Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Var uforsiktig i går. Satte den ut i direkte sollys. Glemte det ut og hentet inn kl 19, men da var det såvidt begynt å danne seg frostkrystaller på toppen av jordlaget. Jeg tok en dusjsprøyter og fylte med mellom lunkent og kaldt et sted. Sprayet så det grønne og jord.

 

Ikke nevneverdig skadet. Kanskje noen få stengler. Ser slik ut:

 

attachicon.gifPersille_bilde1__20160308.jpgattachicon.gifPersille_bilde2__20160308.jpgattachicon.gifPersille_bilde3__20160308.jpg

 

Kan jeg foreslå én plante per potte (den du bruker kan selvsagt regnes som tre-i-én)? Hvor dyp er potta? Persille har såkalt pælerot (taproot) og vil helst ha noe dybde. Hvis du har sett persillerot, så skjønner du, ellers tenk gulrot.

 

Disse er vel butikkjøpt. Slike sås fryktelig tett. Persille er enkelt å så selv, og frø selges nettopp i disse tider. Det er også mye morsommere (syns jeg) å starte noe fra begynnelsen. :)

 

Angående lysfarge så vil du ha (hvis bare to farger) blå og rød med bølgelengder på hhv. 400-450 nm og 600-650 nm, eller kanskje til og med opptil 700. Du sier du har RGB-LED. Prinsippet her er at du kan skape et relativt stort fargespekter ved å kombinere disse tre fargene, men fundamentalt har du bare de tre fargene rød, grønn og blå. De andre fargene opptrer kun etter at de tre grunnfargene i ulike mengder fanges opp av øyet og tolkes av hjernen. Du er altså prisgitt bølgelengden på rødt, blått og grønt du er servert. Heldigvis er det nettopp blått og rødt planter liker best, og bølgelengdene på disse burde ikke være så langt unna det absolutt optimale. Grønt er også greit for din egen del, ellers blir det vanskelig å se bladene. Ergo: Er du ikke fryktelig opptatt av strømforbruk, kan du like gjerne kjøre hvitt lys. :) Ellers kan du justere ned (eventuelt helt) den grønne delen, hvis du har mulighet for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De hadde et tilbud på RGB-leds 3 x 2W på Europris. Jeg kjøpte inn en slik tilfelle jeg kan bruke den til noe smart. Derfor spør jeg her. Kan en eller annen av de 768 fargene bidra til bedre trivsel blant de lyskrevende til middels lyskrevende plantene?

 

Jeg tenker at det kanskje kan bli for lite lysintensitet midtvinters, med noe så svakt alene. Så derfor er det mer ment som å gi litt tilskudd av de bølgelengder planter liker. Hvilken farge er det, og hvordan får jeg målt om RGB-innstillingen gir det jeg er ute etter?

 

Jeg tenkte å rigge meg til på balkongen. Først snekre en litt avlang konstruksjon som gir rom for en kanskje 2 - 3 utepotter. Til kassen tenkte jeg å bruke:

 

Frostvaktoppvarming. Evt. ekstra oppvarming av et eller annet slag. Frostvakten tenkte jeg å legge i underetasjen. For så å ha lufte-oppover vegger til plantehylla over. Ellers gjerne noe slik flerlags plastikktak som slipper lys inn. Hvis jeg kler veggene med tre, men at hyllene er av gips med plastfilm på toppen. Så hindrer jeg kanskje slik overoppheting under plantene. Kanskje 2 lag gips med luft i mellom.

 

Så tenkte jeg å få tak i en luftfukter for å skape litt mer tropisk klima der inne. Blir vel verre å finne en smart regulering for alt på 230 V.

 

Jeg har noe persille som er så vannkrevende, at om jeg ikke passer på som en smed, så visner det. Går greit når de er nyinnkjøpte, og om man har tid å sette det litt ut i sollys/skygge på balkong. Vanne og dulle med det. Men, verre om man glemmer seg ut, og blir fryktelig travel.

 

Men, nå på andreåret, når fjorårets sesong har tært næringen ut av jordsmonnet, og plantene egentlig virker mindre livskraftige så er det hardt å holde det i orden. Har såvidt fått gang i det igjen etter en kald og mørk periode. Kanskje jeg slipper noen bilder her inne etterhvert jeg også  :)

 

 

Hvor får man en rimelig veksthusarmatur med rimelige lystoffrør, alternativt LEDs?

