Gå til innhold

GOG introduserer regionbasert prising


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva du definerer som en god kunde, men jeg har i alle fall kjøpt 124 spill av dem. Vet ikke hvor du tar det fra at spill fortsatt vil være dyrere på Steam. Vi får se hva prisene havner på. Men Steam har også fordeler, som at man også får Linux-utgaver samtidig.

Endret av Aasgaard
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er Norge i EU Tier 2 på steam, så vi betaler faktisk mindre enn hva svenskene gjør for samme spill. Hvorfor det er slik vet ikke jeg, men klager gjør jeg i alle fall ikke.

 

At GoG gjør dette synes jeg er rart, men forståelig. Jeg hadde trodd at de var litt mer prinsippfaste enn som så, men så lenge DRM prinsippet deres står så skal ikke jeg klage (med mindre prisene blir uhorvelig urettferdige).

Lenke til kommentar

GOG var ein fin nettbutikk men blir dårligere for årene som går

synd at dei gjør dette, det er og skyte seg i foten nå som selv ola-nordmann vet hvordan du skal bruke VPN (hint hint, region basert butikk? kjøp gjennom india)

 

Phelix @ svenskene har faktisk høyere skatt på underholdning en oss, kan ikkje svare for det som gjelder netthandel. men har ofte funne billigere spill i svenske butiker ein norge?

Endret av BonBattery
Lenke til kommentar

 

 

 

Flat pris på verdensbasis er da alt annet enn "Fair Price". At vi betaler i Euro fremfor Dollar på Steam (ca 30% høyere pris?) er ingenting i forhold til forskjellen i lønnsnivået i Norge ift. USA. Den dagen servitører i Norge for 7$ i timen (evt. bare tips) kan vi klage på at vi må betale mer for spill enn de må i statene.

Dette er ikke et argument som holder vann. For det første inkluderer EU en rekke land hvor innbyggerne har langt lavere betalingsevne enn amerikanerne. For det andre er det ikke slik at gjennomsnittlig betalingsevne sier noe om hvor god betalingsevne den enkelte i et land har. Noe som er "billig" for deg kan være "dyrt" for meg. Og sist ? hvorfor skal det i det hele tatt være et mål at folk som eventuelt har mer skal betale mer for samme vare eller tjeneste? Burde da Røkke betale 1000 kroner for en kilo Beate-poteter?

Dette er selvsagt riktig. I tillegg må man se på prissetternes begrunnelse for denne typen prising. Det er vel ingen som oppriktig tror at det er internasjonal fordelingspolitikk de forsøker seg på?

Det er ikke selvsagt riktig. Det er ikke noen fordelingspolitikk, men de forsøker å skaffe seg større inntekter på markeder hvor de har mulighet til å øke inntektene. En big mac koster ikke det samme i alle land.

 

Og ja, på en måte betaler Røkke 1000kr kiloen for poteter, det kalles for skattepolitikk.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke selvsagt riktig. Det er ikke noen fordelingspolitikk, men de forsøker å skaffe seg større inntekter på markeder hvor de har mulighet til å øke inntektene. En big mac koster ikke det samme i alle land.

 

 

Ja, de forsøker å skaffe seg større inntekter i markeder hvor de ikke påtar seg noen større kostnader enn i lavprismarkedene. Det er det som er problemet. Som forklart over koster ikke en Big Mac det samme i alle land først og fremst fordi produksjonskostnadene er veldig ulike i forskjellige land. Prisdiskriminering kan ofte forsvares, for eksempel når de som betaler mer enten får noe litt bedre eller tilbyderen har litt høyere kostnader i et marked, men det er ikke tilfelle her.

Lenke til kommentar

Huh? Så klart er en av årsakene til at prisene til en Big Mac varierer nettopp produksjonskostnader. Råvarer + lokaler + personell... Alt er dyrere i Norge, særlig sistnevnte. Det finnes ingen "lavlønnsyrker" i Norge i den forstand - selv de som jobber på maccern tjener 150kr timen+++. Da sier det seg selv at prisene følger med.

 

edit: mulig jeg mistolket den setningen ang produksjonskostnader. Du mangler et komma - dermed fikk setningen en helt annen betydning.

