Gå til innhold

Erna Solbergs massive signaleffekt


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Erna har vært med så lenge på "kjøret" at hvis hun ikke klarte ta vare på kroppen godt nok, ville den ha brutt sammen for lenge siden. 

 

Hva er idealvekt for å bli funnet verdig nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ernas vekt har vel gått opp, ned og så opp igjen. Hun prøver, men får det ikke til. Sannsynligvis bruker hun mat til å takle stress i hverdagen, på samme måte som mange andre gjør det med tobakk, alkohol og andre rusmidler.

 

Å gå ned i vekt er svært enkelt. Det krever bare disiplin og en liten dose intelligens. Klarer man det ikke, mangler man disiplin. Når man på toppen av dette er statsminister og har tilgang på hjelp fra hvem man måtte ønske, fra ernæringssfysiologer til personlige trenere, og allikevel ikke klarer det, så mener jeg det kan være fristende å dra en konklusjon om at personen kan mangle egenskaper som er nødvendige for å styre landet på en god måte.

Lenke til kommentar

Ernas vekt har vel gått opp, ned og så opp igjen. Hun prøver, men får det ikke til. Sannsynligvis bruker hun mat til å takle stress i hverdagen, på samme måte som mange andre gjør det med tobakk, alkohol og andre rusmidler.

 

Å gå ned i vekt er svært enkelt. Det krever bare disiplin og en liten dose intelligens. Klarer man det ikke, mangler man disiplin. Når man på toppen av dette er statsminister og har tilgang på hjelp fra hvem man måtte ønske, fra ernæringssfysiologer til personlige trenere, og allikevel ikke klarer det, så mener jeg det kan være fristende å dra en konklusjon om at personen kan mangle egenskaper som er nødvendige for å styre landet på en god måte.

 

Jeg mener det fristende å dra konklusjonen at du har manglende egenskaper i bedømme folks egenskaper om du løper rundt og innbiller deg at det finnes mennesker med uendelig viljestyrke som ikke gjør noe som er selvdestruktivt på et visst nivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg sa tidligere at jeg ikke tror overvektige er mindre dyktige til å utføre jobben sin enn normalvektige. Vi snakker heller ikke om folk flest, men om statsministeren og de signaler hun sender. Man bør kunne stille strengere krav til en statsminister enn til en som er daglig leder på Rema. 

Lenke til kommentar

Jeg sa tidligere at jeg ikke tror overvektige er mindre dyktige til å utføre jobben sin enn normalvektige. Vi snakker heller ikke om folk flest, men om statsministeren og de signaler hun sender. Man bør kunne stille strengere krav til en statsminister enn til en som er daglig leder på Rema. 

 

Kommentaren min står, slike mennesker finnes ikke, statsminister eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror pipen din hadde fått en annen lyd om Erna var velfungerende alkoholiker, spilleavhengig eller narkoman. Nevnte laster er nok ikke like farlige for helsen som morbid overvekt, men de er uansett selvdestruktive laster man fint kunne kombinert med en jobb som statsminister. Hvorfor morbid overvekt er greit og andre laster ikke, er vel det trådstarter spør om. Det henger ikke på greip. Ville mye heller hatt en statsminister som røkte litt cannabis i blant og droppet LSD en gang i året, enn en som spiser seg ihjel, selv om ingen av delene er å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget er jo at signaleffekten er irrelevant her fordi det er greit å være overvektig. Ingen ønsker å bli tjukk, så at det finnes forbilder som er tjukke oppfordrer ikke folk til selv å bli det, til det er det alt for mye stigma fra før. At Erna er tjukk sender et signal om at også tjukke mennesker kan oppnå store ting og lykkes. Det klarer jeh overhodet ikke

 

Cannabisrøyking er på den andre siden ulovlig, og ikke greit. Det burde være lovlig og uproblematisk, men det er ikke det. Derfor er signaler om at det er greit fra stortingsrepresentanter uheldige, fordi det undergraver loven.

