Gå til innhold

Jobb innen IT uten noe utdannelse.


SlippinAway

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i mange år vert fascinert over datamaskinen. Jeg er nysgjerrig på alt som foregår inni boksen til en hver tid.

Det skal nevnes at jeg kan minimalt om PC, men jeg er likevel go-to IT-mann i vennegjengen.

Jeg sluttet videregående tidlig, og prøvde flere ganger uten hell. Jeg takler ikke fag jeg ikke har interesse for.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å lære meg programmering, lære meg om PC komponenter osv.

Kort fortalt så har jeg brukt 4 år av mitt liv på butikk. Jeg jobber 4-9 timer 3-7 dager i uken og gjennomsnitter 13000 i lønn. Jeg syns det er fryktelig dårlig i en alder av 20, men uten utdanning eller erfaring så er det ikke mye en kan gjøre. Det er heller ikke noe givende å holde på i en jobb helt fri for utfordringer og varierende arbeidsdager. Beste dagen på jobb (vel, i denne sammenheng) var dagen jeg fikset PCen til sjefen 3 ganger på få timer.

 

Spørsmålet mitt er;

Er det mulig å få en opplæring uten utdannelse / utdannelse uten ekstra fag med bare fullført grunnskole? Hvis ikke, hvilke veier ville dere anbefalt meg å ta for å oppnå et yrke jeg kan trives i?

Jeg vet det er mulig å lære det på egenhånd, men jeg får alltid en stemme i hode som sier meg at dette ikke bringer med videre i livet etter 5 timer foran PCen på www.lærprogrammeringutenproblemer.no. Jeg føler jeg trenger et godkjent utdanningsprogram for å få det til.

 

Setter veldig stor pris på hjelp!

 

Edit: Forstå meg rett: Jeg har ikke noe problem med ekstra fag. Er bare at jeg ikke kunne tenke meg 3 år på studiespesialisering FØR utdannelsen. Er også veldig kjipt å gå 2 år på yrkeslinje som jeg har prøvd 3 ganger før.

Endret av SlippinAway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gått vg1? Isåfall hvilken linje? De fleste linjene har en videre løp som heter ''ikt'' Dette er ikke så mye om sånn programmering, men de jobber mye med data. Du lærer litt om programmering på vg1 elektro, derfra kan gå videre på vg2 data og elektronikk. Ellers har du ikke noen kontakter som jobber med dette, eventuelt ringe et firma som driver med dette og spørre om det er mulig å få opplæring, starte i det små og utvikle det etterhvert.

Endret av sicios
Lenke til kommentar

Har du gått vg1? Isåfall hvilken linje? De fleste linjene har en videre løp som heter ''ikt'' Dette er ikke så mye om sånn programmering, men de jobber mye med data. Du lærer litt om programmering på vg1 elektro, derfra kan gå videre på vg2 data og elektronikk. Ellers har du ikke noen kontakter som jobber med dette, eventuelt ringe et firma som driver med dette og spørre om det er mulig å få opplæring, starte i det små og utvikle det etterhvert.

Takk for svar!

Jeg har bare 1 fullført år på VG1 og det er Bygg & Anlegg.

Hadde karakter 4-6 i norsk, matematikk, engelsk og naturfag. Resten var stryk-2. Snittet mitt var ikke høyt nok for IKT-Servicefag.

Jeg har en del kjennskap til linjen, men selv føler jeg ikke at det er dette jeg er på jakt etter. Jeg har tre venner som gikk på denne linjen og de har til dags dato ikke lært noe som jeg ikke kan / ikke kunne lære på en dag. Jeg syns skoleopplegget er alt for tregt for meg og det var så vidt jeg klarte å kravle meg på skolen, ikke fordi jeg hadde problemer med å lære men de andre elevene var så langt bak meg under læringen at jeg måtte vente. (Er på ingen måte noe geni)

 

Ang. det siste. Jeg har fått med meg at det er svært få som er villig til å godta slik opplæring. Tror heller ikke det er lett å komme seg innenfor dette området uten noe dokumentert kunnskap.

