Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vil Moder Jord være i stand til å redde seg selv fra den menneskeskapte globale oppvarmingen? Eller vil utslippene fortsatt være for store innen tidsfristen på 25 år er gått, slik at alt liv etterhvert på jorda dør ut?

Endret av harold468
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jo dyrearter blitt utryddet tidligere, mennesket er ganske tilpassningsdyktige, så at den siste generasjonen med mennesker er født har jeg dårlig tro på.

Moder jord er mer enn kapabel til å takle våre klimagassutslipp og oppvarmingen er ikke noen trussel mot menneskeheten som sådan. Som Priim nevner, noen arter vil dø ut og andre vil finne sin nisje.

Lenke til kommentar

Til Priim: du er ikke villig til å legge om/gjøre noe for moder jord, som hvis det ikke blir gjort noe ligger for døden? Du velger altså å fortsette ditt såkalte komfortable liv på tross av at naturen er i krise?

Endret av harold468
Lenke til kommentar

Man kan faktisk si at jordkloden ligger for døden, og alt liv som er her dør om ikke en kur kommer i tide. Og kuren er ikke noe enklere eller vanskeligere en at mengden klimagasser blir kraftig redusert i løpet av 25 år. Dette har FN's klimapanel kommet fram til i sin siste rapport. Fortsetter utslippene i samme stil utover disse 25 årene vil det bli for varmt her til at noe liv vil kunne overleve særlig lenge (det er da snakk om noen hundre år før alt dør). Det man må huske på er at hele jorden med alt som er på den inkludert atmosfæren er ett eneste økosystem. Blir for mange elementer borte fra dette økosystemet dør det. Det blir som et korthus som raser sammen.

Hadde det vært FN's klimapanel som bestemte, hadde det ikke vært noe problem. Men det er ikke FN's klimapanel som bestemmer. Det er det makthaverne i hvert enkelt land som gjør. Pr dags dato er viljen til å redusere utslippene nesten ikke tilstedeværende. De fleste land er villige til å gjøre litt, og resten er ikke villige til å redusere i det hele tatt. USA står for 36% prosent av alle miljøgassutslipp på verdensbasis og er ikke villig til å redusere utslippene noe. Og da kan du tenke deg selv!

Lenke til kommentar

Man kan faktisk si at jordkloden ligger for døden, og alt liv som er her dør om ikke en kur kommer i tide. Og kuren er ikke noe enklere eller vanskeligere en at mengden klimagasser blir kraftig redusert i løpet av 25 år. Dette har FN's klimapanel kommet fram til i sin siste rapport. Fortsetter utslippene i samme stil utover disse 25 årene vil det bli for varmt her til at noe liv vil kunne overleve særlig lenge (det er da snakk om noen hundre år før alt dør). Det man må huske på er at hele jorden med alt som er på den inkludert atmosfæren er ett eneste økosystem. Blir for mange elementer borte fra dette økosystemet dør det. Det blir som et korthus som raser sammen.

Hadde det vært FN's klimapanel som bestemte, hadde det ikke vært noe problem. Men det er ikke FN's klimapanel som bestemmer. Det er det makthaverne i hvert enkelt land som gjør. Pr dags dato er viljen til å redusere utslippene nesten ikke tilstedeværende. De fleste land er villige til å gjøre litt, og resten er ikke villige til å redusere i det hele tatt. USA står for 36% prosent av alle miljøgassutslipp på verdensbasis og er ikke villig til å redusere utslippene noe. Og da kan du tenke deg selv!

 

Man kan selvfølgelig si det, men det er like fullt feil. At temperaturen endrer seg med noen grader kan få store konsekvenser for enkelte arter, men at ikke noe liv skulle kunne overleve er i beste fall en tabloid fremstilling. Jeg ser gjerne din kilde på at FNs klimapanel mener alt liv kommer til å dø ut.

Lenke til kommentar

Dette er temperaturvariasjoner som mennesket og alle nålevende dyrearter har overlevd de siste 420 000 år:

VostokTemp0-420000%20BP.gif

 

Hva i all verden er det som får deg til å tru at de 0,7 gradene som man har opplevd i de instrumentelle dataene de siste 150 årene er noe dramatisk på noen som helst måte?

Endret av flesvik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folket har lest eventuelle konsekvenser vil jeg tro. Hele greia er håpløs dersom det er tilfelle, og spesielt om dagens ledere vet det uten å handle på sekundet som de absolutt ikke gjør.

 

Frykter heller alvorlige konsekvenser ved bruk av møkkete atomkraftverk eller atomvåpen.

Lenke til kommentar

 

Det kunne vært mer troverdig om du hentet informasjonen din fra organisasjoner som ikke har store knapper med "donate" på sine hjemmesider. Mulig det bare er meg, men jeg synes ikke slike nettsider virker så troverdige.

Uansett, jeg har heller ikke så stor tro på at moder Jord ikke skulle klare å innhente seg fra en eventuell menneskeskapt oppvarming.

Om du synes våre utslipp er ille, så er det bare å sjekke opp hva et enkelt vulkanutbrudd setter i gang når de fyrer i gang. Og det er vel ikke så mange ganger de er menneskeskapt.

Lenke til kommentar

Til Priim: du er ikke villig til å legge om/gjøre noe for moder jord, som hvis det ikke blir gjort noe ligger for døden? Du velger altså å fortsette ditt såkalte komfortable liv på tross av at naturen er i krise?