Hmm, det kan da tvert imot virke som en positiv signaleffekt på linje med Ernas overvekt, nemlig for å si at "det burde være lovlig og uproblematisk" og dermed medfører impetus for høyere aksept for noe som igrunnen burde være OK (enten det er å være tjukk eller å ta seg en joint).

 

Lovens legitimitet MÅ undergraves for å få endringer i lovverket.

Lenke til kommentar

Ernas vekt har vel gått opp, ned og så opp igjen. Hun prøver, men får det ikke til. Sannsynligvis bruker hun mat til å takle stress i hverdagen, på samme måte som mange andre gjør det med tobakk, alkohol og andre rusmidler.

 

Å gå ned i vekt er svært enkelt. Det krever bare disiplin og en liten dose intelligens. Klarer man det ikke, mangler man disiplin. Når man på toppen av dette er statsminister og har tilgang på hjelp fra hvem man måtte ønske, fra ernæringssfysiologer til personlige trenere, og allikevel ikke klarer det, så mener jeg det kan være fristende å dra en konklusjon om at personen kan mangle egenskaper som er nødvendige for å styre landet på en god måte.

Alt hun trenger å gjøre for å gå ned er vel å bytte ut mat med storrøyking. Eller noe annet.

Ikke akkurat verdt det.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva hun gjør, sånn egentlig. Hun er nok et bra menneske jevnt over og gjør en god jobb som statsminister, men bytte ut mat med storrøyking? Hvorfor kan hun ikke gjøre noe så enkelt som å legge fra seg gaffelen når hun har spist en mengde mat som tilsvarer dagsbehovet? Det er vel verdt det? For øvrig også en holdning som ligner den mange politikere har til heroinmisbrukere. Forskjellen er at man ikke blir syk og må gjennomgå store lidelser når man legger fra seg gaffelen, heller tvert imot. 

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hva hun gjør, sånn egentlig. Hun er nok et bra menneske jevnt over og gjør en god jobb som statsminister, men bytte ut mat med storrøyking? Hvorfor kan hun ikke gjøre noe så enkelt som å legge fra seg gaffelen når hun har spist en mengde mat som tilsvarer dagsbehovet? Det er vel verdt det? For øvrig også en holdning som ligner den mange politikere har til heroinmisbrukere. Forskjellen er at man ikke blir syk og må gjennomgå store lidelser når man legger fra seg gaffelen, heller tvert imot. 

 

Spør du i fullt alvor om hvorfor man ikke kan "gjøre noe så enkelt" når det krever innsatsvilje og viljestyrke? Forsøker du å være morsom, eller har du vært avskåret fra kontakt med mennesker? Det er komplett virkelighetsfjernet å dra "alle har uendelig vilejstyrkelogikken".

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror pipen din hadde fått en annen lyd om Erna var velfungerende alkoholiker, spilleavhengig eller narkoman. Nevnte laster er nok ikke like farlige for helsen som morbid overvekt, men de er uansett selvdestruktive laster man fint kunne kombinert med en jobb som statsminister. Hvorfor morbid overvekt er greit og andre laster ikke, er vel det trådstarter spør om. Det henger ikke på greip. Ville mye heller hatt en statsminister som røkte litt cannabis i blant og droppet LSD en gang i året, enn en som spiser seg ihjel, selv om ingen av delene er å foretrekke.

 

Velfungerende narkoman? Ligger ikke det i begrepet "narkoman" at man ikke er velfungerende? Men om erna hadde brukt rusmidler og var velfungerende, så hadde det vært greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Selv om det er politisk ukorrekt å si det så sender overvektige mennesker et signal til meg om at de ikke klarer å sette personlige grenser ei heller å prioritere for sitt eget beste.

 

Det er i tilfelle en overforenklet innfallsvinkel. Det eksisterer ulike årsaker til evt. fedme hos forskjellige mennesker, og er ikke gitt at kiloene til Erna utelukkende er noe hun "har spist seg til". Tvertimot, ser man på bilder fra hun var ung, så har hun det man kaller "kraftig kroppsbygging" dvs. hun kan virke "stor" selv når hun har tilnærmet normal kroppsvekt i forhold til benbygningen.

