Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som hengiven tilhenger helt siden den første utgivelsen samt FM siden 3'ern må jeg si meg helt enig i anmeldelsen. Jeg rett og slett higer etter disse utgivelsene men 6'ern er den første jeg har null interesse for. Er også enig i at lydsiden nå begynner å bli pinlig. "Lyd er halve opplevelsen" er det noe som heter og vi har nå passert et punkt hvor grafikk og kjørefølelse alene ikke lenger er godt nok for at man skal tømme lommeboken.

Hadde de gitt ut GT7 på PS4 med et kjempeløft i grafikk men uten å løfte lyden mange, mange hakk hadde jeg nok heller ikke tømt lommeboken. Jeg har dog heller ikke interessen for å kjøpe FM5 selv om de gjør det bedre på lydsiden da de har klart å gjøre en del andre ting som også ødelegger spillet. Selv om GT er verst ift. skademodell og realisme i det aspektet synes jeg heller ikke FM er god nok her.

 

Forløpig titter jeg mot titler som Assetto Corsa, rFactor, iRacing og Project Cars da det virker som om GT og FM ikke lenger tåler tidens tann. GT serien har problemer med å løfte seg og FM virker så desperate etter å følge tiden at de gjør for mye galt.

Jeg tror begge disse seriene vil slite voldsomt fremover da hverken GT6 eller FM5 ga det fansen ønsket og salgstallene var elendige og samtidig vet vi at det er mange år til neste spill i serien som evt. kan rette opp skaden disse utgivelsene har gjort.

 

 

PS.

At PD har brukt tid, ressurser og krefter på å legge til kjøring på månen og en naturtro stjernehimmel og i tillegg brukte det aktiv i markedsføringen fikk meg til å synke mange hakk i stolen med et stort oppgitt sukk. Det positive er dog at jeg vil spare mye penger på å kjøpe hverken PS4 eller XO da disse titlene alltid har vært den fremste årsaken til mine konsollkjøp. Ratt, pedaler og stativ fortsetter å støve ned i boden.

 

Mitt ønske nå er et veldig godt bilspill i nextgen kvalitet med full støtte for Oculus Rift Crystal Cave. Da kaster jeg pengene etter det og oppgraderer muligens også både ratt og stol/stativ. Det hadde vært meget gledelig om dette ble enten FM eller GT, men jeg er redd det ikke skjer.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er stor tilhenger av Gran Turismo-serien. Det har gitt mye og er en unik spillserie med en enda mer unik utvikler (legg merke til formuleringen der).

 

Jeg føler at planene og ambisjonene deres kanskje går vann over hodet på dem, de klarer ikke å lykkes helt med GT6.

 

Det er en del forbedringer, men også en del irriterende "plager" som henger igjen. Jeg synes det er viktig å se det fra utviklerenes perspektiv, selv om dette ikke var ment som et helt nytt spill var det ment som en siste innsats for å presse siste rest ut av platformen PS3.

 

Alikevel er det varierende kvalitet, både på biler, grafikk, gameplay osv. Mye forbedret, men også en del som er forverret. Den varierende kvaliteten føler jeg er blitt verre, og tospiller-delen er en spøk (heldigvis spiller jeg "aldri" tospiller).

 

Online-delen er bra, bedre enn hva den var. Fysikken og realismen er forbedret og de har fjernet en del irriterende konsepter og du slipper f.eks. å samle opp en haug med farger. Det er også litt mer å "pynte" bilene med.

 

FPS-en er blitt mer ustabil, mer enn jeg tollererer i et slikt spill. Heldigvis er utviklerene flinke når det gjelder input-lag, noe som har vært ødeleggende på andre bilspill til PS3 (som gjør at de ble spilt èn gang, og aldri igjen).

 

 

Når det gjelder grafikken så er balansen blitt enda mer skeiv, som følge av PS3s begrensninger og PD sin stahet om å overgå seg selv. Ikke alle biler er ferdige innvendige, f.eks. Tesla Model S som ser helt forferdelig ut inni. Hvis PD ikke har endret personlighet så er grunnen at de ikke ble ferdig og at dette kommer i en oppdatering senere. Grafikken har også et preg av å se mer spillaktig ut, den fotorealistiske grafikken har falmet litt. Refleksjoner og andre viktige faktorer lider som følge av den skeve fordelingen. Personlig vil jeg si at grafikken er blitt forverret på grunn av denne ubalansen som blir mer tydelig.

