Gå til innhold

Tilbake til Rapture neste månad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykt hvordan eg føle LAst of us og Bioshock er linka.

Begge har ei jente du blir glad i løpet av spillet.

Begge lar deg spele som jenta i DLC

Begge kom ut samtidig

Begge fikk top score

 

Synd at ingen av spillene hadde gameplay.

Morsomt når de 2 høyest rangerte spillene av år 2013 ikke har noe bra gameplay i det hele tatt.

Gameplay - Game get it ?

Lenke til kommentar

Du sa det var bra at jenter var populært som en companion.

Hvor kvinne diskriminerende er ikke det ?

Prøver du og snu situasjonen, når det er så klart at 80 prosent av spill er designet mot menn.

 

Jeg lager ikke diskusjon, jeg sier bare fakta.

Eg har litt vanskeleg for å ta deg seriøst når du skriv det som er utheva over.

 

Ellers kan ein gjerne snu rundt på det og ha kvinneleg hovudrolle og ein mannleg companion. Er det noko eg saknar i spel så er det fleire kvinnelege hovudkarakterar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du sa det var bra at jenter var populært som en companion.

Hvor kvinne diskriminerende er ikke det ?

Prøver du og snu situasjonen, når det er så klart at 80 prosent av spill er designet mot menn.

 

Jeg lager ikke diskusjon, jeg sier bare fakta.

Eg har litt vanskeleg for å ta deg seriøst når du skriv det som er utheva over.

 

Ellers kan ein gjerne snu rundt på det og ha kvinneleg hovudrolle og ein mannleg companion. Er det noko eg saknar i spel så er det fleire kvinnelege hovudkarakterar.

 

Ja da er vi begge fornøyd, fakta er at nesten ingen spill er laget til kvinner når vi vet at det er bare en myte at mest gutter spiller.

Og når tid skjedde dette ? sist jeg husker var det en cheerleader men et mannlig hode hengende etter seg XP

 

(et japansk spill , dont ask :p)

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor langt episode 1 var? Har lyst til å kjøpe det, men 15 euro(steam) virker litt drøyt i min bok for en dlc. Da skal det i så fall være nærmest halvparten så langt som hovedspillet.

 

Season Pass?

 

Vet ikke akkurat hvor langt det er, holder på å spille igjennom det for øyeblikket. Men foreløpig har det vart litt over 2 timer.

Lenke til kommentar

Ja da er vi begge fornøyd, fakta er at nesten ingen spill er laget til kvinner når vi vet at det er bare en myte at mest gutter spiller.

Og når tid skjedde dette ? sist jeg husker var det en cheerleader men et mannlig hode hengende etter seg XP

 

(et japansk spill , dont ask :p)

 

Hehe, tror du må tone ned å si "fakta", fordi det er ikke fakta når du ikke har noen vitenskapelig data å vise til men bare gjengir ditt verdensbilde. ;-)

 

Når det er sagt tror også jeg at det er tillfellet, at fler spill er myntet mer mot gutter, men det er også fordi jeg tror at disse selger bedre. Dermed trenger det ikke å være bevisste valg, men bare en klar markedstrategi hvor elementene tilfeldigvis fremstår som mer "mennstilfredsstillende". Grunnen til at disse selger bedre kan en spekulere i, men jeg mistenker at det også her er en link.

 

Som et eksempel, hvis en ser på tidligere intervensjoner i andre underholdningssjangere ser en at vi begynte å sensurere barnebøker. I gamle dager hadde en både gyldendalens gode pikebøker, og gyldendalens gode guttebøker. 1980-epoken ble dette ansett som diskriminerende, og det ble omgjort til et rent kjønnsnøytralt arena (verken pike eller guttebøker ble gitt ut lenger). Hva tror du skjedde? Gutter sluttet helt å lese bøker.

 

Men, dengang da. Det er masse eksempler på spill hvor en kan ha kvinnelig hovedkarakter og fortsatt gjøre det bra. Problemet er at en vil aldri klare å tilfredsstille alle de ulike politiske bastijonene samtidig. Det er Aldri nok. F. eks. vil noen være godt fornøyd med spill som Bayonetta, Lollipop Chainsaw eller Tomb Raider. Men, mange reagerer også på at damen gjerne er "for pen" eller "seksualisert", mens andre reagerer på at en "må reddes" og er "svake", osv. eller at personligheten er "for utadvent" eller "for akksepterende/slutty". Det er alltid noe.

 

"Oi, cameramannen viste cleavage når hun falt den gangen", "Oi, hun skriker når hun treffer ting", "Oi, der viste de/hun mye av lårene".

 

Dermed vil disse ulike demografiene være ekstremt vanskelig å tilfredsstille. En skal tross alt ikke bedrive politisk holdningsarbeid, men faktisk selge produktene. Prøver en å lage et spill om en "uattraktiv dame", som "redder prinsen fra tårnet" samtidig som hun "er frekk mot alle", så finnes det nok et markedssegment for det også, men den er for liten til at en kan produsere et høykostnadsspill rundt det. Alternativet med "Ei normal jente, som gjør normale ting, som har en normal personlighet" blir nok også dessverre kjedelig for de aller fleste.

 

Men ja, det er nok mye en kan si her, men siden jeg nå oppdager at dette strakk seg ekstremt langt (gikk unna gidt) så setter jeg punktum der.

 

Men, hvis du ønsker kvinne med mannlig kombanjong får du teste final fantasy 13-3 som er rundt hjørnet. Der har du Light i hovedrollen med Hope som kompanjong. Lightning er ei relativt tøff dame (riktignok med stor kleskolleksjon denne gangen), og er riktignok blitt relativt attraktiv over spillene (fått på seg sminke, etc.), men er fortsatt rimelig commando. En har også Elizabeth som en nevner her i Bioshock:I. Dragon Age III pleier å ha god kvinnelig del i sitt rollespill. Dead or Alive er et slosspill hvor faktisk damene oftere er high tiers enn mannfolkene. Tales of Xillia følger en ei relativt tøff dame Mila rundt som er hovedpersonen (med en mannlig kompanjong) (2ern kommer snart). Atelier spillene følger en ei rekke ulike jenter på eventyr som er hovedpersonene (med mannlig kompanjonger). I Resident Evil 6 kan velge å være dame mesteparten av tiden og MÅ være det i deler av spillet.

 

Det er bare spillene jeg ser ut Mars/ kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...