Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Donasjon for spill server


Sheriff Nicolay

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er i ferd med å starte en ny server for Minecraft, og kommer til å ha en del ting som er mulig å få kjøpt igjennom vår nettbutikk (donasjoner), dette kontrolleres for øyeblikket igjennom PayPal.

Jeg ønsker gjerne litt mer opplysninger om det er noen lover jeg bør vite om dette, samt når det gjelder når folk som har betalt, fått det de betalte for og krever pengene tilbake.

Jeg setter stor pris på konkrete innlegg gjerne med referanser til lovdata.no, og gjerne en forklaring på hvordan dette fungerer.

 

Jeg ønsker å ha regler på dette, og ønsker å informere spillerne om hva som skjer ved ulike situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blander litt begreper her.

I utgangspunktet er ein donasjon ei pengegave der givaren ikkje forventer å få noke tilbake. I enkelte tilfeller kan donasjon givast med forbehold om kva pengane skal brukast til, men vanligvis er dette overflødig då ein ikkje gir bort penger til nokon som ein trur kjem til å bruke pengane på ein måte som givaren ikkje kan stå inne for.

 

Men dersom dette er ein nettbutikk der brukerane betaler for å få noke tilbake så er ikkje dette lenger ein donasjon.

Kva regelverk som du då må fylle vil være avhengig av om om du selger som privatperson eller ikkje.

Til ei viss grad vil det også være aktuellt å vite om du mottar donasjoner som eit spleiselag for å hoste serveren, eller om det er meininga at du skal tjene penger på dette.

 

 

 

 

Personleg så vil eg anbefale at du understreker at det er snakk om donasjon (gave) som har det formålet å delbetale utgiftene for å hoste serveren.

Om du gir motytelser så bør du i alle fall passe på at dei som donerer ikkje kjenner at dei har krav på å få noke meir igjen.

 

Forøvrig så bør du være forsiktig med selge in-game items til spelerane då dette fort øydelegg balansen i spelet, som igjen fører til at spelerane finner seg andre servere.

Lenke til kommentar

Du blander litt begreper her.

I utgangspunktet er ein donasjon ei pengegave der givaren ikkje forventer å få noke tilbake. I enkelte tilfeller kan donasjon givast med forbehold om kva pengane skal brukast til, men vanligvis er dette overflødig då ein ikkje gir bort penger til nokon som ein trur kjem til å bruke pengane på ein måte som givaren ikkje kan stå inne for.

 

Men dersom dette er ein nettbutikk der brukerane betaler for å få noke tilbake så er ikkje dette lenger ein donasjon.

Kva regelverk som du då må fylle vil være avhengig av om om du selger som privatperson eller ikkje.

Til ei viss grad vil det også være aktuellt å vite om du mottar donasjoner som eit spleiselag for å hoste serveren, eller om det er meininga at du skal tjene penger på dette.

 

 

 

 

Personleg så vil eg anbefale at du understreker at det er snakk om donasjon (gave) som har det formålet å delbetale utgiftene for å hoste serveren.

Om du gir motytelser så bør du i alle fall passe på at dei som donerer ikkje kjenner at dei har krav på å få noke meir igjen.

 

Forøvrig så bør du være forsiktig med selge in-game items til spelerane då dette fort øydelegg balansen i spelet, som igjen fører til at spelerane finner seg andre servere.

 

Heisann.

 

Tusen hjertelig takk for ditt svar. Jeg beklager hvis mitt innlegg var litt uklart. Ja, dette er snakk om donasjoner som i gave, ved å hjelpe serverens utgifter (dvs server host og web host). Spillerene som velger å donere vil få forskjellige ting, basert på hva de velger å kjøpe. På nettsiden så kan du velge forskjellige ting som penger, verktøy, level boost, kjæledyr osv. Dette er for å øke at folk er villig til å donere for å få disse spesielle tingene inne på serveren. Så det er snakk om donasjon (gave) og som takk vil man da få ting inne på serveren.

Her er et lite bilde av selve 'butikken':

http://gyazo.com/6596c741707b6696c9f0e5af6a0b4dcc

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

Det du beskriver minner om kjøp og salg. Du synes også tydeligvis at det beste ordet for å beskrive det er en 'butikk'.

 

Har du et bedre ord for det? Som jeg sa, det er beregnes som donasjoner, alle pengene vil gå til utgifter for serveren, og folk får vite at det gjør det også.

 

Jeg skal bare en tur på Rema og donere noen penger til drift av norsk landbruk, får 1 liter melk tilbake.

