Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Personlig så mener jeg hele ATX-standarden for PCI-e 6-pin/8-pin er veldig moden for å komme seg ut av det rotet som har oppstått ved stadig kombinasjonen av økende strømforbruk og mulighetene for bakover-kompatibilitet.

 

Personlig har jeg tatt saken i egne hender og forkastet de tåpelige kablene, uten at det hjelper vanlig dødelige som uansett ikke akkurat ønsker å kutte opp kablene og erstatte med egne uten tull.

Jeg snakker da om følgende problemer;

1. 6-pin kontakten burde egentlig være godkjent for 150W, men fordi de i starten bare krevde at 2 av 3 stykk 12V-ledere ble benyttet, så kan de ikke regne med at alle PCI-e 6-pin kontakter kan klare dette (for å ikke overbelaste dårlige/gamle PSUer som kun leverer "bare minimum". Og ble dermed bare godkjent for 75W per kontakt.

2. Dette prøvde de å løse med den nye 8-pin kabelen, som egentlig var ment å rydde opp i rotet, men ble for bakover-kompatibiliteten sin skyld, og tidligere feil, nå sittende med 2 overflødige ledere som ikke leder strøm. Selv om de nå altså krever 3 stykk 12V-ledere.

3. Krav om tykkelse og kobberinnhold i kablene. Den dag i dag så er det ofte jeg kommer over at PSU-lederene har forskjellig tykkelse, og noen er i aluminium, eller en blanding, som gjør at de leder vesentlig dårligere. Med tydeligere og strengere krav så kunne de krevd MYE bedre ledere. I steden for billig dritt.

På CPU-siden så rotet de seg ikke fast, og du finner både bakoverkompatibilitet OG alle de 8-stykk lederene leder strøm. Dette gjør den i stand til å i det minste levere 50 % mer strøm enn en tilsvarende 8-pin PCI-e på samme størrelse.

Hadde de krevd tykkere kabler eller rene kobberkabler (altså en gitt maks-motstand), så ville de uten at du merket noe spesielt kunne økt dette strømleveransen per kontakt vesentlig. En enkel 8-pin kontakt kunne fint med slike krav kunne levere 300W uten større problem, og det med samme gode marginene som i dag.

 

Da kunne vi sett toppkort med kun en enkel tilkobling og mye ryddigere kabinetter. Selv om kravet går opp til de som lager PSUer, så ville jeg trodd de tjente mye på det. Det ville ført til færre kabler, mindre isolasjon, og færre koblinger og kontakter i begge sider.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer for all strøm via pci-e-portene i fremtiden.

Nvidia har bare 170W igjen å kvitte seg med på toppkortene.

Evt booste hk-power noe.

 

På toppen av rotete standarder klarer PSU-produsentene å lage kabler med all mulig dilldall på så de skal passe flest mulig. Legg nå på 1 øre og legg med egne kabler for alt :dremel:

Hvem vil ha 5 kontakter på en kabel som bare skal rett fra psu til en 6pin..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmer for all strøm via pci-e-portene i fremtiden.

Nvidia har bare 170W igjen å kvitte seg med på toppkortene.

Evt booste hk-power noe.

 

På toppen av rotete standarder klarer PSU-produsentene å lage kabler med all mulig dilldall på så de skal passe flest mulig. Legg nå på 1 øre og legg med egne kabler for alt :dremel:

Hvem vil ha 5 kontakter på en kabel som bare skal rett fra psu til en 6pin..

 

Og/eller å kjøpe psu og kabler separat :thumbup:

Lenke til kommentar

Da skal man holde tunga rett i munnen, med tanke på at de må passe PSUen / ment for PSUen.

Sett en del poster med folk som får 80973232RPM på diskene sine før de brenner opp etter å ha brukt feil kabel ^^ / loddet i annen produsents rekkefølge^^

AX860 er det verste jeg har sett.

1200 eller 1500psuer har ryddige 1 og 1 kabel for alt.

Lenke til kommentar

ATX er bra det, men det ødelegger mye også.

HK måtte i årevis ha med ATA-133port på HK 0.0000001% av kundene trengte i årevis etter den døde ut.

 

Bare at man i dag med så mange selvbyggere klarer å brenne opp kort ved å bruke feil kabel som ser ut som passer og faktisk passer er galt i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, en skikkelig opprydning hadde vært noe.

 

Bare la gammel skjit bli liggende, og heller ta å kom opp med noe nytt tilpasset dagens standarder.

 

Alt via PCI-e slotten er jo delvis en god ide. Men ikke slik ting er nå.

