Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Intel NUC Win7 Boot-problem


Anbefalte innlegg

Hei flinke folk!

I går fikk jeg i hus min Intel NUC i5 (Intel Next Unit of Computing DC53427HYE, Core i5-3427U, DDR3 SO-DIMM, HD4000, 2xmini-PCIe)

Jeg installerte en ekte Win7-versjon. Denne ble kjøpt tidlig rett etter 7-relase.

Alt så ut til å gå bra og jeg fikk installert alt av software greit.

Så kjørte jeg Win Update og det var i hauger og spann med updates. Fikk noen failed-rapporter, men den gikk av seg selv og restartet et par ganger. Den sto på i natt og updatet og i dag tidlig sto den fortsatt på, men uten bilde på monitor. Når jeg restartet den så får man mulighet til å kjøre BIOS og deretter går den til "Starting Windows". Da får jeg bare se litt av logo-animasjonen før maskinen kutter ut monitor (går fra blå til gul diode) og står så bare og surrer. HD-symbolet jobber litt nå og da.

Det jeg kan si er at jeg etter å ha lest om feilen så prøvde jeg å oppdatere BIOS. Jeg er en super N00b med Mac-bakgrunn (Grøss ;) og jeg upgraded BIOS uten å rote med jumperene som det ble forklart i bruksanvisningen. Alikevel så kom det opp at ting var flashet greit.

Jeg kjørte deretter Win7 install/repair på nytt. Fikk da fullt fungerende Win igjen, MEN samme skjedde når jeg installerte updates.

Kan det være at "driverene" til RAMen blir nedgradert av gamle windows updates? Dette er vill spekulering så her trengs det fagfolk. RAMen er Crucial Ball Sport 4GBx2 1600mhz SODIMM.

Tusen takk for all hjelp. River av meg det lille jeg har av hår her. Bare gi en lyd om jeg var rotete i beskrivelsen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen drivere til RAM, men det tyder jo på at det er én oppdatering som krasjer/ikke er kompatibel med NUC'en din.

 

Det kan jo være så enkelt som skjermdriveren, selv om Intel skjermdrivere pleier å fungere uansett versjon. - Forsøk å oppgrader skjermdriveren før du setter i gang oppdateringer, og se om det hjelper.

 

-Ellers får du nesten feilsøke én og én oppdatering for å se hvilken som krasjer, når du vet det bør det jo kunne løses. (Forsøk å installere oppdateringene noen få om gangen for å drille ned til problemoppdateringen)

Lenke til kommentar

Helt enig med kjetilkl. RAM trenger ikke drivere :)

 

Mest sannsynlig en oppdatering som maskinen din ikke liker. Det er MANGE oppdateringer til Windows 7 når man installerer på nytt. Jeg pleier ikke å installere alle på en gang, men i rekkefølgen kritiske (sikkerhetsoppdateringer), viktige (oppdateringer/fikser), valgfrie. IE og .NET til slutt.

 

Er det denne BIOS-oppdateringen du mener?

 

Her er en pakke med all driverne du trenger (i følge Intel).

Lenke til kommentar

Helt enig med kjetilkl. RAM trenger ikke drivere :)

 

Mest sannsynlig en oppdatering som maskinen din ikke liker. Det er MANGE oppdateringer til Windows 7 når man installerer på nytt. Jeg pleier ikke å installere alle på en gang, men i rekkefølgen kritiske (sikkerhetsoppdateringer), viktige (oppdateringer/fikser), valgfrie. IE og .NET til slutt.

 

Er det denne BIOS-oppdateringen du mener?

 

Her er en pakke med all driverne du trenger (i følge Intel).

Ja! Det er den BIOS-updaten jeg brukte. Vel og merke uten å justere jumpere som det sto i bruksanvisningen. Men så virker ikke dette å være som et BIOS problem? Eller tar jeg feil her? TUUSEN takk for driver bundelen også! Viretuell halvliter til deg!

Lenke til kommentar

Helt enig med kjetilkl. RAM trenger ikke drivere :)

 

Mest sannsynlig en oppdatering som maskinen din ikke liker. Det er MANGE oppdateringer til Windows 7 når man installerer på nytt. Jeg pleier ikke å installere alle på en gang, men i rekkefølgen kritiske (sikkerhetsoppdateringer), viktige (oppdateringer/fikser), valgfrie. IE og .NET til slutt.

 

Er det denne BIOS-oppdateringen du mener?

 

Her er en pakke med all driverne du trenger (i følge Intel).

Hei Pey ´J

 

Nå har jeg tatt en og en driver og installert. Det er Intel Graphics Driveren som også var i pakken du linket til :) Den er det noe skikkelig gale med. Jeg startet i safe-mode og unstallet den. Problemet løst. Nå må jeg finne en ny driver ett eller annet sted ;) Tusen takk for hjelpen uansett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...