Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Eg veit ikkje om dette er rett kategori osv, men eg prøver meg.

Eg vil gjerne gå i tog 8.mars og så lurer eg litt på korleis "reglane" er. For eksempel med parolar: kan eg skriva min eigen eller skal berre dei som vart laga på "paroleverkstad" brukast? Altså viss eg skriv min eigen skal teksten sjølvsagd vere det dei har godkjend som paroletekstar. Eller må eg berre møte opp utan noko anna enn meg sjølv om eg ikkje var med på arbeidet i forkant og er "inside". Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg aner ikke, for å være ærlig, men jeg ble litt nysgjerrig; hva er det du ønsker å ha som parole?

 

For å være ærlig begynner vel det meste å bli "oppbrukt" her til lands, og det blir stadig mer fantasifulle paroler :)

 

Et annet spørsmål; kan jeg (som mann) gå i 8. mars-tog, eller vil jeg bli bortvist i egenskap av kjønnet mitt? Det hadde jo vært toppen av ironi :)

 

Jeg kunne tenkt meg f.eks

 

"Ja til like muligheter, rettigheter og plikter uavhengig av kjønn!"

"Ja til lik lønn for likt arbeid. Nei til diskriminering og kvotering på bakgrunn av kjønn!"

 

Det hadde nok ikke blitt godt mottatt ;)

 

Edit:

 

Det er fare for at du blir bortvist ja, men det kommer an på hva du har tenkt å fronte..

Endret av pifler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke, for å være ærlig, men jeg ble litt nysgjerrig; hva er det du ønsker å ha som parole?

 

For å være ærlig begynner vel det meste å bli "oppbrukt" her til lands, og det blir stadig mer fantasifulle paroler :)

 

Et annet spørsmål; kan jeg (som mann) gå i 8. mars-tog, eller vil jeg bli bortvist i egenskap av kjønnet mitt? Det hadde jo vært toppen av ironi :)

 

Jeg kunne tenkt meg f.eks

 

"Ja til like muligheter, rettigheter og plikter uavhengig av kjønn!"

"Ja til lik lønn for likt arbeid. Nei til diskriminering og kvotering på bakgrunn av kjønn!"

 

Det hadde nok ikke blitt godt mottatt ;)

 

Edit:

 

Det er fare for at du blir bortvist ja, men det kommer an på hva du har tenkt å fronte..

Dine forslag til paroler burde absolutt være med. Kvotering er rein diskriminering av kvinner. Med kvotering ses kvinnen på som annenrangsborger som må ha spesialbehandling, slik utviklingshemmede og funksjonshemmede må ha.

Lenke til kommentar

Som en del andre her sier så tror jeg ikke du kan møte opp med de parolene du selv vil. Det ser ut til å være en temmelig streng ideologisk styring på hva som er lov å fronte på kvinnedagen, så om du kommer med noe som "menigheten" ikke liker risikerer du nok at det blir ganske utrivelig. Som artikkelen over viser, en del av disse menneskene kan bli veldig aggressive om de møter uenighet.

Lenke til kommentar

Som en del andre her sier så tror jeg ikke du kan møte opp med de parolene du selv vil. Det ser ut til å være en temmelig streng ideologisk styring på hva som er lov å fronte på kvinnedagen, så om du kommer med noe som "menigheten" ikke liker risikerer du nok at det blir ganske utrivelig. Som artikkelen over viser, en del av disse menneskene kan bli veldig aggressive om de møter uenighet.

 

 

Det er nok riktig som du skriver. Man må ha de riktige meninger. Vi ser jo at kvinnefronten elegant ignorerer mange kvinner her i landet som lever under kritikkverdige forhold. Tenker her på våre nye landsmenn og deres koner. Men slikt skal vi nok ikke bry oss med på kvinnedagen. Man kan fort bli tatt som rasist om man reagerer på de overgrep som mange kvinner fra andre kulturer opplever daglig her i landet. Langt bedre og lukke øyner og ører.

Lenke til kommentar

En dag for alle kvinner

 

 

 

8. mars, som skulle være en kvinnedag, har blitt en dag for kvinnejag. I stedet for å verdsette det meningsmangfoldet som finnes blant kvinner, forsøker noen å hindre andre i å fremme sine meninger, bare for selv å vinne frem med sitt syn. Begrunnelsen er at «flertallet har bestemt det» og at hovedparolene derfor er «vedtatt på en demokratisk måte».

