Gå til innhold

Den bittelille Intel NUC-tråden


Anbefalte innlegg

Bruker iPad-en som fjernkontroll (XBMC Constellation), siden 95% av min bruk er XBMC. Den fungerer over lokalnettet siden både NUC-en og iPad-en er tilknyttet samme router via kabel og trådløst henholdsvis, fungerer utmerket. Fjernkontroll-appen kan brukes som vanlig fjernkontroll, men der har jeg også hele mediekatalogen min slik at jeg kan bla i filmer og TV-serier på iPad-en i stedet for TV-en om jeg vil. XBMC remotes finnes til både iOS og Android, nettbrett og mobil, og bør prøves om man bruker XBMC mye. :) Fungerer dog kun til XBMC og kun om XBMC allerede er påslått.

 

Men skulle gjerne hatt et trådløst tastatur også for de gangene jeg bruker NUC-en til noe annet enn XBMC. Bruker iPad-en som tastatur og mus og det kan egentlig ikke måle seg med ekte varer... Noen som har erfaringer med Logitech TK820 i forhold til K400?

 

For øvrig så hører også jeg nå vifta i NUC-en min. Sol, varme og vindstille har ført en romtemperatur som tidvis er oppe i 32 grader, og da sliter den lille vifta... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NUCen har IR mottaker ja. Har Logitech Harmony 700. Fungerer kjempebra med W8, PLEX og til det lille jeg har prøvd med W8 apper som Netlfix.

 

Har satt NUCen opp som "Windows Media Center SE" i Harmony softwaren. Da fungerer de fleste knapper som de pleier (venstre er venstre, 1 er 1 osv). Det interessante er at du kan kan bruke snarveier som:

win+1 (åpner program nr 1 på oppgavelinjen) Denne har jeg på "Rød" på fjernkontrollen. 2-4 på grønn, gul blå

alt+tab Denne har jeg på sekundær pil opp

ctrl+tab (denne henter frem alle appene når du står i Start) Sekundær ned-knapp

alt+F4 Har denne på Exit-knappen

osv.

 

Har også valgt å bruke pin-kode istedenfor passord for å logge inn i W8. Da kan jeg klare meg med bare fjernkontroll så lenge jeg bruker apper med støtte. Har også sett noen som bruker talltastene som mus-emulator istedenfor tall. Alt dette er veldig lett å sette opp.

 

Hei, hvordan setter du NUC'en som WMC i harmony softwaren? Jeg konfigurerte via PC'en, og skrev Intel som merke, og 54250WYK som enhet. Men ingenting fungerer så vidt jeg kan se... Jeg vil jo gjerne kunne styre Spotify også (play/stop/spol).

Jeg trenger ikke noe program på NUC'en eller noe? Forresten har jeg to enheter i enhetsbehandling på NUC'en som jeg ikke har driver til. En av de kan jo være IR mottakeren. Skal se om jeg får fikset det ihvertfall.

De to enhetene er SM Bus Controller, og Ukjent enhet. For en overflod av informasjon! :) Kjører Win7 x64 professional.

 

EDIT:

Ja, jeg manglet drivere til IR mottakeren, og chipsettet.

Men det fungerer fortsatt ikke å styre noe på NUC'en.

Kan du skru av og på NUC'en med fjernkontrollen?

 

EDIT2:

Vel, noe fungerer, så vet at hardwaren fungerer, og det kan snakke sammen. Av/på fungerer, og windows volum opp/ned fungerer. Men skippe sanger, play/pause/stop fungerer ikke.

Merkelige er at fra Android appen, så fungerer også piltastene, og select = enter, og return = tilbake. Og skip og replay er spole frem og tilbake mellom sanger. Men dette fungerer altså ikke på den lille fjernkontrollen. Og det er jo den jeg skal bruke, driter jo i appen på telefonen.

 

EDIT3:

Ser ut som om det ikke lå noen kommandoer inne på noen av knappene på fjernkontrollen når jeg hadde valgt Intel NUC som enhet. La inn play/pause og piltastene og det, og nå funker det halvveis... Det meste bortsett fra play og pause fungerer. Disse finner jeg heller ikke i mobil-appen, så det ser ikke ut som om riktig kommando finnes.

Mulig dette løser seg hvis jeg velger WMC som enhet, istedenfor NUC'en. Noen meninger?

Nå ser jeg at PLEX finnes i listen over enheter også faktisk.

Også må det vel sies at jeg bare har prøvd å styre Spotify til nå, men jeg har et billig-tastatur med play og pause, og det fungerer fint, så kommandoene for dette er vel rimelig standard.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Ja, kan skru av og på Nucen med Harmony-kontrollen selv om enheten er registrert som WMC. Dette kan jeg gjøre på to måter:

-Bruke tasten for alt+f4 når jeg er på skrivebordet og velge skru av

-jeg har programmert En av skjermtastene på kontrollen til "toggle power"

 

Har forøvrig satt WMC-enheten i Harmony som "Always on", mest for at denne kjører plex server som kan brukes av andre enheter, men også for at den ikke skal skru seg av hvis jeg f.eks skal se noe på tv, og så komme tilbake til NUCen.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg fått det meste til å fungere. Satte opp NUC'e som Windows Media Center SE. Også måtte jeg også inn der man endrer på knappene og velge "reset to default", for ellers var det ingen kommandoer på noen av knappene.

Men det er fortsatt en ting som irriterer meg, som jeg gjerne vil ha til å fungere: Play og pause funker ikke mot spotify eller winamp. Funker dette hos deg Oddybody?

