Gå til innhold

Hvilken vei innen IT bør jeg ta i 2017/2018?


CasterAnd

Anbefalte innlegg

Hei. Om litt over 3 år (2017/2018) skal jeg ut i utdanninger, men jeg har fortsatt liten anelse om hva jeg bør velge. Jeg snakket litt med noen i ATEA når jeg ar på arbeidsuke der, og generelt svar var at IT-konsulent, nettverk og sikkerhet var det som folk kom til å trenge mest. Servere blir mer og mer lokalisert i storbyer og er ofte færre folk som trengs (automatisering tar over, osv.) Jeg liker svært dårlig programmering, og ønsker derfor noe praktisk. Da er kanskje første som møter meg er IT-konsulent, eventuelt noe alá sykehuspartner. Fortsatt er jeg usikker. Jeg ønsker å prøve å få en høyere stilling, men dataingeniør (ingeniør generelt sett) er heller ikke helt min greie. Det jeg ser etter er utdanninger som ikke innebærer å sitte på et kontor hver bidige dag. Tenker mer på noe å eventuelt reise rundt til andre byer (litt slikt IT-konsulenter gjør), eller jobbe hjemme. Hjemmejobbing er igrunnen noe jeg syntes virker veldig spennende. Et annet kriteria er noe som er en litt høyere stilling; høyere gjennomsnittslønn. Om det går an å ta utdannelsen på NTNU så er det enda et plusspoeng. Igjen: Er åpen for mange forslag, og de må ikke følge alle kriteriene mine til punkt og prikke :p Om noen har en jobb/utdanner seg i noe innenfor IT er det alltid koselig med erfaringer. Kom gjerne med spørsmål, kanskje dette kan hjelpe andre som også sitter med dette store spørsmålet? ~Caster

 

 

 

Har lagt inn beste svar, men har ikke helt løst alt enda ^^

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, mye interessant jeg ikke har hørt om :3

 

Skal sannelig sette meg inn i dette, virker spennende ^^ Takk for svar så langt, kom gjerne med flere forslag :)

 

BTW: sorry for ganske dårlig førstepost. Lagde en del avsnitt, men de forsvant visst når jeg postet.. :c

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Hvorfor da ikke IT-konsulent? 2/3 av dagen går fort ut på å være i kommunikasjon med kunden. 1/3 går til koding. Mye variert koding er det visst også!

 

Har du jobbet som IT-konsulent? Jeg har det. Som IT-Konsulent så stemmer det at du KAN få stillinger som innebefatter koding, men du kan også havne i ett rent windowsmiljø, der du har andre konsulenter som tar seg av koding og din jobb innebefatter kun installasjoner, feilsøking og levering (jeg jobbet i en slik stilling)

 

IT-konsulent er ett veldig vidt begrep som ombefatter mange forskjellige jobber og typer av stillinger, så det varierer veldig med hva man får jobbe med og hvordan man jobber. Den stillingen du beskriver, minner meg mer om sysoper, eller ingeniørstillinger.

 

Til trådstarter: At folk trenger en type folk nå, betyr ikke at de trenger det om 3 år. Det er svært vanskelig å velge en utdanning for en spesifikk it-jobb. Du kan ta en utdannelse for en type it-jobb, men det er ingen garantier for at du får den jobben, bruk tiden på å sjekke ut hva studiet innebefatter og ta det it-studiet som appelerer mest til deg (som innehar mest av det du tror du vil jobbe med) så får du heller ta steget og forsøke å finne deg en jobb etter det senere er mitt tips.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor da ikke IT-konsulent? 2/3 av dagen går fort ut på å være i kommunikasjon med kunden. 1/3 går til koding. Mye variert koding er det visst også!