 

Mitt inntrykk er det samme; har du ikke "de rette meningene", dvs. de samme som Ottar og ytterste venstre har, så er det store sjanser for å rett og slett bli bortvist. Fantastisk at "feministene" ikke ser ironien i dette :)

 

Så, for å svare på spørsmålet, så kommer det helt an på om du har en parole som passer for ekstremistene... ikke tro at du får lov til å kjempe for likestilling eller at et individ skal få bestemme over sin egen kropp ;)

Lenke til kommentar

Mitt råd er ærlig talt at du spør en annen plass enn her. Her ser det ikke ut til å være noen som har særlig lyst til å hjelpe deg. Finn ut hvem det er som arrangerer 8. mars-tog, f.eks. om du er i Oslo kan du sende en melding til eller lete litt rundt hos disse. Lykke til i hvert fall.

 

Det eneste gode rådet i tråden. Folk i samfunnsdelen av forumet virker mest opptatt av å spre politisk propaganda og/eller være kontrære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mitt råd.. hold deg hjemme... :huh:

 

Med penis på parolemøte

 

Tyst på en mann som stemmer
Møtet startet med en absurd debatt om at menn har møterett men ikke stemmerett på parolemøtet. I år er det 100 år siden allmenn stemmerett. Hva med å la det samme prinsippet gjelde på parolemøtet? tenkte jeg. For meg har det alltid vært en selvfølge at det er hvem du er og ikke hvilket kjønn du er født med som betyr noe. Det var åpenbart ikke tilfellet i denne forsamlingen. /De kunne jammen trengt litt radikal kjønnskvotering her/, tenkte jeg og smilte for meg selv.
Debatten ble bare mer absurd da noen tok opp hvordan man definerte kvinner. Hva med transpersoner? Opptil flere i salen hadde skiftet kjønn. Jeg tenkte på Simone de Beauvoirs ord «man fødes ikke til kvinne, man blir det». Ordstyrerbordet forklarte at kun personer med kvinnelig personnummer har stemmerett.
Noen påpekte at flere menn hadde fått utdelt stemmeskilt – jeg var en av dem. Møtedeltagerne ble derfor oppfordret om å melde fra menn som stemte. Jeg kjente håndflatene bli klamme. Tyst på en mann som prøver seg med stemmeskiltet.

 

 

Etter å ha lest dette slutter jeg meg til rådet ditt. Med mindre man er blodfeminist bør man boikotte arrangementer som driver med kjønnsdiskriminering...

Lenke til kommentar

 

mitt råd.. hold deg hjemme... :huh:

 

Mitt råd: Om du er uenig i de vedtatte parolene, vent til neste år. Så får du med deg en håndfull veninner og bestemmer parolene selv. Det skal ikke så mange til, i Oslo da Ottar fikk vedtatt den famøse parolen om å legge ned Prosenteret så var det bare 18 stykker til stede på parolemøtet.

 

Geir :)

 

 

Er ikke det egentlig ett kjempeargument mot parolemøte i det hele tatt? Hva er poenget med at en liten gruppe skal bestemme hva andre skal kunne fronte på kvinnedagen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke det egentlig ett kjempeargument mot parolemøte i det hele tatt? Hva er poenget med at en liten gruppe skal bestemme hva andre skal kunne fronte på kvinnedagen?

Hvordan det? Med mindre folk ikke er velkomne på disse møtene er det vel greit? At folk ikke gidder kan jeg ikke se på som et knallbra argument for å ikke ha parolemøte.

Lenke til kommentar

 

Er ikke det egentlig ett kjempeargument mot parolemøte i det hele tatt? Hva er poenget med at en liten gruppe skal bestemme hva andre skal kunne fronte på kvinnedagen?

Hvordan det? Med mindre folk ikke er velkomne på disse møtene er det vel greit? At folk ikke gidder kan jeg ikke se på som et knallbra argument for å ikke ha parolemøte.

 

 

Fordi det åpenbart er lite interesse for parolemøter, samtidig som det medfører at en liten gruppe ekstremister fort kan kuppe hele toget. Jeg ser ingen grunn til at ikke alle kvinner, på kvinnedagen, skulle kunne stå for de meningene de selv har, uten å bli jaget vekk.

Lenke til kommentar

Er ikke det egentlig ett kjempeargument mot parolemøte i det hele tatt? Hva er poenget med at en liten gruppe skal bestemme hva andre skal kunne fronte på kvinnedagen?

 

Nja. De bestemmer jo ikke over det. De bestemmer hva som skal frontes i deres tog. I sitt eget tog kan andre si hva de vil (gitt at det blir noe tog selvsagt.)

 

Det synes jeg er helt greit. Som jeg pleier å si: "Ytringsfrihet er å kunne si hva man vil i det offentlige rom, ikke at noen skal holde deg med talerstol."

