Gå til innhold

Kommentar: Kickstarter og Early Access er det beste som har skjedd spillbransjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange ting jeg liker med dette. Men når det gjelder Early-Access så må prisnivået senkes betraktelig. Man betaler i praksis for en alpha/betatilgang og selv om det går til å støtte utviklingsprosessen så kan man ikke fortsette å prise slik tilgang som et ferdig produkt (med noen veldig få unntak).

 

Selv har jeg kun kjøpt 1 tittel og det blir ikke fler så lenge prisnivået er slik som i dag. Jeg liker konseptet men man må slutte med overprisingen og få bena ned på bakken.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i mye av det som står her. Har aldri fått rotet meg så veldig inn på folkefinansiering som jeg burde, for i det siste har det gått mest i indie spill og jeg burde jo gjort min jobb å støttet det enda mer.

 

For meg har AAA bransjen blitt som pop bransjen for å trekke en analogi. Alt er 4-chord songs, og noen av de kan jo være veldig bra, men som regel ender de opp med å bare bli det de allerede er, 4 standard akkorder spilt etterhverandre.

For meg er det ingenting galt med å støtte ildsjeler, de står for mye av innovasjonen vi har sett i spillbransjen i den siste tiden.

Lenke til kommentar

Jeg er nok mer enig i Kristian sitt syn enn Jens Erik, men jeg er mer tilhenger av Early Access enn det jeg er i Kickstarter. Early Access viser et spill som er så vidt spillbart , men alle får prøvd det og gitt sin mening. Kickstarter må vi stole blindt på folk som kommer til å rose spillet sitt uansett hva det måtte være, og vi tar en større sjanse.

Lenke til kommentar

Jeg er også mer tilhenger av Early Access enn Kickstarter. Sistnevnte virker å fungere godt for fysiske produkter men for software er jeg litt mer tvilende. Jeg skulle gjerne sett statistikker på hvor stor andel som ender opp som ferdige produkter innen rimlige tidsrammer.

 

Til nå virker kickstarter og spill (for de prosjektene jeg har fulgt) mer som "hey vi lager et spill a gutta, så finansierer vi det via kickstarter... ay så fett a, yes!". Det stilles også altfor få krav om oppfølging og rapportering slik som er normalt å gjøre mot investeringspartnere. Når et prosjekt er ute av den korte fundingfasen er det hipp som happ hva som går ut av informasjon og hva som stilles av krav.

 

Et prosjekt via Kickstarter er jeg dog veldig positiv til og det er stortittelen "Star Citizen".

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har i skrivens stund 107 Kickstarter prosjekt eg har backa (39 som ble canselert/ikke nok penger) .

Men har enda ikke møt 1 uerlig Kickstarter Prosjekt .

 

For meg så e Kickstarter 1 Pre-Order system , som gjer meg tilgang på spill eg ellers aldri ville ha hørt om :

So I'm A Dark Lord (canselert)

Unemployment Quest! - a non-epic RPG (Plagde 5$ http://www.desura.com/games/unemployment-quest 2-4 timer morro)

GhostControl Inc. ? A hilarious ghost-hunting simulation (Pladge : 10$ http://www.application-systems.co.uk/ghostcontrolinc/index.html "Ghost buster theme song" trenger eg å si mer ?

 

Eller mer kjende :

Planetary Annihilation - A Next Generation RTS (Plagde : 140$ , E på steam , Gleder meg til å drope Planeter på Kameratene mine)

 

Snakkes . skal til å spille Celestian Tales: Old North ? Redefining the Classic RPG "Protorype" , håper dei greier det denne gangen på Kickstarter =D

Lenke til kommentar

Har i skrivens stund 107 Kickstarter prosjekt eg har backa (39 som ble canselert/ikke nok penger) .

Men har enda ikke møt 1 uerlig Kickstarter Prosjekt .

 

For meg så e Kickstarter 1 Pre-Order system , som gjer meg tilgang på spill eg ellers aldri ville ha hørt om :

So I'm A Dark Lord (canselert)

Unemployment Quest! - a non-epic RPG (Plagde 5$ http://www.desura.com/games/unemployment-quest 2-4 timer morro)

GhostControl Inc. ? A hilarious ghost-hunting simulation (Pladge : 10$ http://www.application-systems.co.uk/ghostcontrolinc/index.html "Ghost buster theme song" trenger eg å si mer ?

 

Eller mer kjende :

Planetary Annihilation - A Next Generation RTS (Plagde : 140$ , E på steam , Gleder meg til å drope Planeter på Kameratene mine)

 

Snakkes . skal til å spille Celestian Tales: Old North ? Redefining the Classic RPG "Protorype" , håper dei greier det denne gangen på Kickstarter =D

 

Det er greit nok at det er en haug av suksess historier, men dette er starten av en slik modell. Flere og flere kommer til å bruke denne modellen og kanskje det kommer mange som ikke er like ærlig som nå. Har en følelse at folk kommer til å missbruke den.

