Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en ER-6f som jeg kjøpte ferdig plombet ned til 34 hk, men ettersom jeg ikke har behov for noen plombe fjernet jeg den rimelig kjapt, slik at sykkelen nå yter sine originale 72 hester. Jeg forflytter meg sjelden mye raskere enn hva fartsgrensen til enhver tid tilsier, og jeg kan ikke med hånden på hjertet si at jeg har merket den helt store forskjellen før og etter fjerning av plombe.

 

Lureste er nok å prøvekjøre for å finne ut av dette selv uansett. Nå er det vel heller ikke så mange modeller med like oppunder 47 hk på markedet heller, særlig ikke på bruktmarkedet, ettersom den nye mellomklassen fremdeles er relativt fersk. Et alternativ er imidlertid nettopp å nedplombere en tyngre sykkel slik at den kan brukes som A2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderte en slik en gang, og i den forbindelsen så lette jeg ofte rundt på nettet etter informasjon. Motovloggere sine omtaler og meninger var spesielt interessante fordi de hadde tilsynelatende delte meninger basert på hvor de holdt til, og hva slags veier som var tilgjengelig. Dette er sikkert tilfelle for vanlige forumpostere også, men her kunne jeg selv se veiene de kjørte på. Mange av dem som mente at man kom til å bli lei av sykkelen fordi den var for svak, var Amerikanere som kjørte på endeløse veier som bestod nesten utelukkende av rette strekninger. Men de som likte sykkelen, anbefalte den, og kalte det "en perfekt nybegynnersykkel", kjørte på langt mer svingete veier.

Så jeg tror den vil føles tilstrekkelig om du holder deg unna de større veiene vi har, slik som E39 og E6. Om du kun vil ha en sykkel som tar deg fra a til b, så vil denne gjøre en god jobb. Bare husk å prøvesitte en først, for den kan føles litt liten.

 

Jeg endte forresten opp på en dual sport istedet, fordi jeg innså at jeg ville ha muligheten til å utforske grus- og skogsveier. Jeg har altså ikke eid en slik selv.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Ikke heng deg så voldsomt opp i HK. Det som er interessant er hvor mye HK og moment det er i forhold til vekt på sykkel og vekt på deg. Selv kjører jeg en 250 med 26HK (Honda NX250). Siden sykkelen veier under 130KG og jeg rundt 80 så funker det helt greit til dagligkjøring. Frisk i aksen opp til rundt 100, deretter tar ting litt lengre tid.. Men jeg merker jo at det må fort kompenseres for motvind og motbakker, det er fint lite reserve. Til turkjøring/langkjøring er min 250 ganske slitsom å kjøre sammenlignet med sykler med "rikelig" av både volum og kraft.

Jeg kjører omlag like langt som det du skal, ca 40 minutter hver vei. Her går det mye i svinger og bakker, typiske smale vestlandsveier. En lett liten sykkel er mye artigere her enn en stor og tung sak. Jeg synes iallfall det er adskillig gøyere å kjøre fort med en liten/treg sykkel enn tregt med en kjapp sykkel :w00t: Så lenge vi snakker om turer under 1 time eller så.

Lenke til kommentar

Kan gi mer info.

 

Jeg veier ca. 60 og er 180 høy.

 

Jeg bor i Bergen, noe som også er mye svingete og slikt. For de som er kjent i Bergen skal sykkelen brukes mye til og fra os ettersom eg skal på skole der neste år.

 

Vel, skal bruke sykkelen til annet og. Noen lenger turer som Bergen-Oslo, Bergen-Kristiansand-

 

Vanskelig valg. Skremmer meg med at det er en 250 kubikk med 33 HK.

 

Vel, hvordan er den og sitte på i lange turer ? Får man vondt?

 

Hvordan er den på sittestillingen ergo en fullverdig R sykkel? Sitter man mer behagelig oppreist enn en annen Racing sykkel? Har hørt denne ikke er en "fullverdig" R sykkel elsn.

