Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Okei, nå begynner det å nærma seg te å velga ka eg ska gå neste år(VG2), og det står mellom ELenergi og Data og Elektronikk vg2, men det e utrolig vanskelig å velga ka eg ska gå. Eg e nokså interessert i PC hardware og spiller litt på fritiden min, men spørsmålet e om at data & elektronikk vg2 handle ganske mye om PC/IT som eg har forstått ette vg1 så e det mye om ringeanlegg,brannalarmanlegg, antenner og tv osv. men eg tenke så klart fremover siden eg kan gå videre innenfor IT, men da vil jeg vite fra noen her om det er et interessant yrke eller tema å gå innenfor når det gjelde yrke, eller om det er mye av det samme hver dag. Har i baktanken om å kanskje bli dataingeniør. og hvordan er det med lønn innenfor disse yrkene med IT, hørt at de ligger rundt 250-300 tusen, det er jo selvfølgelig etter hvor du jobber, men hørt at de kan komme også høgt, med data ingeniør ifølge utdanning.no kan du tjene opp i 650K

 

Men så e det ELenergi, har ikke så svært interesse innen for det, men det er greit, ganske så greit i praktisk, er ikke akuratt kjedelig, men med den læreren vi har hatt har vi ikke akuratt gjort så mye dette skoleåret med å koble opp, så har ikke fått en skikkelig opplevelse om det.

 

Vil kanskje satse mest på Data & Elektronikk vg2, hvis noen har vært dataelektriker i forsvaret, vær greit å del opplevelsen og hvordan det er å jobbe med det i forsvaret. virker litt spennende ut.

 

Takk for alle svar, håper de kan hjelpe meg med valget

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datel er nok ikke mye data. Se på det som et elektronikkfag. Det meste innenfor IT, etter min erfaring er i VG3, men det kan variere veldig fra skole til skole. Du kan definitivt få en IT jobb, på samme linje som en som har gått IKT servicefag. Skal du gå helt ut så bør du gå høyskole/universitet da det er der man kan få skikkelig IT utdannelse.

Diverse sertifiseringer kan også være med på å skaffe deg jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Datel er nok ikke mye data. Se på det som et elektronikkfag. Det meste innenfor IT, etter min erfaring er i VG3, men det kan variere veldig fra skole til skole. Du kan definitivt få en IT jobb, på samme linje som en som har gått IKT servicefag. Skal du gå helt ut så bør du gå høyskole/universitet da det er der man kan få skikkelig IT utdannelse.

Diverse sertifiseringer kan også være med på å skaffe deg jobb.

 

Burde jeg gå i lære først før jeg går på vg3? eller påbygg liksom? hørt at det er ganske bra at man tar fagbrev før man begynner med å utdype seg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...