Jeg kjøpte lysrør fra Biltema med 36W,  6500K og 3013 lumen per rør. Jeg har gode resultater med disse. De koster ca 25 kroner per stykk. Jeg har nå brukt de i to sesonger og har dyrket frem mye forskjellig grønt alt fra krydderplanter til salat, ruccola og spinat. Det som er fint med disse er også at de avgir veldig liten varme og kan monteres veldig nærme planten og da få mest mulig ut av lyset. Jeg har den ca 5 cm fra mine planter. 

 

Jeg har lysarmatur med plass til to lysrør og bruker begge plassene.

Endret av kristofferski
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lysrør er definitivt en enkel og billig start. Gjerne tre lysrør i parallell om mulig. Utfordringen er at de må veldig nærme plantene, men ikke så nær at det blir for varmt. LED er likevel langt mer komplisert (farge, lysstyrke, dekningsområde, lysvinkel ...), men kan lønne seg i lengden hvis/når du finner en god løsning.

Lenke til kommentar

 

Var uforsiktig i går. Satte den ut i direkte sollys. Glemte det ut og hentet inn kl 19, men da var det såvidt begynt å danne seg frostkrystaller på toppen av jordlaget. Jeg tok en dusjsprøyter og fylte med mellom lunkent og kaldt et sted. Sprayet så det grønne og jord.

 

Ikke nevneverdig skadet. Kanskje noen få stengler. Ser slik ut:

 

attachicon.gifPersille_bilde1__20160308.jpgattachicon.gifPersille_bilde2__20160308.jpgattachicon.gifPersille_bilde3__20160308.jpg

 

Kan jeg foreslå én plante per potte (den du bruker kan selvsagt regnes som tre-i-én)? Hvor dyp er potta? Persille har såkalt pælerot (taproot) og vil helst ha noe dybde. Hvis du har sett persillerot, så skjønner du, ellers tenk gulrot.

 

Disse er vel butikkjøpt. Slike sås fryktelig tett. Persille er enkelt å så selv, og frø selges nettopp i disse tider. Det er også mye morsommere (syns jeg) å starte noe fra begynnelsen. :)

 

 

 

Plantene er butikkjøpt. Pottene var i salg der jeg bor på Ikea i 2015. Klok av skade, så hamstret jeg potter. Har 5 totalt. Jeg skal dybdemåle pottene. Her er bilder av de ledige pottene mine :wee: :

 

post-30484-0-20996600-1457545520_thumb.jpgpost-30484-0-09109200-1457545529_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Disse pottene på bildene ovenfor har et vannkammer i bunnen på de tre stedene. Og til bunnen av vannreservoaret er det 17 cm (18 cm til kant). Så der vannreservoaret stopper over i tørrere jord er det 11 cm (12 cm til kant), og der på midten er det 10 cm (11 cm til kant).

 

Tror jeg fylte opp den ene potten med 7 eller 9 Kiwi-kjøpte persilleplanter i fjor. Og man ser jo nå på våren at de liker seg best der det står dypest i pottene. På de tre vingene. I fjor var denne persillen en fryd for øyet, når den stod så tettvokst. Fikk skryt av andre. I år ser starten begredelig ut, og spørs om det kan være lurt å starte fra bunn av. Forresten så kan jeg jo la den leve, og bruke en av de fire ubrukte pottene til nyplanting. Så har jeg mulighet for å se hva som blir utav den. Hvor mye gjødsel og hvor ofte? Holder det med væskegjødsel. Eller må jeg bytte ut deler av jorda?

 

Det geniale med denne potten er at jeg ikke behøver være redd for å drukne planten. Så jeg la litt leca i vannreservoaret og rett ovenfor. Så resten med jord. Potten har nemlig tre overfyllingshull, og dersom man heller i for mye så renner det rett og slett ut på gulvet bare. Og dersom du tårnbygger slik som vist, så renner det ned i jorden i potten som står under. Helt til alt er fylt opp, f.eks. om det regner alt for krafig, så har plantene fremdeles en overlevelsesmulighet selv om de står i potte. Genialt for en slik litt ustrukturert type som meg. Jeg vanner gjerne hva som helst ihjel. Spesiellt kaktuser.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Lysrør er definitivt en enkel og billig start. Gjerne tre lysrør i parallell om mulig. Utfordringen er at de må veldig nærme plantene, men ikke så nær at det blir for varmt. LED er likevel langt mer komplisert (farge, lysstyrke, dekningsområde, lysvinkel ...), men kan lønne seg i lengden hvis/når du finner en god løsning.

