Gå til innhold

Hvor stor (i kroner) må pensjonsbeholdning minimum være, for å kunne gå av som 62 år ?


Jan Teigen

Anbefalte innlegg

Hvis din pensjonsbeholdning er kr. 4 000 000 når du fyller 62 år kan du fra da av få en årlig pensjon på kr. 202.429 Men hvor mye må du minimum ha i pensjonsbeholdningen din, for å kunne gå av som 62 ? Er fks. kr. 1 000 000 nok ? Eksakt hvor mye må du minimum ha i din pensjonsbeholdning når du blir 62 år ? Er det noen som vet det ?

 

http://www.pensjonskontoret.no/no/pensjonsreformen/ny_folketrygd/

 

OBS. Du må nå tjene kr. 400 000 i året for at din pensjonsbeholdning skal gå opp med skarve kr 92 400. :huh:

Endret av Jan Teigen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må ha "nok" til å få minimum minstepensjon når du er 67 år ut i fra det som står på siden.

Hva det er i kroner og ører har jeg ikke regnet på. Men man får anta det er som du sier.

Man er forøvrig ikke "rik" med en inntekt på 500 000. Det er over snittet, men ikke så voldsomt mye.

Forøvrig kan man ta ut pensjon samtidig som man arbeider i dag. Da burde man sitte ganske greit i det, økonomisk.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er sånn (for det vet jeg ærlig talt ikke), men er det noen grense for hvor stor beholdning man må ha? Jeg trodde det var opp til hver enkelt om man ville ta det ut da eller ei og så må man gjøre seg opp sin egen mening om den pensjonen man ligger an til å få ved uttak fra man er 62 år holder for at det skal gå rundt for deg. Gjør den ikke det så må man bite tenna sammen og holde ut 5 år til (eller kanskje 10 om man har lav opptjening).

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det er sånn (for det vet jeg ærlig talt ikke), men er det noen grense for hvor stor beholdning man må ha? Jeg trodde det var opp til hver enkelt om man ville ta det ut da eller ei og så må man gjøre seg opp sin egen mening om den pensjonen man ligger an til å få ved uttak fra man er 62 år holder for at det skal gå rundt for deg. Gjør den ikke det så må man bite tenna sammen og holde ut 5 år til (eller kanskje 10 om man har lav opptjening).

Det er jo det som hadde vært rettferdig, at alle kan ta ut sin oppsparte pensjon når de blir 62, samme hvor lav pensjonsbeholdning man har ! Ut i fra det første eksemplet med kr 4 000 000, vil en som bare har kr 1 000 000 i pensjonsbeholdning få litt over 50 000 kr i årlig pensjon. Hvorfor kan ikke han få det ? hvorfor er det bare de som har flere millioner i pensjonsbeholdningen sin som kan gå av som 62 ?

Lenke til kommentar

Man må ha "nok" til å få minimum minstepensjon når du er 67 år ut i fra det som står på siden.

Hva det er i kroner og ører har jeg ikke regnet på. Men man får anta det er som du sier.

Man er forøvrig ikke "rik" med en inntekt på 500 000. Det er over snittet, men ikke så voldsomt mye.

Forøvrig kan man ta ut pensjon samtidig som man arbeider i dag. Da burde man sitte ganske greit i det, økonomisk.

Da blir igjen spørsmålet, hvorfor kan ikke en som har lav pensjonsbeholdning ta ut sin oppsparte pensjon som 62 og arbeide ved siden av ? Hvorfor er det bare de som har høy pensjon som kan gjøre dette ?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg har prøvd meg litt fram på NAV sin pensjonskalkulator (på min side) og jeg fant ut at jeg må ha en pensjonsbeholdning på ca.

3 649 000,- kr. for å kunne gå av ved 62 år. Det vil si en snittlønn på ca. 504 000 ,- kr. i 40 år. (Forutsatt at man begynte i arbeidslivet da man var 22 år). Pensjonsbeholdningen øker som kjent ved at det legges til 18,1 % av brutto inntekt pr. år. 

504 000 x 0,181 =  91224 x 40 = 3 648 960

 

Med en slik årsinntekt så vil man altså få utbetalt ca. 180 000 kr. i året, eller ca. 15 000 pr. mnd. etter skatt dersom man velger å gå av ved 62 år. Dette er omtrent det samme som en minstepensjonist får utbetalt ved 67 år, men med en så lav pensjon så betaler man altså ingen skatt. 

 

Med utgangspunkt i samme lønn så vil delingstallet ved 67 år være på 16,13 og det gir ca. 254 000,- kr. i året i pensjon eller ca.

18 900,- kr. pr. mnd. utbetalt. Denne utregningen gjelder altså for de som er født fra og med 1963. Det vil si dette er den gruppen/generasjonen som kommer aller dårligst ut i forhold til pensjonsopptjening. 

 

Oppsummert: En årslønn på rundt 504 000,- kr. i 40 år gir kun ca.15 000,- kr. pr. mnd. utbetalt i pensjon ved 62 år. Dette er under EU sin fattigdomsgrense (som ligger på ca. 17 000 utbetalt pr.mnd) men, da er ikke AFP/tjenestepensjon eller privat pensjonssparing tatt med.

 

NB. Ved lavere inntekter så kan utregningen bli litt mer kompleks, fordi da kommer også begreper som inntektspensjon og garantipensjon inn i bildet. Se www.nav.no for mer nøyaktige utregninger.

 

 

Skatt kan man forresten regne ut her:

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/105-kalkulator/2498-skatteberegning-pensjoner-2016

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Er det så nøye om det er 62 eller 67 da? Du kan jo gå på sosialen disse 5 årene og få ca 15.000kr da også (7000kr i boutgifter + 6000 i livsopphold + gaver + dekket tannlege + redskaper du trenger i huset etc). Eller "pensjoner" deg ved 65 og ta 2 år med dagpenger. 
Statlig pensjonering ved 62 er en scam. De skal jo levealdersjustere pensjonen og for å få deg til å jobbe i tredemøllen enda lengre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...