google var til særlig hjelp.

 

Det skal tillegges at jeg sliter litt med en dårlig rygg og derfor ikke føler for å lete meg fram til problemet.

 

Vil sette stor pris på informative svar :thumbup:

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

går 3 ledninger inn på motoren til bakruteviskeren. 1 av dem er permanent 12volt. Det sitter noe gildeoverføringer i den motoren som ryker og da vil den permanente spenningen slå over til feil plass. Motoren vil gå hele tiden.

 

Bytt motor til bakrutevisker.

 

Du kan selvsagt kontrollere dette først. Du skal ha gods(-), permanent 12 volt(+) og den siste ledningen skal ha 12 volt(+) når du vrir på bryteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

går 3 ledninger inn på motoren til bakruteviskeren. 1 av dem er permanent 12volt. Det sitter noe gildeoverføringer i den motoren som ryker og da vil den permanente spenningen slå over til feil plass. Motoren vil gå hele tiden.

 

Bytt motor til bakrutevisker.

 

Du kan selvsagt kontrollere dette først. Du skal ha gods(-), permanent 12 volt(+) og den siste ledningen skal ha 12 volt(+) når du vrir på bryteren.

 

Må innrømme at dette ble litt vel teknisk for meg (og ikke har jeg teknisk utstyr til å måle strøm), så hvis jeg ikke finner ut av det på enklere vis, velger jeg å la fagfolk gjøre jobben.

 

Med dette sagt, det kan altså ikke være releet som er syndebukken her?

 

Edit: Jeg har et rele liggende (kjøpt på Biltema) som skal passe til slike oppgaver (men det spørs om det passer til akkurat min bil?). Det er mange år siden jeg gjorde noe mer enn å skifte olje og oljefilter på en bil.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Jo det kan sikkert være et rele som kødder, men jeg kjenner ikke til noe rele på disse her. Det er også en merkelig måte for et rele å ryke på. Det skal nesten være en utvendig fysisk skade på releet før dette skjer. Jeg vil da eller tro at releet får signal om å stå på hele tiden. En skade på ledninger eller selve bryteren du vrir på er mer aktuelt sånn i første omgang. Hvis det ikke hadde virka i det hele tatt hadde jeg hengt med på releet.

 

Jeg har bare byttet viskermotor 1 gang på disse her, men problemet var det samme. Ringte en på jobben og han sa motor med en gang. Du har også fått måten å kontrollere dette på. Enkle målinger og du vil få svaret om det er motor eller releet med en gang.

 

Alt avhenger om den siste ledningen bak ved motoren gir spenning når du skrur på bryteren. Kan ikke si noe mer enn det, men har som sagt stor mistanke til selve motoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for to informative svar, Mekker'n :)

 

Jeg antar at du har rett, men kanskje jeg likevel skal prøve de enkle tingene først? Tenker da bl.a. på forslaget fra billywillie om å ta av den ene batterikabelen (prøver eventuelt både - og +), eller sjekke/bytte releet. Har litt dødtid å slå i hjel på jobb i helgen.

 

"Du har også fått måten å kontrollere dette på. Enkle målinger og du vil få svaret om det er motor eller releet med en gang."

 

Jo da, sikkert enkelt, men jeg har rett og slett ikke snøring på elektronikk :hm:. Ikke liker jeg å jobbe med slikt heller da jeg synes elektriske støt er meget ubehagelige. Har fått meg en del karameller opp gjennom da jeg er svært distre av meg (et snev av adhd mon tro?) :confused:. Jeg liker heller ikke å mase på folk (her i forumet er det jo helt frivillig å svare).

 

Uansett gjorde du meg litt klokere. Jeg får prøve meg fram og se om jeg klarer det selv. Men dårlig rygg, noe dårlig syn, kummerlige arbeidsforhold og dårlig vær frister ikke til mekanikerarbeid ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Hvis man hverken kan eller vil ha noe med strøm å gjøre er det strengt tatt lite sannsynlig at man kan reparere elektriske feil på bilen.

 

Men for å utføre testen Mekker'n har beskrevet kan man til nød klare seg med en prøvelampe (som denne til 29,90 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Spenningsprover-624-V-15129/ ) og uten øvrig kunnskap.

