Gå til innhold

Hund som passer meg?


Anbefalte innlegg

Hei! Skal ha meg hund, men er ikke sikker på rase... Tenkte kanskje at dere vet mer om forskjellige hunderaser enn meg, som kanksje kan nevne noen taser som passer meg :)

Noen kriterier som jeg kunne tenkt meg:

Lettlært, lærevillig, lydig, ikke-aggresiv (tålmodig, som finner seg i alt), rolig inne som ute, ikke en typisk bjeffehund, liker å være fysisk aktiv, men har heller ikke noe i mot en sofadag. Må også være noe størrelse på den :)

Endret av Galettertattoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lettlært, lærevillig, lydig, ikke-aggresiv (tålmodig, som finner seg i alt), rolig inne som ute, ikke en typisk bjeffehund, liker å være fysisk aktiv, men har heller ikke noe i mot en sofadag. Må også være noe størrelse på den :)

Dette er kriterier som gjør at man kan anbefale deg en nesten hvilken som helst hunderase som blir mer enn 20 kg tung i voksen alder. Minst halvparten av disse tingene du nevner er 95% opp til deg, og hva du gjør med hunden fra den er valp. Miljøfaktorer, altså. Ville bare nevne det ;)

 

Anbefaler deg å reise på utstillinger rundt der du bor, og se på hunder der. Se, lytt, nyt, og oppsøk de du kjenner deg nysgjerrig på - snakk med eierne, si du vurderer hund selv og spør dem hvorfor de har valgt "sin" rase. Det kan hende du oppdager mye spennende da.

Lenke til kommentar

Vil si meg uenig der, ALT handler ikke kun om sosialisering. Dette er også bevist med forskning på f. eks rever hvor valper av aggressiv mor ble oppdratt av ikke-aggressiv mor (fra det var nyfødte), men de ble like herlig aggressive.

Jeg syns det er naivt å si til noen som vurderer en staff eller en type bullehund at alt handler om sosialisering. Ja, man KAN få en hund som ikke har samkjønnsaggresjon og man bør jo sosialisere så godt man kan (uansett rase). Men man bør, etter min mening, ta høyde for at hunden kan ende opp med samskjønnsaggresjon når man kjøper enkelte raser.

 

PS: Har selv hatt boerboel så snakker ikke fra noe fordomsperspektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt handler om sosialisering. Har bare hatt denne rasen, og skal fortsette slik.

Det er rett og slett tull og vås.

 

Sosialisering trumfer ikke genetikk, og kommer aldri til å gjøre det heller.

 

Hunderaser er genetisk predisponert for visse typer trekk både hva gjelder fysikk og mentalitet.

 

Staffordshire bull terrier er i større grad enn svært mange andre raser predisponert for samkjønnsaggressivitet, og særlig hannhundene kan være en utfordring i så måte.

 

Det skal sies at hannhunden min ikke gidder å bry seg nevneverdig om andre hannhunder, men det skyldes hans genetiske opphav..

Tispa mi er en annen sak, og er nok langt mer rasetypisk sånn sett.

 

Det er mulig å endre på slike karakterpreg, men det må skje gjennom målrettet avl.

Lenke til kommentar

Hei! Skal ha meg hund, men er ikke sikker på rase... Tenkte kanskje at dere vet mer om forskjellige hunderaser enn meg, som kanksje kan nevne noen taser som passer meg :)

Noen kriterier som jeg kunne tenkt meg:

Lettlært, lærevillig, lydig, ikke-aggresiv (tålmodig, som finner seg i alt), rolig inne som ute, ikke en typisk bjeffehund, liker å være fysisk aktiv, men har heller ikke noe i mot en sofadag. Må også være noe størrelse på den :)

Hva med en collie eller en golden retriever?

Lenke til kommentar

Hva med en collie eller en golden retriever?

 

Hunden min er blandet med border collie, og noe rart som har gjort han stor som faen.

 

Han krever pyskisk og fysisk stimulans hver dag, ellers blir han urolig og kjeder seg.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med collie, men regner med det er noe av det samme.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

 

Hva med en collie eller en golden retriever?

 

Hunden min er blandet med border collie, og noe rart som har gjort han stor som faen.

 

Han krever pyskisk og fysisk stimulans hver dag, ellers blir han urolig og kjeder seg.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med collie, men regner med det er noe av det samme.

 

 

Collie og border collie er veldig forskjellige hunder! :)

Lenke til kommentar

Finsk lapphund? Har en selv, og den kan gå tur i timesvis selv om den ikke har noe imot en dag på sofaen. Han er kanskje litt aggressiv mot andre hanner, men det er vel bare fordi han er den fødte lederhund

Så fremst du ikke er meget nøye under oppdragelsen vil de kunne lage dugelig med lyd da. Men jeg har ikke noe negativt å si om rasen, hjemme har vi ei tipse på 6 år nå. Meget enkel og grei hund, så fremst hun får nok tur og stimuli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...