Gå til innhold

Guide: Dette er grunnen til at du får råbillig frakt fra Kina (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den gangen 200 kr-grensen ble satt så var ikke importkjøp noe nevneverdig problem av mange grunner.:

- Blant annet eksisterte ikke nettbutikker. Tilgjengelighetsbarrieren er brutt kraftig ned siden den gangen.

- Før kortbetaling på nett ble trygt og vanlig så kviet mange seg for å forskuddsbetale til utlandet. Oppkrav fungerer ikke over landegrenser. Den barrieren er nå mer eller mindre borte.

- Postordreselskaper i Asia hadde kataloger med asiatiske språk. Språkbarrieren er bygget kraftig ned.

- Gratis frakt, eller rettere sagt fraktkostnad innbakt i vareprisen, var ikke vanlig før i tiden. Fraktpris var kompliserende. Den barrieren har også forsvunnet.

 

Tollfriheten burde vært redusert i takt med at alle disse barrierene forsvant.

 

Ting som koster opp mot 200 kr i utlandet koster gjerne det dobbelte her i landet. Dvs. at det meste som koster under ca 400 kr her i landet står i fare for å miste markedet sitt. Hvor ofte kjøper du en vare som er verdt under 400 kr? Jeg vil heller snu på det og spørre, hvor mye av de frie midlene dine (etter at faste utgifter er betalt) går til å kjøpe varer til en verdi av over 400 kr? Et kjapt anslag basert på egen erfaring er at 1/4 av de frie midlene mine brukes på ting som kan handles tollfritt fra utenlandske nettbutikker. Det er veldig mye penger for norsk handelsnæring. Hvis alle har samme handlemønster som meg så kan de potensielt miste 1/4 av omsetningen. I ytterste konsekvens nedleggelse av hver fjerde butikk og oppsigelse av hver fjerde ansatte. Det er temmelig dramatisk!

 

Det eneste rettferdige etter min mening er at alle betaler de samme 25% mva på alle varer bestilt både innenlands og utenlands.

 

Jeg vil derimot redusere eller fjerne fortollingsgebyret. Det er urimelig høyt for varer rett over 200 kr. I praksis en beskatning på opp mot 92,5%. Jeg vil foreslå å fjerne gebyret totalt for egenfortolling og redusere det fra 135 (og oppover) til fast 30 kr om man vil at noen andre skal utføre fortollingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei norske nettbutikker er ikke truet av Kina gutta.

 

Du har rett i det tror jeg, det er pr. idag ikke butikker som DX som er hovedutfordringen selv om lille Norge stod for hele 4% av av salget til DX i 4 kvartal 2011.

 

Den billige frakten gjelder ikke bare fra Kina, nettbutikker i USA og Europa kan sende post under 2 kg og få dem distribuert i Norge for en veldig rimlig penge de også. Et eksempel er www.iherb.com i USA. 4 dollar for en pakke opptil 1814 gram er ca. 25% av hva det rimligste innenlandsalternativet i Norge vil koste.

 

NB! DHL står som befrakter, men DHL har avtale med USPS om distribusjon av småpakker så dermed får DHL via USPS adgang til billig distribusjon i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har faktisk opplevd at utenlandske (spes. Hong Kong og Kina-baserte firma, samt privatpersoner) ikke vil sende varer til Norge, i tilfelle jeg blir nødt å sende noe av det tilbake, og med Postens groteske priser ville det vært rimeligere for de å ikke få returvarene, og bare sent ut ny vare istedet. Ser også at enkelte selgere på eBay osv reserverer seg mot å sende til Norge pga portoprisene, er det ikke snart på tide å gi Posten konkurranse, politikere? Og vær så snill å fjerne 200kr-grensa, eller øk den til 1000,- Hvor mange gaver tror dere vi EGENTLIG får fra Kina? ;-)

 

Med tro på en rettferdig fremtid, uten å måtte betale 230.- for å sende julegaven til min bror 250Km herfra.

 

Hilsen

Chiron

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt irriterende er når de diskuterer den momsgrensen og stadig kommer med argumentet at

økt momsgrense vil ødelegge for norske importører er at vi kjøpere ofte ikke har mulighet å få

kjøpt enkelte varer i Norge i det hele tatt. Det finnes ingen norske importører for mange varer.

 

Jeg har kjøpte endel fotoutstyr og el-bil utstyr fra USA, Ebay.com etc. Og man får ikke kjøpt dette

utstyret i Norge, finnes ingen importører. Så man har ikke alltid et valg, og man kan da ikke

ødelegge for importører i Norge når dem ikke finnes

 

Internetthandel vil det bare bli mere av i fremtiden. Lover og regler må moderniseres og tilpasses

til en verden som stadig endres. Inntekter som Staten trenger kan de hente inn via lønnsskatt. Også

får de heller prøve å kutte ned på alt annet av moms, toll, skatter, gebyrer etc.

Lenke til kommentar

Det som er litt irriterende er når de diskuterer den momsgrensen og stadig kommer med argumentet at

økt momsgrense vil ødelegge for norske importører er at vi kjøpere ofte ikke har mulighet å få

kjøpt enkelte varer i Norge i det hele tatt. Det finnes ingen norske importører for mange varer.

