Gå til innhold

Surf-fiske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en artikkel med en innføring i surf-fiske, og her er flere artikler om meite (en del av de er om kystmeite/surf-fiske). Jeg vil også anbefale deg å ta en tur innom forumet til Fiskersiden.no og se under kategorien kystmeite. :)

Takk for svar, det sto desverre ikke mye om hvor på stranda fisken ligger:( Vil gjerne vite noen tegn som sier litt om hvor man bør kaste!

Lenke til kommentar

Det er ingen fasit som sier hvor fisken ligger, da det varierer fra sted, årstid, tid på døgnet, vær og flaks. Dessuten er kystmeite i Norge langt ifra begrenset til strender, og det er mye spennende fisk å få på både på grunnen og på dypere vann, som f.eks brosme, lange, flatfisk, havål (fredet, så den må ikke drepes) og småhai. Kystmeite og surf-fiske er uansett en tålmodighetsprøve, og det kan ofte være timer mellom hver fisk, om du ikke er ute etter vanlige arter som f.eks lyr, torsk og sei. Dessuten fisker du med agn, så du er ikke avhengig av å finne fisken på samme måte som med aktivt slukfiske; Fisker har veldig god luktesans, og noen kan kjenne lukten av agnet fra flere hundre meters avstand, noe som gjør at du ikke må kaste agnet på et bestemt sted. :)

Lenke til kommentar

Det er ingen fasit som sier hvor fisken ligger, da det varierer fra sted, årstid, tid på døgnet, vær og flaks. Dessuten er kystmeite i Norge langt ifra begrenset til strender, og det er mye spennende fisk å få på både på grunnen og på dypere vann, som f.eks brosme, lange, flatfisk, havål (fredet, så den må ikke drepes) og småhai. Kystmeite og surf-fiske er uansett en tålmodighetsprøve, og det kan ofte være timer mellom hver fisk, om du ikke er ute etter vanlige arter som f.eks lyr, torsk og sei. Dessuten fisker du med agn, så du er ikke avhengig av å finne fisken på samme måte som med aktivt slukfiske; Fisker har veldig god luktesans, og noen kan kjenne lukten av agnet fra flere hundre meters avstand, noe som gjør at du ikke må kaste agnet på et bestemt sted. :)

Småhai høres "lovely" ut! Aldri fanget noe slikt, men det høres gøy ut!!

Haien i Norge lever vel ikke på stranda? Isåfall, går den på Gulp! eller må makrell til?

Uansett så tenkte jeg på flyndrer og hvitting, som jeg ikke har fått så mye av. Har en 9-fot stang og en medium stor snelle, holder det til den størrelse fisk som biter?

Jeg er bare 13 år så ikke kom med forslag om kjøp som koster mer enn et par tusen takk.

Skal sjekke stangnavnet og snellekapasitet imorgen.

 

Takk for hjelpen

 

Magnus

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...