 

Blir litt det samme.

 

Det du driver er en butikk i liten skala.

Endret av member-7189
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man få noe for å donere ? Dersom spillserveren er avhengig av donasjoner for å overleve så får de som spiller der donere penger til deg uten å få noe igjen for det utenom selvsagt en oppegående server.

 

Da er det donasjon i ordets rette forstand og du er på trygg is :)

Lenke til kommentar

 

 

Det du beskriver minner om kjøp og salg. Du synes også tydeligvis at det beste ordet for å beskrive det er en 'butikk'.

 

Har du et bedre ord for det? Som jeg sa, det er beregnes som donasjoner, alle pengene vil gå til utgifter for serveren, og folk får vite at det gjør det også.

 

Jeg skal bare en tur på Rema og donere noen penger til drift av norsk landbruk, får 1 liter melk tilbake.

 

Blir litt det samme.

 

Det du driver er en butikk i liten skala.

 

 

Jeg forstår, men dette kjøper man jo i hovedsaklig fordi du trenger det, ikke fordi du ønsker å bruke pengene dine på det. I mine øyner så vil donasjon, altså det jeg håper på at vil gå under denne kategorien, være en støtte for å få hjelp med utgiftene, ikke for å drive en virksomhet eller tjene penger som privatperson. Det er mange andre spill og servere som kjører med det samme, vil også disse beregnes som en nettbutikk?

Lenke til kommentar

Hva med ett medlemsskap, hvor medlemmer får visse fordeler og ikke-medlemmer fortsatt kan få tilgang på serveren?

 

Da kan du kanskje snike deg unna som en non-profit interesseorganisasjon. Sjekk med noen som kan juss.

 

edit: for å svare, så nei, jeg har ikke ett bedre ord på det, fordi det du beskriver ER en butikk. Ikke donasjon.

Endret av liealot
Lenke til kommentar

Hva med ett medlemsskap, hvor medlemmer får visse fordeler og ikke-medlemmer fortsatt kan få tilgang på serveren?

 

Da kan du kanskje snike deg unna som en non-profit interesseorganisasjon. Sjekk med noen som kan juss.

 

edit: for å svare, så nei, jeg har ikke ett bedre ord på det, fordi det du beskriver ER en butikk. Ikke donasjon.

 

Takk for svaret.

Det var noe av det jeg tenkte på, et medlem skap i tillegg. Jeg håper på svar fra noen som kan litt om dette. Jeg er ikke interessert til å å på en smell med dette :)

Lenke til kommentar

Dette behøver ikke å bli så fryktelig komplisert.

 

Donasjon:

 

* Spillere donerer penger for at serveren skal snurre.

 

Fordeler/Belønning:

 

* De som spiller på serveren rangeres. Folk som donerer kan f.eks. få en snurrepipp som andre ikke har. De som donerer mye kan til og med få en snurrepipp med gullkrone på.

 

Dersom man skiller snørr og bart på denne måten så står man mye friere i belønningssystemet. Man kan f.eks. få en snurrepipp med gullkrone uten å donere, men at man f.eks. hjelper til med drift/support på serveren.

Lenke til kommentar

Dette behøver ikke å bli så fryktelig komplisert.

 

Donasjon:

 

* Spillere donerer penger for at serveren skal snurre.

 

Fordeler/Belønning:

 

* De som spiller på serveren rangeres. Folk som donerer kan f.eks. få en snurrepipp som andre ikke har. De som donerer mye kan til og med få en snurrepipp med gullkrone på.

 

Dersom man skiller snørr og bart på denne måten så står man mye friere i belønningssystemet. Man kan f.eks. få en snurrepipp med gullkrone uten å donere, men at man f.eks. hjelper til med drift/support på serveren.

 

Dette var det jeg var ute etter å høre. Men setter pris på om andre har noe annet å komme med. For som jeg ser det så er det så veldig mange andre som gjør akkurat det samme, og det blir beregnet som donasjon.

Lenke til kommentar

Så lenge det du selger ikke er fysiske objekter vil spørsmålet om lovgivningen som gjelder mellom deg og dine kunder reguleres av det som veldig ullent kalles "vanlige obligasjonsrettslige prinsipper". Som regel kan du slå opp i kjøpsloven og finne den regelen som gjelder tilsvarende forhold ved kjøp av ting.

