Gå til innhold

Guide: Dette er grunnen til at du får råbillig frakt fra Kina (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt skrevet artikkel, endelig skjønte jeg litt mer av hvordan i all verden det går an å sende ting så billig. Norge er jo helt syke på fraktpriser, håper det endrer seg.

 

Syntes nesten det sier seg selv, jeg...

En transportør i Kina kan betale en ansatt feks. 500,- i månedslønn, kan du finne noen i Norge, som vil gjøre det sammme? Når vi sender en pakke til Kina, så betaler vi mer, mens kineserne får fortsatt betalt det samme

Lenke til kommentar

Syntes nesten det sier seg selv, jeg...

En transportør i Kina kan betale en ansatt feks. 500,- i månedslønn, kan du finne noen i Norge, som vil gjøre det sammme? Når vi sender en pakke til Kina, så betaler vi mer, mens kineserne får fortsatt betalt det samme

 

Skjønner ikke helt hva du mener. Distribusjonskostnadene ligger hovedsaklig i mottagerlandet så jeg ser ikke hvorfor lav lønn i Kina skulle gjøre det billig å sende pakker fra Kina til Norge all den tid det er nordmenn med høy lønn som gjør brorparten (kanskje 85-90%) av arbeidet.
Lenke til kommentar

 

Syntes nesten det sier seg selv, jeg...

En transportør i Kina kan betale en ansatt feks. 500,- i månedslønn, kan du finne noen i Norge, som vil gjøre det sammme? Når vi sender en pakke til Kina, så betaler vi mer, mens kineserne får fortsatt betalt det samme

Skjønner ikke helt hva du mener. Distribusjonskostnadene ligger hovedsaklig i mottagerlandet så jeg ser ikke hvorfor lav lønn i Kina skulle gjøre det billig å sende pakker fra Kina til Norge all den tid det er nordmenn med høy lønn som gjør brorparten (kanskje 85-90%) av arbeidet.

 

Det har med lønningsnivået i senderlandet...

Dersom du har en kompis i Kina, og skal sende han en julegave, så har du råd til å betale 150,- i frakt, det har antageligvis ikke han...

Lenke til kommentar

Tollgrensen må for all del bestå på samme nivå som idag. Dette for at de norske nettbutikkene skal kunne overleve og forsette og være så gode som de er. Og ikke minst for oss forbrukere som innad i Norge har en fantastisk forbrukerkjøpslov. Jeg ville nok heller gått på en fysisk butikk enn og handlet på nettet om jeg skulle kjøpt noe av en viss sum pga av loven.

 

Jeg har forresten også handlet veldig mye i Kina og Hong kong og er det en ting som er sikkert så er det at det bare er dritt så når det tar kvelden etter maks 6mnd så retunerer du det ikke, for du får aldri noe svar eller penger igjen det kan du bare glemme, har prøv en gang med en android tv box til nesten 1000 kr, fikk først beskjed om og retunere boxen noe jeg gjorde og siden har jeg ikke hørt noe fra den parten....

Så nå handler jeg bare i Norge :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tollgrensen må for all del bestå på samme nivå som idag. Dette for at de norske nettbutikkene skal kunne overleve og forsette og være så gode som de er. Og ikke minst for oss forbrukere som innad i Norge har en fantastisk forbrukerkjøpslov. Jeg ville nok heller gått på en fysisk butikk enn og handlet på nettet om jeg skulle kjøpt noe av en viss sum pga av loven.

 

Jeg har forresten også handlet veldig mye i Kina og Hong kong og er det en ting som er sikkert så er det at det bare er dritt så når det tar kvelden etter maks 6mnd så retunerer du det ikke, for du får aldri noe svar eller penger igjen det kan du bare glemme, har prøv en gang med en android tv box til nesten 1000 kr, fikk først beskjed om og retunere boxen noe jeg gjorde og siden har jeg ikke hørt noe fra den parten....

Så nå handler jeg bare i Norge :-)

Hørt om PayPal?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke sikkert at Posten taper eller vinner når folk bestiller mye varer på nett . Men det er sikkert at Posten taper mye når folk bestiller digital magasiner eller aviser for å lese på nettbrett eller på PC , og magasiner eller aviser med papir blir mindre for å distribuere i Posten . Er det positiv for miljø eller negativ for Posten særlig er folk lei av å ta imott uadressert reklame feks ?

Lenke til kommentar

Godt skrevet artikkel, endelig skjønte jeg litt mer av hvordan i all verden det går an å sende ting så billig. Norge er jo helt syke på fraktpriser, håper det endrer seg.

 

Det første vi må gjøre er å slutte å bestille fra kina, som du kan lese av artikkelen så må merkostnaden dekkes av andre tjenester, det vil si at vanlig A-post innad i landet er blandt bidraksyterne.