Lenke til kommentar

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ <- skal du inn på et normalt studie er dette minstekravet og letteste vei.

 

Du kan jo se på sertifiseringer. De kan du lese til på egen hånd og ta uten noen formelle krav. Ikke en god erstatning for fullført utdannelse, men åpenbart bedre enn ingenting om målet er letteste vei inn i IT-bransjen.

Lenke til kommentar

Det går fint an å få seg IT-jobb uten utdannelse, men du bør ha litt grunnkunnskap i bunn.

 

Det første du må gjøre er å finne ut hva du egentlig vil jobbe med. Det nytter ikke å komme og si at du vil jobbe med data fordi du er en jævel på å bruke facebook og legge kabal.

 

Har du lært deg noe programmering i heletatt? Forstår du grunnkonseptet og liker å vri hodet rundt koding?

 

Hvis jeg skal tippe ut i fra det lille jeg har lest om deg, så er nok support det som er mest fornuftig for deg å drive med. Det er også mye lettere å få jobb uten utdannelse. Du må nok regne med å sitte 1-2 år på 1. Linje før du evt. får muligheten til å jobbe med mer hands-on drifting. Kontakt et vikarbyrå. Bor du i nærheten eller i Oslo så er det masse ledige jobber. Anbefaler x-tra personell eller christiania personell i såfall.

 

Alternativt kan du prøve å få deg en lærling-stilling innen IKT-driftsfag. Du vil da måtte gå lenger i lære enn hvis du hadde gått VGS først, men du vil også kunne få en bredere kompetanse og jobbe mer med drift og ikke nødvendigvis så mye tlf-support.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det er mulig å lære det på egenhånd, men jeg får alltid en stemme i hode som sier meg at dette ikke bringer med videre i livet etter 5 timer foran PCen på www.lærprogrammeringutenproblemer.no. Jeg føler jeg trenger et godkjent utdanningsprogram for å få det til.

Om du får til å programmere fordi det er gøy og ikke bare fordi du må gjøre det, så flyr 5 timer ganske fort. Det er en ting mange programmere snakker om, og det er å komme inn i "sonen". Det skjer når alle andre forstyrrelser stenges ute, og du har ett veldig godt overblikk over kodebasen og du kjenner deg på hugget. Da går timene fort. Men det er ikke hver dag man klarer å komme inn i det. Noen dager vandrer tankene til helt andre steder.

 

For meg er det lettere å komme inn i sonen når jeg er på jobb, og synes det er lettere å lese teori hjemme. Det er også vanskelig å komme inn i det når man ikke har ett konkret mål med oppgaven. Visst du kommer på en konkret ide du har lyst å arbeide med, så er "halve jobben gjort" egentlig.

 

Hvilket programmeringsspråk er det du ønsker å jobbe med?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Jeg har i mange år vert fascinert over datamaskinen. Jeg er nysgjerrig på alt som foregår inni boksen til en hver tid.

Det skal nevnes at jeg kan minimalt om PC, men jeg er likevel go-to IT-mann i vennegjengen.

Jeg sluttet videregående tidlig, og prøvde flere ganger uten hell. Jeg takler ikke fag jeg ikke har interesse for.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å lære meg programmering, lære meg om PC komponenter osv.

Kort fortalt så har jeg brukt 4 år av mitt liv på butikk. Jeg jobber 4-9 timer 3-7 dager i uken og gjennomsnitter 13000 i lønn. Jeg syns det er fryktelig dårlig i en alder av 20, men uten utdanning eller erfaring så er det ikke mye en kan gjøre. Det er heller ikke noe givende å holde på i en jobb helt fri for utfordringer og varierende arbeidsdager. Beste dagen på jobb (vel, i denne sammenheng) var dagen jeg fikset PCen til sjefen 3 ganger på få timer.

 

Spørsmålet mitt er;

Er det mulig å få en opplæring uten utdannelse / utdannelse uten ekstra fag med bare fullført grunnskole? Hvis ikke, hvilke veier ville dere anbefalt meg å ta for å oppnå et yrke jeg kan trives i?