 

I den anledning at vi ikke ser noe som tilsier at vi er under utrydning ser jeg ingen grunn til å legge om min livsstil, det stemmer.

Lenke til kommentar

Det største miljøproblemet sitter mellom ørene!

 

Hva om vi tar feil og de store og miljøproblemene kommer mye raskere og sterkere enn antatt? Hva da? Da trenger vi vel en plan B full av strakstiltak? Tror den eneste måten å redde miljøet på er en stor fellesdugnad der alle bidrar fra de høyeste herrer til Jørgen Hattemaker, så det er vel bare å kjenne sin besøkelsestid, eller hur? Og man behøver ikke forandre hele livet for å bli mer miljøvennlig. Prøver selv å leve så miljøvennlig jeg kan og det går ikke veldig mye utover livskvaliteten. I mange tilfeller er det faktisk bare noen justeringer som skal til. På en meny som heter VIKTIGE MILJØTIPS på 1000ting.net kan du sjekke ut en mengde miljøtips m.m., og er en av de beste sider på nettet om miljø uansett hvor du måtte lete.. Live more green from today.. Innspill tas i mot med takk..

Lenke til kommentar

Det største miljøproblemet sitter mellom ørene!

 

Hva om vi tar feil og de store og miljøproblemene kommer mye raskere og sterkere enn antatt? Hva da? Da trenger vi vel en plan B full av strakstiltak? Tror den eneste måten å redde miljøet på er en stor fellesdugnad der alle bidrar fra de høyeste herrer til Jørgen Hattemaker, så det er vel bare å kjenne sin besøkelsestid, eller hur? Og man behøver ikke forandre hele livet for å bli mer miljøvennlig. Prøver selv å leve så miljøvennlig jeg kan og det går ikke veldig mye utover livskvaliteten. I mange tilfeller er det faktisk bare noen justeringer som skal til. På en meny som heter VIKTIGE MILJØTIPS på 1000ting.net kan du sjekke ut en mengde miljøtips m.m., og er en av de beste sider på nettet om miljø uansett hvor du måtte lete.. Live more green from today.. Innspill tas i mot med takk..

 

Jeg sorterer boss, kjøper biler med stor motor og betaler miljøavgift når jeg flyr. Dersom verden ikke skulle stå til påske får det heller være.

Lenke til kommentar

 

Da har jeg sett på linkene dine. Den første er på 32 sider, og du vil i tillegg at jeg skal tråle gjennom hjemmesiden deres for å finne beviser for påstanden din. En påstand jeg er ganske sikker på at du kun har trukket ut av eget hode, så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke setter av de arbeidstimene.

 

Den neste linken din sier det samme som resten av oss har sagt flere ganger allerede: Det kan få store konsekvenser for noen arter. Det er ingenting der som støtter påstanden om at alt liv vil dø ut.

Lenke til kommentar

 

 

Da har jeg sett på linkene dine. Den første er på 32 sider, og du vil i tillegg at jeg skal tråle gjennom hjemmesiden deres for å finne beviser for påstanden din. En påstand jeg er ganske sikker på at du kun har trukket ut av eget hode, så du får ha meg unnskyldt om jeg ikke setter av de arbeidstimene.

 

Den neste linken din sier det samme som resten av oss har sagt flere ganger allerede: Det kan få store konsekvenser for noen arter. Det er ingenting der som støtter påstanden om at alt liv vil dø ut.

 

 

 

Det største miljøproblemet sitter mellom ørene!

 

Den Internasjonale Rødelista er en liste over truede arter på jorda og den har nå blitt helt utrolig lang med tusenvis av truede arter! I 2007 var det hele 41 415 arter på den internasjonale rødelista, og dagens tall er enda en god del høyere og raskt økende. Og da er vel ikke veien lang til å forstå at det ikke er snakk om at bare noen arter forsvinner fra jordas overflate, eller hva?

 

Alle arter av både planter og dyr henger sammen som løse perler på et kjede. Og jo flere arter som dør ut, jo raskere vil ennå flere arter dø ut. Vi får en ustoppelig dominoeffekt som ikke stopper før alle, eller de aller fleste arter, til slutt er borte.

 

Vi må ikke glemme at naturen er så følsom at om bare en art blir borte kan det forårsake et ras av andre arter som reduseres til et minimum, eller forsvinner fullstendig. Ta mus f.eks: Om mus blir utryddet blir alle arter som har mus som hovedmatkilde rammet. Og det er ikke få arter!

 

Havområdene på jorda er nå på vei til å forandre sin kjemiske sammensetning mens vi skriver, fordi havet blir surere av den massive forurensningen. En fullstendig uakseptabel og uhyggelig konsekvens av dette er at alle dyr med skall i havet blir ute av stand til å produsere skall!!! Da snakker vi absolutt alle arter av skjell, reker, snegler, krabber, kreps, en del fiskearter osv, som kan bli utryddet i et jafs i verst tenkelig tilfelle! Og så har vi artene som lever av disse.. Så er det en eneste ting på denne jord vi alle bør bli enige om, så må vel det være og fikse miljøproblemene så raskt som mulig..? Sjekk ut miljøsidene på 1000ting.net, and go green today..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...