Gå til innhold

Dynamo med volt, men uten strøm?


jim_smyth

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg en dynamo til navet på sykkelen min som jeg ikke får til å fungere.

 

Når hjulet snurrer kan jeg måle volt avhengig av hastigheten på dekket. Alt er fint med det. Imidlertid får jeg ikke sykkellampen til å lyse. Sykkellampen har ingen feil så vidt jeg kan skjønne (fungerer med batterier). Sykkellampen er laget for bruk på dynamo.

 

Når jeg kobler ei vanlig lyspære til + og - polene for dynamoen lyser den ikke. Imidlertid lyser pæra om jeg setter den på et par batterier.

 

Hva er feil her?

 

Kan en dynamo levere volt, men ikke strøm? Er det da noe feil med dynamoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... brukte ei Ikea-pære for bruk i 12-volt-system. har testa de på 4,5V og den lyser da også så den burde gjort det med volten jeg får fra dynamoen også.. Pæra har heller ikke røket.

 

Jeg har ikke fått koblet multimeteret i serie med lyspærekretsen for å måle ampere. Kan det være tilfellet at den lager volt, men ikke leverer strøm? Og dermed ingen effekt heller...??

 

Vurderer å kjøpe ny dynamo for denne fungerer antakligvis ikke. Lite vits å sende den tilbake til Tyskland med skiftenøkkelmerker og fraktkostnader når helt ny og ingen spørsmål stilt av leverandør koster meg 3-400kr, men skulle gjerne fått dynamoen jeg har kjøpt til å fungere.

Lenke til kommentar

Vel, derfor jeg spør her:)

 

Tar jeg ikke helt feil er det vekselsstrømdynamo. Det er også mest vanlig ser jeg. Shimano 3N31 heter den.

 

Måling av vekselspenning gir 6-7V med håndkraft før den daler nedover. Måling av likespenning blir bare tull i størrelsesorden pluss/minus 1,5V. Så da er det vel vekselstrøm?

Lenke til kommentar

OK, takk for den. Får håpe sykkellykta fungerer til slutt. nå vil jeg først få liv i ei glødepære for å sjekke at dynamoen fungerer. Så langt inget hell...

 

Har noen svar på om man kan ha volt, men ingen strøm? Og hva som evnt er feil om det ikke er strøm?

 

Da har du hengt på en pære med muligens for høy effekt. (Jo høyere effekt, jo lavere motstand. Veldig høy effekt oppleves for dynamo som kortslutning og dermed spenningsfritt)

 

Har googlet dynamoen din og ser at den er beregnet på en 3W / 6V pære.

Lenke til kommentar

OK, takk for den. Får håpe sykkellykta fungerer til slutt. nå vil jeg først få liv i ei glødepære for å sjekke at dynamoen fungerer. Så langt inget hell...

 

Har noen svar på om man kan ha volt, men ingen strøm? Og hva som evnt er feil om det ikke er strøm?

 

Hm, et litt merkelig spørsmål, men jeg prøver. Strøm har både spenning og styrke. Målene for dem er henholdsvis volt og ampere. Strøm har begge deler, men verdiene er uavhengige. Du kan altså ha skyhøy spenning, men lav styrke (som høyspentkabler, hvor målet med høy spenning er lavere motstand og dermed mindre strømtap over lange avstander). Husker ikke hvor stor styrken er i høyspentkablene men at den er så lav som den er er grunnen til at folk overlever nærkontakten med dem.

Svaret ift spørsmålet ditt blir kanskje at dynamoen kan lage høy nok spenning, men samtidig for lav styrke. Høres ikke sannsynlig ut, men teoretisk mulig vil jeg tro.

Lenke til kommentar

 

Hm, et litt merkelig spørsmål, men jeg prøver. Strøm har både spenning og styrke. Målene for dem er henholdsvis volt og ampere. Strøm har begge deler, men verdiene er uavhengige. Du kan altså ha skyhøy spenning, men lav styrke (som høyspentkabler, hvor målet med høy spenning er lavere motstand og dermed mindre strømtap over lange avstander). Husker ikke hvor stor styrken er i høyspentkablene men at den er så lav som den er er grunnen til at folk overlever nærkontakten med dem.

Svaret ift spørsmålet ditt blir kanskje at dynamoen kan lage høy nok spenning, men samtidig for lav styrke. Høres ikke sannsynlig ut, men teoretisk mulig vil jeg tro.

