Gå til innhold

Hadde du bedt til Gud i en livstruende situasjon?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

ÉN ting er at man TROR det hjelper, en annen ting er om det virkelig hjelper. Om du tror det hjelper fordi du ba en bønn, hadde det hjulpet om du IKKE ba en bønn også. Fordi forholdene da lå til rette for at ting gikk bra. ;) Så enkelt er det. Bønnen har ingenting å si.

 

 

 

Hvis folk blir snille av å be, så er vel det et bevis for at det virker. Og hvis den som ber blir snillere med sine omgivelser også, så er vel det enda ett bevis. Så, hvorfor er det om å gjøre å nekte å se det helt åpenbare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ÉN ting er at man TROR det hjelper, en annen ting er om det virkelig hjelper. Om du tror det hjelper fordi du ba en bønn, hadde det hjulpet om du IKKE ba en bønn også. Fordi forholdene da lå til rette for at ting gikk bra. ;) Så enkelt er det. Bønnen har ingenting å si.

 

 

Nei, Knut, bønn er mere som "når man snakker om sola, så skinner den" Avgjørende er likevel, hvem som snakker dvs. ber :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

ÉN ting er at man TROR det hjelper, en annen ting er om det virkelig hjelper. Om du tror det hjelper fordi du ba en bønn, hadde det hjulpet om du IKKE ba en bønn også. Fordi forholdene da lå til rette for at ting gikk bra. ;) Så enkelt er det. Bønnen har ingenting å si.

 

 

 

Hvis folk blir snille av å be, så er vel det et bevis for at det virker. Og hvis den som ber blir snillere med sine omgivelser også, så er vel det enda ett bevis. Så, hvorfor er det om å gjøre å nekte å se det helt åpenbare?

 

 

 

 

ÉN ting er at man TROR det hjelper, en annen ting er om det virkelig hjelper. Om du tror det hjelper fordi du ba en bønn, hadde det hjulpet om du IKKE ba en bønn også. Fordi forholdene da lå til rette for at ting gikk bra. ;) Så enkelt er det. Bønnen har ingenting å si.

 

 

Nei, Knut, bønn er mere som "når man snakker om sola, så skinner den" Avgjørende er likevel, hvem som snakker dvs. ber :)

 

Hehe..jaja...dere får tro hva dere vil. Jeg kjenner tilfeldigvis kristne som ikke alltid er så snille også, jeg. Hva skal man si om dem?Og han ene jeg tenker på har vært kristen i mange år.

 

Jeg hadde personlig hvertfall ikke blitt snillere ved å be. Det kan jeg skrive under på. Jeg er meg, og kan aldri bli noen annen.

Endret av Knut A.
Lenke til kommentar

Moderatormelding

 

Jeg vil minne alle om denne trådens tittel. Trådtittelen stiller ett tydelig spørsmål: «Hadde du bedt til Gud i en livstruende situasjon?».

 

Dersom dere er i tvil om hva som skal diskuteres, så er tittelen til enhver tid godt synlig i toppen av tråden. Hvis dere føler en diskusjon blir tatt over andre problemstillinger kan dette rapporteres ved å trykke på "Rapporter"-knappen på ett innlegg.

 

Tråden har grunnet lange diskusjoner som ikke direkte kan relatere seg til trådens tittel, blitt splittet ut til to nye tråder. De to er:

Det kan skje flere endringer med de to ny-utsplittede trådene, men en ting om gangen... ;)

 

Reaksjon på moderering kan tas på PM eller i tilbakemeldingsforumet. Moderering skal ikke diskuteres i denne tråden.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis folk blir snille av å be, så er vel det et bevis for at det virker.

Om det er det som skal til for at religiøse er snille så beviser det ikke annet enn at de hadde vært grusomme mennesker om de ikke innbiller seg at slikt gjør dem snille... Det beviser ihvertfall ikke at bønn hjelper for noe annet enn deres snillisme... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Hvis folk blir snille av å be, så er vel det et bevis for at det virker.

