Gå til innhold

Den bittelille Intel NUC-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere om dette oppsettet:

 

 

  • INTEL NUC I3 4010U HASWELL 2.5" MINI- HDMI/DP LAN BAREBONE
  • DELTACO HDMI - HDMI MINI HIGH SPEED W/ ETHERNET 3M
  • INTEL WLAN 7260 MINI PCIE DUAL BAND 802.11A/B/G/N/AC BT4.0
  • KINGSTON 8GB SO-DIMM 1600MHZ DDR3L CL11 1.35V
  • SAMSUNG 840 EVO 120GB SATA SSD TLC

Forstod det slik at det holder med i3 for og kjøre full HD. Kommer til å installere Win 8.1 og bruke maskinen til Netflix, HBO Nordic, Wimp.

 

 

jeg har valgt det "høye" kabinettet for og kunne bruke 2,5" disk. jeg er litt usikker på behovet her, men ser for meg at det blir lettere med utvidelse av disk dersom det blir behov for det F.eks en hybrid disk.

 

Jeg kommer til å kjøre kablet nettverk, men ønsker muligheten til å bruke trådløst.

 

Noen som har noen innvendinger mot oppsettet? kunne jeg kommet billigere ut ved å velge noe annet, uten å gå utover funksjonalitet?

 

Handlelisten er satt opp hos Dustinhome.no

Endret av T homas
Lenke til kommentar

Jeg har bare 4GB RAM, og kan ikke skjønne at man trenger mer i en HTPC. Det kan hende noen er uenige, men jeg har ennå til gode å se min NUC bruke særlig mer enn 2GB. Men så er jo RAM relativt billig...

 

i3 er nok til full HD, det holder i massevis. Med W8.1 vil du heller ikke oppleve noe avspillingsproblemer, det gjorde jeg med OpenELEC på USB-penn, lett hakking.

Lenke til kommentar

Husk at du kjører single channel med 1 ram brikke = bedre ytelse med 2 = dual channel.

 

Men ikke noe stort problem.

Har selv 7260AC wifi kort. Fungerer meget bra. Bruker kablet nettverk, men bruker bluetooth med mus / tastatur.

 

Du vil trolig får problemer med 5.1 lyd i Netflix i windows 8. Dolby Digital plus fungerer ikke med dagens drivere fra intel, så jeg får ikke spillt av netflix med surround lyd(bruker ps3'en til dette fortsatt).

 

Ville gått for en msata ssd istede for en vanlig ssd. Så får man litt mer valgmuligheter.

 

Jeg sitter å vurderer en 200+ gb ssd eller en 750gb hdd. Ikke helt bestemt meg for hva jeg kjøper enda.

 

Ram er billig så ser ingen grunn til å ikke kjøpe 8gb. 8gb er passe, 16gb ser jeg ikke poenget med.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg kjøpte nuc er som følger:

 

  • Liten og tar ikke noe plass
  • God ytelse vs størrelse
  • Tilnærmet lydløs
  • Bruker fint lite strøm
  • Kan brukes til veldig mye forskjellig bortsett fra tunge spill
  • Jeg ville ha noe som kunne gjøre alt media relatert i stua. Lei av å ha en boks for hver ting.

Kan ikke tenke meg at en laptop blir noe særlig billigere med tilsvarende spesifikasjoner og den vil uansett være mye større. Må nesten se en nuc på ordentlig for å forstå hvor liten den er:

 

Folk på jobben mente jeg burde kjøpe en mac mini som ville kostet det samme ca. Men da får man ikke SSD, mindre ram, OSX og eldre hardware. En mac mini er også mye større.

 

Bilde av min under "bygging"

 

post-17669-0-65151700-1396984558_thumb.jpg

Endret av MiRaCL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt med en NUC. På sikt blir den sikkert et mediesenter, men akkurat nå fungerer den som desktop og ubuntu-leikegrind. Noen her som bruker den som desktop? Ytelsen er iallefall god nok for min del, og jeg har aldri hatt en maskin som booter så rakst før.

 

Det som er negativt, er en bråkete vifte, det ble riktignok bedre etter at jeg endret noen settinger i bios. Jeg hører også en irriterende summetone i hodetelefonene mine. Heldigvis ser det ikke ut til å være et problem med lyden når jeg bruker HDMI.

 

Har også lest at NUC, Ubuntu og WIFI ikke alltid er bestevenner. Jeg har opplevd et par ganger at jeg faller ut av det trådløse nettet, og klarer ikke å koble med på igjen. Er en potensiell deal breaker for ubuntu, men får se hvor ofte det skjer. Har i alle fall ikke noen problem med hastigheten.

Lenke til kommentar

 

Er den nederste kablen du trenger. Fulgte med min nuc.

 

Ang 360 joystick så trenger du et sett som dette: https://www.komplett.no/xbox-360-wireless-controller-for-windows/595871

 

Flott... DU, emulator!?