 

Man ser det samme trekket hos datteren, som har arvet samme kroppsbygningen fra mor.

 

1967677.jpg

 

tumblr_n2wik9uKKp1rcf9dro1_1280.jpg

 

Egentlig har vel Erna både mer karakterstyrke, pågangsmot og viljekraft enn de fleste, tatt i betrakting at hun har stått oppreist hele veien, tiltross for skjeve blikk, fordommer og kommentarer rundt omkring.

 

Det finnes kanskje land der ute hvor en person som Erna aldri hadde blitt nominert eller hatt en sjanse i politikk, men jeg synes ikke det er land vi bør etterstrebe på å ligne. Forhåpentligvis kommer vi aldri dit.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

 

 

Man ser det samme trekket hos datteren, som har arvet samme kroppsbygningen fra mor.

 

 

Har nok heller arvet spisevanene fra mor. Fedme er ikke arvelig.

 

 

Jeg tror pipen din hadde fått en annen lyd om Erna var velfungerende alkoholiker, spilleavhengig eller narkoman. Nevnte laster er nok ikke like farlige for helsen som morbid overvekt, men de er uansett selvdestruktive laster man fint kunne kombinert med en jobb som statsminister. Hvorfor morbid overvekt er greit og andre laster ikke, er vel det trådstarter spør om. Det henger ikke på greip. Ville mye heller hatt en statsminister som røkte litt cannabis i blant og droppet LSD en gang i året, enn en som spiser seg ihjel, selv om ingen av delene er å foretrekke.

 

Velfungerende narkoman? Ligger ikke det i begrepet "narkoman" at man ikke er velfungerende? Men om erna hadde brukt rusmidler og var velfungerende, så hadde det vært greit.

 

AtW

 

 

Det hadde kanskje vært greit for deg, men ikke for resten av befolkningen. Det er et forkvaklet samfunn som anser overvekt for å være normalt og akseptert, samtidig som rusmisbruk og andre laster som slett ikke er like alvorlige blir uglesett.

 

 

Spiller ingen rolle hva hun gjør, sånn egentlig. Hun er nok et bra menneske jevnt over og gjør en god jobb som statsminister, men bytte ut mat med storrøyking? Hvorfor kan hun ikke gjøre noe så enkelt som å legge fra seg gaffelen når hun har spist en mengde mat som tilsvarer dagsbehovet? Det er vel verdt det? For øvrig også en holdning som ligner den mange politikere har til heroinmisbrukere. Forskjellen er at man ikke blir syk og må gjennomgå store lidelser når man legger fra seg gaffelen, heller tvert imot. 

 

Spør du i fullt alvor om hvorfor man ikke kan "gjøre noe så enkelt" når det krever innsatsvilje og viljestyrke? Forsøker du å være morsom, eller har du vært avskåret fra kontakt med mennesker? Det er komplett virkelighetsfjernet å dra "alle har uendelig vilejstyrkelogikken".

 

AtW

 

 

Jeg har vært feit selv og blitt kvitt kiloene ved å spise sunnere og telle kalorier til vekten havnet på et normalt nivå. Hele prosessen var svært enkel å gjennomføre. Faktisk svært mye enklere enn å slutte å røyke og snuse. I ettertid har jeg spist akkurat så mye mat jeg trenger og ikke mer. Så ja, jeg spør i fullt alvor om hvorfor dette skal være vanskeligere for en person som skal være svært kompetent og et forbilde for folket, enn det var for meg. Jeg er nemlig ikke kjent for min enorme viljestyrke. Hvor har du det egentlig fra at det å gå ned i vekt krever så vanvittig mye innsatsvilje og viljestyrke? Hvis man feilaktig innbiller seg at dette er noe som trengs, og at man selv ikke har det, vil man selvsagt aldri gå ned i vekt. Da skyldes det heller ikke manglende viljestyrke, men at man lyver for seg selv. 