 

 

Skademodellen er som før, de har ikke gjort annet enn å implementere det på andre biler. De har sagt selv at hele grunnen til at de lagde skademodell var fordi brukere ønsket dette, de har ingen ønske selv om å ha dette med i spillet. De ser på GT som kunst, og mener bilene og spillverdenen skal se pent ut og at skademodell ødelegger dette. Spør du meg kunne de ha droppet hele skadesystemet og brukt energien sin på andre ting når de ikke skal gjøre det skikkelig. De motsier seg selv og arbeidet er bortkastet når kvaliteten ikke tilfredstiller en brøkdel av forventningene. Skadesystemet er så ubetydelig at det bare er ødeleggende istedenfor å bidra positivt til opplevelsen.

 

 

Når du investerer i et GT-spill må du ha litt tålmodighet. Det kommer flere oppdateringer, og for dem som engasjerer seg og deler sin kritikk med PD så vil de høre etter og ta det med. Det har de vist flere ganger. Og de har nok respekt for seg selv og sitt eget arbeid at de ikke etterlater et skuffende spill og begynner på neste spill uten å gjøre opp for skuffelsen.

 

Ingen utviklere av denne kaliber er så detikerte og generøse når det gjelder oppdateringer etter et spill er lansert.

 

 

Min karakter for spillet er jeg ikke helt sikker på, ettersom jeg ikke har fått tid til å spilt så mye som jeg skulle ønsket. Men 6/10 synes jeg er rettferdig, ihvertfall per idag.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Mitt største problem med GT5 var menysystemet. Det går så inni h... tregt å f.eks. oppgradere bilen. Klikke på del - klikke på kjøp del, klikke på ja, jeg vil kjøpe, klikke på ok melding om at du har kjøp del. Vil du installere delen, klikke på ja, delen er installert, trykke ok. Så er det neste del...

Det er alt for mange klikke på ok bokser for alle mulige meldinger som burde vært boks som vises øverst på skjermen i noen sekunder. Er det like tregt på GT6?

Lenke til kommentar

Har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Jeg tror ikke det er realistisk å forvente en skademodell som er like troverdig som resten av simulasjonen, og da er det like greit å utelate den. Særlig med tanke på hvor mye ressurser noe slikt måtte brukt. Dessuten er det i virkeligheten veldig begrenset hvor konkurransedyktig du er etter selv en liten dult. Beslutningen om å utelate skademodell er helt forståelig og fullstendig tilgivelig. Anmelder er imponert over hvor mye de klarer å skvise ut av PS3-en, men det ville sett helt annerledes ut med en realistisk skademodell. Vil man ha det gøy med kræsjing, kan jeg heller anbefale Bugbears Next Car Game (Flatouts spirituelle oppfølger)
Det GT-serien først og fremst trenger å forbedre seg på er grensesnittet og den ensidige spilldelen. Det er ikke vanskelig å se for seg mange måter pengegrindingen kunne blitt gjort mer spennende enn i GT5.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Som hengiven tilhenger helt siden den første utgivelsen samt FM siden 3'ern må jeg si meg helt enig i anmeldelsen. Jeg rett og slett higer etter disse utgivelsene men 6'ern er den første jeg har null interesse for. Er også enig i at lydsiden nå begynner å bli pinlig. "Lyd er halve opplevelsen" er det noe som heter og vi har nå passert et punkt hvor grafikk og kjørefølelse alene ikke lenger er godt nok for at man skal tømme lommeboken.

 

Hadde de gitt ut GT7 på PS4 med et kjempeløft i grafikk men uten å løfte lyden mange, mange hakk hadde jeg nok heller ikke tømt lommeboken. Jeg har dog heller ikke interessen for å kjøpe FM5 selv om de gjør det bedre på lydsiden da de har klart å gjøre en del andre ting som også ødelegger spillet. Selv om GT er verst ift. skademodell og realisme i det aspektet synes jeg heller ikke FM er god nok her.

 

Forløpig titter jeg mot titler som Assetto Corsa, rFactor, iRacing og Project Cars da det virker som om GT og FM ikke lenger tåler tidens tann. GT serien har problemer med å løfte seg og FM virker så desperate etter å følge tiden at de gjør for mye galt.

Jeg tror begge disse seriene vil slite voldsomt fremover da hverken GT6 eller FM5 ga det fansen ønsket og salgstallene var elendige og samtidig vet vi at det er mange år til neste spill i serien som evt. kan rette opp skaden disse utgivelsene har gjort.

 

 

PS.

At PD har brukt tid, ressurser og krefter på å legge til kjøring på månen og en naturtro stjernehimmel og i tillegg brukte det aktiv i markedsføringen fikk meg til å synke mange hakk i stolen med et stort oppgitt sukk. Det positive er dog at jeg vil spare mye penger på å kjøpe hverken PS4 eller XO da disse titlene alltid har vært den fremste årsaken til mine konsollkjøp. Ratt, pedaler og stativ fortsetter å støve ned i boden.

