Gå til innhold

Hvordan finne en ansatt til vår bedrift


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi prøver å finne dyktige ansatte som er allsidige datamennesker. Det viser seg å ikke være så lett. Vet ikke helt hvor jeg skal lete faktisk. Har prøvd litt på UiO og HiO, men får ikke napp slik jeg hadde håpet på.

 

Har noen tips om hvordan jeg kan finne en ansatt? Eller to i så måte.

 

Vi driver en bedrift som primært driver IT-support, men med en fot i webdesign.

 

Om ønskelig kan dere spør mer på PM eller [email protected]. Det beste er om svarene kommer under her i denne tråden så alle kan få glede av det :)

 

--

Øystein Soteland

DigiFix AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs veldig hvilken type it-support dere drifter, men, med en bachelor (eller master) i ryggen fra UiO eller HiO (eller de fleste av de andre bachelor/masterfagene) så ville jeg vært litt pirkete i forhold til hvilken it-supportjobb jeg ville tatt (iallefall hvis jeg hadde gode karakterer å fremvise) for min del, så er nok sysadmin mer interessant, med mindre dere kunne vise til å ha veldig interresante oppgaver og relativt god startlønn. Hvis dere vil høste nyutdannede studenter, som er flinke. Så tror jeg nok litt av nøkkelen å vise hvilke oppgaver dere kan tilby, hva kan dere tilby av utfordringer, hvordan kan man utvikle seg i deres bedrift. Er det flinke, allsidige "altmuligmenn" dere leter etter, så må dere være flinke på å fortelle hvilke oppgaver man kan forvente å få til dere.

 

Et par spørsmål det kan være greit å tenke igjennom og ha ett svar til potensielle arbeidssøkere: Er det her snakk om 1. linje support? Hvilket kundegrunnlag er det man kan forvente å møte på? Hvilken størrelse er det på kundene deres? (er det små firma, mellomstore eller store firma) hvilken variasjon er det i arbeidsoppgavene? Hvordan er lønnen dere kan tilby i forhold til konkurrenter i samme område?

Som nyutdannet, så er ville min prioritering, hvis jeg er flink og har gode karakterer: 1: Lønn (som nyutdannet, så ønsker jeg gjerne å starte med så god lønn som mulig) 2: arbeidsoppgaver, jeg vil jo gjerne ha spennende og varierte oppgaver. 3: Mulighet for utvikling, hvis jeg ikke trives til dere, hvordan er muligheten min for å bruke den kunnskapen jeg har opparbeidet meg til dere til å ta "ett steg videre" i karrierestigen (mulig jeg er noe kynisk, men jeg tviler på at jeg er alene om å tenke på denne måten)

 

Du ønsker gode "all around" teknikere, er det rikitg å hente disse rett ut av skolen? (bare ett spørsmål)

 

Jeg har ikke sett på de linjene du referer til, men ialelfall min skolegang, preges av mye programering, så webutvikling kunne vært spennende (hvis jeg hadde vist jeg kom meg unna "design" biten)

 

Hvis det er vanskelig å få noen til å "bite på" så ville jeg stilt meg følgende spørsmål:

Er vi spennende nok som firma?

Satser vi for høyt? (jeg vet en del firma som har søkt etter bachelorfolk til stillinger som det i praksis hadde vært bedre å lete etter folk med IKT utdannelse til og derav slitt med å få folk til stillingen)

Er lønnen som vi tilbyr god nok? (leter man etter dyktige folk med 3-5 års høyskoleutdannelse, så er lønn veldig fort ett tema, de er jo gjerne interessante for flere arbeidsgivere)

Er vi synlige nok? Har studentene skjønt hva dere har å tilby, hvilke "spennende jobber" de kan forvente å få hos dere? Eller er dere firma nr. X som kommer og forteller om "nok en jobb som virker kjedelig og ikke helt på nivå med det jeg forventer meg når jeg er ferdigutdannet"

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her kom det fram et par ting jeg ikke har tenkt på..

 

 

Finn.no og annonsering som NAV bruker?

NAV har vi prøvd. Den første vi hadde derfra var fullstendig ubrukelig. Virkelig. Det er ikke noe jeg sier fordi det er NAV og vi ikke prøvde hardt nok. Det funket bare ikke. Den neste vi prøvde, etter å ha møtt personen, snakket mye sammen, også snakket mye med veileder i NAV, endte det med no-show. Derfor måtte vi bare gi opp NAV. Selv om jeg har hørt mange gode NAV-historier som har gott veldig bra :)

 

Finn.no har jeg sett på, men jeg er delvis redd for å få for mange søknader og delvis redd for at annonsen min skal drukne i titler som "Senior Consultant Database Manager" og "Project manger for production". Det virker som det er mye oppblåste titler. Kan vi også blåse opp tittelen?