 

Dessverre er det slik at vi lever vi i et halvveis sykt samfunn som aksepterer overvekt, promoterer usunne levevaner og desinformerer om hva som fører til vektøkning og vektnedgang. Folk i dag blir feite før de får sukk for seg, selv om de feilaktig tror de spiser normal norsk kost i riktige mengder. De tror også feilaktig at de er feite på grunn av ugunstige gener og forskjellige sykdommer relatert til stoffskiftet. De fleste tror til og med at de som er tynne har raskt stoffskifte og de som er fete har tregt stoffskifte, og at verden derfor er urettferdig. Knapt noen sier dem imot, og det ser ut som det etterhvert skal bli farlig å kjempe imot denne trenden. Kritkk av fedme, som burde være den naturligste ting i verden, er snart like stigmatiserende som rasisme. Det begynner å bli så galt som det kan bli, og når man på toppen av dette får en statsminister som er morbid overvektig, da bør man kunne spørre om hvilke signaler hun sender uten å bli beskyldt for å være ute etter å mobbe de overvektige, slik trådstarter ble, eller at man er helt virkelighetsfjern, som jeg ble. 

 

Forresten, hvilke andre norske statsministre opp gjennom historien har hatt problemer med alkoholisme, spillegalskap, morbid overvekt, rusmisbruk o.l.? Jens bulket bil og flørtet litt med cannabis i ungdommen, Gro var litt lubben til tross for at hun er utdannet lege, men der stopper det i min hukommelse.

Endret av fph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at noen tidligere statsministre har vært rusmisbrukere, jeg svarte på spørsmålet ditt.

 

Problemet ditt er at du ikke evner å ha perspektiv på ting "det var enkelt for meg, derfor er det enkelt for alle", en holdning som vitner om liten innsikt i hvordan mennesker er. Det er ting som er enklere for noen, og det er ting som er vanskeligere for noen, hva som er enkelt og vanskelig er relativt individuelt, og alle har sine laster, og sine ting de skulle ønske de var bedre på, men det er ikke "bare å gjennomføre det", det finnes ikke et eneste individ i hele samfunnet uten feil som ikke hadde vært rettbare med bedre viljestyrke og innsats. Dette har jeg påpekt til deg gang på gang, det velger du enten å ignorere, eller så har du ikke fått denne innsikten enda. Det er dette som gjør at du er virkelighetsfjern, ditt virkelighetsfjerne syn på hvordan problemer "bare er å gjennomføre". Synes selv også tilsynelatende at vektnedgang er lettere å gjennomføre enn mange, men det betyr ikke at alt er enkelt for meg. På samme måte som noe som er vanskelig for meg sikkert er lett for Erna, såpass innsikt burde du klare å få til også, men det er kanskje noe som er vanskelig for deg å få til?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at noen tidligere statsministre har vært rusmisbrukere, jeg svarte på spørsmålet ditt.

 

Problemet ditt er at du ikke evner å ha perspektiv på ting "det var enkelt for meg, derfor er det enkelt for alle", en holdning som vitner om liten innsikt i hvordan mennesker er. Det er ting som er enklere for noen, og det er ting som er vanskeligere for noen, hva som er enkelt og vanskelig er relativt individuelt, og alle har sine laster, og sine ting de skulle ønske de var bedre på, men det er ikke "bare å gjennomføre det", det finnes ikke et eneste individ i hele samfunnet uten feil som ikke hadde vært rettbare med bedre viljestyrke og innsats. Dette har jeg påpekt til deg gang på gang, det velger du enten å ignorere, eller så har du ikke fått denne innsikten enda. Det er dette som gjør at du er virkelighetsfjern, ditt virkelighetsfjerne syn på hvordan problemer "bare er å gjennomføre". Synes selv også tilsynelatende at vektnedgang er lettere å gjennomføre enn mange, men det betyr ikke at alt er enkelt for meg. På samme måte som noe som er vanskelig for meg sikkert er lett for Erna, såpass innsikt burde du klare å få til også, men det er kanskje noe som er vanskelig for deg å få til?

 

AtW

Enig med deg enkelte ting er enklere sagt en gjort.

 

For en som ikke ha opplevd ting selv kan det være vanskelig å forstå andres problemer. Tenk om det var så enkelt at man bare kunne si SLUTT.