 

Har du jobbet som IT-konsulent? Jeg har det. Som IT-Konsulent så stemmer det at du KAN få stillinger som innebefatter koding, men du kan også havne i ett rent windowsmiljø, der du har andre konsulenter som tar seg av koding og din jobb innebefatter kun installasjoner, feilsøking og levering (jeg jobbet i en slik stilling)

 

IT-konsulent er ett veldig vidt begrep som ombefatter mange forskjellige jobber og typer av stillinger, så det varierer veldig med hva man får jobbe med og hvordan man jobber. Den stillingen du beskriver, minner meg mer om sysoper, eller ingeniørstillinger.

 

Til trådstarter: At folk trenger en type folk nå, betyr ikke at de trenger det om 3 år. Det er svært vanskelig å velge en utdanning for en spesifikk it-jobb. Du kan ta en utdannelse for en type it-jobb, men det er ingen garantier for at du får den jobben, bruk tiden på å sjekke ut hva studiet innebefatter og ta det it-studiet som appelerer mest til deg (som innehar mest av det du tror du vil jobbe med) så får du heller ta steget og forsøke å finne deg en jobb etter det senere er mitt tips.

 

Det er det jeg skal ^^ Ønsker meg nå å prøve å finne 3-5 forskjellige jobber hvert år jeg kunne tenke meg og som kanskje vil være nyttige, og så til slutt bestemme meg. Blir kanskje ett år "hvile" når jeg er ferdig med vg3 for å bestemme helt nøyaktig hva jeg vil, og så eventuelt flytte om det trengs.

Lenke til kommentar

Det er det jeg skal ^^ Ønsker meg nå å prøve å finne 3-5 forskjellige jobber hvert år jeg kunne tenke meg og som kanskje vil være nyttige, og så til slutt bestemme meg. Blir kanskje ett år "hvile" når jeg er ferdig med vg3 for å bestemme helt nøyaktig hva jeg vil, og så eventuelt flytte om det trengs.

 

Hvis det er EN ting jeg ikke vil anbefale noen å gjøre, så er det å ta ett års "hvile". Det året kan fort bli flere, før du vet ordet av det så har du dame og fast jobb. Da blir det plutselig veldig vanskelig å flytte eller ta utdannelse. Da regninger har en tendens til å komme uansett om du jobber eller tar utdannelse. (Selv en jobb med lav inntjening vil være langt unna det du får i stipend).

 

Igjen, jeg ville ikke hengt meg opp i hvilken jobb som tilbyr det jeg kunne tenkt meg å jobbe med. Finn heller en utdanning som kan passe med det du føler du vil jobbe med. Det er langtifra sikkert at du havner på en jobb med det du virkelig vil jobbe med rett ut av skolebenken (Sjangsene er større for at du finner en jobb som vil ta deg inn for å få erfaring).

 

Husk også at det er ikke sikkert at den jobben du fant som var "perfekt for deg" dukker opp etter endt utdannelse. Det værste er fremdeles å sitte på skolebenken og tenke "den andre skolen/det andre utdanningsløpet hadde vært mer morro".

Lenke til kommentar

( ... ) Jeg liker svært dårlig programmering, og ønsker derfor noe praktisk. Da er kanskje første som møter meg er IT-konsulent, eventuelt noe alá sykehuspartner. Fortsatt er jeg usikker. Jeg ønsker å prøve å få en høyere stilling, men dataingeniør (ingeniør generelt sett) er heller ikke helt min greie. Det jeg ser etter er utdanninger som ikke innebærer å sitte på et kontor hver bidige dag. Tenker mer på noe å eventuelt reise rundt til andre byer (litt slikt IT-konsulenter gjør), eller jobbe hjemme. Hjemmejobbing er igrunnen noe jeg syntes virker veldig spennende. Et annet kriteria er noe som er en litt høyere stilling; høyere gjennomsnittslønn. Om det går an å ta utdannelsen på NTNU så er det enda et plusspoeng. Igjen: Er åpen for mange forslag, og de må ikke følge alle kriteriene mine til punkt og prikke :p Om noen har en jobb/utdanner seg i noe innenfor IT er det alltid koselig med erfaringer. Kom gjerne med spørsmål, kanskje dette kan hjelpe andre som også sitter med dette store spørsmålet? ~Caster

 

Hei CasterAnd! Jeg syntes det er veldig bra at du legger planer for fremtiden så tidlig som du gjør. Jeg tenkte jeg skulle dele min erfaring (kanskje du kan dra nytte av det?) - da vi har veldig like kriterier.