Om det er det som skal til for at religiøse er snille så beviser det ikke annet enn at de hadde vært grusomme mennesker om de ikke innbiller seg at slikt gjør dem snille... Det beviser ihvertfall ikke at bønn hjelper for noe annet enn deres snillisme... :)

 

 

Bønn og meditasjon har sin positive virkning, og man kan både måle virkningen, og selv kjenne den helt tydelig. Men det er opp til en selv så klart. Og det beviser ikke annet enn at en mental trening har sin virkning. Hva de nå er på forhånd vet ingen av oss, men vi kan jo anta på generell basis, at de er ca like gode som deg og meg

 

Hvorfor bruker du ordet "snillisme", har du problemer med ordet snill?

Lenke til kommentar

Vet at det man kaller meditasjon har en positiv virkning, jeg bruker det ofte selv for å bli kvitt stress i en hektisk hverdag... Senke skuldre og slappe av i kroppen, puste med maven også videre...

 

Samt at det å IKKE ha stive muskler i Wing Chun er essensielt, for er musklene stive må du først løse dem opp for å endre stilling på armen, slå etc, noe du slipper å bruke tid og energi på når du allerede er avslappet i musklene... Så joda, her er vi på bølgelengde... (Kanskje bortsett fra den påfølgende volden i det jeg trente da... :) Men på grunn av denne treningen så stivner jeg aldri i skarpe situasjoner heller, jeg beholder alltid roen og isteden for å være redd for å bli slått forventer jeg å bli slått, og kan derfor slappe helt av i musklene man normalt spenner i slike situasjoner, og derfor innehar et kjempe overtak på toppen av en teknikk som er genial i sin enkelthet... :)

 

Neida, har ikke problemer med snill. Er bare klar over at de fleste av oss er snille fordi vi forventer noe tilbake eller for at det gjør oss selv godt å være snill og ikke for snillismens egen skyld.. :) Og hvis bønn er det eneste som gjør religiøse mennesker snille bør de for all del fortsette å be... Blir litt for dumt for meg den siste der, men hvis man tror religion og bønn er det eneste som lager en snill har du et problem, for det stemmer ikke... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vet at det man kaller meditasjon har en positiv virkning, jeg bruker det ofte selv for å bli kvitt stress i en hektisk hverdag... Senke skuldre og slappe av i kroppen, puste med maven også videre...

 

 

 

Neida, har ikke problemer med snill. Er bare klar over at de fleste av oss er snille fordi vi forventer noe tilbake eller for at det gjør oss selv godt å være snill og ikke for snillismens egen skyld.. :) Og hvis bønn er det eneste som gjør religiøse mennesker snille bør de for all del fortsette å be... Blir litt for dumt for meg den siste der, men hvis man tror religion og bønn er det eneste som lager en snill har du et problem, for det stemmer ikke... :)

 

Her beviser du at bønn hjelper på deg også .. Jeg ser tydelig forskjell i måten du former denne posten på, i forhold til postene før denne. Du har mildnet til den grad at jeg vil si at; nå er vi snille begge to ..

 

Jeg som ber og mediterer for å holde meg snillest mulig får virkningen - og du tenkte nok litt før og mens du skrev; at her kan man senke skuldrene og ikke være så på hugget, for lille snille Vanvittige Sky, vil meg ikke uvel .. og da ble ordvalgene dine endret i en snillere retning

 

Det er din måte å "be eller meditere" på, og du ser at det virket

 

Og er det farlig om vi er så egoistiske at vi ber for vår egen snillhet? Hvorfor er det så ofte at den "feilen" blir dratt frem? Ja, jeg føler meg bedre når jeg klarer å være som snillest, og skjønner ikke denne merkelige "synden" som noen forsøker å vri det til.

 

:)

Lenke til kommentar

 

Vet at det man kaller meditasjon har en positiv virkning, jeg bruker det ofte selv for å bli kvitt stress i en hektisk hverdag... Senke skuldre og slappe av i kroppen, puste med maven også videre...

