Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Finans og Økonomistyring II (BI 2014)


Anbefalte innlegg

 

Noen som har en grei forklaring på hvordan de ulike postene på kontantstrøm til EK regnes ut? Jeg sliter virkelig med det, å når folk føler seg sikker på at dette kommer i morgen hadde det vært greit å kunne det.

 

Det første du regner ut er kontantstrømmen til totalkapitalen.

Først finner man driftsresultat med å trekke inntekter fra kostnader. Etter det trekker du fra avskrivningene, og bruker summen du får fra dette til å beregne skatt. Du tar så å trekker skatten fra driftsresultatet du fant tidligere (Inntekt - kostnad + avskrivninger - skatt). Om du skal bruke arbeidskapital i oppgaven regner du ut delta arbeidskapital på den vanlige måten (som i fjor), og så legger du sammen for å få kontantstrømmen for totalkapitalen. Du må huske at invisteringen/salgssummen også skal være med i kontantstrømmen.

 

Vi går så videre til kontantstrømmen for egenkapital. Her kan vi fortsette på kontantstrømmen vi allerede har funnet til totalkapitalen. Det vi må huske er å ta med avdrag og renter, samt skattemessige fordeler på rentene.

Vi finner ut hva de årlige avdragene er, og regner med rentesatsen for restlånet i det året vi ønsker å finne.

Et eksempel: Serielån på 100 000, betales over 4 år. 25 000 kroner pr år. Renten er 4 %. I år 1 er renten 0,04*100 000 = 4000. Neste år er renten 0,04*(100 000-25 000) altså 3000. OSV.

 

Ut i fra rentene skal vi regne ut de skattemessige fordelene. For å finne disse multipliserer vi skattesatsen med rentesummen for perioden. Summen vi får her er en inntekt.

 

Vi har altså kontantstrømmen til totalkapitalen, trekker fra rentene og avdragene, legger på de skattemessige fordelene og får kontantstrømmen til egenkapitalen..

 

Håper dette hjelper :)

 

NB: Salgssumen for invisteringen vår skal også beskattes når vi finner kontantstrømmen til totalkapitalen.

 

 

Det er vel gevinsten av salgssummen for investeringen som skal beskattes her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Oppgave 24 og 25 eksamen vår 2013

 

Et fem-årig investeringsprosjekt forventes å gi følgende salgsinntekter per år målt i mill. kr: 22, 26, 28, 26, 22. Betalbare driftskostnader forventes per år å bli (målt i mill. kr): 17, 19, 21, 19, 17. Prosjektet krever innkjøp av et varig driftsmiddel ved oppstart. Denne investeringsutgiften antas å utgjøre kr 15 mill. Driftsmiddelet avskrives lineært med kr 2.5 mill per år og selges ved utløpet av prosjektperioden. Antatt salgsgevinst (salgssum minus bokført verdi) er kr 1.5 mill. Det forutsettes for enkelthets skyld at de lineære avskrivningene er identiske med de skattemessige avskrivningene, og at selskapsskatten både på inntekt og eventuelle salgsgevinster betales i inntektsåret (dvs det året skatteforpliktelsen oppstår). Alle inn- og utbetalinger skjer i slutten av året. Arbeidskapitalen ved inngangen til hvert år forventes å utgjøre 25% av salgsinntekten samme år.

Prosjektet finansieres med et låneopptak på kr 10 mill og resten ved hjelp av egenkapital. Lånet er et serielån med årlige etterskuddsvise terminer og nedbetales med like store beløp hvert år over fem år. Selskapets skattesats er 28%. Nominell lånerente er 5% p.a før skatt. Egenkapitalens avkastningskrav etter skatt er 15 % p.a.

Opplysningene ovenfor danner utgangspunkt for oppgavene 24 og 25.

24. Hva blir prosjektets kontantstrøm til totalkapitalen (eiere og kreditorer) etter skatt i år fire og fem?

25. Hva blir prosjektets kontantstrøm til egenkapitalen (eiere) etter skatt i år fire og fem?

 

Spørsmålet mitt:

trodde jeg hadde alt riktig, men så det ikke før til slutt at jeg hadde regnet år 5 feil, pga jeg trodde salgsgevinsten var 1,5mill som det står i oppgaven, men den skal være 4, hvordan kommer man frem til dette? at den er 4?

 

vet at man skal trekke av salgsgevinst skatt = 1,5*0,28= 0,42

 

Investeringen koster deg 15 mill. Du avskriver den med 2,5 mill hvert år, så ved utgangen av år 5 vil investeringen ha en bokført verdi til 15 - 2,5 - 2,5 - 2,5 - 2,5 - 2,5 = 2,5.

