Gå til innhold

Kaloriunderskudd - for mye av det gode?


Anbefalte innlegg

Hei! Har begynt å passe på kosthold, trene kondisjon og gå ned i vekt. Har endel å ta av, siden jeg er 95 kg og bare 161 høy. Skal legge om livsstilen, men vil samtidig gå ganske masse ned i vekt. Mitt spørsmål er: Er det dumt å ligge på et kaloriinntak på 6-700 pr dag? hadde egentlig tenkt å ligge på rundt 1300, men endte plutselig opp der, og er mett og trivest. minstetrening på en dag er 2 gåturer 30 min motbakke. Supermotivert for nedgang, men vil ikke ødelegge kroppen i prosessen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man legger på seg fordi man ikke klarer å følge dietten man har satt. Og oftest fordi man ikke orker å holde regimet man lagde.

 

For å unngå at man legger på seg igjen etter endt slankekur så må man enten legge om livstilen og slutte og fråtse, eller legge opp "vedlikeholdsdager" hvor man ikke spiser mer enn ca 500kcal. F.eks 1 dag i uka.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva du spiser, men 6-700kcal er så lite at jeg hadde tatt kosttilskudd som gir deg vitaminer, mineraler og fettsyrer. Det er veldig viktig å trene når du spiser så lite, eller så vil du miste muskler, som er årsaken til at det kan bli lettere å gå opp i vekt senere.

 

Greit å få med seg når du slanker deg såpass hardt: det er "bare" forventet at du vil gå ned ca 1kg i uken med et sånt kosthold. Forusetningen er da forbrenning på 1700kcal* og inntak på 700kcal. Du ligger da 1000kcal i underskudd, noe som gir 7000kcal i underskudd i uka, som er det samme som du trenger for å gå ned en kg.

 

Jeg tar det opp, fordi 1kg i uken nok kan føles veldig lite etterhvert når sulten gnager og du føler det stagnerer litt. Det er også ganske vanlig å miste mye vann de første ukene, så du kanskje går ned 6-7kg de første 4 ukene, deretter kan det gjerne komme et par uker hvor vekten ikke viser noen endring. Det kommer av at musklene endrer på hvor mye vann de holder på. Et tips er derfor å se på hva du har gått ned siste 4 uker, ikke hva du har gått ned sist uke.

 

*Det er med lite fysisk aktivitet, du ligger nok høyere.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg liker å ikke spise annenhver dag for da får man spise normalt regelmessig.

Jeg er dessuten litt annerledes enn mange da jeg ikke blir grinete eller ukonsentrert hvis jeg ikke spiser. Jeg merker ikke at jeg ikke har spist før utpå kvelden og da tar jeg en liten bolle med fiberrik kornblanding og en god neve mandler så jeg har noe i magen om natten. Jeg har lettere for å våkne nattestid hvis jeg ikke har spist noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...