 

- Liker ikke programmering;

- Ikke dataingenør (teknisk spesialisering);
- Mindre kontor, mer reising
Jeg tok bachelor grad i Business / Management i Storbritannia (velger du å studere i utlandet har du et mye bredere tilbud), da jeg var fascinert av 'business' verdenen og alle mulighetene de hadde å tilby. Under en business/management grad får man full eksponering av alle bedriftsområder, og man står fritt til å ta fag i områder man selv er interessert i, så lenge det har et business perspektiv (merk: IT strategi osv).
Med en 'business background' tar jeg nå en master i IT and Management, som heller ikke er teknisk rettet. Flere av mine klassekamerater har ofte en bakgrunn i tekniske roller, som påbegynte kurset for å kunne innta en høyere stilling i en bedrift enn en teknisk rolle (programmerere o.l.). Fokuset er på IT, men på et høyere plan - altså en management rolle - der IT strategi, mennesker forhold seg til teknologiske forandringer innad bedriften, cloud computing, ERP systemer, osv, står i fokus.
Jeg skal begynne å jobbe som 'technology consultant', eller rådgiver innen IT effektivisering, i Oslo ved endt utdanning. Hvordan kan bedriften utnytte ny teknologi for å forbedre prosessene sine? Hvordan kan man bruke teknologi til å knytte de forskjellige avdelingene bedre bedre sammen? Du vil da eventuelt henvise til utvikling av nye systemer; ikke programmere de selv. Arbeidet er hele tiden prosjekt basert, og man jobber ofte hos klienten.
Så, for å oppsummere: jeg tok det studievalget jeg var mest fascinert av - fokuset på IT kom senere. Vær også klar over at interesser og personlige verdier ofte forandrer seg underveis i studietiden - ting er ofte ikke slik man tror. Som Lock-Aze sier - IT industrien forandrer seg i voldsom fart - hvordan situasjonen er når du starter utdanningen er det vanskelig å spekulere i.
Endret av Lorith
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

( ... ) Jeg liker svært dårlig programmering, og ønsker derfor noe praktisk. Da er kanskje første som møter meg er IT-konsulent, eventuelt noe alá sykehuspartner. Fortsatt er jeg usikker. Jeg ønsker å prøve å få en høyere stilling, men dataingeniør (ingeniør generelt sett) er heller ikke helt min greie. Det jeg ser etter er utdanninger som ikke innebærer å sitte på et kontor hver bidige dag. Tenker mer på noe å eventuelt reise rundt til andre byer (litt slikt IT-konsulenter gjør), eller jobbe hjemme. Hjemmejobbing er igrunnen noe jeg syntes virker veldig spennende. Et annet kriteria er noe som er en litt høyere stilling; høyere gjennomsnittslønn. Om det går an å ta utdannelsen på NTNU så er det enda et plusspoeng. Igjen: Er åpen for mange forslag, og de må ikke følge alle kriteriene mine til punkt og prikke :p Om noen har en jobb/utdanner seg i noe innenfor IT er det alltid koselig med erfaringer. Kom gjerne med spørsmål, kanskje dette kan hjelpe andre som også sitter med dette store spørsmålet? ~Caster

 

Hei CasterAnd! Jeg syntes det er veldig bra at du legger planer for fremtiden så tidlig som du gjør. Jeg tenkte jeg skulle dele min erfaring (kanskje du kan dra nytte av det?) - da vi har veldig like kriterier.