 

Videre er gevinsten 1,5. 2,5 + 1,5 = 4.

 

Må bare holde tunga rett i munn her. Oppgaven sier salgsGEVINST, ikke salgsSUM.

Endret av revenmikkel
Lenke til kommentar

 

I Oppgave 24 og 25 eksamen vår 2013

 

Et fem-årig investeringsprosjekt forventes å gi følgende salgsinntekter per år målt i mill. kr: 22, 26, 28, 26, 22. Betalbare driftskostnader forventes per år å bli (målt i mill. kr): 17, 19, 21, 19, 17. Prosjektet krever innkjøp av et varig driftsmiddel ved oppstart. Denne investeringsutgiften antas å utgjøre kr 15 mill. Driftsmiddelet avskrives lineært med kr 2.5 mill per år og selges ved utløpet av prosjektperioden. Antatt salgsgevinst (salgssum minus bokført verdi) er kr 1.5 mill. Det forutsettes for enkelthets skyld at de lineære avskrivningene er identiske med de skattemessige avskrivningene, og at selskapsskatten både på inntekt og eventuelle salgsgevinster betales i inntektsåret (dvs det året skatteforpliktelsen oppstår). Alle inn- og utbetalinger skjer i slutten av året. Arbeidskapitalen ved inngangen til hvert år forventes å utgjøre 25% av salgsinntekten samme år.

Prosjektet finansieres med et låneopptak på kr 10 mill og resten ved hjelp av egenkapital. Lånet er et serielån med årlige etterskuddsvise terminer og nedbetales med like store beløp hvert år over fem år. Selskapets skattesats er 28%. Nominell lånerente er 5% p.a før skatt. Egenkapitalens avkastningskrav etter skatt er 15 % p.a.

Opplysningene ovenfor danner utgangspunkt for oppgavene 24 og 25.

24. Hva blir prosjektets kontantstrøm til totalkapitalen (eiere og kreditorer) etter skatt i år fire og fem?

25. Hva blir prosjektets kontantstrøm til egenkapitalen (eiere) etter skatt i år fire og fem?

 

Spørsmålet mitt:

trodde jeg hadde alt riktig, men så det ikke før til slutt at jeg hadde regnet år 5 feil, pga jeg trodde salgsgevinsten var 1,5mill som det står i oppgaven, men den skal være 4, hvordan kommer man frem til dette? at den er 4?

 

vet at man skal trekke av salgsgevinst skatt = 1,5*0,28= 0,42

 

Investeringen koster deg 15 mill. Du avskriver den med 2,5 mill hvert år, så ved utgangen av år 5 vil investeringen ha en bokført verdi til 15 - 2,5 - 2,5 - 2,5 - 2,5 - 2,5 = 2,5.

 

Videre er gevinsten 1,5. 2,5 + 1,5 = 4.

 

Må bare holde tunga rett i munn her. Oppgaven sier salgsGEVINST, ikke salgsSUM.

 

aha :) ja det kan du trygt si at man må! tusen takk, lykke til i morgen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg ikke har boken, så lurte jeg på om noen kunne vært snill å bare skrevet kjapt hva som er fordelene og ulempene ved outsourcing?

 

Fordeler:

-Kostnader

- Mer fokus på kjerneområder i bedriften

- Lettere å stille krav til kvalitet

- Færre ansatte

 

Ulemper:

- Mindre kontroll på verdikjeden

- Risiko for problemer hos underleverandør (f.eks. streik)

- Kvalitet (vanskeligere å kontrollere)

 

Sikkert noe mer, men det var det vi lærte på aspiri;)

Lenke til kommentar

Fordeler:

- Underleverandører er ofte spesialister og kan bidra til lavere kostnader, høyere kvalitet og produktutvikling

 

Ulemper:

- Produksjonen kan hindres av problemer hos underleverandører (streik, maskinstans osv.)