Lenke til kommentar

Apropos early acces så har vell tendensen på en del AAA utgivelser til PC de siste årene vært at det ferdige spillet lanseres bortimot i beta-stadiet, og strippet for innhold som du må betale mer for. Da foretrekker jeg faktisk spill som er ærlige på det at det du får prøve enda ikke er helt ferdig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hydro:

Uærlig og ikke-ferdigstilt er ei det samme. Jeg skulle gjerne sett statistikk på ferdigstilte spillprosjekter i Kickstarter modellen. Når det gjelder prosjekter som ikke når fundingterskelen og derav blir kansellert så blir vel pengene tilbakebetalt rett fra kickstarter skulle jeg tro.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Apropos early acces så har vell tendensen på en del AAA utgivelser til PC de siste årene vært at det ferdige spillet lanseres bortimot i beta-stadiet, og strippet for innhold som du må betale mer for. Da foretrekker jeg faktisk spill som er ærlige på det at det du får prøve enda ikke er helt ferdig.

Alikevel bør prisnivået justeres ned. Man kan ikke bruke bransjens dårlige releaseetikk som unnskyldning.

Lenke til kommentar

Hydro:

Uærlig og ikke-ferdigstilt er ei det samme. Jeg skulle gjerne sett statistikk på ferdigstilte spillprosjekter i Kickstarter modellen. Når det gjelder prosjekter som ikke når fundingterskelen og derav blir kansellert så blir vel pengene tilbakebetalt rett fra kickstarter skulle jeg tro.

 

Pengene trekkes aldri hvis prosjektet ikke blir funded. Så det er ingenting å refundere :)

Lenke til kommentar

Kjempebra artikkel, som treffer spikeren på hodet. Av de 6 beste spillene som har blitt gitt ut sålangt i år er 5 av de finansiert via Kickstarter / Early Access. Banished er det eneste unntaktet. Jeg fatter ikke at det finnes folk som er negativ til at disse spillene finnes. Tenk hvis det ikke var noe som het Kickstarter og Early Access. Da hadde vi alle sittet her og spilt radbrekkingen av Thief i stedet. For en trist verden det hadde vært

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hydro:

Uærlig og ikke-ferdigstilt er ei det samme. Jeg skulle gjerne sett statistikk på ferdigstilte spillprosjekter i Kickstarter modellen. Når det gjelder prosjekter som ikke når fundingterskelen og derav blir kansellert så blir vel pengene tilbakebetalt rett fra kickstarter skulle jeg tro.

 

Uærlig og ikke-ferdigstilt er ei det samme. E heilt feil .

 

Uærlig : Får penga og hører aldri fa dei ,

 

ikke-ferdigstilt : Har jobba med spille , har kontakt med Backere , og Prøver og fulføre spille alika vell ,

Og e så seriøse at dei betaler tilbake sumen du backer di med .

 

Jeg skulle gjerne sett statistikk på ferdigstilte spillprosjekter i Kickstarter modellen :

https://www.kickstarter.com/help/stats?ref=footer

Lenke til kommentar

Så pengene blir bare reservert på giverens kort/konto? Pengene er da likevel ikke tilgjengelig for giveren før prosjektet blir avlyst?

Det blir ikke utført noen transaksjoner før etter at fristen er gått ut, og da kun hvis summen av pledges er over minstesummen. Hvis ikke prosjektet blir finansiert, så ser du det aldri på kontoen/kredittkortet ditt.
Lenke til kommentar

Så pengene blir bare reservert på giverens kort/konto? Pengene er da likevel ikke tilgjengelig for giveren før prosjektet blir avlyst?

 

Du blir ikke trekt 1kr før prosjekte e ferdig og blit 1 "Successfully Funded Projects"

 

So blir det "Unsuccessfully Funded Projects" så skjer det ikke noe .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er mange ting jeg liker med dette. Men når det gjelder Early-Access så må prisnivået senkes betraktelig. Man betaler i praksis for en alpha/betatilgang og selv om det går til å støtte utviklingsprosessen så kan man ikke fortsette å prise slik tilgang som et ferdig produkt (med noen veldig få unntak).

 

Selv har jeg kun kjøpt 1 tittel og det blir ikke fler så lenge prisnivået er slik som i dag. Jeg liker konseptet men man må slutte med overprisingen og få bena ned på bakken.

 

Eneste spillet jeg kan komme på som ligger ute på early-access som er dyrt, faktisk for dyrt! planetary annihilation. Bortsett fra det ene spillet synes jeg alle de andre jeg har lagt pengene i faktisk har vært verdt det, men det alt kommer jo an på hva du selv får ut av det. For mitt vedkommende har 5 av 6 mest spilte titlene de siste 3mnd vært et early-access spill.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...