 

- Liker ikke programmering;

- Ikke dataingenør (teknisk spesialisering);
- Mindre kontor, mer reising
Jeg tok bachelor grad i Business / Management i Storbritannia (velger du å studere i utlandet har du et mye bredere tilbud), da jeg var fascinert av 'business' verdenen og alle mulighetene de hadde å tilby. Under en business/management grad får man full eksponering av alle bedriftsområder, og man står fritt til å ta fag i områder man selv er interessert i, så lenge det har et business perspektiv (merk: IT strategi osv).
Med en 'business background' tar jeg nå en master i IT and Management, som heller ikke er teknisk rettet. Flere av mine klassekamerater har ofte en bakgrunn i tekniske roller, som påbegynte kurset for å kunne innta en høyere stilling i en bedrift enn en teknisk rolle (programmerere o.l.). Fokuset er på IT, men på et høyere plan - altså en management rolle - der IT strategi, mennesker forhold seg til teknologiske forandringer innad bedriften, cloud computing, ERP systemer, osv, står i fokus.
Jeg skal begynne å jobbe som 'technology consultant', eller rådgiver innen IT effektivisering, i Oslo ved endt utdanning. Hvordan kan bedriften utnytte ny teknologi for å forbedre prosessene sine? Hvordan kan man bruke teknologi til å knytte de forskjellige avdelingene bedre bedre sammen? Du vil da eventuelt henvise til utvikling av nye systemer; ikke programmere de selv. Arbeidet er hele tiden prosjekt basert, og man jobber ofte hos klienten.
Så, for å oppsummere: jeg tok det studievalget jeg var mest fascinert av - fokuset på IT kom senere. Vær også klar over at interesser og personlige verdier ofte forandrer seg underveis i studietiden - ting er ofte ikke slik man tror. Som Lock-Aze sier - IT industrien forandrer seg i voldsom fart - hvordan situasjonen er når du starter utdanningen er det vanskelig å spekulere i.

 

 

Tråd starter har helt samme kriterier som meg, og det du nevnte også Lorith med business and managment høres interessant ut for meg også. Hva tror du lønnen din vil ligge på? Og har de lignende linjer i Norge?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tråd starter har helt samme kriterier som meg, og det du nevnte også Lorith med business and managment høres interessant ut for meg også. Hva tror du lønnen din vil ligge på? Og har de lignende linjer i Norge?

 

 

Jeg har ikke full oversikt over Norsk utdanning lenger, men det nærmeste du kommer business studies / BBA management osv er Økonomi og administrasjon. Men så vidt jeg vet er linjene relativt stive, og det lite å velge mellom, så jeg kan ikke si sikkert om de tilbyr generell business med IT fokus.

Ang. lønn, så starter du på 500,000 etter endt master utdanning, men går opp til millionen etter noen år. Senere i karrieren er lønnen mest prestasjonsbasert. Disse er riktignok veldig krevende og attraktive stillinger, så konkurransen om de er stor. Motivasjon er viktig - og jobben passer ikke for alle!

Endret av Lorith
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Tråd starter har helt samme kriterier som meg, og det du nevnte også Lorith med business and managment høres interessant ut for meg også. Hva tror du lønnen din vil ligge på? Og har de lignende linjer i Norge?

 

 

Jeg har ikke full oversikt over Norsk utdanning lengere, men det nærmeste du kommer business studies / BBA management osv er Økonomi og administrasjon. Men så vidt jeg vet er linjene relativt stive, og det lite å velge mellom, så jeg kan ikke si sikkert om de tilbyr generell business / IT utdanning her.

Ang. lønn, så starter du på 500,000 etter endt master utdanning, men går opp til millionen etter noen år. Senere i karrieren er lønnen mest prestasjonsbasert. Disse er riktignok veldig krevende og attraktive stillinger, så konkurransen om de er stor. Motivasjon er viktig - og jobben passer ikke for alle!