 

 

Hvis man kommer ut fra HiO eller UiO med en grad og sikter mot en karriere innen IT-support, så sikter man lavt. Det å få tak i studenter til å gjøre den type jobb burde ikke være så vanskelig. Relevant deltidsjobb er jo gull som student

Har i dag 1 student fra UiO på deltid og en fra HiO på deltid. Har snakket med HiO om de har noe som kan hjelpe oss med å finne rett person eller i det minste fortelle studenter på ett eller annet vis at det finnes ledig jobb! Lite hjelp å få. Det eneste vi fikk lov til var å henge opp en stilling på maks a4 på en stor oppslagstavle. Ett napp, men dessverre feil napp.

 

 

Nøkkelen er å bruke nettverket sitt, samt stillingsannonser på eksempelvis finn, nav og teknojobb
Linkedin kan også være en kanal å bruke (dette er jo å bruke nettverket...)

Er det noe man kan gjøre? Legge annonse på hjemmeside, facebook, linkedin er jo gratis og enkelt for oss å kontrollere når den skal bort etc. Tekno jobb så jeg litt på, men det er mange store fristende firmaer der som jeg føler setter oss så i skyggen at jeg ikke tror det hadde vært riktig sted. Igjen: Kan man blåse opp jobbtitler? ;)

 

 

Spørs veldig hvilken type it-support dere drifter, men, med en bachelor (eller master) i ryggen fra UiO eller HiO (eller de fleste av de andre bachelor/masterfagene) så ville jeg vært litt pirkete i forhold til hvilken it-supportjobb jeg ville tatt (iallefall hvis jeg hadde gode karakterer å fremvise) for min del, så er nok sysadmin mer interessant, med mindre dere kunne vise til å ha veldig interresante oppgaver og relativt god startlønn. Hvis dere vil høste nyutdannede studenter, som er flinke. Så tror jeg nok litt av nøkkelen å vise hvilke oppgaver dere kan tilby, hva kan dere tilby av utfordringer, hvordan kan man utvikle seg i deres bedrift. Er det flinke, allsidige "altmuligmenn" dere leter etter, så må dere være flinke på å fortelle hvilke oppgaver man kan forvente å få til dere.

 

Et par spørsmål det kan være greit å tenke igjennom og ha ett svar til potensielle arbeidssøkere: Er det her snakk om 1. linje support? Hvilket kundegrunnlag er det man kan forvente å møte på? Hvilken størrelse er det på kundene deres? (er det små firma, mellomstore eller store firma) hvilken variasjon er det i arbeidsoppgavene? Hvordan er lønnen dere kan tilby i forhold til konkurrenter i samme område?

Som nyutdannet, så er ville min prioritering, hvis jeg er flink og har gode karakterer: 1: Lønn (som nyutdannet, så ønsker jeg gjerne å starte med så god lønn som mulig) 2: arbeidsoppgaver, jeg vil jo gjerne ha spennende og varierte oppgaver. 3: Mulighet for utvikling, hvis jeg ikke trives til dere, hvordan er muligheten min for å bruke den kunnskapen jeg har opparbeidet meg til dere til å ta "ett steg videre" i karrierestigen (mulig jeg er noe kynisk, men jeg tviler på at jeg er alene om å tenke på denne måten)

 

Du ønsker gode "all around" teknikere, er det rikitg å hente disse rett ut av skolen? (bare ett spørsmål)

 

Jeg har ikke sett på de linjene du referer til, men ialelfall min skolegang, preges av mye programering, så webutvikling kunne vært spennende (hvis jeg hadde vist jeg kom meg unna "design" biten)

 

Hvis det er vanskelig å få noen til å "bite på" så ville jeg stilt meg følgende spørsmål:

Er vi spennende nok som firma?

Satser vi for høyt? (jeg vet en del firma som har søkt etter bachelorfolk til stillinger som det i praksis hadde vært bedre å lete etter folk med IKT utdannelse til og derav slitt med å få folk til stillingen)

Er lønnen som vi tilbyr god nok? (leter man etter dyktige folk med 3-5 års høyskoleutdannelse, så er lønn veldig fort ett tema, de er jo gjerne interessante for flere arbeidsgivere)

Er vi synlige nok? Har studentene skjønt hva dere har å tilby, hvilke "spennende jobber" de kan forvente å få hos dere? Eller er dere firma nr. X som kommer og forteller om "nok en jobb som virker kjedelig og ikke helt på nivå med det jeg forventer meg når jeg er ferdigutdannet"

