Gå til innhold

– Microsoft betalte YouTube-skapere for skjult omtale av Xbox One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er genialt, de får flere hundre ganger verdien av en dollar brukt til vanlig markedsføring i påvirkning...

 

Ikke at det er spesielt etisk, men skjønner tanken bak, kan sidestilles med enron, det de gjorde var smart i ett kortsiktig forretningsperspektiv, men allikevel moralsk forkastelig.

Lenke til kommentar

Pinlig sak for Microsoft, pinlig sak for Machinima, pinlig sak for bloggerne det gjelder og pinlig for oss, både vi som diskutterer dette og TEK som videreformidler kritikken, siden vi bidrar til at de nå får mer mediaomtale enn de kunne fått gjennom all denne skjulte sponsingen. Mediaomtale er strengt tatt mer verd enn noen få positive omtaler. Jeg hadde jo for eksempel nesten glemt at Xbox One finnes. Og hvor tåpelig navnet er. Og nå tenker jeg på den igjen.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pinlig sak for Microsoft, pinlig sak for Machinima, pinlig sak for bloggerne det gjelder og pinlig for oss, både vi som diskutterer dette og TEK som videreformidler kritikken, siden vi bidrar til at de nå får mer mediaomtale enn de kunne fått gjennom all denne skjulte sponsingen. Mediaomtale er strengt tatt mer verd enn noen få positive omtaler. Jeg hadde jo for eksempel nesten glemt at Xbox One finnes. Og hvor tåpelig navnet er. Og nå tenker jeg på den igjen.

 

At all reklame er god reklame er jo den mest seiglivede pisspreik-"sannheten" som finnes, det er ikke tilfellet.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har da heller ikke sagt at all reklame var god reklame.

 

---

 

Jeg sa at omtale i media er mer verd enn noen positive videoblogger på youtube. Som et enkelt, anekdotisk eksempel på dette, som slett ikke var noe uttrykk for generalisering, viste jeg til at denne artikkelen faktisk påminnet meg på at dette produktet finnes. Som da også viser at de ikke gjennom sine vanlige kanaler har klart å eksponere meg personlig med mye medieomtale av dette produktet i den siste tiden, siden hele produktet var gått i min glemmebok.

 

Er det noen av disse påstandene du mener er feilaktige? Virkelig? Er det en seiglivet pisspreik-sannhet at jeg nå har Xbox One i min bevissthet, noe den ikke har vært på minst ukesvis, om ikke månedsvis?

Synes det innlegget bommet litt, siden jeg slett ikke har påstått all reklame er god reklame. Men om noe så tok denne artikkelen meg nærmere å lese sponset positiv omtale av Xbox One enn jeg var i utgangspunktet. Så dette er ikke et lekket brennende platform-notat eller millioner av lekkede passord vi snakker om her. At Microsoft, Sony og røkla betaler for positiv omtale og forsøker få fjernet negativ omtale, vet vi da alle fra før.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Har vel heller ikke sagt at du har sagt "all reklame er god reklame", men det er ett begrep relatert til det du skriver "både vi som diskuterer dette og TEK som videreformidler kritikken, siden vi bidrar til at de nå får mer mediaomtale enn de kunne fått gjennom all denne skjulte sponsingen. Mediaomtale er strengt tatt mer verd enn noen få positive omtale"

 

Forøvrig sa jeg ikke at noe i ditt innlegg var feilaktig som sådan, jeg sa det var feilaktig at all reklame er god reklame.

 

Du setter her positiv verdi av denne medieomtalen, som er om en negativ sak. Å ha ett selskap i din bevissthet er ikke nødvendigvis noe positivt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Dette er uten tvil ting som skjer daglig i forskjellige sammenhenger. Kan ikke si jeg bryr meg overhode over hva som er kommet frem her.

 

Dette er bare litt mer bensin for tastatur krigere som har XBO og Microsoft i sine sikter.

 

EDIT: Det er mye som skjer uten at folk hverken tenker over det eller legger merke til det. Viste dere fks at i alle mat butikker så betaler fks Tine butikken for å få mest plass. Eller at Coca Cola betaler for å ha sitt produkt slik at alle ser det?

 

Er masse skitne triks som blir gjort for å påvirke folk. Dette ifra MS er ikke noe nytt.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Dette er uten tvil ting som skjer daglig i forskjellige sammenhenger. Kan ikke si jeg bryr meg overhode over hva som er kommet frem her.

 

Dette er bare litt mer bensin for tastatur krigere som har XBO og Microsoft i sine sikter.

 

EDIT: Det er mye som skjer uten at folk hverken tenker over det eller legger merke til det. Viste dere fks at i alle mat butikker så betaler fks Tine butikken for å få mest plass. Eller at Coca Cola betaler for å ha sitt produkt slik at alle ser det?

 

Er masse skitne triks som blir gjort for å påvirke folk. Dette ifra MS er ikke noe nytt.

 

Jada, selvfølgelig, det som er gjort er ikke noe å bry seg om i det hele tatt, det verste med denne saken er at MS får kritikk..... Gud forby at selskaper får kritikk for uetisk og ulovlig virksomhet, det er mye verre enn å bedrive uetisk og ulovlig virksomhet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er uten tvil ting som skjer daglig i forskjellige sammenhenger. Kan ikke si jeg bryr meg overhode over hva som er kommet frem her.

 

Dette er bare litt mer bensin for tastatur krigere som har XBO og Microsoft i sine sikter.

 

EDIT: Det er mye som skjer uten at folk hverken tenker over det eller legger merke til det. Viste dere fks at i alle mat butikker så betaler fks Tine butikken for å få mest plass. Eller at Coca Cola betaler for å ha sitt produkt slik at alle ser det?

 

Er masse skitne triks som blir gjort for å påvirke folk. Dette ifra MS er ikke noe nytt.

 

Javisst er ikke MS alene om å drive uetisk og ulovlig markedsføring, men hvis man bare reagerer med apati og fatalisme så vil det bare bli verre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er uten tvil ting som skjer daglig i forskjellige sammenhenger. Kan ikke si jeg bryr meg overhode over hva som er kommet frem her.

 

Dette er bare litt mer bensin for tastatur krigere som har XBO og Microsoft i sine sikter.

 

EDIT: Det er mye som skjer uten at folk hverken tenker over det eller legger merke til det. Viste dere fks at i alle mat butikker så betaler fks Tine butikken for å få mest plass. Eller at Coca Cola betaler for å ha sitt produkt slik at alle ser det?

 

Er masse skitne triks som blir gjort for å påvirke folk. Dette ifra MS er ikke noe nytt.

Javisst er ikke MS alene om å drive uetisk og ulovlig markedsføring, men hvis man bare reagerer med apati og fatalisme så vil det bare bli verre.

 

 

Eller tør jeg å driste meg inn på den oppbrukte fanboyisme her? En ting er å være apatisk, en annen ting er å framstille MS som ett offer for ett slags angrep, der kritikerene er de slemme.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...