 

Jeg har kjøpte endel fotoutstyr og el-bil utstyr fra USA, Ebay.com etc. Og man får ikke kjøpt dette

utstyret i Norge, finnes ingen importører. Så man har ikke alltid et valg, og man kan da ikke

ødelegge for importører i Norge når dem ikke finnes

 

Internetthandel vil det bare bli mere av i fremtiden. Lover og regler må moderniseres og tilpasses

til en verden som stadig endres. Inntekter som Staten trenger kan de hente inn via lønnsskatt. Også

får de heller prøve å kutte ned på alt annet av moms, toll, skatter, gebyrer etc.

 

Etter å ha lest hele dette innlegget skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor du mener det ikke skal beregnes MVA av dette kjøpet...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

De norske nettbutikkene kan bare holde kjeft frem til de har et vareutvalg som gjør at man ikke må gå til utenlandske butikker for å få det man vil.

 

Prisforskjellen mellom norske og utenlandske butikker er helt uvesentlig. Å være begrenset til de ytterst få varene de norske nettbutikkene finner det for godt å selge er derimot et langt større problem for meg. Alle butikkene har mer eller mindre det samme og begrensede vareutvalget så det er liten vits i å gå fra en til en annen.

 

Fjern 200-regelen og fjern tullebutikkenes kontroll over hvilke varer vi skal få kjøpe eller ikke.

Lenke til kommentar

Helg betyr visst tid for å lese gamle ekstra-saker.

Hele forsiden er full av store bokstaver men det er jo bare gammelt innhold med ny overskrift...

 

Det er fortsatt relevant

 

Som mange har sagt, fjern tulle grensen, innfør moms på alle moms pliktige varer, fra kroner 0, fjern tollgebyr

Ofte at jeg kjøper noe så får jeg postoppkrav, hvor halve beløpet er moms og det andre halve er tollgebyr, varer som er bestillingsvare i Norge, som jeg får fortere fra utlandet

Lenke til kommentar

De norske nettbutikkene kan bare holde kjeft frem til de har et vareutvalg som gjør at man ikke må gå til utenlandske butikker for å få det man vil.

Tja. Jeg er enig i at norske butikker bør øke utvalget, men når jeg ser at en del av det jeg bestiller fra Kina praktisk talt er søppel så trenger de ikke ha fult like godt vareutvalg som for eksempel dx.com. Jeg betaler gjerne noen prosent ekstra for at de skal ta kvalitetskontrollen for meg og ikke tilby meg det verste søppelet.

 

Det mest irriterende med å handle fra norske nettbutikker er fraktkostnadene. Norske frakttjenester er alt for dyre.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

De norske nettbutikkene kan bare holde kjeft frem til de har et vareutvalg som gjør at man ikke må gå til utenlandske butikker for å få det man vil.

Tja. Jeg er enig i at norske butikker bør øke utvalget, men når jeg ser at en del av det jeg bestiller fra Kina praktisk talt er søppel så trenger de ikke ha fult like godt vareutvalg som for eksempel dx.com. Jeg betaler gjerne noen prosent ekstra for at de skal ta kvalitetskontrollen for meg og ikke tilby meg det verste søppelet.

 

Det mest irriterende med å handle fra norske nettbutikker er fraktkostnadene. Norske frakttjenester er alt for dyre.

 

Du synes kanskje lastebil sjåførene i Norge er alt for godt betalte også? (ikke i transportnæringen selv)

 

Det at noen utenlandske firmaer har alt for gode avtaler med posten, slik at vi kan få fraktet noe fra andre siden av jordkloden nært kostnadsfritt, er jo supert. Men man må ikke blande kortene, skal vi ha noen som frakter varer rundt i Norge (og ja Norge er stort..), så må noen betale kostnadene. Og da er det også rett og rimelig at sjåføren har lønn, som ligger nært det vi andre har?

Lenke til kommentar

Norsk postgang er for dyrt på grunn av ineffektivitet. Det hadde holdt med postombæring 3 ganger i uka. Det burde vært krav til postkasse ved gjennomkjørbar vei slik at posten kan leveres fra postbilens vindu. Det burde vært fraktsamarbeid mellom flere transportører. Norge har også for spredt befolkning. Det finnes 102 byer og sikkert over 5 000 tettsteder i landet. Det burde vært kanskje 20 byer og 500 tettsteder. Dette er takket være en ineffektiviserings-politikk de så pent kaller distriktsvennlig. Posten kunne kostet noe sånt som 1/10 av dagens pris men det er takket være moldbopoltitikk utenkelig i overskuelig fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk postgang er for dyrt på grunn av ineffektivitet. Det hadde holdt med postombæring 3 ganger i uka. Det burde vært krav til postkasse ved gjennomkjørbar vei slik at posten kan leveres fra postbilens vindu. Det burde vært fraktsamarbeid mellom flere transportører. Norge har også for spredt befolkning. Det finnes 102 byer og sikkert over 5 000 tettsteder i landet. Det burde vært kanskje 20 byer og 500 tettsteder. Dette er takket være en ineffektiviserings-politikk de så pent kaller distriktsvennlig. Posten kunne kostet noe sånt som 1/10 av dagens pris men det er takket være moldbopoltitikk utenkelig i overskuelig fremtid.

 

Nå er det vel også slik at når det ikke er noen form for konkurranse i posthåndtering (for øyeblikket) så kan Posten være så inneffektive de bare vil, noe de faktisk er ganske flinke til. Sånn hva nettbutikkene har i priser her... tja, det skiller ikke så mye fra Usa til norge, mindre enn 10% (eksempel GTX 780 Ti), DX sine grafikkort var heller ikke billige, dog å finne samme modeller i norge var vanskelig :-) (utgåtte modeller???).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...