 

I dag har vi flere med Master, deltidsstudenter med bachelor/master på vei og noen som bare er "flinke med data". Vi lønner (foreløpig) på timebasis der timelønn er bestemt ut i fra det en ansatte kan. Vi har ikke lagt for stor tyngde på utdannelse når det gjelder lønnsnivå. Hva forventes det av en som har bacherlor i IT eller Master i IT? Timelønn/årslønn? Jeg har sett stillinger som går fra 320-550.000 som nyutdannet. Vi er dessverre ikke en stor bedrift som kan gi lønning som hovedargument for å jobbe her. Jeg har flere ansatte som har gått fra den tidligere jobben og kommet hit fordi vi har det bra her! :)

 

Vår IT-support går på alt fra det enkleste (installere Java til privatkunder via fjernhjelp) til å sette opp Win-servere med AD. Det går mye i telefonsupport. Primært ville jobben bestå i å være "altmuligmenn" som du sier. Vi har enda ikke fått opp en konkret firmastruktur som gjør at hver enkelt har sine snevert definerte oppgaver. På en måte så gjør alle litt av alt.

 

Jeg tror vi må definere oss selv og stillingene bedre. Det har jeg fått ut av innlegget ditt. :)

 

Hvis lønn ikke er vår største styrke er det kanskje riktig å sette fokus på de andre styrkene våre? Arbeidsmiljø, arbeidsplass, spennede og varierte oppgaver, mulighet for å styre sin egen stilling i den retningen man helst ønsker.

 

Hos oss har vi det slik at det folk er flinke til også er det de bør gjøre. Og det er som oftest det de liker best å gjøre, rett og slett fordi folk ofte er flinke på de samme stedene som de er engasjerte og interesserte. Vi er altså veldig flinke til å la de ansatte flyte i den retningen de selv ønsker.

 

Kanskje vi må fortelle mer om dette i jobbannonsen, samt de faktiske arbeidsoppgavene?

 

Har en kollega som startet på 1.-linje i et stort IT-firma og som arbeidet og smisket seg oppover. Han er nå kun med på internutvikling av database og web-verktøy, akkurat det han selv ønsker. Det er på en måte det som blir mulig hos oss også. Bare på litt mindre skala foreløpig :)

 

En annen ting er hvor høy utdannelse vi ønsker å ha. De som passer best inn i det vi gjør har så langt vært personer som er utadvendte datanerder og alltid har hjulpet familie og venner med PC-ene. Det er den lange generelle erfaringen som er viktigst hos oss tror jeg. Kaskje det også er et argument mot å få tak i folk som har for høy utdannelse. Om du kan aldri så mye om cisco sine switcher så er det ikke alltid dét som får jobben gjort ;)

 

Når det er sagt så er arbeidsoppgavene våre ca. dette:

Feilsøking

Reparasjon

Salg av PC

Salg av tilbehør

Reinstallasjoner

Webdesign

Virusfjerning

Servervedlikehold

Telefonsupport

E-postsupport

Utvikling

E-post

 

Arbeidsoppgaver varierer fra dag til dag på grunn av forespørsel. Noen uker kan det være mye telefonsupport (java-oppdatering) og noen uker kan det være mer nysalg og oppsett (lønningsdag?). Det hender at vi må sette flere over på webdesign for å få gjort alt webdesign klart. Variert arbeidsdag og bra kolleger? This is the place :)

 

-

Øystein Soteland

DigiFix AS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
*snip*

 

Når det er sagt så er arbeidsoppgavene våre ca. dette:

Feilsøking

Reparasjon

Salg av PC

Salg av tilbehør

Reinstallasjoner

Webdesign

Virusfjerning

Servervedlikehold

Telefonsupport

E-postsupport

Utvikling

E-post

 

*snip*

 

Var egentlig det jeg tenkte meg også en av grunnene til at det kan være litt vanskelig å hente bachelor/masterstudenter.

Dere har mye direkte kundesupport og da kan det være greit å ha det på papiret. Du blir en altmuligmann. Hvordan får jeg promotert i min neste jobb hva jeg har fått mulighet til å fordype meg i hos dere? Hvordan er mine videre utvikling ivertatt av dere som arbeidsgiver? (jeg tenker da, kurs, seminarer, konferanser) som du sier, dere er "små". Små betyr gjerne varierende oppgaver og av det du sier, litt varierende lønn. Kanskje få frem at hvis man gjør det bra, så vil lønnen stige fort? (Jeg startet med relativt lav lønn og steg fort de første par årene, da jeg hadde bevist hva jeg kunne og at jeg kunne fakturere) i det private, med en bachelor, så ville jeg ha forventet meg en startlønn på minimum 400K master, 450-500K. Jeg forstår at dette kan være litt vanskelig for ett lite firma å tenke på, jeg vet ikke lønnsnivået der dere er heller.

