Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningskrav etter biltyveri


phnx85

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort: Bilen min ble stjålet i sommer men ble funnet etter en uke. Via bekjente fikk jeg opplyst navn og telefonnummer på en som forsøkte å selge dekkene mine, noe som ble innmeldt til politiet. Hadde kun ansvarsforsikring på bilen, så fikk ikke noe av skadene dekt av forsikringsselvskapet.

 

Jeg er nå kalt inn som vitne i saken mot han som forsøkte å selge dekkene mine og politiet bekreftet at han var mistenkt for tyveri av bilen min. Hvis han blir funnet skyldig kan jeg rette erstatningskrav mot han? Slik jeg har hørt det eier ikke fyre nåla i veggen, må jeg bare håpe på det beste eller dekker staten et eventuelt krav og krever inn fra han?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan alltid rette erstatningskrav mot den som har forvoldt skaden.

Men dette må du vell ta som eit sivilt søksmål. Sidan bevisbyrden er lavare i eit sivilt søksmål så kan du gjere dette uavhengig av om han blir dømt for forholdet eller ikkje.

I eit sivilt søksmål så må det berre være meir enn 50% sannsynligheit for at du skal vinne fram. Det burde ikkje være vanskelig å vinne fram med at den som prøvde å selge bilen din i deler også er den som med stor sansynligheit stjal bilen.

 

Men det kan være fornuftig å ta kontakt med politiadvokaten for å spørre om erstatningsutbetaling blir eit element i straffesaka eller ikkje. Antageligvis så blir det nok ikkje det, men det kan være greit å få det bekrefta.

 

Det at han ikkje har penger til å betale deg blir meir eit praktisk problem. Dersom du vinner fram med eit erstatningskrav så blir du nok berre ein av mange som han skulder penger.

Hadde du hatt forsikring så ville forsikringsselskapet ditt ha betalt for skadane for så å kreve regress frå biltjuven.

Lenke til kommentar

Hvilke skader har oppstått på bilen?

En god del! I korte trekk bulket begge skjermene forran og tre dører samt ødela bakluke og tenningslås. I tillegg måtte jeg lakkere hele bilen.

 

Du kan alltid rette erstatningskrav mot den som har forvoldt skaden.

Men dette må du vell ta som eit sivilt søksmål. Sidan bevisbyrden er lavare i eit sivilt søksmål så kan du gjere dette uavhengig av om han blir dømt for forholdet eller ikkje.

I eit sivilt søksmål så må det berre være meir enn 50% sannsynligheit for at du skal vinne fram. Det burde ikkje være vanskelig å vinne fram med at den som prøvde å selge bilen din i deler også er den som med stor sansynligheit stjal bilen.

 

Men det kan være fornuftig å ta kontakt med politiadvokaten for å spørre om erstatningsutbetaling blir eit element i straffesaka eller ikkje. Antageligvis så blir det nok ikkje det, men det kan være greit å få det bekrefta.

 

Det at han ikkje har penger til å betale deg blir meir eit praktisk problem. Dersom du vinner fram med eit erstatningskrav så blir du nok berre ein av mange som han skulder penger.

Hadde du hatt forsikring så ville forsikringsselskapet ditt ha betalt for skadane for så å kreve regress frå biltjuven.

 

Ja frykter nok at han skylder penger til mange, da det er flere saker forhold som skal opp under samme rettsak. Skal forhøre meg med politiadvokat i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...