Gå til innhold

Podkast: Retro Crew #70


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er helt enig med inkluderingen av Heroes of Might & Magic 3 på listen. Det var faktisk et av de første spilla jeg kjøpte selv. Har lagt usakelig mange timer i dette spillet og utvidelsene som har kommet, og spiller det jevnlig den dag i dag. Har til og med soundtracket på USB i bilen, og hører på det titt og ofte. En tidløs klassiker som fortjener å bli spilt enda.

Vil forøvrig nevne at MAMH: 6 er et skambra spill, og endelig en noenlunde verdig oppfølger til HOMAM3. :)

Endret av Hellreject
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har også spilt Heroes 3 veldig, veldig mye. Likevel synes jeg Heroes 5: Tribes of the East overgår 3-en. Den beholder det meste som var bra i 3, forbedrer skills og balanse ganske mye, i tillegg til små ting som gjør spillbarheten mye mer behagelig (feks en buy-all-knapp for units, osv.). Heroes 6 er kanskje det dårligste spillet i hele serien.

Lenke til kommentar

Hallo? Er dere helt historieløse?

 

Total Annihilation er og blir det beste RTS spillet fra 90 tallet. Og derfor egentlig, alltid.

 

Greit at noen missinformerte kan mene at andre spill, under særs tvil, kanskje er bedre ;) meeeen at det ikke engang nevnes (i artikkelteksten) er dårlig historiekunnskaper!

 

Mulig dere retter på inntrykket og erklerer det i podcasten, men den har jeg ikke hørt.

Lenke til kommentar

Ah, strategispill bare er å blir min favoritt. Mine favoritter er, Age of Empires serien, Populous: The Beginning, Heroes of Might and Magic (serien), C&C/Red Alert serien, Starcraft 1(!!!), Warcraft 3, Stronghold 1, Dungeon Keeper serien.

 

Har ikke oppdaget noen brae spill i de siste årene, men det er vel grunnet at folk flest foretrekker action spill.

 

Og til opplysning falt ikke Starcraft 2 i smak, og jeg er ikke så glad i RTT spill som Rome: Total War, og forøvrig er RTS spill til konsoll ikke anbefalt.. :p

Lenke til kommentar

Hallo? Er dere helt historieløse?

 

Total Annihilation er og blir det beste RTS spillet fra 90 tallet. Og derfor egentlig, alltid.

 

Greit at noen missinformerte kan mene at andre spill, under særs tvil, kanskje er bedre ;) meeeen at det ikke engang nevnes (i artikkelteksten) er dårlig historiekunnskaper!

 

Mulig dere retter på inntrykket og erklerer det i podcasten, men den har jeg ikke hørt.

Det er fordi Total Annihilation gikk under radaren til de aller fleste, og Surpreme Commander aldri klarte å helt gjenskape det som var digg i spille som er dens åndelige forgjenger.

 

TA er som du sier muligens det aller beste spillet i sin sjanger, stor skala RTS. Spesielt givende var to vs to multiplayer, og følelsen man hadde når man omsider fikk produsert Big Bertha som ikke bare kunne skyte over det meste av brettet, men også kunne blind fire der man trodde fienden var. Eller eventuelt når man fikk denne i mot seg. Da var det bare å flytte alt man hadde bak et fjell, eller gå til hastig motangrep.

 

Enhetene i TA var også noe for seg selv, og muligheten til å kunne laste ned nye var veldig moro, selv om ikke alle som kom senere helt passet inn grunnet størrelsen. Ellers er systemet med konstruksjonsroboter veldig bra, og stadig utvidelse av base og utposter for forsvar og støtte til de offensive enhetene var en viktig del av spillet.

 

Lage distraksjoner med et frontalangrep med en større gruppe billige roboter, for så å kjøre i lande med amfibietanks bakfra, og når brodhodet var etablert, fly inn forsterkninger fra andre steder på brettet med dropships gjennom luftbroer man kunne etablere.

 

Ah. Kunne skrevet om dette spillet i timesvis. Men det er mange aktive mod miljøer som fremdeles jobber på dette, så det er muligheter.

 

Ellers er to andre spill som også havnet under radaren Ground Control 1 og 2. Ekstremt gode spill, som må nevnes hver for seg fordi de egentlig er ganske forskjellige innenfor samme sjanger. Disse to er også kanskje de beste RTS'ene jeg har spilt, selv om eneren kanskje var mest spesiell.

 

Det som var litt dumt med toeren er at ene laget er organiske enheter. Det var populært på den tiden, men jeg har egentlig ikke likt det i noen spill.

 

Og så er disse to ikke 90-talls spill, men læll da...

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Vet dere snakket om spill pre 2001, men har dere vært borte i Black & White? (2001). Det hadde jeg ihvertfall mye morro med (samt mange av andre spill som nevnes C&C, Heroes 3 AOE2). Settlers er vel også en spillserie som kanskje burde ha vært nevnt!

For øvrig synes jeg denne episoden ble litt rotete og enkelte virket litt dårlig forberedt til tross for spennende tema. Ellers er jeg stor fan!

Endret av perry99
Lenke til kommentar

Vet dere snakket om spill pre 2001, men har dere vært borte i Black & White?

 

Min favoritt må være The settlers, hvertfall originalen samt Veni vidi vici ! Ble svært skuffet over 3ern og 4ern når dem kom...

Wah! Elsker jo de spillene..hvordan kunne jeg glemme å ta med dem?! :eek:

 

Digger Black and White, men har ikke spilt det så mye grunnet at det for min del ble kjedelig i lengden, og at jeg ellers hadde så mange andre RTS spill å spille.. :p

 

I Settlers serien er 2'ern den desidert beste, etter det har kvaliteten i Settlers sunket kraftig. Men i det minste har de klart å lage en verdig remake av 2'ern, Settlers 2: The 10'th Anniversary.

 

Forøvrig er Anno 1604 et morsomt strategi spill som definitivt er verdt å prøve! :thumbs:

Endret av reyh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...