Lenke til kommentar

sikkert inressang artikkel for dem som har ekstra.

Noen som kan linke meg til kilder og refferanser?

 

Er det virkelig noen som tror at de norske bedriftene ikke klarer å slåss mot utenlandske priser? En CD koster langt under 200kr, men det er vel ingen som kjøper den fra Amazon i stedet for Cdon? Det samme hadde skjedd med harddisker til 700 - frakten hadde vært dyrere enn prisforskjellen fra norske butikker.

Kjøper alle CD-ene mine på eBay, play og Discogs så og si, sjekker ofte CD-on, men har til gode å finne en eneste CD som lønner seg og kjøpe der. Selv med frakt. Endret av Evelen!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei norske nettbutikker er ikke truet av Kina gutta.

Elektriske produkter ryker og norske sjapper har fine avtaler som gjør at produsentene må hoste opp for dårlig arbeid, men kjøpte du varen i Kina så er sjansen stor for at du får.

"Nei, denne varen du fikk var av Urtra Higg Quarity og ryker aldri."

 

Mens her til lands har vi kjøpsloven, jeg blir ALDRI til å handle harddisker i utlandet for den lille slanten man kan spare, styret med retur når de ryker er ille nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant artikkel. :)

 

 

Tollgrensen må for all del bestå på samme nivå som idag. Dette for at de norske nettbutikkene skal kunne overleve og forsette og være så gode som de er. Og ikke minst for oss forbrukere som innad i Norge har en fantastisk forbrukerkjøpslov. Jeg ville nok heller gått på en fysisk butikk enn og handlet på nettet om jeg skulle kjøpt noe av en viss sum pga av loven.

 

Jeg har forresten også handlet veldig mye i Kina og Hong kong og er det en ting som er sikkert så er det at det bare er dritt så når det tar kvelden etter maks 6mnd så retunerer du det ikke, for du får aldri noe svar eller penger igjen det kan du bare glemme, har prøv en gang med en android tv box til nesten 1000 kr, fikk først beskjed om og retunere boxen noe jeg gjorde og siden har jeg ikke hørt noe fra den parten....

Så nå handler jeg bare i Norge :-)

Problemet er at Norske butikker ikke har utvalget, og prisene er kanskje 3x så høye.

 

Om man handler dritt fra Kina som tar kvelden så har det faktisk mer sammenheng med kjøpsvurderingen, research gjort på forhånd etc. Jeg har handlet syke mengder fra Kina, og jeg har enda til gode å bli overrasket med at noe ikke fungerer. :) Og DX har god service, meg erfart.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt en del kabler, mobilvesker osv som har vært helt ok fra asia.

 

Har også kjøpt litt skrutrekkere/finmekanikkverktøy og dette har vært like dårlig som prisen tilsier. Skrutrekkere som ikke er herdet i tuppen i det hele tatt og knekker med en gang man bruker dem, skrutrekkere som er oppgitt å være en type, men er en annen type når du får dem, tenger med kjever i mykere stål enn kablene man skal klippe med dem osv.

 

Også mobiltelefonbatteri, batterier som selges for å være større kapasitet enn orginalbatteriet uten å være fysisk større er i 90% av tilfellene svindel. Siste jeg kjøpte var merket som 2500mAh, som viste seg å være et 1400mAh batteri med ny klisterlapp (kunne bare dra av klisterlappen).

 

Konklusjon: det er svært begrenset hva som faktisk lønner seg å kjøpe, produktkvaliteten er ofte lik prisen man betaler.

Lenke til kommentar

Jepp, man kjøper ikke avansert elektronikk direkte fra Kina. Det må gjennom noen ledd slik at vi vet at det er OK. Men dingser av plastikk og metall er det jo temmelig vanskelig å føkke opp. Små kniver, skrutrekkere og annet verktøy, lommelykter osv.

Og noe veldig mange gjør er å bli gjerrige når de handler fra sånne sider og dermed kjøper det billigeste. Hvis man går opp i pris, holder til merkevare og sjekker tilbakemeldinger så kan man ofte ende opp med varer av god kvalitet, bare billigere.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den 200 kr grensen er så gammel at den skulle blitt skrudd opp for lengst.

 

Edit: Sjekket opp i det, den har vært uendret siden 1975.

 

Edit 2: Endte opp med å sjekke opp i hvor mye 200 kr fra 1975 var verdt i 2013. 200 kr fra 1975 = 1000 kr i 2013.

 

(Brukte prisendringskalkulatoren fra Statistisk Sentralbyrå sine nettsider)

https://www.ssb.no/kpi?fokus=true

Endret av Joachimmen
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...