Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bi-xenon Audi A3 Sportback 2006 mod


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg drev og kikket litt i løpet av natten, og ble interessert i Bi-Xenon til min Audi A3 Sportback 2005-2006 modell.

Jeg kikket på noen hovedlykter til denne bilen, da jeg forstår det slik at for å få godkjent Xenon i bilen, må man bytte hovedlykter fra de som sitter i bilen, dersom disse ikke er Xenon fra før. Jeg ønsker ikke å ettermontere noe tullballsett som gjør at bilen min ikke blir EU-Godkjent.

 

Jeg kom over disse lyktene fra Norsk Bildelesenter, som jeg har handlet hos tidligere:

Varenummer 33503 og 33502

 

Det jeg lurer på er om disse bi-xenon lyktene passer sammen med ledningsnettet som er i bilen nå. Må jeg gjøre noe annet enn å bytte hovedlykter og sette inn nye pærer for nær, fjern og parlys for å få disse lyktene til å fungere?

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke nok å bare bytte lamper. For å få godkjent et bytte så må du få over automatisk høydejustering og lyktespylere også.

 

Om du må gjøre noe med ledningsnettet vet jeg ingenting om.

 

Bilen har lyktespylere, usikker på høydejustering, men det bør gå an å få til.

Jeg kommer til å bytte selve hovedlyktene og installere nye pærer i disse. Dermed er jeg litt usikker på om noe må gjøres med ledningsnettet.

 

Takk for at du tok deg tid til å lese tråden min :-)

 

Kan post 19 være relevant her?

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4295654-2009-Bi-Xenon-w-LED-DRL&p=56183631&viewfull=1#post56183631

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Eller kjøpe xenon kit og fjerne det når bilen skal på EU kontroll, eventuelt når du selger den? :)

 

Er vel mye rimeligere enn å bytte lykter vertfall..

Sånne Xenonkit er trafikkfarlige, og bruk av det burde blitt straffet med førerkortbeslag.

 

Lykter laget for halogenpærer er noe annet enn lykter laget for xenon.

Lenke til kommentar

 

Eller kjøpe xenon kit og fjerne det når bilen skal på EU kontroll, eventuelt når du selger den? :)

 

Er vel mye rimeligere enn å bytte lykter vertfall..

Sånne Xenonkit er trafikkfarlige, og bruk av det burde blitt straffet med førerkortbeslag.

 

Lykter laget for halogenpærer er noe annet enn lykter laget for xenon.

 

Helt enig. Synd det må til en dødsulykke eller to før det blir hardere straff på akkurat det der. Møte på en bil med ettermontert såkalt "xenon-kit" i halogenlykter i regnvær med sort asfalt er livsfarlig.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvordan det er med din Audi, men kan jo si hvordan det var å ettermontere original bixenon på min BMW:

 

I tillegg til lyktene, måtte jeg ha en ny lysmodul og legge opp ekstra ledningsnett for styring av solenoiden som skifter mellom xenon nær- og fjernlys. Min gamle lysmodul hadde nemlig ikke støtte for verken automatisk høyderegulering eller styresignalet for solenoiden.

 

Styresignalet for solenoiden går det nok an å trigge fra den eksisterende kablingen for fjernlyset, men jeg ønsket å ha originaloppførselen til bilens fjernlys, nemlig at ved vanlig fjernlys har jeg både xenon og halogen, mens ved bruk av lyshorn, så brukes kun halogen.

 

Jeg undersøkte også muligheten for å ettermontere xenon med projektorlinse og alt, det skal visstnok være temmelig likt originalt lysbilde og ytelse, om ikke bedre. Men akkurat som deg ønsket jeg noe som går fint gjennom EU-kontroll :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...