Gå til innhold

Lang reparasjonstid på nytt objektiv


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et splitter nytt Olympus 45mm 1.8 via en nettbutikk for fire uker siden.

Jeg fikk tatt ca 20 bilder med objektivet før det sluttet å fungere. Det så ut til at et av blenderelementene sto låst fast, og null reaksjon i kameraet. Alt ok med andre objektiver. Jeg sendte objektivet inn via lokal forhandler av nettbutikken morgenen etter. Nå er det da straks gått en måned siden innlevering. Forhandleren har forsøkt å kunne gi meg et nytt Objektiv, men Olympus ønsker å reparere. Greit nok det, men jeg synes en måned (hittil) er i lengste laget når det er snakk om fabrikasjonsfeil som oppstår med en gang?

 

Jeg er ikke av den kravstore eller utålmodige typen, men føler meg litt gjort til narr av å måtte vente såpass lenge på grunn av tilfeldig uflaks.

 

Kanskje jeg bare er vant til Canon hvor jeg ikke har opplevd så mye som en eneste softwarebug. Kun hatt et kamera inne til kontroll av kalibrering, og da var kameraet tilbake innen en uke.

 

Hva er deres erfaringer rundt dette?

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid gikk det fra du mottok objektivet til feilen oppstod og det ble returnert?

 

De fleste leverandører opererer med DOA-tider på 7-14 dager. Er feilen oppstått og reklamert på innen den tid vil de normalt erstatte varen med ny umiddelbart.

 

I følge Forbrukerkjøpsloven:

  • § 30: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren."

 

Her vil det jo bli en tolkning om hva som er rimelig tid, når det gjelder en pc er praksis 6 uker, en mobiltelefon 4 uker.

På de fleste produkter vil man ha krav på et låneprodukt hvis tiden går over en uke.

 

En mnd er hvertfall for lang tid, og etter loven er det butikkens ansvar at lovteksten etterfølges. At leverandøren er sen er ikke noe kunden skal være nødt til å lide for. Praksis er dog slik at det ofte er kunden som blir den skadelidte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Objektivet ble levert tilbake morgenen etter at objektivet ble hentet og så ødelagt.

 

I tilfeller som dette synes jeg man burde få ny vare, straks. Hadde jeg eid produktet i flere måneder, ville det føles mer riktig å vente en stund på reparasjon.

Lenke til kommentar

Det hadde nok tatt like lang tid om det hadde vært et annet merke enn Olympus. Min erfaring er at service ofte tar lang tid ...

 

Men i ditt tilfelle, så ville jeg gått ned i butikken og klaget; så får de ta krangelen med Olympus.

 

Greit å vite at service pleier å ta tid. Det hjelper på tålmodigheten å ha en viss forutsetning om hva som er normalt.

 

Jeg har snakket med kundeservice på nettbutikk og hatt en samtale med lokalbutikken. De har etter sigende sendt en forespørsel til Olympus.

Jeg gidder ikke presse mer på butikken, da de har vist storsinn tidligere.

 

Årsaken til at jeg bestilte via nettbutikk var tilgjengelighet. Ellers hadde det kanskje hjulpet noe å klage på et produkt kjøpt i butikk.

 

Jeg lider jo ingen skade av å vente, men å ikke kunne bruke et nytt produkt, et produkt som er virkelig nyttig i denne mørketiden er jo rimelig kjedelig. Spesielt når det har gått en måned :)

Lenke til kommentar

Det hadde nok tatt like lang tid om det hadde vært et annet merke enn Olympus. Min erfaring er at service ofte tar lang tid ..

 

Jeg har sendt objektiv til reparasjon på garanti en gang. Det var et Sigma 150-500 med slark i fatningen, slik at det mistet kontakt (elektrisk) med kameraet. Det sendte jeg i posten til Bergen, og fikk det igjen (reparert, og med unnskyldning for at det ikke virket) før det var gått en uke. Var smått imponert over akkurat det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ringte rundt og maste nå. Kjente at nok er nok. Butikken ringte og sa det hadde skjedd en glippe.

Siden feilen oppstod med en gang skulle jeg egentlig fått nytt objektiv på rappen, men det var en vikar som behandlet saken som en vanlig garantisak.

I morgen kan jeg plukke opp nytt objektiv, så saken løser seg fint for min del.

 

Jeg kom på at jeg har hatt en garantisak på min Samsung Galaxy S3.

Hovedkameraet virket ikke, og jeg ventet noen dager med å melde fra. Siden jeg drøyde til etter dag 11,

måtte telefonen repareres. Hadde jeg sagt fra før det ville det blitt sendt en ny telefon.

Lenke til kommentar

Så og si all reparasjon av Olympus skjer i Estland, og dette er noe av grunnen til at ting tar tid.

 

Siden du handlet det på nettbutikk, skulle du heller sendt det i retur, da du har returrett fra nettbutikk og selger uten fast tilholdsted etter norsk kjøpslov. Dette står også i papirene du skal ha fått tilsendt enten med varen eller på epost ved handel fra nettbutikken.