 

Mitt ønske nå er et veldig godt bilspill i nextgen kvalitet med full støtte for Oculus Rift Crystal Cave. Da kaster jeg pengene etter det og oppgraderer muligens også både ratt og stol/stativ. Det hadde vært meget gledelig om dette ble enten FM eller GT, men jeg er redd det ikke skjer.

 

Godt å lese at det er en som tenker akkurat det samme som meg.

Jeg er selv på jakt etter nye titler da jeg har sett meg lei av Gran Turismo etter mye spilling av GT5.

Hadde ikke hørt om rFactor 2 eller iRacing før du nevnte de, har du testet noen av de spillene?

Synes Project CARS ser meget lovende ut.

Lenke til kommentar

Har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Jeg tror ikke det er realistisk å forvente en skademodell som er like troverdig som resten av simulasjonen, og da er det like greit å utelate den. Særlig med tanke på hvor mye ressurser noe slikt måtte brukt. Dessuten er det i virkeligheten veldig begrenset hvor konkurransedyktig du er etter selv en liten dult. Beslutningen om å utelate skademodell er helt forståelig og fullstendig tilgivelig. Anmelder er imponert over hvor mye de klarer å skvise ut av PS3-en, men det ville sett helt annerledes ut med en realistisk skademodell. Vil man ha det gøy med kræsjing, kan jeg heller anbefale Bugbears Next Car Game (Flatouts spirituelle oppfølger)

Det GT-serien først og fremst trenger å forbedre seg på er grensesnittet og den ensidige spilldelen. Det er ikke vanskelig å se for seg mange måter pengegrindingen kunne blitt gjort mer spennende enn i GT5.

 

Som anmelderen påpeker, så dreier det seg ikke om å "ha det gøy med krasjing". Det handler om å gi spilleren konsekvenser for dårlige valg.

Det har eksistert gode bilsimulasjoner med realistisk skademodell i lang tid, så det er ingen grunn til at PD ikke skal greie det. Fraværet gjør at man beveger seg inn på arkadearenaen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser jeg behovet for, men man trenger ikke en skademodell til det. Man kan for eksempel rett og slett gjøre det sånn at et sammenstøt som ville satt deg ut av spill i virkeligheten, tar deg ut av løpet. Konsekvensen for et dårlig valg er som regel at det er over uansett, så jeg har ikke det helt store behovet for en realistisk fremstilling av det i et racingspill. Kanskje noen spill har fått det til å føles troverdig, men er det virkelig det?

 

Det er ikke slik at GT-serien (eller noen andre simulatorer for den saks skyld) er perfekte, og at alt som mangler er skademodellen og at regnekraften er ubegrenset. Det er et spørsmål om prioritering, og jeg tar mer realistisk dekkdynamikk hver dag, fremfor en ressurskrevende skademodell som nesten ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Det ser jeg behovet for, men man trenger ikke en skademodell til det. Man kan for eksempel rett og slett gjøre det sånn at et sammenstøt som ville satt deg ut av spill i virkeligheten, tar deg ut av løpet. Konsekvensen for et dårlig valg er som regel at det er over uansett, så jeg har ikke det helt store behovet for en realistisk fremstilling av det i et racingspill. Kanskje noen spill har fått det til å føles troverdig, men er det virkelig det?

 

Det er ikke slik at GT-serien (eller noen andre simulatorer for den saks skyld) er perfekte, og at alt som mangler er skademodellen og at regnekraften er ubegrenset. Det er et spørsmål om prioritering, og jeg tar mer realistisk dekkdynamikk hver dag, fremfor en ressurskrevende skademodell som nesten ikke er i bruk.

 

Det er mye man ikke "trenger", men skademodell øker innlevelsen betraktelig. Man "trenger" ikke bra grafikk heller, hvis man skal følge ditt argument.

Skademodell med realistiske konsekvenser eksisterer i bla. Richard Burns Rally og flere andre simulatorer opp igjennom tidene. GT-serien er ikke akkurat noen høyverdig simulator, så at det lissom har "realistisk dekkdynamikk" er bare PR-BS.

Det er greit synes at GT er et kult spill, men å forsvare aspekter ved spillet som burde vært forandret for ti år siden er bare tull. Det var et dritbra spill på PS1. Nå er det bare utdatert.