Et par alternativer:

 

1. I enden av PCI-e 16x spor så kunnet det kommet en solid strømtilkobling, og ikke noen syltynne flak av kobber slik det er for signalbaner. Ser for meg en skikkelig "Bullet plug" aktig kobling som sitter på slutten av PCI-e 16x sporet. Det sikrer videre bakoverkompatibilitet med gamle skjermkort som ikke har dette, og som fortsatt kan bruke vanlig 6/8-pin PCI-e plugg. I startfasen så kan nye skjermkort med denne pluggen ha både mulighet for 8/6-pin, OG via HKet.

2. Øk spenningen til f.eks 24V. Gjerne i kombo med forslaget ovenfor. Hvorfor fortsette med 12V? Alt som bruker 12V har vel uansett en DC-DC VRM-krets som tar seg av jobben. 24V er også noe som finnes (-12V) fra før.

 

3. Rydd opp i ATX koblingen på HKet. Fjern et par 5V/3,3V ledere, ta i bruk ubrukte pins (f.eks -5V som ikke eksisterer i dag som bare sitter der) sett strengere krav til tykkelsen på lederene/kobberet, og ha EN tykk jordleder tilbake. Gjerne i kombo med begge forslagene.

Har du 24V inn som i forslag 2, så kan du også fjerne -12V, for da har ikke den noen nytte lenger, og la Power good og PS_ON få en kabel med to separate ledere. Her går det nesten ikke strøm og to store ledere som i dag takler flere hundre watt er idiotisk. :)

 

Du vil da sitte igjen med noe ala en ATX-12 PIN i stede for den stygge ATX-24pin. Samt at du nå har mye mer strøm tilgjengelig via HKet.

 

Edit:

En felles standard på modulære kabler burde også være en selvfølge. Det meste annet er felles standard, så de kan om de vil. (problemet er bare at modulære kabler kom i senere tid)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kobber og multi PCB er dyrt.

Mener dere virkelig at man skal rute strømmen til inntil tre 250watts gfx-kort inn i pcb til hovedkortet , 250mm gjennom dette , og ut igjen til grafikk kortene enn pluggbare kabler i psu.

Ja, men kobberet trenger du uavhengig av om det er på HKet eller i masse unødvendige ledninger. (som nevnt tidligere så har jeg sikkert kilovis med strømledninger som ikke engang brukes til å lede strøm engang slik det er i dag)

 

War mente at GFX-korta kunne trekke mindre strøm, som selvsagt er en delvis løsning. Mitt eksempel er at de har et "Power-spor" fra en plugg i enden av PCI-e slotten. Med tanke på dagens integrering av kontrollere osv.. så har de fjernet mye mer av unødvendig på Hket, enn de har lagt til nye ting. Mye på mitt HK er nok for de fleste helt ubrukelig og tar opp masse plass det også. Ja, gjør de som på kretskort i PSUer (hvor de bruker tråder oppå PCBen, eller ekstra tykt med loddetinn) hvor det går en del strøm så kunne de uten anstrengelser doble eller firedoble strømmengden. I enden av PCI-e 16x slotten er også rimelig nærme kanten på HKet, og trenger ikke være mange cm unna strømtilkoblingen til HKet.

 

En overgang til 24V (dropp en del GND tilkoblinger, og ha heller en stor -12V rail) vil umiddelbart kunne gi OVER en dobling av strøm, enn de 225 Wattene som HKet nå leverer hos meg. Avstanden blir ikke nødvendigvis noe mindre. PCI-e strømkablene har rimelig grei lengde også.

 

Hvis jeg klarer å levere 1500W gjennom 45cm + 200cm + 30cm med lite spenningsfall, så ser jeg ikke for meg at de skal ha noe som helst problem om de legger godviljen til.

 

Vi snakker bare om ca 5-10cm opphøyd leder på toppen av HKet. Ikke noe ekstra komplisert PCB eller noe som helst.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Kobber og multi PCB er dyrt.

Mener dere virkelig at man skal rute strømmen til inntil tre 250watts gfx-kort inn i pcb til hovedkortet , 250mm gjennom dette , og ut igjen til grafikk kortene enn pluggbare kabler i psu.