 

 

 

Neida, har ikke problemer med snill. Er bare klar over at de fleste av oss er snille fordi vi forventer noe tilbake eller for at det gjør oss selv godt å være snill og ikke for snillismens egen skyld.. :) Og hvis bønn er det eneste som gjør religiøse mennesker snille bør de for all del fortsette å be... Blir litt for dumt for meg den siste der, men hvis man tror religion og bønn er det eneste som lager en snill har du et problem, for det stemmer ikke... :)

 

Her beviser du at bønn hjelper på deg også .. Jeg ser tydelig forskjell i måten du former denne posten på, i forhold til postene før denne. Du har mildnet til den grad at jeg vil si at; nå er vi snille begge to ..

 

Jeg som ber og mediterer for å holde meg snillest mulig får virkningen - og du tenkte nok litt før og mens du skrev; at her kan man senke skuldrene og ikke være så på hugget, for lille snille Vanvittige Sky, vil meg ikke uvel .. og da ble ordvalgene dine endret i en snillere retning

 

Det er din måte å "be eller meditere" på, og du ser at det virket

:) Ja så sannelig sier jeg deg...

 

Bortsett fra at jeg ikke bruker det som bønn da, men for å få kroppen til å slappe av, roe ned, senke skuldrene og, i en skarp situasjon, roe meg ned så jeg kan ha et overtak på den som vil meg vondt... :) Vet ikke om du har sloss noen gang jeg, men jeg har det, flere enn jeg har lyst til å huske og felles for dem alle var at jeg ble fryktelig oppjaget, skremt og utpumpet etter selv korte stunder, som en reaksjon på adrenalin og endorfiner som eksploderer i kroppen og frykt som får all finmotorikk til å forsvinne som dugg for solen. Du har sikkert sett filmsnutter av en del kampsport der de forsøker å bruke triksene sine til selvforsvar, der du må gjøre slik, slik og slik for å få til ditt eller forsvare deg mot datt og felles for dem alle er at de ikke virker.... Vet du hvorfor? Svaret er så enkelt at du ved å bruke disse teknikkene involverer finmotorikk.. Finmotorikk virker ikke når du er full av endorfiner, adrenalin og frykt, jeg har sett en med svart belte i karate få grisebank på byen av en lokal "slosskjempe" fordi han trodde han kunne bruke disse flotte "movene" som går så bra på trening, der de som det "sloss" i mot alltid er villige og "tro" mot det de trener og "lar" vedkommende vinne...

 

Ble selv bedt om å være prøve kanin for "sensei" (treneren) på min eldte sønns karate trening for mange år siden og du skulle sett ansiktet hans når jeg ikke var medvillig på den fancy teknikken han skulle vise sine elever som selvforsvar. Den tredje gangen jeg enkelt deflekterte denne opphøyde demiguden av et svart beltes angrep ble han irritert og tok i litt, hvorpå han sekunder etterpå befant seg på ryggen på gulvet i gymsalen, med meg over seg, klar til å mose ham..... Klart jeg kunne vært medgjørlig og grei og kastet meg skrikende til gulvet jeg også, det var jo forventet, men jeg er ikke tilhenger av bullshit, så jeg klarte ikke å dy meg fra å vise hvorfor bruk av fancy moves er tull å lære bort som selvforsvar, samt at jeg latet som om jeg var så dum at jeg ikke forsto hensikten hans... Etter det ble jeg aldri bedt om å være prøve kanin, av en eller annen grunn... :)

 

 

Skal du unngå dette må du trene enkle og greie teknikker som bruker grovmotorikk, da først har du en sjanse og du må forvente å bli slått!!! Samt å lære deg til å slappe av i musklene, kjenne "chi'en" flyte om du vil.... Jada, jeg vet hva chi, ki er... :)

 

 

Og er det farlig om vi er så egoistiske at vi ber for vår egen snillhet? Hvorfor er det så ofte at den "feilen" blir dratt frem? Ja, jeg føler meg bedre når jeg klarer å være som snillest, og skjønner ikke denne merkelige "synden" som noen forsøker å vri det til.