 

Til alle som kommenterte. Jeg trodde man behøvde å kjøpe veksthusbelysning for bedre resultater. Så man kan faktisk greie seg fint med ordinære lysstoffrør?

 

En jeg pratet med mente at veksthuslysrør ga mye rødt lys, samt masse varme. Har ikke verifisert om han har rett. Men, han anbefalte at jeg kjøpte en armatur som tåler den sterke varmen fra slike spesiallysrør.

 

Ellers så finnes jo slike dyrere akvariumlysstoffrør. Er det ikke et par typer til akvarium å få minst? Er ikke enkelt for en som er nybegynner å orientere seg helt. Kikket innom et par bonderelaterte utsalg i dag. Den ene hadde en slik singellysstoffrør som var mer beregnet for spiring. De skulle ha nesten kr 500 for armaturen, også tror jeg lysrøret kom i tillegg. De hadde null peiling på hva belysningen gikk ut på der, så jeg gikk til neste sted. Og der hadde de ingenting i butikk (Felleskjøpet). Men, henviste til et underfirma som er grossist på slikt. Men, jeg måtte bestille via Felleskjøpet ble jeg informert om. De hadde lysrør armatur inne, men ikke lysrør. Også ble det nevnt at de hadde veksthusglødepæreløsning til mange kroner. Også trakk skjiten 400 Watt og var rund. Så hvordan det evt. dekker av areal er usikkert.

 

Mulig jeg også forhører meg med en bonde. Kanskje også elektriker, om de har noe å bestille inn. Mange muligheter, det er sikkert og visst.

Endret av G
Lenke til kommentar

Til alle som kommenterte. Jeg trodde man behøvde å kjøpe veksthusbelysning for bedre resultater. Så man kan faktisk greie seg fint med ordinære lysstoffrør?

 

Absolutt, det har vært i veldig utstrakt bruk lenge, spesielt blant amatører nå siden det finnes bedre løsninger for større skala. Til noen få urteplanter klarer du deg også utmerket med én armatur med 2-3 lysrør. Det vil jo dekke et ganske greit område, men du har kanskje planer om å starte betydelig større? (Spent på hvordan du tenker å løse belysningen for et pottetårn. :D) Vil du borti annet bør du lese deg opp på området slik at du er bedre stilt til å bedømme ulike løsninger. Utover det må man bare prøve ulike løsninger og se hvordan det funker. Har man uendelig med penger kan man jo bare kjøre på, men slik er det jo ikke for de fleste. ;)

 

Jeg er selv skyldig i å overkomplisere det som burde vært en enkel start. Jeg valgte å investere i ganske dyre LED-spotter, og selv om det gir ganske bra lys og er en investering for fremtiden, var det overhodet ikke nødvendig å starte sånn. Med vanlige lysrør er det vanskelig, kanskje umulig, å gi for mye lys.

 

Selv i dedikert hydroponi-butikk i Trondheim var det ikke altfor mye klokt å høre om vekstlys (mest ureflektert produkt-pushing, spesielt monster-CFL). Ikke forvent noe som helst fra bredere forhandlere; de aller fleste er helt blanke. Nei, en må lese seg opp selv og antakelig bestille fra nettet, eller bare finne enkle og billige løsninger på Biltema/Clas/Ikea e.l. Dette er ikke rocket science (LED derimot ... utviklet av NASA og greier :tease: ).

 

Overvanning er et problem for nybegynneren. Må bare (av)læres; ingen vei utenom. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Potten har nemlig tre overfyllingshull, og dersom man heller i for mye så renner det rett og slett ut på gulvet bare. 

 

Alle potter burde vært sånn. Synd at du fortsatt må fylle vann ovenifra da. 

 

 

Selv i dedikert hydroponi-butikk i Trondheim var det ikke altfor mye klokt å høre om vekstlys (mest ureflektert produkt-pushing, spesielt monster-CFL). 