 

"I like cooking my pets and my family" (moral: use commas, don't be a psycho) :p

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

 

Age of Wonders 3, the long-anticipated continuation to the fan-favorite, award-winning strategy series, set in a robust and beautiful world that becomes the scene for diverse, complex, and engaging gameplay, is available for pre-orders on GOG.com. Depending on your location you'll be charged $39.99 or the USD equivalent of £29.99, or €39.99.

 

http://www.gog.com/game/age_of_wonders_3

 

Ser ut som om Norge får beholde den vanlige dollarprisen, ihvertfall får jeg $39.99 på butikksiden.

Lenke til kommentar

Jeg fikk merkelig nok opp et vindu med tittelen Age of Wonders for download $54.99, men $39.99 som selve prisen. Kan være en bug - vi får vel se hvordan det går.

 

Edit: I navnet på vinduet veksler prisen mellom $54.99 og $49.99 når jeg refresher. Virker ikke som ting fungerer helt som de skal enda. Prisen i butikken er fortsatt $39.99.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Jeg er blitt utrolig lei av deres kommentarer angående "bla bla alle i norge er rikinger, vi tjener mer enn alle andre", når alt i Norge er forholdsmessig priset i henhold til inntekten folk har. Ja vi tjener mer, men FORBANNA KOSTNADER er like høye i Norge. Man blir ikke automatisk en riking så lenge man har en norsk inntekt, vi har vel ikke kostnader som er på høyede som i POLEN? HVORFOR er dere så svak i rygggraden og bøyer dere ned for all rippoff?? Oh, spesial price for you my friend...

 

Edit: Blir så utrolig irritert overfor disse som bor utenfor Norge tror at alle er rikinger her, at liksom pengene renner inn. De skulle bare vist at her må man også jobbe og slite for å tjene penger (med unntaket av de som naver).

 

Edit2: Var ikke meningen å klikke, men måtte få det ut etter slitsom dag på jobb.

Endret av MadRos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt feil at jeg skal betale norsk pris for en vare som ikke er produsert i norge. Jeg aksepterer at lønnsnivåene gjør at norske lønninger presses nedover, men da må prisnivået også presse prisene nedover.

 

Globalisering funker begge veier - you can't have the cake and eat it too.

Lenke til kommentar

Dette var en skikkelig ripe i lakken til GoG. Jeg vil bli langt mer skeptisk til å kjøpe noe derfra hvis de insisterer på å bli grådige. Og ja, jeg har en samling på omtrent 80 spill der i dag. Vet ikke om det blir noe særlig flere, imidlertid.

 

Hvor kommer du til å kjøpe spill i stedet? DotEmu er vel eneste alternativet ditt. Age of Wonders 3 (standardutgaven) er i øyeblikket 90 kroner billigere på GOG enn på Steam. Om du boikotter alle spillbutikker, så står det respekt av valget ditt. Hvis ikke blir det bare hyklerisk. Regner med du ikke har kjøpt noen spill på Steam siden 2008 om du reagerer på en slik måte.

Lenke til kommentar

 

Hvor kommer du til å kjøpe spill i stedet? DotEmu er vel eneste alternativet ditt. Age of Wonders 3 (standardutgaven) er i øyeblikket 90 kroner billigere på GOG enn på Steam. Om du boikotter alle spillbutikker, så står det respekt av valget ditt. Hvis ikke blir det bare hyklerisk. Regner med du ikke har kjøpt noen spill på Steam siden 2008 om du reagerer på en slik måte.

 

Jeg kjøper som regel spillene mine via g2play.net, får ofte nye spill (vanligvis med Steam-nøkkel) til godt under halv pris i forhold til Steam. Kjøper kun på Steam dersom det er kjempetilbud (75% avslag e.l.). Da Steam utførte $=€-udåden medførte det at jeg trappet kraftig ned mine kjøp derfra, ja.

 

Ingen vits i å betale mer enn man behøver for samme lovlige vare.

Lenke til kommentar

Synes generelt at det er rett og slett grådig at i en og samme butikk (i dette tilfelle gog.com) vil prisen varriere fra hvilket land man kommer fra... I utgangspunktet tar man en pris for en vare, der man dekker de faste og variable kostnadene, og legger på fortjeneste. Er disse kostnadene avhengig fra hvilket land kjøperen har sin IP ADRESSE I? Ren grådighet av utgivere.

 

Edit2: Eller er de redde for at digital butikk vil utrydde den fysiske butikken som selger samme spill?...

Endret av MadRos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...