 

Så lenge dine klienter får en motytelse mot "donasjonen" så kan det imidlertid ikke kalles en donasjon - da er det salg og omsetning. Omsetning er viktig å holde orden på her, for omsetning innebærer plikt til å beregne merverdiavgift (ved omsetning på mer enn 50k i løpet av tolv måneder). Og du risikerer skatteplikt (dog vanligvis ingen problemstilling så lenge inntektene dine ikke dekker utgiftene).

Lenke til kommentar

Så lenge det du selger ikke er fysiske objekter vil spørsmålet om lovgivningen som gjelder mellom deg og dine kunder reguleres av det som veldig ullent kalles "vanlige obligasjonsrettslige prinsipper". Som regel kan du slå opp i kjøpsloven og finne den regelen som gjelder tilsvarende forhold ved kjøp av ting.

 

Så lenge dine klienter får en motytelse mot "donasjonen" så kan det imidlertid ikke kalles en donasjon - da er det salg og omsetning. Omsetning er viktig å holde orden på her, for omsetning innebærer plikt til å beregne merverdiavgift (ved omsetning på mer enn 50k i løpet av tolv måneder). Og du risikerer skatteplikt (dog vanligvis ingen problemstilling så lenge inntektene dine ikke dekker utgiftene).

 

 

Tusen hjertelig takk for svaret! Jeg håper på at du skulle kommentere, hehe.

Jeg tviler på at det blir 50.000NOK i året, regner med at det kanskje blir noen tusenlapper på det. Har du muligheten til å forklare litt nærmere hva du mener med første ledd?

Lenke til kommentar

Med første avsnitt mener jeg at å kjøpe tjenester (som disse "spesielle tingene" på serveren din er) er som å kjøpe ting på nettet. Som selger må du ta stilling til hva det er du ønsker å selge, hvordan det skal beskrives, hva du skal gjøre hvis kjøperen ønsker å reklamere (hevde at det han har fått ikke er i samsvar med det han har betalt for), hvilke rettigheter kjøperen skal ha (f.eks. at angrerettsloven ikke gjelder)...

Lenke til kommentar

Med første avsnitt mener jeg at å kjøpe tjenester (som disse "spesielle tingene" på serveren din er) er som å kjøpe ting på nettet. Som selger må du ta stilling til hva det er du ønsker å selge, hvordan det skal beskrives, hva du skal gjøre hvis kjøperen ønsker å reklamere (hevde at det han har fått ikke er i samsvar med det han har betalt for), hvilke rettigheter kjøperen skal ha (f.eks. at angrerettsloven ikke gjelder)...

 

Er dette noe jeg kan velge selv, lage mine egne regler på hvordan dette foregår? Jeg kommer til ha full historikk av serveren og nettsiden, så alt blir logget i tilfelle folk prøver seg på dette. Ønsker gjerne litt retningslinjer på hva jeg bør gjøre, og hva jeg eventuelt bør finne mer ut av.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du selger.

 

Angrerettsloven gjelder f.eks. som hovedregel for alle salg over nettet (også tjenester), men det er fastsatt unntak for tjenester som skal leveres på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom (angrerettsloven § 19 b) og det kan avtales unntak for tjenester som "brukes opp" med en gang eller før angrefristen er utløpt (§ 21 annet og tredje ledd).

 

Visse bestemmelser i ehandelsloven er også relevante for deg som selger tjenester over nettet - herunder f.eks. § 11 (hvilke opplysninger du må gi før du aksepterer bestilling) og § 12 (krav om ordrebekreftelse). Du kan kontakte Forbrukerombudet for mer veiledning om denne loven.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hva du selger.

 

Angrerettsloven gjelder f.eks. som hovedregel for alle salg over nettet (også tjenester), men det er fastsatt unntak for tjenester som skal leveres på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom (angrerettsloven § 19 b) og det kan avtales unntak for tjenester som "brukes opp" med en gang eller før angrefristen er utløpt (§ 21 annet og tredje ledd).

 

Visse bestemmelser i ehandelsloven er også relevante for deg som selger tjenester over nettet - herunder f.eks. § 11 (hvilke opplysninger du må gi før du aksepterer bestilling) og § 12 (krav om ordrebekreftelse). Du kan kontakte Forbrukerombudet for mer veiledning om denne loven.

 

Det er noe av tingene som kan brukes opp med en gang, da dette er som vanligst ting som brukes og ødelegges (forsvinner), i noen små tilfelle vil det være kjæledyr, for eks. en hund som følger der rundt hele tiden.

Dette skjer automatisk, så når ordren er kjøpt vil det ta opptil 5 minutter før man har det på serveren. Skal lese rundt disse lovene senere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...