Jeg vet det er mulig å lære det på egenhånd, men jeg får alltid en stemme i hode som sier meg at dette ikke bringer med videre i livet etter 5 timer foran PCen på www.lærprogrammeringutenproblemer.no. Jeg føler jeg trenger et godkjent utdanningsprogram for å få det til.

 

Setter veldig stor pris på hjelp!

 

Edit: Forstå meg rett: Jeg har ikke noe problem med ekstra fag. Er bare at jeg ikke kunne tenke meg 3 år på studiespesialisering FØR utdannelsen. Er også veldig kjipt å gå 2 år på yrkeslinje som jeg har prøvd 3 ganger før.

Hei kompis,

Jeg kjenner meg selv igjen i alt du skriver her. Jeg droppa ut av videregående (3 ganger!) før jeg endelig ble ferdig de fagene jeg trengte (gjennom kveldsskole mens jeg jobbet) til å få meg et vitnemål. Jeg hatet hvert eneste minutt av nynorsk or spansk og samfunshistorie og alt som videregående skole i Norge er.

Jeg visste ikke hvorfor jeg presset meg til å gjøre det engang, jeg hadde egentlig ingen planer om å studere, jeg visste bare at jeg ville ha muligheten om jeg bestemte meg for det en gang i fremtiden.

 

Spol fremover 5 år til nå: Jeg sitter i leiligheten min i Newcastle, Australia. Jeg holder på med en Bachelor of Computer Science, og jeg elsker det. (Dette er forøvrig min andre utdannelse, jeg fullførte først en bachelor i radiografi men fant ut at helse var ikke noe jeg ville jobbe med)

 

Jeg vet du hater å studere fag du ikke har noe interesse for, jeg var helt lik, men jeg har bare en eneste anbefaling. Vil du ha drømmejobben, burde du få deg det vitnemålet å ta utdannelse innen datatknikk/dataingeniør, e.l. Det åpner utallige dører for deg og det er utrolig givende (jeg elsker å studere nå, jeg skulle ønske jeg kunne vært evig student).

 

Du trenger selvsagt ikke å ta universitetsutdannelse. Du kommer langt i Norge med Videregående og fagbrev i IKT. Om du lærer deg programmering på toppen av det og har et par prosjekter å vise til så kan du få drømmejobben.

 

Som darkness| sier, uten utdannelse er det nok en IT support jobb (oftest over telefon) du må gå for. All respekt til IT support, men det er ikke noe jeg drømmer om. Men selvfølgelig, du kan stige i stillingsnivå og jobbe mer hands-on i det yrket.

 

Dette ble lengre enn jeg forventet, men jeg ønsker deg lykke til. Jeg skulle ønske jeg kunne gått tilbake i tid og utnyttet min tid i VGS bedre. Å lære kan være gøy.

 

Edit: Jeg leste nettopp at du er 20, jeg så ikke det da jeg svarte og trodde du var yngre. Men det betyr bare at din situasjon er enda mer lik min enn jeg trodde. Jeg kom hjem fra militæret som 20-åring og begynte på videregående for tredje gang. Fullførte to år, tok resten som privatist og kveldsskole. Hadde vitnemål da jeg var 24 og reiste til Australia for å bli student. Kunne like enkelt gått norsk høyskole, men jeg ville ha et eventyr. Nå har jeg en partner her så jeg blir nok i Australia :)

Endret av Neme
Lenke til kommentar

Som nevnt over. 1 linje support er nok veien for å komme seg inn. GotoITguy i vennegjengen er kult nok, men ikke nok til å komme seg inn på en høyere stilling uten mer relevant erfaring. Du konkurrerer med folk som gjerne har IKT-driftsfag (minimum) og på litt mer "spennende" jobber, gjerne bachelor. Hvis jeg skulle tenkt som en arbeidsgiver mellom "gotoitmammen" (uten noe mer å gå på enn det) eller en med IKT-fagbrev eller bachelor. Så hadde du havnet nederst i bunken (dessverre) prøv å kom deg inn på 1 linje support for å få erfaring. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...