Gå til innhold

Intervju: Ravn Studio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant seriekonsept, men synes det mangler kritisk motvekt her. Særlig for Ravn, som i årevis har blitt beskyldt for å melke støtteordninger ved å lage barnespill av varierende kvalitet.

 

Støttesystemet har blitt dekket og forsterket av den norske spillpressen i årevis, men gjennomføringsgraden har først i aller seneste tid blitt bedre. Selv om Norge har verdens beste subsidier for spillutvikling, lager vi færre gode spill enn både naboland og sammenlignbare land i og utenfor Europa.

 

Kan det tenkes at kulturstøtte til og med gir mindre insentiver til å lage gode spill eller å fullføre spillene sine i tide for noen selskaper? Det synes jeg er mer interessante problemstillinger enn å gi Ravn eller andre norske spillstudioer fritt leide til å argumentere for å få mer penger til å lage det de vil.

 

Det har blitt et gjentakende narrativ blant en del norske utviklere at så lenge man får mer/nok penger så løser resten seg selv. Men kanskje er det ikke der problemet først og fremst begynner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant seriekonsept, men synes det mangler kritisk motvekt her. Særlig for Ravn, som i årevis har blitt beskyldt for å melke støtteordninger ved å lage barnespill av varierende kvalitet.

 

Støttesystemet har blitt dekket og forsterket av den norske spillpressen i årevis, men gjennomføringsgraden har først i aller seneste tid blitt bedre. Selv om Norge har verdens beste subsidier for spillutvikling, lager vi færre gode spill enn både naboland og sammenlignbare land i og utenfor Europa.

 

Kan det tenkes at kulturstøtte til og med gir mindre insentiver til å lage gode spill eller å fullføre spillene sine i tide for noen selskaper? Det synes jeg er mer interessante problemstillinger enn å gi Ravn eller andre norske spillstudioer fritt leide til å argumentere for å få mer penger til å lage det de vil.

 

Det har blitt et gjentakende narrativ blant en del norske utviklere at så lenge man får mer/nok penger så løser resten seg selv. Men kanskje er det ikke der problemet først og fremst begynner?

 

Det kommer mer etter hvert. Artikkelseriekonseptet har utviklet seg en del den siste tiden, og tror du vil få mer av det du savner senere.

Lenke til kommentar

Forsåvidt på en måte greit at noe av støtten blir brukt til å lage spill for små barn på norsk, og om særnorske kulturfenomener som ingen andre enn nordmenn er interessert i, men jeg synes i utgangspunktet at den norske spillbransjen lager for dårlige spill til å fortjene den støtten som de får, og spesielt gjelder det støtten som gis til mobilspill som er laget kun med det formålet å tjene penger. Er bare nyeste Dreamfall som ser ut til å fortjene pengene. Resten må komme opp med noe annet enn mobilspill, platformspill nummer 1000, eller bruke opp alle pengene til å leke seg med oculus rift. Det trenger ikke norske skattebetalere bruke penger på. Man trenger ikke ha et spillutviklingsmiljø i Norge bare for å ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant seriekonsept, men synes det mangler kritisk motvekt her. Særlig for Ravn, som i årevis har blitt beskyldt for å melke støtteordninger ved å lage barnespill av varierende kvalitet.

 

Støttesystemet har blitt dekket og forsterket av den norske spillpressen i årevis, men gjennomføringsgraden har først i aller seneste tid blitt bedre. Selv om Norge har verdens beste subsidier for spillutvikling, lager vi færre gode spill enn både naboland og sammenlignbare land i og utenfor Europa.

 

Kan det tenkes at kulturstøtte til og med gir mindre insentiver til å lage gode spill eller å fullføre spillene sine i tide for noen selskaper? Det synes jeg er mer interessante problemstillinger enn å gi Ravn eller andre norske spillstudioer fritt leide til å argumentere for å få mer penger til å lage det de vil.

 

Det har blitt et gjentakende narrativ blant en del norske utviklere at så lenge man får mer/nok penger så løser resten seg selv. Men kanskje er det ikke der problemet først og fremst begynner?

 

Støtteordningene er kanskje høye sammenlignet med en del land, men det er da sannelig lønns og skattenivået og!

Lenke til kommentar

 

Interessant seriekonsept, men synes det mangler kritisk motvekt her. Særlig for Ravn, som i årevis har blitt beskyldt for å melke støtteordninger ved å lage barnespill av varierende kvalitet.

 

Støttesystemet har blitt dekket og forsterket av den norske spillpressen i årevis, men gjennomføringsgraden har først i aller seneste tid blitt bedre. Selv om Norge har verdens beste subsidier for spillutvikling, lager vi færre gode spill enn både naboland og sammenlignbare land i og utenfor Europa.

 

Kan det tenkes at kulturstøtte til og med gir mindre insentiver til å lage gode spill eller å fullføre spillene sine i tide for noen selskaper? Det synes jeg er mer interessante problemstillinger enn å gi Ravn eller andre norske spillstudioer fritt leide til å argumentere for å få mer penger til å lage det de vil.

 

Det har blitt et gjentakende narrativ blant en del norske utviklere at så lenge man får mer/nok penger så løser resten seg selv. Men kanskje er det ikke der problemet først og fremst begynner?

Støtteordningene er kanskje høye sammenlignet med en del land, men det er da sannelig lønns og skattenivået og!

 

Utover at det er en økonomisk mekanikk som skalerer med resten av landet (folk vil følgelig også få mer penger å investere osv.) så er Norge et av ytterst få land i verden som har statlig subsidiering av videospill i det hele tatt. Definitivt når man regner med direkte støtte kontra f.eks skattelette (som jeg tror kunne vært en enda bedre ordning her til lands for å stimulere bærekraftig, privat kapital som kan helfinansiere prosjekter og gjøre det lettere for alle å finne en måte å få realisert spillet sitt på).

 

På verdensbasis er det veldig uvanlig å få "gratis" penger til å lage prosjekter. NFI stiller selvsagt krav til pengene de deler ut og studioene må gjennom et nåløye for å få tak i dem, men alternativet i nabolandene våre og noen av verdens største spillnasjoner er å få ingenting.

 

 

Lenke til kommentar

Er nok dette som er problemet, når man ser på andre spillselskaper i andre land som må benytte seg av Kickstarter, og som der må komme ut og bevise at de har noe bra på gang for å få donasjoner til å fortsette å lage spillet.

 

Mens dette her blir litt mer sånn "vi vet at vi får penger til spillet og får vår lønn, så vi gidder ikke å legge ned noe mye arbeid".

 

De burde heller stoppe og gi sånne selskaper slike mengder med penger og heller la dem jobbe for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...