 

Ja, men kobberet trenger du uavhengig av om det er på HKet eller i masse unødvendige ledninger. (som nevnt tidligere så har jeg sikkert kilovis med strømledninger som ikke engang brukes til å lede strøm engang slik det er i dag)

 

War mente at GFX-korta kunne trekke mindre strøm, som selvsagt er en delvis løsning. Mitt eksempel er at de har et "Power-spor" fra en plugg i enden av PCI-e slotten. Med tanke på dagens integrering av kontrollere osv.. så har de fjernet mye mer av unødvendig på Hket, enn de har lagt til nye ting. Mye på mitt HK er nok for de fleste helt ubrukelig og tar opp masse plass det også. Ja, gjør de som på kretskort i PSUer (hvor de bruker tråder oppå PCBen, eller ekstra tykt med loddetinn) hvor det går en del strøm så kunne de uten anstrengelser doble eller firedoble strømmengden. I enden av PCI-e 16x slotten er også rimelig nærme kanten på HKet, og trenger ikke være mange cm unna strømtilkoblingen til HKet.

 

En overgang til 24V (dropp en del GND tilkoblinger, og ha heller en stor -12V rail) vil umiddelbart kunne gi OVER en dobling av strøm, enn de 225 Wattene som HKet nå leverer hos meg. Avstanden blir ikke nødvendigvis noe mindre. PCI-e strømkablene har rimelig grei lengde også.

 

Hvis jeg klarer å levere 1500W gjennom 45cm + 200cm + 30cm med lite spenningsfall, så ser jeg ikke for meg at de skal ha noe som helst problem om de legger godviljen til.

 

Vi snakker bare om ca 5-10cm opphøyd leder på toppen av HKet. Ikke noe ekstra komplisert PCB eller noe som helst.

Ser ikke for meg at noe slikt skjer.

R&D nå ser ut til å være rettet mot mobile enheter og ikke store atx/btx systemer.

Pcisig og atx standardiserings organene er og separate, selv om f.eks intel er dypt inne i begge.

Og vi kjenner jo dems agenda...

 

Om gfx-korta på sikt kan trekke mindre strøm har man fra pcie rev 2.0 allerede mulighet å ta ut opptil 150w fra buss powern i hver slot til pciex gfx-kortene. Så kommer man nedover i strømforbruk vil det egentlig støttes med dagens design å kjøre uten dedikerte strømkabler.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nå må du ikke missforstå meg, jeg tror ikke at de kommer til å gjøre noe slikt.

 

Ja, hva de finner på å gjøre imponerer meg mindre og mindre for hver år. Dette var enkelt og greit hva JEG synes de bør gjøre, og som sikkert ville gledet en del entusiaster.

 

Det er jo til tider visse endringer som er positive, men som regel er det snakk bare snakk om en enslig produsent med noen egne løsninger som aldri blir fulgt opp av andre. Det blir lapping på høyt nivå, og vil ikke fjerne problemet de selv har kjørt seg opp i. (som jeg tror de kommer til å kjøre helt ut, til folk har dratt fra PC-markedet til andre kjedeligere enheter)

 

Lenke til kommentar

Oppdater gjerne med en kommentar om "meget stillegående" på de aller mest stillegående PSU ene på førsteside. Noen av oss er ekstermt opptatt (eller kona er :-) ) om at PC som står i stua ikke skal bråke...

Da velger man f.eks en Ax 1200i. vufta begynner ikkje å snyrre fr ca 40-50% load. Noe som tilsvarer en grei gamingpc :)
Lenke til kommentar

 

Oppdater gjerne med en kommentar om "meget stillegående" på de aller mest stillegående PSU ene på førsteside. Noen av oss er ekstermt opptatt (eller kona er :-) ) om at PC som står i stua ikke skal bråke...

Da velger man f.eks en Ax 1200i. vufta begynner ikkje å snyrre fr ca 40-50% load. Noe som tilsvarer en grei gamingpc :)

 

yes- den strømforsyninga er god ;) akkurat fått den slik, vifta surrer a og til under bf 4 ;)

Lenke til kommentar

De fleste funker bra, og mange funker likt, ellers så kan du jo poste oppsettet du lurer på, så kan vi svare ;)

Hvis det er enklere så :p

 

CPU: i7 - 3770k (litt overklokking)

GPU: 2x GTX 780.

SSD: 1x 240 GB Intel og 1x 500 GB Samsung

HDD: 1x 2 TB Western Digital Green

HK: Asus P8Z77 - V Pro

RAM: Kingstong HyperX 1600MHz 16 GB 4 sticks.

 

Custom watercooling og det fungerer på følgende måte.

2x 240 radiatorer

1x 120 radiator

7x LED vifter 120 mm

EK 5.25" bay reservoir med pumpe

2x 780 watercooled.

Bitspower RAM watercooler.

 

Det er vel alt som jeg kommer på nå.

 

Tenkte på å bruke RM1000 fra Corsair.

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...