 

 

Hva tror du en med Fagbrev IKT servicefag og bachelor i anvendt datateknologi vil tjene som startslønn og etter noen år som konsulent?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Hva tror du en med Fagbrev IKT servicefag og bachelor i anvendt datateknologi vil tjene som startslønn og etter noen år som konsulent?

 

Det er vanskelig for meg å svare på - med bachelor grad vil det være noe lavere, og utviklingspotensiale er veldig variert fra selskap til selskap. Det er nok flere på forumet her med erfaring som kan gi deg et bedre svar enn dette. Bachelor grad er desverre ikke nok for de konsulent stillingene jeg kjenner til, da må du ha relevant arbeidserfaring for å kompansere.

Lenke til kommentar

snip

Tuuusen takk!

 

Utvikling av bedriften høres interessant ut, men vet ikke heelt om det er min greie. Men som sagt: interessant!

 

Helt personlig ville jeg nok foretrukket HW-jobbing, men den delen av IT-verden ser ut til å fases ut og bli ganske begrenset.

 

Jeg er fan av Matte, men ikke 100% fan av programmering - men å måtte programmere litt i ny og né går fint (for det gjør jeg hele tiden på diverse prosjekter).

 

Slik jeg ser det nå så kan det muligens være noe innen Nettverk jeg begir meg ut på. En høy stilling, nettverksadministrator eller lignende. Må kikke innpå det.

 

Men igjen: Et fantastisk svar! Hadde ikke forventet å se så mye tilbakemeldinger ^^

 

 

Skal prøve å ta kontakt med diverse kontakter NTNU, Atea osv. om hvordan fremtiden ser ut. På siste utplassering så mente de at nettverk og sikkerhet kom til å stå i sentrum. Igjen: Nettverk virker fristende - men sikkerhet var en eneste hodepine.

 

Skal også til å begynne å planlegge sommerjobb de neste ukene, tviler på at det blir noe innen IT (for der er det ganske begrenset, pga sikkerhet, kunnskap, kjennskap og arbeidsoppgaver) - men det er lov å prøve.

 

Dersom jeg får en sommerjobb innen IT, blir nok hovedfokuset mitt kontakter. Er alltid greit å ha noen man kan ringe til, noen man kjenner, osv. Om det ikke blir innen IT blir nok fokuset å tjene mest mulig penger ^w^

 

Men skal holde dere oppdatert på min oppdagelsesferd. Og ang. studering i utlandet: Heeelst ikke. Vil gjerne utforske innlands og ha kontakt med familie i sør og bekjente i nord :3

 

-Caster

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Hva tror du en med Fagbrev IKT servicefag og bachelor i anvendt datateknologi vil tjene som startslønn og etter noen år som konsulent?

 

Det er vanskelig for meg å svare på - med bachelor grad vil det være noe lavere, og utviklingspotensiale er veldig variert fra selskap til selskap. Det er nok flere på forumet her med erfaring som kan gi deg et bedre svar enn dette. Bachelor grad er desverre ikke nok for de konsulent stillingene jeg kjenner til, da må du ha relevant arbeidserfaring for å kompansere.

 

 

Vil ikke da fagbrev, gen. studiekomp / Y-veien, og sertifiseringer veie opp for master om man har Bachelor? Jeg tror det, men usikker. Vil ut i jobb så fort som mulig egentlig, derfor er jeg mest interessert i en Bachelor istedet for Master.. Vil fremdeles tjene over gjennomsnittet og mye reising som konsulent :p Det er målene i værtfall.. hva vil du anbefale at jeg gjør for å nå de? Noen spesielle konsulenter (f.eks. nettverk oppsett, bygging av datarom, osv) som tjener bedre en andre? Ekstremt usikker på dette men igjen så høres det ut som du kan en del så jeg takker for svar fra deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...