Gå til innhold

Gå VGS etter fullført vitnemål?


KroenenKarl

Anbefalte innlegg

Hei,

er 20 år og har fullført vgs studiespesialisering på vgs.

En stor mistake i mine øyne, men ønsker veldig mye å ta elektro.

 

Så er det mulig for meg å søke tilbake til den videregående skolen jeg fullførte vitnemålet mitt, og søke på elektro vg1? Eventuelt om det ikke går er det noen andre muligheter som innebærer muligheter for å ta fagbrev offshore?

 

Hadde ikke de beste karakterene for studiespess, da det var for mye festing annet moro tull jeg drev med på den tiden. Men jeg vet at jeg kommer til å beherske spesielt matten(og sikkert de andre fagene) fra elektro. Hadde mye fravær på studiespess, så håper på å kunne "nullstille" det ved å gå elektro også.

 

Har utrolig lyst til å jobbe offshore da jeg føler mer for det (og før alle dere e-mødre der ut skal advare meg om en slik jobb, JA jeg vet at man går glipp av ditt og datt og at man ikke takler livet til sjøs osv :p Bare hold oss til tema)

 

Takk for alle svar :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har bare rett til å gå på VGS én gang. Siden du da har fullført studiespes. har du ikke rett til å gå på nytt på en annen linje. Du kan jo høre med inntakskontoret i fylket ditt, kanskje de vil la deg stå nederst på en venteliste? Da kan du jo være heldig og få en plass, men som sagt har du ikke rett på det..

Lenke til kommentar

Du har bare rett til å gå på VGS én gang. Siden du da har fullført studiespes. har du ikke rett til å gå på nytt på en annen linje. Du kan jo høre med inntakskontoret i fylket ditt, kanskje de vil la deg stå nederst på en venteliste? Da kan du jo være heldig og få en plass, men som sagt har du ikke rett på det..

 

Ja, det var det jeg hadde liten følelse om. Men sjangsen er der så lenge det er ledige plasser altså?

Vet du om det eventuelt er noen andre muligheter?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

Du har bare rett til å gå på VGS én gang. Siden du da har fullført studiespes. har du ikke rett til å gå på nytt på en annen linje. Du kan jo høre med inntakskontoret i fylket ditt, kanskje de vil la deg stå nederst på en venteliste? Da kan du jo være heldig og få en plass, men som sagt har du ikke rett på det..

Ja, det var det jeg hadde liten følelse om. Men sjangsen er der så lenge det er ledige plasser altså?

Vet du om det eventuelt er noen andre muligheter?

Ta opp fag og bli elektroingeniør.

Lenke til kommentar

 

Du har bare rett til å gå på VGS én gang. Siden du da har fullført studie

spes. har du ikke rett til å gå på nytt på en annen linje. Du kan jo høre med inntakskontoret i fylket ditt, kanskje de vil la deg stå nederst på en venteliste? Da kan du jo være heldig og få en plass, men som sagt har du ikke rett på det..

 

Ja, det var det jeg hadde liten følelse om. Men sjangsen er der så lenge det er ledige plasser altså?

Vet du om det eventuelt er noen andre muligheter?

 

 

Les og ta fagene som privatist? Får du godkjent stud-spes med fellesfagene(Vet ikke om dette er mulig) har du kun 3 ekstra fag hvert år pluss prosjekt til fordypning...

Lenke til kommentar

 

 

Du har bare rett til å gå på VGS én gang. Siden du da har fullført studie

spes. har du ikke rett til å gå på nytt på en annen linje. Du kan jo høre med inntakskontoret i fylket ditt, kanskje de vil la deg stå nederst på en venteliste? Da kan du jo være heldig og få en plass, men som sagt har du ikke rett på det..

 

Ja, det var det jeg hadde liten følelse om. Men sjangsen er der så lenge det er ledige plasser altså?

Vet du om det eventuelt er noen andre muligheter?

 

 

Les og ta fagene som privatist? Får du godkjent stud-spes med fellesfagene(Vet ikke om dette er mulig) har du kun 3 ekstra fag hvert år pluss prosjekt til fordypning...

 

Vet du (eller noen andre) om det tar lengre tid enn normalt og om det er mulighet for lærling plass offshore?

Lenke til kommentar

Å ta som privatist betyr at du tar eksamen i hvert fag og leser på egenhånd. Evt kan du ta privatskole.

Så om du melder deg opp til alle fagene til neste gang de kjører privatisteksamen(2 ganger i året?) og består alle så er du ferdig da. Så alt er opp til deg der.

 

lærling plass offshore er ønsketenkning, det er veldig få plasser og mange søkere. Bare å bli valgt ut til intervju på disse er som å spille lotto..

Lenke til kommentar

Noen som vet om man søker elektro med vitnemålet fra vgs eller ungdomskolen når det kommer til min posisjon og hvilken side det gjøres på? Setter pris på alle svar hittil :)

 

Du søker med ungdomsskole karaktererene dine. Du søker vell på vigo.no? Men i ditt tilfelle må du nok snakke med en rådgiver for å få fikset dette kanskje?

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på dette, men vil ikke også bedriftene ikke få den offentlige støtten for å ha lærlinger nå som han ikke har rett på skoleplass lengre?

 

Men ikke sats på lærlingplass offshore.. Det er nok veldig mye vanskeligere enn du tenker.

 

Litt usikker her faktisk, for man har vell rett på 5 år innenfor en aldersgruppe, om han bare har tatt 3 år og tar resten som privatist kan det vell tenkes at han har krav på disse to årene? Jeg tipper egentlig at han ikke har det, men det er kanskje en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...