Gå til innhold

Laptop for ingeniørstudie


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter en ny bærbar pc jeg kan bruke på ingeniørstudie. Går første året og tanken er at den skal kunne være stabil og pålitelig gjennom bacheloren og masteren. Jeg kommer nok til å bruke den for det meste til python, visual studio, matlab, skriving og lignende. Ønsker også litt kraft ved siden av hvis jeg ønsker å kjøre litt mer krevende programmer eller spill. Budsjettet ligger rundt 10 000.

 

Har vurdert enten Mac 13 retina med 8gb ram til 11000 eller Alienware 14 med 16gb ram til 9000. Slik jeg ser det er det operativsystemet og mobiliteten som skiller de to mest. Selvfølgelig mye annet og. Jeg er mest skeptisk til Macen da det er umulig å gjøre fysiske endringer på den og jeg har lest det er vanskelig å få service hvis det skulle være noe problem med den.

 

Som sagt, trenger en pc som kunne vart stabilt i fire år framover. Noen som har noen gode veiledende råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.multicom.no/business/Arya-MS-1771-Ultra-thin-17e3-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4700HQe-8GBe-128GB-SSD-750GB-7200rpm-HDDe-GeForce-GTX-765Me-Uten-operativsysteme-21e8-mm-Multicom/cat-p/c1000042/p10626917 denne er et godt alternativ :) Husk at OS må kjøpes vedsiden av.

 

Styr unna alienware da disse er ganske overpriset for hardwaren du får og prisen er høy fordi de har "kule" lys og funksjoner.

Endret av Kaptein-Snorkel
Lenke til kommentar

Har sittet ved siden av en Multicom PC som høres ut som en jetmotor hver gang photoshop åpnes de siste dagene (prosjekt) så ville ikke anbefalt det hvis du ikke liker støy. Ville heller gått for en Mac, ASUS zenbook eller om du trenger litt mer kraft en ASUS G750. Har ingen erfaring med Alienware, men er vel ingen hemmelighet at de er litt overpriset.

Lenke til kommentar

Skal du ha med PCen på forelesninger?

Dersom du skal ha den med deg kvar dag så bør du sjå på laptopper som ikkje er for tunge og som er støysvake.

 

Om laptoppen blir ståande på hybelen mesteparten av tida og at du berre tar den med deg når du skal jobbe med prosjektoppgåver og bacheloroppgåve så kan du velge ein litt større laptop.

Lenke til kommentar

Hei, jeg ser etter en ny bærbar pc jeg kan bruke på ingeniørstudie. Går første året og tanken er at den skal kunne være stabil og pålitelig gjennom bacheloren og masteren. Jeg kommer nok til å bruke den for det meste til python, visual studio, matlab, skriving og lignende. Ønsker også litt kraft ved siden av hvis jeg ønsker å kjøre litt mer krevende programmer eller spill. Budsjettet ligger rundt 10 000.

 

Har vurdert enten Mac 13 retina med 8gb ram til 11000 eller Alienware 14 med 16gb ram til 9000. Slik jeg ser det er det operativsystemet og mobiliteten som skiller de to mest. Selvfølgelig mye annet og. Jeg er mest skeptisk til Macen da det er umulig å gjøre fysiske endringer på den og jeg har lest det er vanskelig å få service hvis det skulle være noe problem med den.

 

Som sagt, trenger en pc som kunne vart stabilt i fire år framover. Noen som har noen gode veiledende råd? :)

 

Skal du programere osv, så hadde jeg ikke anbefalt mac.. Jeg har det og det er mye stress kontra vanlig windownz, mtp programmer som ofte er veldig mye mer optimalisert for windows, og ikke mac...

Lenke til kommentar

Har sittet ved siden av en Multicom PC som høres ut som en jetmotor hver gang photoshop åpnes de siste dagene (prosjekt) så ville ikke anbefalt det hvis du ikke liker støy. Ville heller gått for en Mac, ASUS zenbook eller om du trenger litt mer kraft en ASUS G750. Har ingen erfaring med Alienware, men er vel ingen hemmelighet at de er litt overpriset.

Vel, var dette en av "ultra-thin" modellene, Da de som er større har mer kjøling og lager mer bråk.

 

Men om det er så ille så er Lenevo et godt alternativ: http://www.dustinhome.no/product/5010754821/lenovo-thinkpad-l430-ci5-2-6-8gb-180-ssd-3g-hd-14-w7p-w8p/

Lenke til kommentar

Hallois. 4. klasse siv.ing Ingeniørvitenskap og IKT her. Tenkte jeg kunne ta litt av hva jeg skulle ønske jeg da jeg var i samme posisjon.

 

Hva studerer du? En del forskjell på I&IKT, Datateknikk, etc.