 

Dette gir også små grupper muligheten til å demonstrere for sine krav og særinteresser. Oppmerksomheten og oppslutning blir selvsagt avhengig av populariteten. Problemet med kvinnetogene av i dag er jo at det bare blir ett tog, nettopp fordi oppslutningen ikke er som i velmaktsdagene. Og da blir det konflikt.

 

Men et tog som andre markeringer må kunne gi uttrykk for arrangørenes standpunkt. At feministbevegelsen ikke er sterkere enn at slike tog kan kuppes får være deres problem.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er ikke det egentlig ett kjempeargument mot parolemøte i det hele tatt? Hva er poenget med at en liten gruppe skal bestemme hva andre skal kunne fronte på kvinnedagen?

 

Nja. De bestemmer jo ikke over det. De bestemmer hva som skal frontes i deres tog. I sitt eget tog kan andre si hva de vil (gitt at det blir noe tog selvsagt.)

 

Det synes jeg er helt greit. Som jeg pleier å si: "Ytringsfrihet er å kunne si hva man vil i det offentlige rom, ikke at noen skal holde deg med talerstol."

 

Dette gir også små grupper muligheten til å demonstrere for sine krav og særinteresser. Oppmerksomheten og oppslutning blir selvsagt avhengig av populariteten. Problemet med kvinnetogene av i dag er jo at det bare blir ett tog, nettopp fordi oppslutningen ikke er som i velmaktsdagene. Og da blir det konflikt.

 

Men et tog som andre markeringer må kunne gi uttrykk for arrangørenes standpunkt. At feministbevegelsen ikke er sterkere enn at slike tog kan kuppes får være deres problem.

 

Geir :)

 

 

Her er jeg enig, men jeg har jo linket til at kilder med førstehåndspersonsbeskrivelser på at de både har blitt bedt om å forlate parolemøtene i forkant, og at de har blitt bedrt om å forlate arrangementet fordi de har andre meninger om hva "kvinnekamp" betyr enn de som har kuppet den...

 

Det blir litt som om 17. mai ble kuppet av nazister, og at alle moderate folk med feil meninger skulle bli bortvist fra toget og arrangementet som helhet. Jeg synes det er helt sprøtt, men hvorfor i alle dager skal ikke kvinner få bruke sin egen dag, kvinnedagen, på å fronte hva de, som kvinner, synes er viktige saker?

 

En veldig liten minoritet av kvinner er Ottar-folk, Tjen folket osv. men likevel ser det ut som om disse har tatt fullstendig over styringen. Når de skal kalle det den "internasjonale kvinne dagen" og ikke "den internasjonale fascistiske kvinnedagen" eller lignende bør det være rom for alle kvinner som mener noe. Hele greia med parolemøte er, som herzeleid påpeker litt komisk, og når det gjelder så små grupperinger er det også lett for f.eks høyreradikale (kvinner, menn og transpersoner har ikke stemmerett) å kuppe et parolemøte og vinne frem høyreradikale paroler.

 

Det finnes mange forskjellige oppfatninger av hva "kvinnedagen" skal stå for, og å eksludere kvinner som ikke har "de rette" oppfatningene fra å markere denne dagen på de tradisjonelle arenaene, er etter mitt syn problematisk.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/LO-nestleder-ba-Unge-Hoyre-ga-hjem-fra-8-mars-markering-7142754.html#.UxcWk_l5NSU

 

Som du ser her gjelder det ikke bare toget, hvor de for øvrig kunne gått "litt bak" sånn som vi gjerne deler oss i skoler og lignende 17. mai, men de ble lett og slett bedt om å forlate arrangementet

 

 

Kristiansen var èn av fire kvinner på talerstolen på Youngstorget i anledning kvinnedagen. Halvveis i talen stoppet hun opp og addreserte en gruppe Høyre-politikere i forsamlingen.

- Kristiansen tok en pause fra talen sin for å adressere oss som mener kvotering er diskriminering. Hun mente det var historieløst, og ba oss dra hjem for å lese historiebøkene om igjen, sier nestleder i Unge Høyre, Jenny Clemet von Tetzchner.

Lenke til kommentar

Oi! Her var det komt mange, kraftfulle svar!

Eg er enig med alle parolane som er skrivne for 8.mars i år, og går vel dimed under "venstresida, ottar og feminist". Eg lurte vel mest på om det berre var dei fysiske parolane som vart laga på parolemøte som kunne brukast, eller om alle kan ha med eigne parolar med same tekst/bodskap. Men takk for svar!

Støvlane og regnkleda heng klart til toggåing i morgon!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...