 

 

 

Emulatorer jeg bruker i windows 8.1

 

Snes9x x64 - Funker fint etter man har oppdatert directx 9.0c

EpsxE - PS1 spill funker fint med denne

Fusion - Sega spill (støtter flere consoller)

FCeux - for N64 spill

 

Alle funker fint med xbox 360 joypad

 

Da har jeg kjøpt med en NUC. På sikt blir den sikkert et mediesenter, men akkurat nå fungerer den som desktop og ubuntu-leikegrind. Noen her som bruker den som desktop? Ytelsen er iallefall god nok for min del, og jeg har aldri hatt en maskin som booter så rakst før.

 

Det som er negativt, er en bråkete vifte, det ble riktignok bedre etter at jeg endret noen settinger i bios. Jeg hører også en irriterende summetone i hodetelefonene mine. Heldigvis ser det ikke ut til å være et problem med lyden når jeg bruker HDMI.

 

Har også lest at NUC, Ubuntu og WIFI ikke alltid er bestevenner. Jeg har opplevd et par ganger at jeg faller ut av det trådløse nettet, og klarer ikke å koble med på igjen. Er en potensiell deal breaker for ubuntu, men får se hvor ofte det skjer. Har i alle fall ikke noen problem med hastigheten.

 

Hvilken nuc har du? Jeg hører ikke vifta på min.

Hvilket wifi kort har du?

Lenke til kommentar

 

 

Er den nederste kablen du trenger. Fulgte med min nuc.

 

Ang 360 joystick så trenger du et sett som dette: https://www.komplett.no/xbox-360-wireless-controller-for-windows/595871

 

Flott... DU, emulator!?

 

 

 

Emulatorer jeg bruker i windows 8.1

 

Snes9x x64 - Funker fint etter man har oppdatert directx 9.0c

EpsxE - PS1 spill funker fint med denne

Fusion - Sega spill (støtter flere consoller)

FCeux - for N64 spill

 

Alle funker fint med xbox 360 joypad

 

Da har jeg kjøpt med en NUC. På sikt blir den sikkert et mediesenter, men akkurat nå fungerer den som desktop og ubuntu-leikegrind. Noen her som bruker den som desktop? Ytelsen er iallefall god nok for min del, og jeg har aldri hatt en maskin som booter så rakst før.

 

Det som er negativt, er en bråkete vifte, det ble riktignok bedre etter at jeg endret noen settinger i bios. Jeg hører også en irriterende summetone i hodetelefonene mine. Heldigvis ser det ikke ut til å være et problem med lyden når jeg bruker HDMI.

 

Har også lest at NUC, Ubuntu og WIFI ikke alltid er bestevenner. Jeg har opplevd et par ganger at jeg faller ut av det trådløse nettet, og klarer ikke å koble med på igjen. Er en potensiell deal breaker for ubuntu, men får se hvor ofte det skjer. Har i alle fall ikke noen problem med hastigheten.

 

Hvilken nuc har du? Jeg hører ikke vifta på min.

Hvilket wifi kort har du?

 

 

Jeg har en D54250WYK, der vifta default hadde ca 3500rpm, etter at jeg endret settings i bios er den nede i 1600-1700rpm. Er mye bedre, men hører vifta fortsatt. WIFI-kortet er Intel Dual Band Wireless-AC 7260.

Endret av derpster
Lenke til kommentar

Jeg har WYKH = den høye modellen. Har ikke hatt noen problemer med vifta. Du har bios 0025?

Har også samme wifi kort som deg og har ikke opplevd noen problemer så langt.

 

Jeg bruker windows 8.1 pro med standard wifi drivere. Har dog skrudd av strømsparing på 7260 AC kortet. Kan jo hende det er det som er problemet? Gjøres i device manager.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Jeg har WYKH = den høye modellen. Har ikke hatt noen problemer med vifta. Du har bios 0025?

Har også samme wifi kort som deg og har ikke opplevd noen problemer så langt.

 

Jeg bruker windows 8.1 pro med standard wifi drivere. Har dog skrudd av strømsparing på 7260 AC kortet. Kan jo hende det er det som er problemet? Gjøres i device manager.

 

Har siste versjon av bios, oppgraderte den før jeg installerte OSet. Er det noen andre her som har D54250WYK? Og hvor bråkete er vifta i deres maskin?

Lenke til kommentar

Fikk startet min i dag. Veldig liten den var! Kjørte 1 time for å finne mini-hdmi til hdmi overgang, så kom jeg hjem så knakk den, så måtte kjøre samme vei igjen for å kjøpe en 2m kabel. Overganger suger.

 

Hører ikke vifta. Prøvde meg på Win8, men fant ikke ut hvordan man skrudde av PC'en, så ga opp og la inn WIn7. :)

 

Tastaturet Logitech K400 suger balle og burde brennes sakte på svak varme! Musepadden er som å kjøre skøyter på isen, forbanna dritt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk startet min i dag. Veldig liten den var!

Den er overraskende liten, ja. Derfor trådtittelen. :)

 

Overganger er noe piss, helt enig. I det siste har jeg plagdes med ustabilt bilde, jeg trodde det var receiveren og NUC-en som ikke ville samarbeide, men det var faktisk HDMI-kabelen som var ødelagt og det trodde jeg ikke skulle gå an. Overgangen virker heldigvis OK, kjøpt på Elkjøp.

 

Det morsomme er at TV-en har varslet "Your HDMI cable is faulty" hver gang jeg har skulle sett på TV, men jeg har bare ignorert advarselen... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...