 

Noen trives veldig godt med varierende oppgaver, noen liker å spesialisere seg innefor enkelte oppgaver.

 

Av det du sier, så ville jeg som nyutdannet tenkt meg om ett par ganger før jeg gikk til dere av ett par grunnet, slik du fremlegger ditt firma. Så blir jeg stuck med mye "småoppgaver" som jeg egentlig mener passer seg bedre for personer med videregående utdannelse i IKT(å sette opp servere/planlegge systemarkitektur er mer morro enn å hjelpe en stakkar som ikke vet opp ned på en datamaskin å få installert den siste java utvidelsen), mens jeg av og til får holde på med litt større oppsett av servere. Får jeg utviklet min kompentanse hos dere? Du har ikke sagt så mye om kurs, konferanser, sertifiseringer etc. Hvordan er muligheten min videre?

Hvis dere ikke er veldig gode på lønn. Så må jo målet mitt enten være å satse på at jeg trives utrolig godt til dere (noe jeg ikke finner ut før jeg har jobbet hos dere en stund) eller å satse på at dere kan gi meg byggesteiner som hjelper meg videre hvis jeg finner ut at jeg ikke er fornøyd med lønnen, eller finner ut at jeg ikke trives så veldig godt.

 

Det går å spille på godt arbeidsmiljø til en viss grad, men da tror jeg dere må satse på å få folk på utplassering til dere mens de går på skolen. For å få vist fram for ett fantastisk miljø dere har.

Hadde du kommet til meg med den listen, så hadde jeg helt ærlig tenkt følgende: Lite selskap, som er på jakt etter kompetanse, men ikke har økonomiske muskler til å betale for den, pluss at muligheten for å spesialisere meg er liten, de er på jakt etter bachelorstudenter for å gjøre oppgaver som egentlig passer seg best for en ferdigutannet IKT elev fra videregående. (Jeg hadde vært skeptisk og litt redd for å "sette meg fast" hos dere, til en lønn som kanskje ikke helt står til den utdannelsen jeg har tatt)

 

Å si at dere er ett lite selskap som ikke kan gi all verden i lønn, får en del varsellamper til å lyse rødt hos meg.... Å si ærlig at lønn blir individuelt forhandlet fram, etter kompetanse. Er i mine øyne en bedre måte å si det på.

 

Som nyutdannet, så ville mine prioriteringer vært: Lønn, karriæremuligheter, egenutvikling, trivsel, arbeidsmengde, overtidsmuligheter, hvordan avlønnes overtid? (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen)

 

For å være brutalt ærlig med deg, jeg ville ikke gått til dere med gode karakterer og en bachelor (med mindre dere var lokalisert på en "liten" plass med liten mulighet til å velge andre firma). Varierte arbeidsoppgaver er vel og bra, men skal jeg jobbe med webdesign, så ville jeg funnet meg en arbeidsplass som tilbød meg det, skulle jeg holdt på med oppsett/virusfjerning/installering av java, så hadde jeg ikke orket å koste på meg en bacehlor(iallefall ikke en master)

Det blir for mange "småoppgaver" som jeg helt ærlig heller skulle gitt til noen andre å heller konsentrert meg om litt større løsninger/spesialisert meg mer innenfor serverdrift. Det er mye mer behagelig å skrive timer når man jobber med større installasjoner av servere etc. istedenfor å drive å gjete timer fordi "alle oppdragene denne uken var å sitte i telefonen og installere java til ørten forskjellige bruker via fjernstyring" Da ville jeg heller ha jobbet en uke med å sette opp ett system som gjorde det mulig å automatisk pushe disse oppdateringene ut til kunder fra en sentral server eller noe i den duren.

(Nå skal det sies, en del som utdanner seg til bachelor ønsker denne typen stilling, men jeg ville ikke tatt en bachelorutannding for å drive med virusfjerning på enkeltmaskiner, selv om jeg av og til fikk sette opp servere)

 

Jeg mener ikke å være negativ, men. Det er min personlige mening, så får du vurdere hvordan du eventuelt kan bake dette inn for å "selge" dere inn til Bachelor/Masterstudenter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Var egentlig det jeg tenkte meg også en av grunnene til at det kan være litt vanskelig å hente bachelor/masterstudenter.

(...)

