Gå til innhold

Megler husker mitt høyeste bud fra annen budrunde


Mad86

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på boligjakt og merker at det i området jeg ser i så er det samme megler på flere salgsobjekter.

 

Jeg har vert med på en runde med denne megleren før men vegrer meg å by på en ny bolig fordi nå vet denne megleren hvor langt jeg kan gå.

 

Hvordan løser man en slik interessekonflikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå vet denne megleren hvor langt jeg kan gå.

Egentlig ikke. Han vet bare hvor mye du syntes det første huset var verdt. Så med mindre du oppga en som grunn til at du ikke bød høyere at du var tom for penger vet han ikke at det var grunnen. Hva du synes om verdien på andre hus, eller hvor mye penger du har vet han ikke.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på om jeg skjønner helt. Du står helt fritt til å sette grensen akkurat der hvor du vil. Du må sette en grense for hva du har råd til å by (ut fra hva banken vil gi og hvor mye penger du har). Du må også sette en grense for hva du vil by for akkurat den boligen - ut fra hva du mener den er verd.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere så spiller det ingen rolle.. Da jeg kjøpte ny leilighet i høst traff jeg på flere av de samme meglerene hele tiden. Noen ganger bydde jeg lavere enn maksprisen min, andre ganger bydde jeg så mye jeg kunne. Man byr det man kan opp til grensen for hva man mener kjøpsobjektet er verdt. Dette vet meglerene og kan derfor ikke være bombesikker på om kjøper kan by mer enn siste bud, eller om du faktisk bare ikke er villig til å by høyere.

Lenke til kommentar

Latterlig problemstilling?

 

Jeg har nettopp kjøpt hus selv, og har vært i flere budrunder. Jeg har stort sett gitt meg lenge før grensen min, fordi jeg ikke synes huset var verdt xxx kroner for meg. Klart, meglere jobber for selger, men jeg har og merket meg hvilke meglere som er "de beste pokerspillerne".

 

Vi valgte selvsagt en av de meglerne vi mente var best da vi skulle selge selv. Han vi kjøpte huset av var en dårlig megler. Gikk tidlig ut og flagget at selger var fornøyd med bud på xx kroner, og at det neppe kom til å bli en ny runde om vi endte opp under takst.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt at det spiller noen rolle om megleren vet hvor mye du kan by eller ikke. Det er klart, er du eneste budgiver og dessuten kanskje har bydd under takst/prisantydning, altså en pris det ikke er sikkert selger vil selge til, så vil jo megleren prøve å få deg til å heve budet opp mot din tålegrense, gjerne komme med et motbud fra selger ("om du byr YYY får du tilslaget"), men da får du heller leke venteleken og si at du har lagt inn et bud på XXX, det gjelder til da og da, og om selger ikke aksepterer det budet, så får du lete videre. Budfrister (edit: og "is i magen") virker begge veier...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...