 

Hei

 

Støm måles i Ampere, Spenning i Volt, Effekt i Watt. Og effekten er en sum av Strøm x Spenning.

 

Kraftlinjene har samme motstand uansett spenning. Men høyere spenning gjør at man får lavere strøm. Strømmen bestemmer tykkelse på ledningene. Jo mer strøm, jo tykkere ledning eller mere tap i kablene.

 

Eks.. 1000 amp på 230v er lik 5 ampere på 46 000V

 

1000 Ampere krever enorm kabel, mens 5 ampere går gjennom en lampettledning.

Men høyere spenning krever bedre isolasjon mellom lederne og til jord.

46 000 volt kan lage gnist og kortslutning på et gap på 46mm gjennom luft!

Lenke til kommentar

Utifra R = U / I så tyder jeg da fortsatt det slik at motstanden minker med økende spenning. Er formelen feil?

 

Men takk for påminning om kabeltykkelse, det er selvsagt slik at høyere styrke vil kreve tykkere kabel. Og effekten er vel produktet av spenning x styrke, så man får like mye effekt gjennom med lav styrke ved å øke spenning. Og dermed slippe tykke kabler.

 

Oppfriskning av kunnskap er fint. :)

Sorry for litt OT.

Lenke til kommentar

Fint med oppfriskning.

 

Det jeg prøver å oppnå med lyspæra for testformål er dette: http://www.youtube.com/watch?v=CaWJrbfHxuo. Jeg ser først nå at han bruker ei 12V 100mA pære som krever 1,2W. Jeg håper på noe liknende men har ei 10W pære.

Testen jeg har gjort med 3 AAA gir meg følgende regnestykke: ca 1000mA x 4,5V yter 4,5W. Det lyser relativt svakt i forhold til hvordan de lyser hjemme i stua.

Dynamoen yter med håndkraft max 10V og det lyser ikke.

 

Å koble sykkellykta til 3 AAA batterier gir den endel lys. Ved å koble på alle mulige måter får jeg derimot ikke lys med dynamoen selv når den yter opptil 10 volt.

 

Hva kan være årsaken?

Lenke til kommentar

Ref data lenger oppe i tråden:

 

Dynamo:

P=3W og U=6V:

 

I=P/U =0,5 A Det er maks dynamoen kan gi ut av strøm. U=R*I -> R = U/R=12 ohm

 

Ikeapære:

Du har hektet på en 10W og 12 V Pære. R=U^2/P= 14,4 ohm

 

Du forsyner IKEA pære med 6V --> Effekt pære = P=U^2/R=6^2/14,4 = 2,5 W

 

Oppsummering:

 

1. Ikeapære trekker 25% av merkeeffekt. Dette er kanskje ikke nok til å få pæren til å lyse.

 

2. Du har ikke skrevet noe om du Ikea Pære er en LED-pære. (Led-pære krever likestrøm. Vekselstrøm og feil polaritet tar knekken på LED)Sjekk at pæren virker på et 12 V batteri.

 

Lenke til kommentar

Ref data lenger oppe i tråden: Dynamo: P=3W og U=6V: I=P/U =0,5 A Det er maks dynamoen kan gi ut av strøm. U=R*I -> R = U/R=12 ohm Ikeapære: Du har hektet på en 10W og 12 V Pære. R=U^2/P= 14,4 ohm Du forsyner IKEA pære med 6V --> Effekt pære = P=U^2/R=6^2/14,4 = 2,5 W Oppsummering: 1. Ikeapære trekker 25% av merkeeffekt. Dette er kanskje ikke nok til å få pæren til å lyse. 2. Du har ikke skrevet noe om du Ikea Pære er en LED-pære. (Led-pære krever likestrøm. Vekselstrøm og feil polaritet tar knekken på LED)Sjekk at pæren virker på et 12 V batteri.

 

Det er ei glødepære.

 

Hvis det er for stor motstand i pæra, lyser den da ikke, eller lyser den svakt?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er nok det at dynamoen ikke klarer å levere nok strøm, og da øker vel i praksis motstanden inni? Jeg er veldig rusten på elektrokunnskapene. :/

 

Det er ikke slik at du kan ha strøm uten spenning. Man sier at det ligger spenning over to poler på et batteri f.eks., dvs. hvis du kobler til en last så vil spenningen gå over denne lasten (i dette tilfellet pæren).

 

Regner med at du spinner opp dynamoen før du prøver? Eller er det jo ingen vits. :p

 

 

Forresten, har du et datablad til den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...