 

Skal du drive 3D-modellering (Siemens PLM NX, Autocad, Solidworks, Fokus Konstruksjon, etc.), trenger du et greit grafikkort, men det du får av integrert Intel for tida holder (HD 4000/HD 4200/HD 4400). Programmering krever ikke mye av PC-en, med mindre du skal kjøre vanvittig fancy verktøy. Koding gjør jeg for tida stort sett i Sublime Text, som kjører kjapt på hva som helst. Skal du spille nye spill, holder imidlertid ikke integrert Intel.

 

Om du har en del programmering i studiet ditt, kommer du før eller siden til å komme innom Linux. I enkelte fag er er alt annet et fordømt styr. Hva har det å si for maskina? Sjekk at noen har fått Ubuntu til å kjøre greit på den før du kjøper. Hold deg unna byttbar grafikk. Kjøp standard maskinvare.

 

Så konkret, hvilken PC bør du kjøpe? Jeg har ikke oversikt over hva som finnes med dedikert grafikk for tida, så skal ikke gi deg noen anbefaling når du skal spille. Sjekk det over, så kommer du sikkert i mål med noe du er fornøyd med!

Lenke til kommentar

Samme gjelder forøvrig en Mac. overprisa i forhold til hardware.

 

Det er helt feil.

 

De fleste bærbare MACene nå ligger på gode priser nå, Retina 13 tilbyr faktisk bedre totalpakke på specs iforhold til konkurrentene, spesielt også når man tar med studentprisen(som er høyest aktuell for trådstarter).

Lenke til kommentar

Jeg går mikro og nanoteknologi. Tror det blir mye nok en del programmering av mikro-kontrollere og lignende. Tviler på at det blir mye 3D-modelering. Spiller egentlig veldig lite og da går det mest i spill som shogun 2, rome 2 og supreme commander.

 

Det er også veldig greit hvis den har en lav idle temperatur.

Lenke til kommentar

SupCom <3 Sjekk ut FAForever om du ikke har hørt om det, forresten. Aktiv lobby, patching og grensesnitt for mods og maps.

 

Da klarer du nok deg fint med det meste av maskinvare. Jeg ville gått for en ultrabook, å ha en PC som er stille og fint mulig å ta med rundt er en fryd. Lenovo Yoga 2 Pro gir mye for pengene for tida. Ellers har du kandidater fra Asus, Samsung og Acer i prisklassen din. Forskjellene ligger stort sett i utseende og skjerm. Jeg ville valgt lett. Men mindre enn 13" blir lite.

Lenke til kommentar

Jeg kan gå god for Asus Zenbook. Har en selv, still, lett, liten, 1080p oppløsning på 13.3'', som er helt utrolig deilig, kan fint brukes som stasjonær med ekstern skjerm, mus og tastatur også. Eneste er at batteritiden er litt lav på litt tung bruk, får som regel ikke mer enn 2t30min, men har fått helt opp til 5 timer når jeg bare har oppe Visual Studio og Foxxit PDF-leser. Skal sies at jeg har installert mer RAM (10 GB tot), så det trekker jo noe strøm. Og om du ikke trenger masse plass vil jeg anbefale å skaffe en SSD, forskjellen er helt latterlig stor.

 

Men som han over skriver, det meste funker.

Lenke til kommentar

Hadde jeg begynt på ingeniørstudiet idag hadde jeg gått for en pent brukt lenovo thinkpad på ebay (refurbished). F.eks. T430s eller X230. Bombesikre maskiner som er enkle å oppgradere selv. Merk at dette ikke er like riktig for siste generasjon (T440s og X240). Det meste kan oppgraderes ved behov. Selv tastaturet kan byttes om du ikke kan leve med amerikansk versjon.

 

Folk har forskjellig behov, men ville ikke gått for større skjerm enn 14" eller 15" på en bærbar. Blir fort til at den bare blir liggende igjen på skrivebordet hjemmme hvis man går for noe som er større. Sats heller på en ekstern skjerm hvis du trenger det.

Lenke til kommentar

Jeg har vært gjennom bærbare maskiner fra HP, ASUS, Lenovo, Acer og MSi gjennom tidene. Jeg har naturligvis ikke kjøpt fra alle disse, men jeg har bl.a lånt maskiner og kjøpt noen. Skulle jeg valgt en maskin nå, hadde jeg kjøpt noe fra ASUS uten å nøle.

 

Jeg ble ekstremt glad i denne. Den er blant de få som klarte å holde seg kjølig en stund etter å ha brukt den masse. Ja, jeg har hatt en del temperaturproblemer med laptopene jeg har hatt...

https://www.komplett.no/asus-k95vb-184-full-hd/795035

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...