- Det er vanskeligere å ha kontroll over kvaliteten

- Man blir avhengig av andre

Lenke til kommentar

I Oppgave 24 og 25 eksamen vår 2013

 

Et fem-årig investeringsprosjekt forventes å gi følgende salgsinntekter per år målt i mill. kr: 22, 26, 28, 26, 22. Betalbare driftskostnader forventes per år å bli (målt i mill. kr): 17, 19, 21, 19, 17. Prosjektet krever innkjøp av et varig driftsmiddel ved oppstart. Denne investeringsutgiften antas å utgjøre kr 15 mill. Driftsmiddelet avskrives lineært med kr 2.5 mill per år og selges ved utløpet av prosjektperioden. Antatt salgsgevinst (salgssum minus bokført verdi) er kr 1.5 mill. Det forutsettes for enkelthets skyld at de lineære avskrivningene er identiske med de skattemessige avskrivningene, og at selskapsskatten både på inntekt og eventuelle salgsgevinster betales i inntektsåret (dvs det året skatteforpliktelsen oppstår). Alle inn- og utbetalinger skjer i slutten av året. Arbeidskapitalen ved inngangen til hvert år forventes å utgjøre 25% av salgsinntekten samme år.

Prosjektet finansieres med et låneopptak på kr 10 mill og resten ved hjelp av egenkapital. Lånet er et serielån med årlige etterskuddsvise terminer og nedbetales med like store beløp hvert år over fem år. Selskapets skattesats er 28%. Nominell lånerente er 5% p.a før skatt. Egenkapitalens avkastningskrav etter skatt er 15 % p.a.

Opplysningene ovenfor danner utgangspunkt for oppgavene 24 og 25.

24. Hva blir prosjektets kontantstrøm til totalkapitalen (eiere og kreditorer) etter skatt i år fire og fem?

25. Hva blir prosjektets kontantstrøm til egenkapitalen (eiere) etter skatt i år fire og fem?

 

Spørsmålet mitt:

trodde jeg hadde alt riktig, men så det ikke før til slutt at jeg hadde regnet år 5 feil, pga jeg trodde salgsgevinsten var 1,5mill som det står i oppgaven, men den skal være 4, hvordan kommer man frem til dette? at den er 4?

 

vet at man skal trekke av salgsgevinst skatt = 1,5*0,28= 0,42

Driftsmiddelet ble avskrevet for 12,5 mil i løpet av perioden. Så verdien som er igjen på den når den skal selges er egentlig 2,5, men selskapet fikk en salgsgevinst på 1,5 mil. Slik jeg tenker da er at de tjente 1,5 mil mer enn det den er verdt. Så plusser du på 2,5m og 1,5m og da finner du ut at den ble solgt for 4 mil.

 

 

haha siden var ikke oppdatert, så ikke at du allerede hadde fått svar:P Vet ikke hvordan man sletter innlegg, om det går ann i det hele tatt:D

Endret av Anonym1991
Lenke til kommentar

 

 

Da jeg ikke har boken, så lurte jeg på om noen kunne vært snill å bare skrevet kjapt hva som er fordelene og ulempene ved outsourcing?

Fordeler:

-Kostnader

- Mer fokus på kjerneområder i bedriften

- Lettere å stille krav til kvalitet

- Færre ansatte

 

Ulemper:

- Mindre kontroll på verdikjeden

- Risiko for problemer hos underleverandør (f.eks. streik)

- Kvalitet (vanskeligere å kontrollere)

 

Sikkert noe mer, men det var det vi lærte på aspiri;)

Hjertelig! :)

 

Takk til deg og Sommernatt!

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Du har tatt opp et lån som er avdragsfritt første året. Renter beregnes og belastes kontoen din i slutten av hver måned. Banken har oppgitt at effektiv rente første året er 15%. Hva er den nominelle årsrenten? (Fasit 14,06)

 

Er det en formel man bruker for å få 14,06?

Endret av Anonym1991
Lenke til kommentar

Du har tatt opp et lån som er avdragsfritt første året. Renter beregnes og belastes kontoen din i slutten av hver måned. Banken har oppgitt at effektiv rente første året er 15%. Hva er den nominelle årsrenten? (Fasit 14,06)

 

Er det en formel man bruker for å få 14,06?

 

i=n*((1+r^1/n)-1)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som deler svar på Del 1. Det var helvete for meg. Blei så forvirret å jeg klarte ingen ting

Noen som deler svar på Del 1. Det var helvete for meg. Blei så forvirret å jeg klarte ingen ting

Fra eksamen i dag altså

 

1) x=0,80 , y = 0,70 , z = 0

 

2) Npo = 5.040.000

 

3) Økning 50 enheter og 31.700 Kr

 

4) Real SI = 8.131.400

 

5) Prisavvik = -1.024.600

Volumavvik = 302.400

6) Real Matkost = 435.200

 

7) Prod.Res = 718.800

 

8) VTK = 1.040.000

 

Det var det jeg svarte på del 1, hva svarte dere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...