Lenke til kommentar

Ikke putt ordene i munnen på meg. Skademodell øker kanskje troverdigheten i øyeblikket du kræsjer, men da er løpet uansett over. Jeg skjønner godt at noen velger å nedprioritere det fremfor ting som treffer videre. Rally er noe helt annet - i rally er det ofte aktuelt å fullføre etappen selv om bilen er skadet.

Ikke har jeg sagt noe om kvaliteten på dekkdynamikken til GT heller, så igjen: ikke putt ord i munnen på meg. Klarer du ikke argumentere mot det jeg faktisk sier, så la være.

 

Dette er ikke noe fanboy-forsvar av GT, jeg har ikke engang kjøpt 6-eren enda. Jeg prøver bare å forklare at det kan være et streit valg å bortprioritere skademodell. Når tiden er moden vil jeg også ha det.

Lenke til kommentar

Kunne vært valgfritt å bruke skademodellen. Så kan de som foretrekker å kjøre med skade gjøre det, og dem som vil kjøre skadefritt gjøre det. Det ville gjort spillet bedre for min del. Jeg kjenner ikke noe sted at det frister å starte et løp på nytt etter å ha kjørt i over en time, men det kunne vært mer aktuelt å godta en omstart på et kortere løp.

Lenke til kommentar

Ikke putt ordene i munnen på meg. Skademodell øker kanskje troverdigheten i øyeblikket du kræsjer, men da er løpet uansett over. Jeg skjønner godt at noen velger å nedprioritere det fremfor ting som treffer videre. Rally er noe helt annet - i rally er det ofte aktuelt å fullføre etappen selv om bilen er skadet.

Ikke har jeg sagt noe om kvaliteten på dekkdynamikken til GT heller, så igjen: ikke putt ord i munnen på meg. Klarer du ikke argumentere mot det jeg faktisk sier, så la være.

 

Dette er ikke noe fanboy-forsvar av GT, jeg har ikke engang kjøpt 6-eren enda. Jeg prøver bare å forklare at det kan være et streit valg å bortprioritere skademodell. Når tiden er moden vil jeg også ha det.

 

Jeg putter ikke ord i munnen din. Jeg svarer på det du sier. Voks opp, og prøv å argumentèr isteden.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Du putter ordene i munnen på meg, både når du skal ha meg til å forsvare påstanden "vi trenger ikke bedre grafikk" (som jeg aldri fremla), og når du vil ha det til at jeg sa at dekkdynamikken i spillet var bra, eller har gått på "PR-BS-et" (det jeg sa var at jeg heller vil ha bedre dekkdynamikk enn skademodell, uten å felle noen dom over GTs sådanne).

I tillegg vil du finne et par kurante argumenter i innlegget, om du leser nøye.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Enig i at racingsim'er ha god dekksim i liket med understell, fjæringer etc. men jeg synes ikke det på noen som helst måte trenger å gå utover et godt lydbilde. På den ene siden kan det å kjøre en racingbil være et øredøvende bråk (noe eks. Grid2 viser forholdsvis godt via et spill) men da bør man ha muligheten til å stille lydparametere på egenhånd slik at man får det lydbildet man ønsker men at spillet i utgangspunktet leverer et fullverdig og realistisk lydbilde (noe heller ikke FM serien gjør).

 

Når det gjelder kosmetisk skadesim så er det viktig for spillopplevelsen og innlevelsen i spillet. Dette er dog en veldig krevende bit både på programering og ressurssiden så her er jeg mer avventende til å gi sterk kritikk. Det viktigste ift. skadesim er uansett at bilen oppfører seg korrekt ift. skadene og slitasjen den påføres og ikke hvordan det kosmetiske ser ut ift. dekk som avgir gummi, småbulker her og der, ruteskader osv. En ting GT serien kan gjøre veldig enkelt er å gi større konsekvenser om man kjører bilen i autovernet i en sving i 200kmt. Jeg vet faktisk ikke om de har gjort noe her siden GT5 da jeg spilte v2 veldig lite. Det at man kan bruke andre biler og autovern for å hjelpe seg i svinger blir for dumt i et racing spill som liker å kalle seg en sim.

 

Ellers er mitt største ankepunkt til mange racingspill AI'en. Selv om det beste er å kjøre mot 10-30 reelle spillere som oppfører seg pent og forsøker å ikke ødelegge opplevelsen for andre (vanskelig å få til på internett i dag) så er AI'en en meget viktig del av opplevelsen for meg og her stinker de aller fleste titler jeg har prøvd til i dag. Er det et område de virkelig må jobbe med så er det dette, men så har jeg ikke prøvd de beste titlene som jeg har nevnt tidligere og vet ikke hvordan de gjør det der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...