Gå til innhold

Kom i gang med knøttemaskinen Raspberry Pi (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TIPS: Installer "motion" og koble på WEBCAM (må via USB HUB med eksternt power da R.Pi ikke leverer nok for drift av WEBCAM). Så kan man sette opp den opp som WEB server i tillegg med passordbeskyttet WEB side så ikke uvedkommende ser bildene fra overvåkingen.

 

Med skikkelig USB HUB og riktig konfigurasjon kan man ha flere WEBCAM'er tilkoblet. Overvåking i flere retninger f.eks en inne i stuen og et ut vinduet for å overvåke hagen.

 

Sett den gjerne opp til å sende epost eller laste opp bilde til server når et kamera detekterer bevegelse.

Lenke til kommentar

Synd det er mest sannsynlig 1 år før vi får se en oppfølger.

 

Mye har skjedd siden raspberry pi ble lansert, utrolig mye vist en ser på hva som er tilgjengelig av prosessorer, og desverre er den som står i pi syk svak.

 

Trenger ikke oppfølger, det er ikke meningen med den. Trenger en mer kraft har en http://www.udoo.org som har vært ute et halvt år.

Raspi er fenomenal til DIY prosjekt som jeg gjerne skulle ha sett tek.no ha som egen tab slik som foto, jobb og spill.

 

Vært fantastisk å få sammen hoder i norge også. :D

Lenke til kommentar

Kan jo også være artig hvis dere gjør tilsvarende testoppsett med Cubieboard 2 eller Cubieboard 3 (Cubietruck).

 

Med Cubieboard så får man SATA og Ethernet (100Mb CB2 og 1Gb på CB3) går ikke via USB chipen slik som på R.Pi.

 

Cubietruck kan også brukes uten micro SD kort. Android er forhånds installert, men kan byttes ut med Linux image for NAND minnet eller "vanlig" Linux image på micro SD kort som på R.Pi.

Lenke til kommentar

TIPS: Installer "motion" og koble på WEBCAM (må via USB HUB med eksternt power da R.Pi ikke leverer nok for drift av WEBCAM). Så kan man sette opp den opp som WEB server i tillegg med passordbeskyttet WEB side så ikke uvedkommende ser bildene fra overvåkingen.

 

Med skikkelig USB HUB og riktig konfigurasjon kan man ha flere WEBCAM'er tilkoblet. Overvåking i flere retninger f.eks en inne i stuen og et ut vinduet for å overvåke hagen.

 

Sett den gjerne opp til å sende epost eller laste opp bilde til server når et kamera detekterer bevegelse.

 

Dette hørtes ut for noe jeg burde prøve meg på, har du noe guide et sted? Mulig HW.no kunne lage en guide på dette:)

Det hadde hvert en fin ekstra sak synes jeg.

Lenke til kommentar

 

TIPS: Installer "motion" og koble på WEBCAM (må via USB HUB med eksternt power da R.Pi ikke leverer nok for drift av WEBCAM). Så kan man sette opp den opp som WEB server i tillegg med passordbeskyttet WEB side så ikke uvedkommende ser bildene fra overvåkingen.

 

Med skikkelig USB HUB og riktig konfigurasjon kan man ha flere WEBCAM'er tilkoblet. Overvåking i flere retninger f.eks en inne i stuen og et ut vinduet for å overvåke hagen.

 

Sett den gjerne opp til å sende epost eller laste opp bilde til server når et kamera detekterer bevegelse.

Dette hørtes ut for noe jeg burde prøve meg på, har du noe guide et sted? Mulig HW.no kunne lage en guide på dette:)

Det hadde hvert en fin ekstra sak synes jeg.

 

Digitalhuset.net har guide for R.Pi som WEB server, sikker WEB side, WEBCAM tilkobling. Krever registrering, men er gratis.

 

Har en som er koblet opp mot en billig værstasjon med USB tilkobling (både Clas Ohlson og Teknikmagasinet selger de). Har data kun i tekstformat, men skal ha det grafisk på sikt. Blitt for lite tid til programmering nå.

 

Har akkurat "fyrt opp" en CB2. Blir spennende å se om den leverer nok strøm på USB så jeg slipper USB HUB. Er da begrenset til kun 2 WEBCAM og ikke noe annet USB utstyr da.

Endret av O.A.G.
Lenke til kommentar

De skriver i artikkelen at ekstrautstyr må til. Ja litt må man ha. Man kan enkelt bestille startpakke fra MPX/Komplett med R.Pi, kabinett, HDMI kabel, SD kort og power. Dette burde de tatt med i artikkelen. Da er det enkelt å komme igang og man slipper å tenke på "har jeg alt....?".

 

Trenger da bare en PC for å legge OS inn på SD kortet.

Lenke til kommentar

Synd det er mest sannsynlig 1 år før vi får se en oppfølger.

 

Mye har skjedd siden raspberry pi ble lansert, utrolig mye vist en ser på hva som er tilgjengelig av prosessorer, og desverre er den som står i pi syk svak.

Fra RaspberryPi.org

by jamesh » Thu Sep 26, 2013 11:07 am:

 

This is a question that comes up a lot, so to save those endless posts, this is the current state of play with regard to a new Raspberry Pi.

 

 

TL;DR; There is no 'new' Raspberry Pi expected in the near future.

 

 

Eben Upton, Founder, has stated in public that he would expect a NEW board between two and three years from now (Sept 2013). In all likelihood,this would be a device with a new SoC with more power and more memory, and perhaps other features yet to be decided.

 

I (personal opinion) expect that the upgrade path to any new device will be simple, and code will be compatible between devices, to ensure smooth transitions to any new device.

 

In the meantime, there will continue to be new revisions of the current device (same SoC) as and when they are required and are cost effective. Again, there will be no compatibility issues between device revisions.

 

The Foundation are putting a lot of money in to optimising code to run on the Raspberry Pi, both at the graphics level (Weston/Wayland and others) and the apps level (Scratch and others), which will ensure the device remains competitive over its lifetime.

Endret av O.A.G.
Lenke til kommentar

Det finnes løsninger for å få Raspberry PI til å fungere ganske bra som et mediesenter. Hva med å teste hvordan XBMC eller Plex gjør seg på denne maskinvaren, og om det er velegnet for "folk flest"?

 

Det skulle vel også la seg gjøre å bruke en eller flere RPi som overvåkningsenhet, spesielt nå som RPi kan leveres med spesiallaget kamera. Dette hadde også vært interessant å se brukervennligheten av.

Lenke til kommentar

Mediasenter :D bruke f.eks OpenELEC, veldig bra mediesenterløsning (som forøvrig fungerer veldig bra på de fleste enheter)

 

Håper dere prøver å "tukle" med BIOS (som er ganske enkelt, gjør det med en teksteditor, jeg bruker Notepad ++), spesielt brukbart å overklokke :D og det er grwit å få bort det stygge regnbue-boot bildet :p

Lenke til kommentar

Hva kan man koble på GPIO?

 

Uten å vite helt hva som kan kobles til der så er den plassen "waste" og kunne hatt noe annet (E-sata etc)

gpio er jo det som faktisk er nyttig på en rPi. Jeg har flere prosjekter som nyttigjør seg av disse. NTP server med Pulse Per Second sync, one wire sensor, skal du styre relé osv så er GPIO helt uvurderlig. I så måte er sata / esata port helt på jordet i forhold til bruksområdet til rPi. Til og med nettverkskontrolleren på rev B kortet er jo koblet til usb bussen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...