Gå til innhold

Feature: Skribenter som utfordrer seg selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selve grunnen til at Amnesia er skremmende er jo nettopp det at man er forsvarsløs. Noen ganger er det ikke mulig å gjemme seg, så man må løpe og slenge dører igjen bak seg for at monstrene ikke skal ta deg igjen. Noen ganger kan man ikke løpe, men må stå helt stille for at monstrene ikke skal se deg. Noen ganger dukker monstrene opp der man minst venter det, og noen ganger vet man at de er i nærheten men ikke helt hvor.

 

Å sitte igjen med et ønske om å kunne slå tilbake på monstrene er et tegn på hva slags gamer du er, og at du kanskje har misforstått hva som gjør Amnesia så skremmende som det er.

 

Om Amnesia IKKE er det mest skremmende spillet du har spilt så vil jeg gjerne vite hva som er verre, for det er definitivt min ekleste spillopplevelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selve grunnen til at Amnesia er skremmende er jo nettopp det at man er forsvarsløs. Noen ganger er det ikke mulig å gjemme seg, så man må løpe og slenge dører igjen bak seg for at monstrene ikke skal ta deg igjen. Noen ganger kan man ikke løpe, men må stå helt stille for at monstrene ikke skal se deg. Noen ganger dukker monstrene opp der man minst venter det, og noen ganger vet man at de er i nærheten men ikke helt hvor.

 

Å sitte igjen med et ønske om å kunne slå tilbake på monstrene er et tegn på hva slags gamer du er, og at du kanskje har misforstått hva som gjør Amnesia så skremmende som det er.

 

Om Amnesia IKKE er det mest skremmende spillet du har spilt så vil jeg gjerne vite hva som er verre, for det er definitivt min ekleste spillopplevelse.

 

Som jeg skriver i teksten, så var det absolutt skummelt i begynnelsen, og jeg ble skremt av den minste lyd og bevegelse jeg klarte å plukke opp. Etterhvert lærte jeg meg å se forbi noen av triksene til spillet (dører som blåser opp i vinden, rare lyder, etc), og da ble det litt enklere å hanskes med. Hvorfor Amnesia oppleves som skremmende nevner jeg jo:

 

På TVTropes sier de at «Nothing is scarier», at det du forestiller deg er langt mer skummelt enn det som faktisk foregår. Amnesia bygger i stor grad på det samme prinsippet, og bruker kontrastene mellom lys og mørke til å manipulere oppfattelsen din av hva som foregår. Det var nok derfor jeg satt stiv som en pinne da spillet startet, mens min indre stemme ropte at det ikke var for seint å snu.

 

Spillet lurer deg til å fylle inn tomrommene med noe som er langt skumlere enn det du faktisk kan se. Og det er forsåvidt bra. Likevel liker jeg å ha muligheten til å slå tilbake, til å virkelig føle at jeg har fortjent å overleve. Ikke ved å løpe vekk, men ved å ta et standpunkt og forsøke å nedkjempe en fiende som er sterkere enn meg. Men hele poenget med artikkelserien er jo å utfordre seg selv, og prøve ting man ikke er vant med, og det har jeg jo gjort. :)

 

Skumleste spillopplevelse? Nå farges jeg sikkert av personlige minner, men jeg husker at Nightmare Creatures til PS1 skremte vettet av meg da jeg var ni år gammel. Det er sikkert ikke spesielt skummelt nå, men jeg syntes det var dritskummelt da.

Lenke til kommentar

"drømmer om å drive med spilljournalistikk på heltid."

 

Ha, velkommen i klubben. :p

 

Om du ønsker å prøve enda et skrekkspill, spill Outlast. Etter min mening er det en del skumlere enn Amnesia, og klarer å holde på stemningen gjennom store deler av spillet.

 

Det kommer helt an på hva man anser som et godt skrekkspill, enten det er Amnesias evne til å bygge opp en stemning og holde deg på pinebenken stort sett gjennom hele spillet, eller Outlast som jevnt og trutt hiver deg av den selvsamme pinebenken med sine såkalte "jumpscares". Jeg foretrekker det første, og selv om man kanskje skvetter mer og blir mer oppjaget av et spill som Outlast er effekten mye sterkere i et spill som Amnesia.

 

Outlast mister forøvrig MYE av piffen idet man når halvveis ut i spillet og det er altfor, altfor langt for sitt eget beste.

Lenke til kommentar

"Skumleste spillopplevelse? Nå farges jeg sikkert av personlige minner, men jeg husker at Nightmare Creatures til PS1 skremte vettet av meg da jeg var ni år gammel. Det er sikkert ikke spesielt skummelt nå, men jeg syntes det var dritskummelt da."

 

Det blir jo litt vagt, tror spørsmålet var stilt for å finne ut hvor du står, hva du faktisk blir skremt av.