 

Siden vi vet at viskeren går, så vet vi at den har jord (gods/minus). Det du i praksis kan gjøre er å feste krokodilleklemmen fra prøvelampe til bart metall på bilen (låsen på bakluke kan være en mulighet, eller om du ser en ledning som går fra viskermotor til metall, så bruker du den). Så tar du den spisse enden av prøvelampen borti hver og av de tre ledningene, og noterer deg resultatet. (Kobl av kontakten til viskermotoren, og mål i kontaktenden som kommer fra bilen)

 

Med tenningen på, viskerbryter i av-posisjon, skal lampen da lyse på bare en av ledningene. Når du slår på viskerbryter skal det i tillegg lyse på en av de andre ledningene. Verre er det i grunn ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen, noe enklere test er å sjekke om viskermotoren har problemer med en ev. elektrisk brems. Mange viskermotorer har elektrisk brems for å stanse raskere og mer presist på parkeringspunktet. Dette gjøres gjerne ved at når motoren når parkeringssonen OG den er deaktivert brytes strømmen, OG motoren kortsluttes. Kortslutningen gjør at induksjonen i motoren kortsluttes, det gjør at motoren går tregere rundt. Slutter bremsen å fungere kan motoren gå så lett rundt når den deaktiveres at den passerer parkeringssonen. Da vil selvparkeringen gjøre at viskeren sveiper en runde til. Har den fremdeles ikke brems vil det kunne gjøre at den aldri stanser. Testen er enkel, sett i sikringa og kjør viskeren. Slå av viskeren på vanlig vis og ta så tak i viskerarmen og brems den(vær litt forsiktig her) slik at den går saktere. Om viskeren da stanser i parkeringssonen har du lokalisert problemet, om ikke kan du se bort fra dette :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får definitivt ikke støt av å holde på med bilelektro (bortsett fra tennplugger og det systemet...), men om du ikke vet foran og bak på et multimeter, så må du nesten enten lære deg det, eller skaffe profesjonell hjelp.

 

Jeg kanskje følger oppfordringen din. Egentlig lei av å føle meg som en komplett idiot hva gjelder elektro og en del andre tekniske fag. Men da må jeg eventuelt kjøpe meg et multimeter.

Lenke til kommentar

Har nå testet forslagene om å koble fra batterikabel og å bremse ned viskeren. Disse hjalp ikke.

 

Får prøve andre ting når ryggen er litt mer samarbeidsvillig igjen.

 

Forresten, noen tips til et greit multimeter til en rimelig pris? Har ikke mye behov for den slags, så gidder ikke bruke all verdens med penger på det.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Lurer på om du fant noe ut av problemet med vindusvisker motoren. ?. Har samme feil selv. Sjekket med Toyota å de mente de var overslag i en kabel. Ev bryter/motor.

Bare et kjapt svar her da jeg har litt mye på timeplanen.

 

Fikk beskjed fra både Toyota-verkstedet og andre verksteder at feilen med all sannsynlighet lå i selve viskermotoren. Uansett tok den kvelden for en tid tilbake (selv om jeg lot den få "hvile" ved å koble ut sikringen når det ikke var nedbør). Så må i så fall kjøpe ny. Fikk et prisoverslag på ca kr 4200,- for motoren og ca kr 600,- for jobben. Synes ikke bilen er verdt det, så lar heller være å fikse dette.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

Lurer på om du fant noe ut av problemet med vindusvisker motoren. ?. Har samme feil selv. Sjekket med Toyota å de mente de var overslag i en kabel. Ev bryter/motor.

Bare et kjapt svar her da jeg har litt mye på timeplanen.

 

Fikk beskjed fra både Toyota-verkstedet og andre verksteder at feilen med all sannsynlighet lå i selve viskermotoren. Uansett tok den kvelden for en tid tilbake (selv om jeg lot den få "hvile" ved å koble ut sikringen når det ikke var nedbør). Så må i så fall kjøpe ny. Fikk et prisoverslag på ca kr 4200,- for motoren og ca kr 600,- for jobben. Synes ikke bilen er verdt det, så lar heller være å fikse dette.

 

takk for svaret, er så si de samme prisene jeg har fått oppgidd fra toyota.

Lenke til kommentar

Med såpass lite arbeidspenger tyder det jo på at dette er en noenlunde enkel jobb. Toyota-verkstedene heromkring tar rundt 1000+mva pr time.

 

Jo da, men nå er det ikke de 600 kronene for selve jobben som er det største beløpet, men prisen på viskermotoren. Kan jo være at jeg en dag får nok inspirasjon til å gidde å skru ut den ødelagte motoren (hvis det er den som er problemet da?) og se om jeg kan få tak i en billig brukt fra utlandet ved å søke på modellnummeret på den. Prøvde å få tak i en motor i Norge via søk på nett og å oppsøke nærmeste Knoksen, men beskjeden var den samme overalt, nemlig at etterspørselen på denne delen som brukt, var større enn tilbudet, og at det derfor var svært vanskelig å få tak i en.

 

Det er selvfølgelig irriterende å ikke kunne se godt ut gjennom bakvinduet ved nedbør, men da får man bli ekstra flink på å se i sidespeilene og blindsoner. Har planer om ny bruktbil (kjøper ikke ny bil i Norge da det er å kaste penger ut av vinduet) i 2017 eller 2018. Har ikke kjørt mer enn drøyt 16000 km med bilen siden jeg kjøpte den sommeren 2012, så jeg kjører ikke mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...