Da jeg prøvesatt på Ninjaen hos Motorsyklisten i Kristiansand, så føltes det som om jeg kunne bli litt sliten og stiv i beina i lengden. Setet virket veldig behagelig, men litt lavt, og fothvilerne er litt langt bak, så man sitter med en ganske stor knekk i knærne. Hvorvidt du vil finne den ubehagelig i lengden kan jeg ikke si. Du må nesten bare prøvesitte den selv. Jeg er forresten 183.

 

Det stemmer at Ninjaen ikke er en "fullverdig racing sykkel". På engelsk kalles Ninjaen en sport-sykkel. En supersport-sykkel, derimot, har lavere styre, høyere sete, og er beregnet for å ligges på i større grad en vanlige sport-sykler. Derfor er ofte supersport-sykler ansett som mindre behagelige å kjøre. Supersport-sykler er også mye sprekere i forhold til sport-sykler med samme motorstørrelse, og det betyr vel gjerne at sport-sykler har lengre serviceintervaller.

Men spør du meg, så betyr betegnelser lite utover skrytefaktoren. Det viktigste er at man er fysisk og psykisk komfortable på sykkelen sin.

 

Har du vurdert Ninja 300? Special Edition ser knallbra ut.

 

 

 

Hvilken sykkel fant du deg?

 

Jeg endte opp på en Yamaha WR250R '08 istedet. Den er ikke helt perfekt, men jeg elsker den!

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har selv en 2009 Kawasaki Ninja 250r. Det som for meg var mest uvant i starten var sittestillingen, med tanke på at jeg kom fra en BMW f 800r skolesykkel. Jeg er nesten 1,90 høy, noe som betyr at knærne mine strekker seg et stykke oppover sidekåpene. Allikevel føler jeg at jeg sitter behagelig. Setet kan bli litt i hardeste laget hvis du skal ut på langtur, men som en pendlersykkel hvor man ikke tilbakelegger altfor store strekninger duger det!

Når det er sagt må jeg si at Ninjaen virkelig har levd opp til forventningene. Som tidligere nevnt er HK/vektforholdet ganske bra, noe som gjør at du akselererer rimelig raskt. Og til slutt: Den ser jo helt fantastisk ut, spesielt i Lime green! Flere som har kommet bort til meg og lurt på om det er en 600 :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heihei.

 

Holder på meg mellomtung lappen. Ser etter motorsykler og har falt for Ninja 250R sitt utseende.

 

Det eneste som skremmer meg er at denne bare har 33HK og er en 250 kubikker.

 

Burde det skremme meg ?

 

Hvordan er den på lange turer og en skolevei på 30-40 min pr. vei neste år.

 

Vil jeg savne mer hester og kubikk?

 

 

Noen synspunkter rundt dette ?

 

Takker for svar.

Heisann!

Skjønner godt at du har falt for utsende til den sykkelen der!

det er en ganske god sykkel å kjøre med og den går fra 0-100km/t på ca 5.7 sekunder.

 

sykkelen har ikke den største motoren men den går som bare det! det er får feil med sykkelen. selv syntes jeg at sykkelen er ganske så morsom å kjøre, den drar godt og er fin å kjøre på turer.

det beste du kan gjøre er å dra til en forhandler eller noen som eier sykkelen og prøve å få kjørt den. da anbefaler jeg deg å kjøre en litt lang tur så du selv kan bedømme hvordan sykkelen selv er. kjør på en landeveg som ikke er så siviliser så får du testet sykkelen og se hvordan sykkelen klarer seg gjennom testen.

 

det må litt kjørin til for å bedømme selv hvordan sykkelen er!

Selv liker jeg den sykkelen men hvis jeg skulle kjøpt meg ny hadde jeg kjøp en som har litt større motor og en som går fra 0-100km/t litt raskere.

liker fart, skal ikke motsi det.

 

Lykke til videre! håper du får den sykkelen du vill ha!

Kjør forsiktig! :);)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...