 

:)

 

 

Ber for snillhet? Hvorfor det? Holder det ikke å være snill for egen del? Og hva ønsker man å oppnå ved å be for snillhet? At man blir enda snillere? Snillere enn snillest, eller dumsnill...? Det var foresten du som vred inn synden, hva enn synden er for noe... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Ber for snillhet? Hvorfor det? Holder det ikke å være snill for egen del? Og hva ønsker man å oppnå ved å be for snillhet? At man blir enda snillere? Snillere enn snillest, eller dumsnill...? Det var foresten du som vred inn synden, hva enn synden er for noe... ;)

 

 

Nå vrir du deg som en meitemark på kroken .. Tror du skjønner veldig godt hvor jeg vil. Men dette med din ateistiske synd, slik jeg ser det. Det at du mistenkeliggjør "snillhet og godhet" .. Hva er det for noe? Jeg lurer på om ikke det bunner i din egen tro om at du selv ikke er verdt all denne snillheten, og helst vil unngå spørsmålene

 

Du er plaget av "synd" - din egen oppfattelse av at du ikke er verdifull nok ..

 

Og siden du ikke er verdifull nok, kan heller ingen andre være det, selv om de ber både til den ene eller andre guden sin.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest member-7189

 

 

 

 

Ber for snillhet? Hvorfor det? Holder det ikke å være snill for egen del? Og hva ønsker man å oppnå ved å be for snillhet? At man blir enda snillere? Snillere enn snillest, eller dumsnill...? Det var foresten du som vred inn synden, hva enn synden er for noe... ;)

 

 

Men dette med din ateistiske synd, slik jeg ser det.

 

Hvordan kan noe være en "ateistisk synd" når synd (i følge http://no.thefreedictionary.com/synd) er

"1. religion handling el. tanke som strider mot Guds vilje"

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ber for snillhet? Hvorfor det? Holder det ikke å være snill for egen del? Og hva ønsker man å oppnå ved å be for snillhet? At man blir enda snillere? Snillere enn snillest, eller dumsnill...? Det var foresten du som vred inn synden, hva enn synden er for noe... ;)

 

 

Nå vrir du deg som en meitemark på kroken .. Tror du skjønner veldig godt hvor jeg vil. Men dette med din ateistiske synd, slik jeg ser det. Det at du mistenkeliggjør "snillhet og godhet" .. Hva er det for noe? Jeg lurer på om ikke det bunner i din egen tro om at du selv ikke er verdt all denne snillheten, og helst vil unngå spørsmålene

 

Du er plaget av "synd" - din egen oppfattelse av at du ikke er verdifull nok ..

 

Og siden du ikke er verdifull nok, kan heller ingen andre være det, selv om de ber både til den ene eller andre guden sin.

 

:)

 

:) Min tur å skoggle... :)

 

Synd faktisk... Er akkurat så verdifull som jeg selv anser meg jeg...

 

Joda, jeg skjønner hva du mener, jeg skjønner bare ikke hvorfor man må be for det... Be til hva/hvem? Til seg selv da eller?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

 

Ber for snillhet? Hvorfor det? Holder det ikke å være snill for egen del? Og hva ønsker man å oppnå ved å be for snillhet? At man blir enda snillere? Snillere enn snillest, eller dumsnill...? Det var foresten du som vred inn synden, hva enn synden er for noe... ;)

 

 

Men dette med din ateistiske synd, slik jeg ser det.