 

Amnesia er bygd opp slik at jo flinkere du er å sette deg inn i det samt bruke fantasien jo værre blir det å spille, man må med andre ord bruke\ha en hel del god fantasi, samt er det et "møst" at man spiller i et mørkt rom. Det er nettop når du nevner at du skulle ønske du kunne denge tilbake på monster at "vi" mistenker at du går glipp av esseensen i Amensia spillet.

 

Så om du svarer på hva som skremmer deg av spill i dag kan man da raskt vurdere om denne metode å lage spill på kommer til å fungere på deg i det hele tatt :).

 

edit:

Du er litt inne på å distansere seg fra spillet. Dette er den største feilen du gjør i Amnesia (om du tar det i kontrast med det jeg never over). så raskt du distanserer deg fra dette spillet så faller det rett ned til å bli et middelmådig til kjedelig spill, helt klart....

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det blir jo litt vagt, tror spørsmålet var stilt for å finne ut hvor du står, hva du faktisk blir skremt av.

 

Amnesia er bygd opp slik at jo flinkere du er å sette deg inn i det samt bruke fantasien jo værre blir det å spille, man må med andre ord bruke\ha en hel del god fantasi, samt er det et "møst" at man spiller i et mørkt rom. Det er nettop når du nevner at du skulle ønske du kunne denge tilbake på monster at "vi" mistenker at du går glipp av esseensen i Amensia spillet.

 

Så om du svarer på hva som skremmer deg av spill i dag kan man da raskt vurdere om denne metode å lage spill på kommer til å fungere på deg i det hele tatt :).

 

edit:

Du er litt inne på å distansere seg fra spillet. Dette er den største feilen du gjør i Amnesia (om du tar det i kontrast med det jeg never over). så raskt du distanserer deg fra dette spillet så faller det rett ned til å bli et middelmådig til kjedelig spill, helt klart....

 

Misforstå meg rett, jeg vet nøyaktig hvordan og hvorfor Amnesia oppleves som skremmende, og det nevnes i artikkelen. Fordi vi ikke ser/vet hva som befinner seg i mørket fyller vi inn tomrommene selv, og dermed skaper vi vår egen frykt. Og de gangene jeg klarte det var jeg jo faktisk redd, f.eks. i starten av spillet da jeg til stadighet trodde at noe skulle angripe meg, til tross for at jeg forsøkte å distansere meg fra det som skjedde. Det er den samme grunnen til at jeg ikke er spesielt glad i å svømme over store, åpne vannflater i spill, da jeg alltid mistenker at det er noe der ute som skal svømme opp og spise meg.

Lenke til kommentar

Har alltid vært fyren som la seg til å sove da kameratene fant frem skrekkfilmen på LAN-fester, og er generelt lite glad i å bli skremt.

 

Da jeg spilte Amnesia, derimot, ble jeg overrasket over hvor mye jeg LIKTE det. Det skremmer vannet av meg, men det er så herlig! Personlig tror jeg det har noe med hvilken type skrekk spillet leverer: Du er forsvarsløs, men du har fortsatt mulighet til å redde skinnet ditt ved å løpe eller hjemme deg. Du vet at gruntene er der, men du vet aldri når eller hvor du vil møte en.

 

Dessuten er Amnesia et godt eventyrspill. En god blanding mellom skrekk og adventure, altså. En herlig spillopplevelse, selv for meg og mitt nag mot skrekksjangeren.

Lenke til kommentar

skal vi finne ein spilliste?

 

Outlast (anbefaler om du liker amnesia og bli jaget og leke "gjemmsel" for og overleve)

Silent hill om du liker story bedre

Condemded om man liker mer vold/ psycho horror

Penumbra om du liker mer pussle

Manhunt om man liker og være psychoen :p

fatal frame er ein jeg liker osv

 

pick your poison man, every drink leads to the same

Lenke til kommentar

Hver sin smak, men mindre selvutslettende arroganse. Fordi du har lest noe tull på en nettside som sitter på den objektive sannheten, vet du "nøyaktig hvorfor og hvordan Amnesia er skummelt." Min opplevelse var et drittkjedelig forsøk på å gjøre noe som ikke er spesielt interessant i utgangspunktet til noe spillbart. Pluss for klinisk nivådesign, minus for mekanikker som er skikkelig kjipe. Kan ikke si at jeg forstod historien heller, men det virka som en slags amatørmessig flørt med klassiske skrekktroper gjort under den tro at spillmediet gjør alt bedre fordi EMOTIONS. Eternal Darkness føltes atskillig friskere da jeg spilte det. Rotete og campy, men det hadde ønske om å fortelle noe gjennom spillelementene. Kritikken er virkelig på et fantastisk sted nå.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...