 

Jeg er rimelig sikker på at om du hadde gjort dette, og så gått til butikken for å kjøpe et nytt, hadde du nok fått kjøpe samme objektivet der til nettpris, så du ikke skulle hverken tape penger eller kaste bort tid på det.

 

Det er iallfall slik jeg ville forsøkt å løse det hvor jeg jobber. ;)

Lenke til kommentar

Ja, hadde man visst hvordan dette kom til å gå i forkant, hadde nok det vært den beste måten å gjøre det på.

 

Da jeg leverte objektivet inn, regnet jeg med å få et nytt i posten straks, som butikken egentlig har som policy.

 

Her skjedde det en glippe på grunn av en helgevikar, og det er lov.

 

Mon tro om Olympus vokser med årene, så de kan bruke nasjonale verksteder? Foreløpig er de vel ganske lite etablert i forhold til f.eks Canon, men det kommer seg vel om m43 fortsetter å øke.

Lenke til kommentar

Mon tro om Olympus vokser med årene, så de kan bruke nasjonale verksteder? Foreløpig er de vel ganske lite etablert i forhold til f.eks Canon, men det kommer seg vel om m43 fortsetter å øke.

Det er desverre en stigende trend blandt produsentene å sentraliserere verkstedene - det gjelder også de store gutta.

Lenke til kommentar

Det er en standard unnskyldning at vikarer har skylda, men fint at det ordnet seg.

 

Nå er det imidlertid ingen lov som sier at man har rett på ny vare om det er en feil på varen når man kjøper den. Vikaren, eventuelt "vikaren", har derfor ikke gjort noe feil i forhold til lovverket. DOA er ikke lovfestet. De fleste forhandlere benytter seg likevel av dette, enten fordi produsenten åpner for det, eller fordi forhandler ønsker å yte god service. Men de kan likevel ønske å sende varen inn til et verksted først for undersøkelse for å utelukke at feilen har oppstått som følge av noe kunden har gjort. Dette har de all rett til å gjøre.

 

Når det gjelder angrefrist så gjelder ikke den ved en reklamasjon, man kan altid holde kjeft og benytte seg av angrefristen men det er ikke anbefalt og gjøre det.

 

Om dette strides de lærde ;)

 

Det sies at man kan benytte angrerett så lenge varen leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde som da man mottok den. Om varen var DOA (dead on arrival/hadde en mangel ved levering) skal man likevel kunne benytte angrerett så lenge man opplyser om dette ved tilbakelevering. Men angrerettssaken kan ta noe lengre tid om forhandler ønsker å få objektivet undersøkt av verksted først.

Lenke til kommentar

Det sies at man kan benytte angrerett så lenge varen leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde som da man mottok den. Om varen var DOA (dead on arrival/hadde en mangel ved levering) skal man likevel kunne benytte angrerett så lenge man opplyser om dette ved tilbakelevering. Men angrerettssaken kan ta noe lengre tid om forhandler ønsker å få objektivet undersøkt av verksted først.

 

Det er altså greit å returnere varen med et følgebrev der det står:

"Varen var defekt ved ankomst. Jeg velger derfor å benytte meg av min angrerett, og ber om tilbakebetaling av kjøpssummen"

?

Lenke til kommentar

Sitat fra Angrerettskjema fra Statlig Blankettarkiv:

"Etter angrerettlioven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er motatt på foreskreven måte."

http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=forms&id=12

Dette fra Skjema A - Fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted av varer

Lenke til kommentar

 

Mon tro om Olympus vokser med årene, så de kan bruke nasjonale verksteder? Foreløpig er de vel ganske lite etablert i forhold til f.eks Canon, men det kommer seg vel om m43 fortsetter å øke.

Det er desverre en stigende trend blandt produsentene å sentraliserere verkstedene - det gjelder også de store gutta.

 

Trist. Tenker og på arbeidsplasser som blir lagt ned generelt i samfunnet.

 

Det er en standard unnskyldning at vikarer har skylda, men fint at det ordnet seg.

Når det gjelder angrefrist så gjelder ikke den ved en reklamasjon, man kan altid holde kjeft og benytte seg av angrefristen men det er ikke anbefalt og gjøre det.

Jeg tror faktisk dette virkelig var en vikar. Har aldri sett personen før i butikken.

 

Sitat fra Angrerettskjema fra Statlig Blankettarkiv:

"Etter angrerettlioven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er motatt på foreskreven måte."

http://www.signform.no/dss/statlige-blanketter?view=forms&id=12

Dette fra Skjema A - Fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted av varer

Er ikke hovedkriteriet ved å benytte seg av angrerett at varen er uskadet og fremstår som ny?

 

 

Uansett har jeg fått nytt objektiv nå. Det er så magisk at det var verdt ventetiden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...