 

Hvordan kan noe være en "ateistisk synd" når synd (i følge http://no.thefreedictionary.com/synd) er

"1. religion handling el. tanke som strider mot Guds vilje"

 

 

Det var en spissformulering - jeg vet at det ikke finnes "synd" utenfor religioner

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

 

Ber for snillhet? Hvorfor det? Holder det ikke å være snill for egen del? Og hva ønsker man å oppnå ved å be for snillhet? At man blir enda snillere? Snillere enn snillest, eller dumsnill...? Det var foresten du som vred inn synden, hva enn synden er for noe... ;)

 

 

Nå vrir du deg som en meitemark på kroken .. Tror du skjønner veldig godt hvor jeg vil. Men dette med din ateistiske synd, slik jeg ser det. Det at du mistenkeliggjør "snillhet og godhet" .. Hva er det for noe? Jeg lurer på om ikke det bunner i din egen tro om at du selv ikke er verdt all denne snillheten, og helst vil unngå spørsmålene

 

Du er plaget av "synd" - din egen oppfattelse av at du ikke er verdifull nok ..

 

Og siden du ikke er verdifull nok, kan heller ingen andre være det, selv om de ber både til den ene eller andre guden sin.

 

:)

 

:) Min tur å skoggle... :)

 

Synd faktisk... Er akkurat så verdifull som jeg selv anser meg jeg...

 

Joda, jeg skjønner hva du mener, jeg skjønner bare ikke hvorfor man må be for det... Be til hva/hvem? Til seg selv da eller?

 

 

Det er ikke synd eller skam på noen måte å få hverandre til å le

 

Jeg ble bare litt ekstra interessert, fordi jeg er innom det emnet ifm egen praksis. Det er spesielt vanskelig for mange av oss vestlige buddhister å få de samme resultater som eks de østlige buddhister. Og de forklaringene som jeg finner er at vi europeere har en lei tendens til å mene at vi ikke er grunnleggende gode, mens i østen har de den motsatte formeningen. Så når man skal eks meditere og nå de virkelig dype stadiene, så stopper det opp for oss som er vestelige, fordi vi tenker: Jeg fortjener ikke all denne fantastiske godheten ..

 

Vi rett og slett nekter oss selv den gleden - passe kørka altså :)

 

Begge gjør feil, og pådrar seg "synd", men der de legger hendelsen fra seg og stoler på sin grunnleggende godhet, har vi den leie vanen å dra med oss alle små og store synder, og synes vi aldri blir helt rene, eller rene nok for å være verdig all mulig godhet, det være seg verdslig eller åndelig.

 

Hvis noen sier til oss at: Du er veldig god - Sier vi kort og godt tusen takk, eller sier vi noe sånt som: Nei jeg, jeg er ikke spesielt god .. jeg har mange feil osv osv

 

Mangel på selvrespekt altså

 

Husker vel at det var noe som jeg selv reagerte på hos de troende, før jeg selv havnet i det uføret .. :p

 

Jeg tenkte, og av og til sa jeg det også: Hva er det du eller dere tror dere er for noe - dere er like skitne som meg - dere bare gjemmer dere bak den boka - må ikke tro dere lurer meg osv osv

Lenke til kommentar

Har masse selvrespekt jeg, jeg blander bare ikke noen ære inn i det og blåser derfor totalt i hva andre måtte syntes og mene om meg...

 

Jeg vet hva jeg er god på, og hva jeg ikke er så god på. Kalles selvinnsikt. Men du har helt rett i at vi fra vesten har en lei tendens til å nedtone egne verdier og evner... Min lille teori på dette er fordi vi, og her er vi nordmenn gode, liker å bade oss i negativer... Vi koser med negativer, sagt på en annen måte... Jeg kom til å tenke på dette for en del år siden da jeg spurte et vennpar av meg om hvordan deres to ukers sydentur hadde vært. Jeg fikk en femten sekunders oppsummering av to uker i deilig sol, varme og luksus før femten minutter med syting og klaging på baggasjebåndet og servisen på gardemoen fulgte og det slo meg at de kom ikke til å huske turen for annet enn det jævla baggasjebåndet som for en gangs skyld ikke gjorde jobben sin... og det gjorde meg trist, men det er slik vi er, vi liker å kose med det nagative, se det dårlige, flauser også videre fremfor å fokusere på det positive... Dessverre... Tenk om vi var like flinke til å fremheve det positive :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...