Vet noen om et lite program eller noe som kan kjøres på PC'en, som kan "sende" et play signal til spotify/winamp når jeg trykker en tastekombinasjon på tastaturet (f.eks ALT + 1). For det kan jeg sette fjernkontrollen til å sende.

 

EDIT: Jeg vet jeg kan trykke SPACE og i spotify, og det er play/pause, men for at jeg kan bruke det fordrer det to ting:
1: Spotify må være i fokus, noe det ikke alltid er.

2: Fjernkontrollen må kunne sende SPACE, noe den ikke kan.

 

EDIT2:

Syntes det er rart at play/pause ikke fungerer i Spotify, for det fungerer nemlig i Plex.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd fjernkontrollen i spotify (er offshore nå så får ikke prøvd på noen dager), men trodde det skulle gå an å programmere en knapp til å sende hvilken som helst tast på et tastatur (av de vanlige). Har ikke programmert space selv, så du har nok rett.

Lenke til kommentar

Ja, ser ut som om man kan programmere ganske mange forskjellige tastekobinasjoner på knappene, men det hjelper jo ikke så mye hvis PC'en ikke vet at det betyr play/pause.

Uansett så er det ikke så veldig viktig, er mest bare litt irriterende. Hvor er du på jobb? Kom akkurat hjem fra Statfjord B.

Lenke til kommentar

har jo play/pause-knapp på keyboardet som fungerer når spotify ikke er aktivt så skulle tro at fjernkontollen skulle kunne programeres til å gjøre dette også. Hvilke fjernkontroller det du har kjøpt mongojarle?

 

Jeg har sett litt på Logitech harmony ultimate men lurer på om det er litt overkill da jeg bare skal styre TV, dekoder og HTPC (plex).

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte den Harmony Smart Control på Elkjop: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tilbehor-lyd-og-bilde/LTHARMSMART/logitech-harmony-smart-control

 

Ja, jeg har et lite Trust tastatur med plau/pause som egene knapper på høyresiden (se bilde under), og her fungerer de knappene som de skal selv om ikke spotify/winamp er i fokus. Disse fungerer også i PLEX, så syntes derfor det er rart at Harmony'en bare funker i PLEX.

 

e2fb6dba-456f-42b7-af42-6d06cfca1a06.jpg

 

Bortsett fra de små problemene jeg har med play/pause, så kan jeg bare anbefale Logitech Smart Control. Styrer TV, forsterker, PC og Get micro dekoder.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Ja, ser ut som om man kan programmere ganske mange forskjellige tastekobinasjoner på knappene, men det hjelper jo ikke så mye hvis PC'en ikke vet at det betyr play/pause.

Uansett så er det ikke så veldig viktig, er mest bare litt irriterende. Hvor er du på jobb? Kom akkurat hjem fra Statfjord B.

Valhall ;)

Lenke til kommentar

Jeg har D54520WYK, altså ikke den høye modellen. Har sett noen som klager på støy fra denne. Jeg har bare hørt den når jeg har f.eks kommer hjem fra jobb og denne har stått på siden forrige dag uten noe aktivitet. Når jeg begynner å bruke den roer den seg. Jeg har ikke vært innom BIOS i det hele tatt (mest pga at jeg har BT tastatur som først blir koblet til etter booting av windows), men har sett noen som stiller ned maksfart på viften.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hehe, har verken lest førsteposten eller søkt noe særlig om krav om minne :p Jeg klarte til og med å overse Komplett sin headliner også :O

 

I utgangspunktet skal jeg bruke den til Netflix, Spotify osv, men tenkte at jeg like greit kunne gå for en i5 siden det ikke var så stor forskjell i pris.

 

Jeg må dog si at jeg digger størrelsen på den, og gleder meg til å bli kvitt laptopen som stue-pc.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tenkte å kjøpe meg en Intel NUC I5 4250U, som jeg ønsker å bruke til streaming, lett kontorarbeid, surfing og musikk. Jeg har en Sonos amp og ønsker å koble NUCen til denne. Har dere noen tips til hvordan dette bør gjøres?

 

Her er bestillingslisten:
NUC I5 4250U
Intel 530 MSATA SSD
Intel WLAN 7260
Kingston 8GB SO-DIMM 1600MHZ
mini-HDMI
Win8.1

Noen som ser noe feil her, eller kan tipse om noe annet jeg bør tenke på?

Mange takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Er vel bare å installere sonos software på maskinen og så sørge for at begge er på samme nettverk, så skal det vel virke.

 

Husk at minne på være DDR3L 1.35v minne. Vanelig 1.5v minne virker ikke.

Er kanskje billigst å bestille fra dustin. Komplett tar blodpris for 7260 kortet.

 

Ellers så er oppsettet supert, har neste det samme selv.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Jeg er litt usikker på om jeg klarer å få lyden fra en film over på Sonos, uten å ha direkte kabel. Avspilling av musikk går fint ved å være tilkoblet nettverket, men lyd fra feks netflix krever "line in" tror jeg.
Jeg har ikke lydutgang fra TVen heller, så jeg kan ikke gå fra TV til Sonos.

Sonos ampen har RCA-innganger, og jeg ser etter en god måte å koble NUCen til denne, uten å bruke mini-jack til RCA.
Må jeg ha en DAC, eller finnes det rimeligere løsninger?

 

Takk for tips angående minne! Der kunne jeg fort gått på en smell.
Jeg satser på Dustin ja.

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke en hdmi deembedder som henter lyd ut fra hdmi. En boks du kobler mellom nuc og tv. Denne bryter trolig hdcp om du bruker det på noen måte. Har jo minijack i fronten på nucen. Du kan også bruke en usb dac eller eksternt lydkort.

 

Men det går ikke å streame all lyd direkte til sonosen over lan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...