 

Du har vært på samme butikk som meg hører jeg  :wee: Hva dyrker du i hydro?

 

 

Noen som forøvrig kan anbefale TDS/PPM måler? Min har gått i stykker, og jeg vet ikke om jeg skal se over til Ebay igjen etter det.

Lenke til kommentar

Ikea har en del fine løsninger ser det ut til  :wee:

 

Liker ikke den rare stablebøtten av årets vare, som de erstattet den forrige "mine" selvvanningspottene med. Ser stygg ut. Mangler innlegg for selvvanning mm. Er helt "ubrukelig" i forhold til den geniale varianten jeg fikk kjøpt av forrige type. Om det gjelder alle Ikea-butikker vet jeg ikke, men vil nesten tro det.

 

 

post-30484-0-75730900-1457989476_thumb.jpg

 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80285853/

 

 

De har da noe selvvanningssystem da. Men, jeg har ikke kikket på det etter i sømmene. Liker beste de jeg viste til i tidl. tråd jeg.

 

Den synes jeg var stygg, kanskje funksjonelle for enkelte:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50288773/

 

Litt bedre kanskje:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70285778/

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd litt ulike typer jordbær hydroponisk. Jeg brukte ca 6 mnd fra jeg plantet frø til de første jordbærene var moden.
Skal sies at jeg er nybegynner så det er ikke utenkelig at det kan gå litt raskere om en gjør alt rett. Sies også at det går raskere om du bruker avleggere.

 
De tar ganske mye plass og er veldig tett. Jeg hadde mine for tett så noen planter stagnerte helt når de havnet i skyggen av de andre.
 
Du kan se jordbærene mine på vedlagte bilde. De står i plastkassen nr. 2 fra høyre. Det er en noen og tyve liters kasse fra Europris med 6 planter.
 
Edit: La med et ekstra bilde som viser jordbærplantene litt bedre. Det med minst vekst er fra 4. Januar. Det med mye vekst er fra 28. Februar.

post-36441-0-71161500-1458933475_thumb.jpg

post-36441-0-04010800-1458933814_thumb.jpg

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Takk! Hvor mange jordbær fikk du på en plante?

 

Vanskelig å si eksakt da jeg ikke har holdt tellingen underveis. Av de 6 plantene jeg har er det 4 som har bært frukter. (de to siste stagnerte på grunn av manglende lys som nevt tidligere). 

De som har gitt flest antall bær er to planter med markjordbær/apline bær, men de er til gjengjeld veldig små. her snakker vi nok rundt 20-30 i antall totalt siden januar.

De sortene som har større bær har vært noe mer sparsom. Jeg nok fått 5-10 bær totalt.

Lenke til kommentar

Mhm.. Det var ikke mye nei. Kan hende jeg prøver meg på en plante, men ikke noe mer i førsteomgang. Hvilke chiliplanter er det du har ved siden av i lecakuler på det andre bildet? Så korte som de er hadde de kanskje passet godt inn i drivhuset mitt. Har du kuttet de underveis?

Lenke til kommentar

Jeg har satset på mange forskjellige planter, både paprika og chili. Jeg har klippet de underveis men de skal ikke bli så veldig stor uansett så vidt jeg klarer å se på pakken. Mange står oppgitt til å bli 70 cm.

Den jeg har klippet absoultt mest er den største planten som er paprika fra butikken. Den er virkelig rasktvoksende og gir gode frukter.

 

Mine planter fra venstre:

1. Bakerst - vanlig paprika fra butikken.

1. Fremst - Habanero - Chili

2. Bakerst - Créme brulee - paprika

2. Fremst - Jimmy Nardello Paprika

3. Bakerst - Carolina Reaper - Chili

3. Fremst - Butch T Scorpion - Chili.

 

Jordbæra har du allerede hørt om.

 

I kassen til høyre har jeg omøbelert litt mellom bildene, men de som hører hjemme der er:

Chocolate scorpion chili

Moruga Chili

Mini Bell Paprika

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du tenker på det jeg kjenner som flood and drain. NFT er Nutrient Film Technique,der vannet bare skyller over røttene jevnlig. Med NFT kan jeg enkelt lage en etasje/hylle til, og koble til mer rør. Må bare finne noe passende og flat belysning. Alle rør er fra Clas Ohlson :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...