Ja, var det jeg også var redd for :)

 

Når en stor del av arbeidet man gjør er arbeid for privatkunder ender man opp med mye relativt enkelt rutinearbeid. Vi har dog gode systemer for dette. Tanking(pxe), backupservere, programvare lagd in-house, automatiseringer, etc. Et mål er å automatisere og effektivisere så mye at det nesten ikke blir manuell jobbing annet enn å sette i gang jobbene. Mye ar automatisert og flere av de ansatte hjelper å bygge og forebedre systemene vi bruker. For å bruke en analogi så trenger vi folk til å ro og til å tømme båten for vann mens vi tetter hull og bygger jet-turbin-motorer.

 

Det med kurs og seminarer har jeg ikke tenkt nok på. Vi har ikke hatt noen sendt på kurs eller sertifiseringer. Vi har dog vært på noen seminarer.

 

Innleggene dine har fått meg til å tenke litt hardere på hva vi trenger og hvor vi skal sikte. Vi sikter høyt, men basisarbeidet vårt går foreløpig ut på vanlig enkelt rutinearbeid.

 

Grunnen til at jeg har vært redd for å annonsere på finn/tekno/etc er nok på grunn av at vi ikke har konkrete gode stillinger med veldig god startlønn. Jeg tror vi kanskje bør se oss om etter flinke altmuligmenn foreløpig.

 

 

Da blir spørsmålet: hvor finner jeg 18-25 år gamle nerder som digger å jobbe med data og alltid har vært familiens IT-support?

 

--

Øystein Soteland

DigiFix AS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er dere en godkjent lærebedrift?

I så fall kan dere hente inn de som skal ut som lærling i data- og elektroniker faget.

 

Ta de inn som utplassering fra skolen mens de går vg3, så ansetter du de som duger.

 

Vi har hatt fire-fem stk. på utplassering. De to siste ble ferdige forrige uke faktisk. Flere av dem har lyst til å gå i lære her, men det er bare en som kan begynne rimelig raskt. Vi faktisk akkurat søkt om å bli lærebedrift og får en representant for kommunen innom for å se på bedriften snart.

 

Ganske greit å ha folk på utplassering, men det er ganske tungt også. Mye opplæring for noen bare skal være der litt. Om de vil jobbe videre hjelper det jo at de har hatt en del gratis opplæring. Stor fordel med utplassering er at man får se hva en person duger til (lære raskt, oppførsel, sosialt, kunnskap, selvstendig). Så kan man, som du sier, velge de som duger ;)

 

Jeg tror vi trenger "fotsoldater"/poteter og avdelingsleder(e) som faktisk har en utdannelse eller lang erfaring. Når man kommer rett fra VGS så er det vel som mange gjør: følge med som et minimum og har bare lært nok til å stå eksamen....

 

--

Øystein Soteland

DigiFix AS

Lenke til kommentar

Ganske greit å ha folk på utplassering, men det er ganske tungt også. Mye opplæring for noen bare skal være der litt. Om de vil jobbe videre hjelper det jo at de har hatt en del gratis opplæring. Stor fordel med utplassering er at man får se hva en person duger til (lære raskt, oppførsel, sosialt, kunnskap, selvstendig). Så kan man, som du sier, velge de som duger ;)

 

Jeg tror vi trenger "fotsoldater"/poteter og avdelingsleder(e) som faktisk har en utdannelse eller lang erfaring. Når man kommer rett fra VGS så er det vel som mange gjør: følge med som et minimum og har bare lært nok til å stå eksamen....

 

--

Øystein Soteland

DigiFix AS

 

 

 

Jeg ville satset på å forsøkt å få inn folk fra VGS til fotsoldatbiten på utplassering, ikke all verden med jobb (jeg vet det kan virke litt jobb mye der og da, men det er tross alt bedre enn å ta inn en lærling for 2 år og så finne ut at personen overhodet ikke passer inn i miljøet) og man får ett par uker til å vurdere en eventuelt kandidat som man senere kan hente inn som lærling. (her må du jo også være obs på at det er en del som går rett fra lærling og videre på skolen.) Så det kan være greit å sjekke med kandidaten om de har tenkt å gå videre skole etterpå hvis målet var å ha en lærling som kan ansettes i ettertid. Målet med lærlingetiden er jo uansett at du skal ha personen som "fullverdig ansatt" i ett år.

 

Som avdelingsleder(e) så er jeg litt enig, personlig, så ville jeg vurdert lang erfaring opp mot utdanning. Lang erfaring + utdanning er ett stort pluss, men jeg har vært borti flere dyktige avdelingsledere med lang erfaring og null relevant utdanning. (Her må man jo selvfølgelig se hva de har hatt erfaring med)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...