 

Noen har flyskrekk, noen sliter med avhengighet av rus, mat, samlemani, spillgalskap, kjøpelyst, osv. Andre lider av sosial angst, fobier for diverse insekter, depresjon, selvmordstanker osv. Tenk om vi bare kunne sagt til dem at dette tøyset må dere slutte med. Hjernen vår kan skape mange problem for oss, noen av problemene lar seg løse, men at det er enkelt, det er det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at noen tidligere statsministre har vært rusmisbrukere, jeg svarte på spørsmålet ditt.

 

Problemet ditt er at du ikke evner å ha perspektiv på ting "det var enkelt for meg, derfor er det enkelt for alle", en holdning som vitner om liten innsikt i hvordan mennesker er. Det er ting som er enklere for noen, og det er ting som er vanskeligere for noen, hva som er enkelt og vanskelig er relativt individuelt, og alle har sine laster, og sine ting de skulle ønske de var bedre på, men det er ikke "bare å gjennomføre det", det finnes ikke et eneste individ i hele samfunnet uten feil som ikke hadde vært rettbare med bedre viljestyrke og innsats. Dette har jeg påpekt til deg gang på gang, det velger du enten å ignorere, eller så har du ikke fått denne innsikten enda. Det er dette som gjør at du er virkelighetsfjern, ditt virkelighetsfjerne syn på hvordan problemer "bare er å gjennomføre". Synes selv også tilsynelatende at vektnedgang er lettere å gjennomføre enn mange, men det betyr ikke at alt er enkelt for meg. På samme måte som noe som er vanskelig for meg sikkert er lett for Erna, såpass innsikt burde du klare å få til også, men det er kanskje noe som er vanskelig for deg å få til?

 

AtW

 

Jeg har absolutt ikke sagt at det som er enkelt for meg, er enkelt for alle. Du virker en smule irritert og tillegger meg derfor fiktive sitater og meninger jeg ikke har. Jeg sa at dersom man ikke klarer å gå ned i vekt, så vet man enten ikke hvordan man gjør det, eller så mangler man disiplinen. Det er åpenbart tusenvis av årsaker til at man mangler kunnskapen og disiplinen, herunder alt du har nevnt. Således kan man faktisk si at det er enkelt å gå ned i vekt om man har kunnskapen og kan kan disiplinere seg selv. Jeg sa også at det som er enkelt for meg, burde være enkelt for en statsminister som har tilgang på personlige trenere og ernæringsfysiolger. At Erna vet hvordan hun kan gå ned i vekt har hun demonstrert ved å gå ned i vekt tidligere. Om hun velger å gå opp i vekt igjen, så er det sannsynligvis fordi det er viktigere for henne å spise seg god og mett på den maten hun liker, enn å gå foran som et godt eksempel. Det mener jeg gir henne trekk i stilkarakter som statsminister. Du får gjerne være uenig i det. Et statsoverhode skal ikke være som folk flest. På mange områder skal et statsoverhode ofre seg for sitt land og sitt folk og fremstå som det beste mennesket hun kan være, uavhengig av den belastningen hun påfører seg selv. Fedmeepidemien er et samfunnsproblem som er mer alvorlig enn narkomani, røyking, alkoholisme, spillegalskap og luksusfellen til sammen. Det eneste problemet som er større enn fedmeepidemien, er miljøutfordringene vi står overfor. Til tross for alvorlighetsgraden kan Erna ignorere sin egen vekt uten et snev av konsekvenser. Det skyldes at overvekt er normalisert og akseptert i samfunnet. Det er riv ruskende galt. Vi må få bukt med denne ødeleggende normaliseringen og aksepten før det er for sent. 

Endret av fph
Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri sagt at noen tidligere statsministre har vært rusmisbrukere, jeg svarte på spørsmålet ditt.

 

Problemet ditt er at du ikke evner å ha perspektiv på ting "det var enkelt for meg, derfor er det enkelt for alle", en holdning som vitner om liten innsikt i hvordan mennesker er. Det er ting som er enklere for noen, og det er ting som er vanskeligere for noen, hva som er enkelt og vanskelig er relativt individuelt, og alle har sine laster, og sine ting de skulle ønske de var bedre på, men det er ikke "bare å gjennomføre det", det finnes ikke et eneste individ i hele samfunnet uten feil som ikke hadde vært rettbare med bedre viljestyrke og innsats. Dette har jeg påpekt til deg gang på gang, det velger du enten å ignorere, eller så har du ikke fått denne innsikten enda. Det er dette som gjør at du er virkelighetsfjern, ditt virkelighetsfjerne syn på hvordan problemer "bare er å gjennomføre". Synes selv også tilsynelatende at vektnedgang er lettere å gjennomføre enn mange, men det betyr ikke at alt er enkelt for meg. På samme måte som noe som er vanskelig for meg sikkert er lett for Erna, såpass innsikt burde du klare å få til også, men det er kanskje noe som er vanskelig for deg å få til?

 

AtW

 

Jeg har absolutt ikke sagt at det som er enkelt for meg, er enkelt for alle. Du virker en smule irritert og tillegger meg derfor fiktive sitater og meninger jeg ikke har. Jeg sa at dersom man ikke klarer å gå ned i vekt, så vet man enten ikke hvordan man gjør det, eller så mangler man disiplinen. Det er åpenbart tusenvis av årsaker til at man mangler kunnskapen og disiplinen, herunder alt du har nevnt. Således kan man faktisk si at det er enkelt å gå ned i vekt om man har kunnskapen og kan kan disiplinere seg selv. Jeg sa også at det som er enkelt for meg, burde være enkelt for en statsminister som har tilgang på personlige trenere og ernæringsfysiolger. At Erna vet hvordan hun kan gå ned i vekt har hun demonstrert ved å gå ned i vekt tidligere. Om hun velger å gå opp i vekt igjen, så er det sannsynligvis fordi det er viktigere for henne å spise seg god og mett på den maten hun liker, enn å gå foran som et godt eksempel. Det mener jeg gir henne trekk i stilkarakter som statsminister. Du får gjerne være uenig i det. Et statsoverhode skal ikke være som folk flest. På mange områder skal et statsoverhode ofre seg for sitt land og sitt folk og fremstå som det beste mennesket hun kan være, uavhengig av den belastningen hun påfører seg selv. Fedmeepidemien er et samfunnsproblem som er mer alvorlig enn narkomani, røyking, alkoholisme, spillegalskap og luksusfellen til sammen. Det eneste problemet som er større enn fedmeepidemien, er miljøutfordringene vi står overfor. Til tross for alvorlighetsgraden kan Erna ignorere sin egen vekt uten et snev av konsekvenser. Det skyldes at overvekt er normalisert og akseptert i samfunnet. Det er riv ruskende galt. Vi må få bukt med denne ødeleggende normaliseringen og aksepten før det er for sent. 

 

 

Jo, det er akkurat slik du argumenter, med utsagn som feks "Hele prosessen var svært enkel å gjennomføre. Faktisk svært mye enklere enn å slutte å røyke og snuse. I ettertid har jeg spist akkurat så mye mat jeg trenger og ikke mer. Så ja, jeg spør i fullt alvor om hvorfor dette skal være vanskeligere for en person som skal være svært kompetent og et forbilde for folket, enn det var for meg. Jeg er nemlig ikke kjent for min enorme viljestyrke. Hvor har du det egentlig fra at det å gå ned i vekt krever så vanvittig mye innsatsvilje og viljestyrke? "

 

Det er ikke en tillagt mening i det hele tatt, det oser igjennom alle innleggene. Og du ignorer som du har gjort hele tiden at folk ikke har uendelig selvdisiplin. Er du et perfekt menneske? Hvorfor ikke? Det krever jo bare disiplin å bli bedre. Du viser en manglende innsikt i hvordan mennesker fungerer som gjør dine vurderinger av hvor godt folk er egnet som statsministre noe jeg tillegger svært liten vekt.

 

Forøvrig tyder mye på at takt med denne "ødeleggende normaliseringen" du snakker om så går overvektsproblemet ned, barn er mindre overvektig i dag enn det var for et par tiår siden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...